Liten uppdatering…
Hittade ett hörn i ett uthus som jag byggde en liten ram av spilläkt.

Satte in underlagsskivor runt om på utsidan, osb i botten och så 145 mm isolering runt om. Sedan satte jag underlagsskiva på insidan också.

Upptill gjorde jag ett lock av underlagsskivor och totalt 200 mm isolering. Så silvertejp på det.

Det ser för jävligt ut men jag ska bara dra ut ett kapslat vägguttag och så lägga i en 2-meters självreglerande värmekabel så får man prova och se att det fungerar.

Funderar på att sätta en tempgivare i lådan för att kunna hålla koll. Något förslag? Har Telldus idag men det känns lite osäkert…

Isolerad ram i ett uthus med blå isolering och underlagsskivor, silvertejp runt ett lock, synlig orange sladd på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En frostvakt på ett väggutag är bättre än värmekabel. Frostvakten 300-400 W har egen termostat och kan styras med något för uttaget om man vill det, annars behövs ingen styrning.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Hur långt bort är uthuset? Tror det räcker med en trådlös termometer från Ali Express. Jag är för lat för att bygga ett färgskåp så när en grannes fullhöjds kylskåp packade ihop precis utanför garantitiden och han frågade efter hjälp att bära ut det så såg jag ett tillfälle, och vips så hade jag ett färgskåp :)
Skåpet står i snickarboden och hålls vintertid frostfritt av en 15 watts gammaldags glödlampa. Fattas bara annat, det är ju klassat A+++ 😋

• Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Hittar jag en kyl o/e frys som är öppen så lär jag nog köra på det också.

Frostvakt går bort pga krav på avstånd till omgivande material. Alltså blir det värmekabel. Hade jag byggt ett rum i Leca hade jag kört frostvakt vilket jag har till pumpen.

Kapsyl Kapsyl skrev:
Skåpet står i snickarboden och hålls vintertid frostfritt av en 15 watts gammaldags glödlampa. Fattas bara annat, det är ju klassat A+++ 😋
Jag tänker att en eller ett par 10W ledlampa bör få längre hållbarhet och vara lättare att få tag på än en gammaldags glödlampa den dagen det är bytesdax, man vill ju inte att den vattenbaserade färgen fryser.

• Gilla
stigarn
  • Laddar…
Vet inte hur stor energiförlusten (värmen) är i en 15 watts led jämfört med en 15 watts glödlampa (över 90%) men jag misstänker att det skulle kunna bli lite väl svalt i skåpet. Fast risken är nog inte så stor att lampan går sönder, den brinner ju hela tiden på vintern. Om jag skulle stoppa något dyrare i skåpet så får jag väl överväga att sätta dit en vattendunk med en gammal akvariedoppvärmare.

Kapsyl Kapsyl skrev:
Vet inte hur stor energiförlusten (värmen) är i en 15 watts led jämfört med en 15 watts glödlampa (över 90%) men jag misstänker att det skulle kunna bli lite väl svalt i skåpet. Fast risken är nog inte så stor att lampan går sönder, den brinner ju hela tiden på vintern. Om jag skulle stoppa något dyrare i skåpet så får jag väl överväga att sätta dit en vattendunk med en gammal akvariedoppvärmare.
Nog ger två 10W ledlampor tillräckligt med värme, och får längre livslängd en en traditionell glödlampa

I ett slutet utrymme ger givetvis 10W led samma värmeeffekt som 10W glödtrådslampa. Lika mycket eller lika lite energi läcker ut ur skåpet i bägge fallen Allt ljus blir värme i skåpet så länge dörren är stängd.

• Gilla
Birgert
  • Laddar…
Mja, Ledlampan producerar väldigt mycket mer ljus än glödlampan. Efter ett obestämt antal reflektioner kommer det ljuset att absorberas av begränsningsytorna och huvudsakligen att övergå i värme som sedan leds åt alla håll både ut genom väggen och in i skåpsvolymen. Men jag lovar att som värmekälla för att hålla skåpet frostfritt kommer glödlampan vara mycket effektivare än LED-lampan med samma energiförbrukning. Det är inte magi, energiprincipen gäller,energin fördelas bara olika.
Fast nu börjar vi bli OT :)

• Gilla
BjörnG
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
huvudsakligen att övergå i värme
Vad tänker du dig att det blir annat än värme? Och varför skulle det bli mindre effektivt än en glödlampa?

Om det ska bli mindre effektivt måste ju någon del av ljuset ta sig ur kylskåpet i form av något annat än värme... Ljus, rörelse eller vad?

Okej, 99,9..% då. Det är väl huvudsakligen men det är inte 100 procent. Att allt ljus skulle övergå i värme stämmer inte,inte i närtid i varje fall. "Enklaste" exemplet är väl solljuset som driver fotosyntesen och produktionen av biomassa.
Men nu är vi väldigt OT från trådens ämne.

Kapsyl Kapsyl skrev:
Okej, 99,9..% då. Det är väl huvudsakligen men det är inte 100 procent. Att allt ljus skulle övergå i värme stämmer inte,inte i närtid i varje fall. "Enklaste" exemplet är väl solljuset som driver fotosyntesen och produktionen av biomassa.
Men nu är vi väldigt OT från trådens ämne.
Men vad skulle de 0,1% då övergå till? Om det inte är värme, vad?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
Mja, Ledlampan producerar väldigt mycket mer ljus än glödlampan. Efter ett obestämt antal reflektioner kommer det ljuset att absorberas av begränsningsytorna och huvudsakligen att övergå i värme som sedan leds åt alla håll både ut genom väggen och in i skåpsvolymen. Men jag lovar att som värmekälla för att hålla skåpet frostfritt kommer glödlampan vara mycket effektivare än LED-lampan med samma energiförbrukning. Det är inte magi, energiprincipen gäller,energin fördelas bara olika.
Den tillföra effekten blir värme i bägge fallen, ledlampan har betydligt längre förväntad livslängd än glödlampan och är därför mitt val till uppvärmning.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
En ledlampa på 10 Watt tillför exakt lika mycket värme till ett slutet utrymme som en 10 Watt glödlampa. Om du har någon annan idé om vad den tillförda elektriska energin blir så får du gärna presentera teorin bakom.

• Gilla
Eld och 1 till
  • Laddar…
Nu spånar jag lite utan att egentligen veta. Teoretiskt sett så skulle väl en LED faktiskt kunna ge en jämnare värme i hela skåpet. Första extremfallet: Luftigt skåp, så att ljuset kan studsa runt inne mot väggarna. Helst släta speglar på väggarna. Glest placerade, lagom ljusa burkar, som till viss del låter ljuset studsa vidare, men också absorberar ljuset mer än väggarna. Nu är förstås inte detta så praktiskt, och känner jag mig själv så kommer ett skåp vara knökfullt rätt snart… Frågan är vad som händer då. Om vi tar andra extremfallet, att LED respektive glödlampa sätts i en liten mattsvart låda inuti skåpet, borde de värma lika jämt. I det mer troliga fallet att ljuset kommer en bit innan det absorberas borde ändå energi i form av ljus ge en jämnare värme då fler utspridda föremål värms upp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.