Vi vill bygga in ett fristående kylskåp med någon form av sidor. Skivorna skall gå från golv till tak. Tacksam för tips om lämpligt skivmaterial och fastsättning. Det skall inte vara ett integrerat kylskåp.

Vad ska det vara för finish? Ska skivorna målas?

useless useless skrev:
Vad ska det vara för finish? Ska skivorna målas?
Det skall vara slät finish, vitmålade.

B Bjorne_it skrev:
Vi vill bygga in ett fristående kylskåp med någon form av sidor. Skivorna skall gå från golv till tak. Tacksam för tips om lämpligt skivmaterial och fastsättning. Det skall inte vara ett integrerat kylskåp.
Två vanliga täcksidor då bara.

Tänk på att skåpet behöver god ventilation bakåt och uppåt, annars kommer du få problem med dålig funktion och försämrad livslängd på kylskåpen.

useless useless skrev:
Nåt sånt här kanske?

[länk]
Tack. Eftersom vi tröttnat på surrande kompressor skall vi byta till ett nytt kylskåp. De kylskåp som säljs idag är oftast minst 65 cm djupa. Vi behöver därför en bredare skiva. Är mdf vettigt?

Har liknande situation: Kylskåp och frys är djupare plus att jag vis av erfarenhet vill ha extra luftspalt bakom skåpen. Behöver då typ 65 cm djup. Det förslag jag fått är att köpa MDF som sågas till rätt mått, eventuellt fräsa så man får rundade kanter. Sedan lämna till lackerare för att få en slät och hållbar finish.
Någon annan som gjort detta och kan säga om det blev bra eller ej för dem?

R roger.lehrberg skrev:
Har liknande situation: Kylskåp och frys är djupare plus att jag vis av erfarenhet vill ha extra luftspalt bakom skåpen. Behöver då typ 65 cm djup. Det förslag jag fått är att köpa MDF som sågas till rätt mått, eventuellt fräsa så man får rundade kanter. Sedan lämna till lackerare för att få en slät och hållbar finish.
Någon annan som gjort detta och kan säga om det blev bra eller ej för dem?
Det finns bredare skivor att köpa.

https://www.bauhaus.se/gavelsida-elfa-675x19x2608mm-vit

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns bredare skivor att köpa.

[länk]
Snyggt! Fel färg i mitt fall, men bra tips.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.