1 683 läst ·
23 svar
2k läst
23 svar
"Bygga" egen krypgrundsavfuktare.
Verkar vara olika bud där. Vissa säger(har läst) att man ska spara 10-20cm in mot muren med plasten.H Hybro skrev:
Varför har jag inte riktigt förstått ännu.
Ligger ingen plast där nu och har nog aldrig gjort heller, och det verkar tort. Känns bara jobbigt att byta ut till nya golvåsar, isolera, slipa gamla fina golvplank och så kanske man bygger in nått över tid som orsakar tråkigheter.
Får väl kanske titta på en dyrgrip endå. 😂
Det du beskriver är en fläkt, Inte en pryl som omvandlar vattenångan i luften till vatten.Chainsaw_ skrev:
Min DIY lösning lyder då:
Montera en kanalfläkt typ Östberg CK 100
Övergång 100/110mm.
110mm Avloppsrör en bit in med ev förgrening.(beroende på yta)
Plugga ändarna.
Borra hål lite "härochdär" längs med längderna för bättre "sugupptagning"
Koppla in en 5-stegs transformator(för möjlighet att öka fläkten vid fuktigare säsong)
Montera utblåset vid en befintlig ventil i muren.
Klart🫡
Det är ju ingen exakt vetenskap och folk har olika idéer. Jag har förstått det som att somliga vill dra upp plasten på muren för att få en lång spalt för tätning så att mängden fukt som kommer upp från under plasten skall minska. Andra vill spara en bit mellan plasten och muren för att inte fukten skall absorberas av muren så att denna blir fuktigare. Men något som jag uppfattat som mer unisont är att plasten gör nytta. Skall man göra en åtgärd så kommer plast före avfuktare. Och skall man installera en avfuktare så skall man absolut lägga plast också. Detta minskar driftkostnaden på avfuktaren. Men man skall också ta bort allt organiskt från marken så att det inte stängs in under plasten.Chainsaw_ skrev:
Varför skall ni byta golvåsar?
Tack för informationen🫡
Vi ska flytta köket till ett annat rum, och göra ett nytt badrum av ett befintligt rum och tänker att när vi ändå är i farten se över just golvåsar och isolering. Ligger massor av organiskt material där nu (isolerat med sågspån i både väggar och golv.)
Är åsarna friska så kanske dom får vara kvar, men med tanke på att dom varit monterad i över 100 år så kanske dom har gjort sitt.
Här är en bild tagen från krypgrunden. Finns inte mycket till plats att krypa in heller å rensa..
Vi ska flytta köket till ett annat rum, och göra ett nytt badrum av ett befintligt rum och tänker att när vi ändå är i farten se över just golvåsar och isolering. Ligger massor av organiskt material där nu (isolerat med sågspån i både väggar och golv.)
Är åsarna friska så kanske dom får vara kvar, men med tanke på att dom varit monterad i över 100 år så kanske dom har gjort sitt.
Här är en bild tagen från krypgrunden. Finns inte mycket till plats att krypa in heller å rensa..
renovera på ett riktigt sätt och inte som en amatör så lär det stå 100 år till utan avfuktareChainsaw_ skrev:
Verkar vara olika bud där. Vissa säger(har läst) att man ska spara 10-20cm in mot muren med plasten.
Varför har jag inte riktigt förstått ännu.
Ligger ingen plast där nu och har nog aldrig gjort heller, och det verkar tort. Känns bara jobbigt att byta ut till nya golvåsar, isolera, slipa gamla fina golvplank och så kanske man bygger in nått över tid som orsakar tråkigheter.
Får väl kanske titta på en dyrgrip endå. 😂
Bästa svaret
Exakt så 👍Chainsaw_ skrev:
Fukt är inte särskilt svårt men gör man fel så kan det snabbt bli katastrof...
Hittills så har krypgrunden hållit sig torr med ett dåligt isolerat bjälklag som läcker värme samt att vedeldning har tillfört mycket värme från murstocken.
Att enbart förbättra isoleringen i bjälklaget gör det kallare och fuktigare i krypgrunden.
Lägg till att det inte längre eldas dagligdags för värme och matlagning så är katastrofen snart ett faktum.
Plast och avfuktare är lösningen.
Med lite tur klarar du dig med bara plast.
Mmh, och den där turen då? Hur ofta har man den när det kommer till gamla/ äldre hus? 🙂Jarlingar skrev:
Exakt så 👍
Fukt är inte särskilt svårt men gör man fel så kan det snabbt bli katastrof...
Hittills så har krypgrunden hållit sig torr med ett dåligt isolerat bjälklag som läcker värme samt att vedeldning har tillfört mycket värme från murstocken.
Att enbart förbättra isoleringen i bjälklaget gör det kallare och fuktigare i krypgrunden.
Lägg till att det inte längre eldas dagligdags för värme och matlagning så är katastrofen snart ett faktum.
Plast och avfuktare är lösningen.
Med lite tur klarar du dig med bara plast.
"hur kommer det faktiskt bli i verkligheten? "
Vi vill göra detta rätt och riktigt, för husets bästa och våra samveten.. better safe then sorry.
Tack för input alla!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

