Hej,

Vet inte om denna diskussion hamnade i rĂ€tt kategori. Hittade ingen passande iaf 🙂

Har tittat efter en krypgrundsavfuktare till vÄrat nyinköpta sommarstÀlle och dessa Àr ju hutlöst dyra!! En drybox för vÄrat ÀndamÄl kostar runt 15-16k inklusive allt.!!!

TĂ€nkte att det borde gĂ„ att bygga nĂ„tt eget för en betydligt mindre peng. Jag menar, det Ă€r ju den fuktiga luften i krypgrunden som behöver skickas ut kontenuerligt. Ingen rocket science direkt, men det kanske finns nĂ„tt som man inte tĂ€nker pĂ„? đŸ€­

Min DIY lösning lyder dÄ:
Montera en kanalflĂ€kt typ Östberg CK 100
ÖvergĂ„ng 100/110mm.
110mm Avloppsrör en bit in med ev förgrening.(beroende pÄ yta)
Plugga Àndarna.
Borra hÄl lite "hÀrochdÀr" lÀngs med lÀngderna för bÀttre "sugupptagning"
Koppla in en 5-stegs transformator(för möjlighet att öka flÀkten vid fuktigare sÀsong)
Montera utblÄset vid en befintlig ventil i muren.
KlartđŸ«Ą

Just den flÀkten fixar: 81l/s (292m³/h)
KanalflÀkten har ett hölje i förzinkad stÄlplÄt och Àr fuktskyddad och godkÀnd för vÄta utrymmen, IP 54. Kan varvtalsregleras med spÀnnings-/frekvensÀndring.

Borde spara mĂ„nga tusenlappar pĂ„ en sĂ„dan lösning! đŸ€˜

Input? I here😁

Din "lösning" ökar fuktbelastningen istÀllet för att sÀnka den.

Luften du ventilerar ut sugs in dÀr den kan, till stor del genom bjÀlklaget.
Dvs du kommer suga ner fuktigare luft till krypgrunden.

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Ok, sĂ„ vad Ă€r skillnaden pĂ„ en drybox och min lösning? Förutom 2 kanaler, filter etc.? 🙂

Karrock
Chainsaw_ Chainsaw_ skrev:
Ok, sĂ„ vad Ă€r skillnaden pĂ„ en drybox och min lösning? Förutom 2 kanaler, filter etc.? 🙂
VÀrmevÀxlaren som kondenserar och förÄngar fukten för att kunna tvinga ut den i utblÄset.

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Mhmm..ja man vill ju inte suga ner mer fuktig luft Àn vad som kommer frÄn mark och utifrÄn..

Mhmm..ja man vill ju inte suga ner mer fuktig luft Àn vad som kommer frÄn mark och utifrÄn..
Vad Àr anledningen till sjÀlva ideen? Vilka problem finns i grunden? Hur gammalt Àr huset?

Jag menar, det Àr ju den fuktiga luften i krypgrunden som behöver skickas ut kontenuerligt.
Den ska ju i sÄ fall ersÀttas med torrare luft.

Om jag skulle göra en billig fullösningen i nÄgon krypgrund med prylar jag har liggande skulle jag sÀtta ner ett el-element och en flÀkt för att fÄ luftcirkulation internt i krypgrunden.

Dock kommer ju elrÀkningen ganska snart uppgÄ till priset för en riktig avfuktare.

En avfuktare skickar dessutom avfuktad luft tillbaks i grunden.

Min grund Àr nÀstan tÀt. Inga ventiler.
Och omsÀttning / byte av luft bestÄr i att nÀr avfuktaren skickar ut luft med fukt, sÄ skapas ett litet undertryck i grunden. Lite luft "sipprar" in i grunden...

Kolla principen för Acetec.

• Gilla
Chainsaw_
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad Àr anledningen till sjÀlva ideen? Vilka problem finns i grunden? Hur gammalt Àr huset?
Vi har precis köpt fastigheten. Inga kÀnda problem med grunden förutom att det ligger mycket organiskt skrÀp dÀr under. NÀst intill för liten yta att krypa runt pÄ. Byggd 1921. PÄ sikt planerar vi att ev bo dÀr, sÄ vi funderar att byta golvÄsar och ta bort allt sÄgspÄn. Isolera med lösull och vill sÄklart ha en fungerande och frisk krypgrund för framtiden.

H Hybro skrev:
En avfuktare skickar dessutom avfuktad luft tillbaks i grunden.

Min grund Àr nÀstan tÀt. Inga ventiler.
Och omsÀttning / byte av luft bestÄr i att nÀr avfuktaren skickar ut luft med fukt, sÄ skapas ett litet undertryck i grunden. Lite luft "sipprar" in i grunden...

Kolla principen för Acetec.
Har du en drybox?

Vi har precis köpt fastigheten. Inga kÀnda problem med grunden förutom att det ligger mycket organiskt skrÀp dÀr under. NÀst intill för liten yta att krypa runt pÄ. Byggd 1921. PÄ sikt planerar vi att ev bo dÀr, sÄ vi funderar att byta golvÄsar och ta bort allt sÄgspÄn. Isolera med lösull och vill sÄklart ha en fungerande och frisk krypgrund för framtiden.
Àr den bygd 1921 och inte haft nÄgra problem hitintills sÄ lÀr inte du heller fÄ nÄgra förrÀn du gör amatörrenoveringar

• Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Varför laga nÄgot som inte Àr trasig eller problem efter ca 100 Är!?

• Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
Problemet med din lösning Àr att den ventilerar Àven nÀr det Àr fuktigare ute Àn i grunden. Jag vet inte vilken produkt frÄn Drybox du fÄtt offererad. Men en avfuktare Àr inte bara flÀktar.

Jag experimenterade med ett system för styrd ventilation. Jag skaffade ett par sensorer för fukt och temperatur. Med detta som indata kan den absoluta luftfuktigheten berÀknas. Jag programmerade systemet till att starta en flÀkt nÀr absoluta luftfuktigheten var lÀgre utomhus Àn i grunden och det dessutom var varmare ute. Det var en flÀkt frÄn Biltema som enligt specifikation flyttar 280 m³/h. Det var ett kul projekt och det var lÀrorikt. Men tyvÀrr var lÀrdomen att det inte var ett effektivt sÀtt att minska luftfuktigheten i grunden. Ett bonustips om du skall försöka nÄgot liknande Àr för övrigt att inte sÀtta flÀkten under sovrummet.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Och... LÀgg markplast pÄ marken under huset.
Vik upp och fÀst mot stenmur eller vad du har. DÄ kan inte fukt stiga upp frÄn jorden.

En sÄn hÀr har jag. InstÀlld att börja jobba frÄn ca 70 % rf och uppÄt.
LÀser Àven av tempen i grunden, visas pÄ en display i bostaden.

StÄr ofta stilla.
Avfuktare Acetec EvoDry PD med flera anslutningar och tillbehör för krypgrund och kallvind. Pris 23 988 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snart jobbat 10 Är. 2 000 kr/Är.

En flÀkt, tvÄ elelement och en stÀllmotor för vart luften ska blÄsa.
Enkelt filter byts 2 ggr/Är.
Och ett styrkort.

Mycket bra support... Hade ett komponentfel frÄn början, sen har det rullat pÄ. Löstes pÄ garantin, med nytt kort.

TÀnkte smörja lagrena i flÀkten i sommar, om jag fÄr lust.

Fördelen med denna att den ska inte tömmas pÄ vatten!

• Gilla
Chainsaw_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.