Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Lycka till få dit en gräv maskin lille jul afton. :rofl:
Om kabeln istället är nätägarens ansvar så trollar de fram en grävmaskin på julafton?

Allt kan gå sönder på julafton, så egentligen är det dumt att bygga överhuvudtaget...
 
  • Gilla
Purre och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Är det lösvirke så sätt fasad skåpet direkt på plats provisoriskt upphängt och bygg in det efterhand som bygget fortskrider.
Ingen omkoppling till och från byggel.
Ingen hyra byggel.
Ingen dyr elkostnad för byggel:)
Det är inte alla nätägare som accepterar en färdiganmälan om inte "huset" där skåpet ska sitta finns på plats
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Om kabeln istället är nätägarens ansvar så trollar de fram en grävmaskin på julafton?

Allt kan gå sönder på julafton, så egentligen är det dumt att bygga överhuvudtaget...
Givetvis, eller en provisorium kabel ovan mark åt minst one.
Dom har ju resurser att lösa och efter 12 timmar avbrott börjar taxa metern ticka.
 
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Givetvis, eller en provisorium kabel ovan mark åt minst one.
Dom har ju resurser att lösa och efter 12 timmar avbrott börjar taxa metern ticka.
Eller så ser de att det är billigare att betala avbrottsersättning än att skicka ut folk på julafton...

Scenariot med en trasig kabel på julafton skulle åtminstone jag våga chansa att det aldrig inträffade.
 
Jag kan garantera att ev fel inte tar någon som helst hänsyn till ev helgdag. Och lika säker är jag på att nätleverantören har jour även på julafton.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
E elmont skrev:
Jag kan garantera att ev fel inte tar någon som helst hänsyn till ev helgdag. Och lika säker är jag på att nätleverantören har jour även på julafton.
Så kan det vara. Jour har man såklart. Jag har själv haft jour många gånger på julafton, men där har man ibland gjort en bedömning att låta bli att fixa felet på julafton för att det blir så mycket dyrare än att vänta in nästa vardag. Så kanske man inte gör i detta fall.

Känns ändå som att vi är långt från TS frågeställning. Det finns nog många fler parametrar som väger tyngre än eventuell möjlighet att få hjälp på julafton om den nedgrävda kabeln av någon märklig anledning skulle gå av just då.
 
E
Fairlane Fairlane skrev:
Så kan det vara. Jour har man såklart. Jag har själv haft jour många gånger på julafton, men där har man ibland gjort en bedömning att låta bli att fixa felet på julafton för att det blir så mycket dyrare än att vänta in nästa vardag. Så kanske man inte gör i detta fall.

Känns ändå som att vi är långt från TS frågeställning. Det finns nog många fler parametrar som väger tyngre än eventuell möjlighet att få hjälp på julafton om den nedgrävda kabeln av någon märklig anledning skulle gå av just då.
Det är ett lag brott att inte leverera el på 24 timmar så det din kompis sagt är varken rätt eller riktigt.
 
E El-Löken66 skrev:
Det är ett lag brott att inte leverera el på 24 timmar så det din kompis sagt är varken rätt eller riktigt.
Vilken kompis pratar du om?
 
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Det är ett lag brott att inte leverera el på 24 timmar så det din kompis sagt är varken rätt eller riktigt.
Snälla, kan du inte läsa innan du skriver?

Vad har min kompis sagt???

Lagkravet verkar inte stenhård då folk var utan ström betydligt längre än 24 timmar vid exempelvis stormen Alfrida.

Jag tror dock din tanke har gått fram, att risken att kabeln går av på TS tomt på julafton är så hög så att ens tänka tanken att äga den delen själv är vansinnig. Det är ju synnerligen vanligt att kabeln går av och nästan alltid på julafton

Nu struntar jag i ditt svammel i samtliga trådar. Du verkar vare sig läskunnig eller skrivkunnig
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Snälla, kan du inte läsa innan du skriver?

Vad har min kompis sagt???

Lagkravet verkar inte stenhård då folk var utan ström betydligt längre än 24 timmar vid exempelvis stormen Alfrida.

Jag tror dock din tanke har gått fram, att risken att kabeln går av på TS tomt på julafton är så hög så att ens tänka tanken att äga den delen själv är vansinnig. Det är ju synnerligen vanligt att kabeln går av och nästan alltid på julafton

Nu struntar jag i ditt svammel i samtliga trådar. Du verkar vare sig läskunnig eller skrivkunnig
Ingen som har nämnt något om någon hög risk.
Jag bara för klarade en nack del att ha ansvar för den biten mark kabel mellan tom gräns och in.
En annan är så klart att det blir enklare för nät ägare att upp fylla sina krav genom att slippa den sista biten kabel, leverans kvalite kan där med bli lägre.

Vet inte hur du kom in i min diskussion, du är välkommen att delta men bli inte ledsen då dina fel aktiga argument skjuts i sank.

L Lilak skrev:
Vilken kompis pratar du om?
Hen har alltid en kompis som berättar något, tyvärr ganska ofta fel aktigheter.
 
Jag är ganska säker på att du får säga han om Fairlane.
Så länge han inte nämner något om en kompis, kan vi väl anta att svaren han ger är hans egna, eller?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E
L Lilak skrev:
Jag är ganska säker på att du får säga han om Fairlane.
Så länge han inte nämner något om en kompis, kan vi väl anta att svaren han ger är hans egna, eller?
Så du håller med att det är tillåtet att sluta leverera el på 24 timmar?
Lagar och så vidare har upp hört att gälla ni?
 
Var i min text står det något om vem jag håller med?
 
E
L Lilak skrev:
Var i min text står det något om vem jag håller med?
Jag bara frågar.
Därav fråge tecken.
 
Jag har absolut ingen aning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.