Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 913 inlägg
Det är inte alla nätägare som accepterar en färdiganmälan om inte "huset" där skåpet ska sitta finns på platsA Argastesnickaren skrev:
Givetvis, eller en provisorium kabel ovan mark åt minst one.Fairlane skrev:
Dom har ju resurser att lösa och efter 12 timmar avbrott börjar taxa metern ticka.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 913 inlägg
Eller så ser de att det är billigare att betala avbrottsersättning än att skicka ut folk på julafton...E El-Löken66 skrev:
Scenariot med en trasig kabel på julafton skulle åtminstone jag våga chansa att det aldrig inträffade.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 913 inlägg
Så kan det vara. Jour har man såklart. Jag har själv haft jour många gånger på julafton, men där har man ibland gjort en bedömning att låta bli att fixa felet på julafton för att det blir så mycket dyrare än att vänta in nästa vardag. Så kanske man inte gör i detta fall.E elmont skrev:
Känns ändå som att vi är långt från TS frågeställning. Det finns nog många fler parametrar som väger tyngre än eventuell möjlighet att få hjälp på julafton om den nedgrävda kabeln av någon märklig anledning skulle gå av just då.
Det är ett lag brott att inte leverera el på 24 timmar så det din kompis sagt är varken rätt eller riktigt.Fairlane skrev:
Så kan det vara. Jour har man såklart. Jag har själv haft jour många gånger på julafton, men där har man ibland gjort en bedömning att låta bli att fixa felet på julafton för att det blir så mycket dyrare än att vänta in nästa vardag. Så kanske man inte gör i detta fall.
Känns ändå som att vi är långt från TS frågeställning. Det finns nog många fler parametrar som väger tyngre än eventuell möjlighet att få hjälp på julafton om den nedgrävda kabeln av någon märklig anledning skulle gå av just då.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 913 inlägg
Snälla, kan du inte läsa innan du skriver?E El-Löken66 skrev:
Vad har min kompis sagt???
Lagkravet verkar inte stenhård då folk var utan ström betydligt längre än 24 timmar vid exempelvis stormen Alfrida.
Jag tror dock din tanke har gått fram, att risken att kabeln går av på TS tomt på julafton är så hög så att ens tänka tanken att äga den delen själv är vansinnig. Det är ju synnerligen vanligt att kabeln går av och nästan alltid på julafton
Nu struntar jag i ditt svammel i samtliga trådar. Du verkar vare sig läskunnig eller skrivkunnig
Ingen som har nämnt något om någon hög risk.Fairlane skrev:
Snälla, kan du inte läsa innan du skriver?
Vad har min kompis sagt???
Lagkravet verkar inte stenhård då folk var utan ström betydligt längre än 24 timmar vid exempelvis stormen Alfrida.
Jag tror dock din tanke har gått fram, att risken att kabeln går av på TS tomt på julafton är så hög så att ens tänka tanken att äga den delen själv är vansinnig. Det är ju synnerligen vanligt att kabeln går av och nästan alltid på julafton
Nu struntar jag i ditt svammel i samtliga trådar. Du verkar vare sig läskunnig eller skrivkunnig
Jag bara för klarade en nack del att ha ansvar för den biten mark kabel mellan tom gräns och in.
En annan är så klart att det blir enklare för nät ägare att upp fylla sina krav genom att slippa den sista biten kabel, leverans kvalite kan där med bli lägre.
Vet inte hur du kom in i min diskussion, du är välkommen att delta men bli inte ledsen då dina fel aktiga argument skjuts i sank.
Hen har alltid en kompis som berättar något, tyvärr ganska ofta fel aktigheter.L Lilak skrev: