15 816 läst ·
447 svar
16k läst
447 svar
Busch vill stoppa effektavgifterna
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 014 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 014 inlägg
På samma sätt som det S lovar alltså?C cpalm skrev:Det är ju inte bara beslutat i lag utan har sitt ursprung i EU:s elmarknadsförordning.
Men det är ju bra att Ebba vill sätta punkt för våra extremtolkningar av EU-direktiven. Kanske till och med utmana de dummaste påhitten.
Men man kan väl gissa att det bara är ett ogenomförbart utspel á la löftena om elpristak.
https://www.socialdemokraterna.se/n...-01-s-kraver-stopp-for-elnatsavgiftshojningar
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 014 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 014 inlägg
Gäller det även S då?useless skrev:
https://www.socialdemokraterna.se/n...-01-s-kraver-stopp-for-elnatsavgiftshojningar
EU-kravet är väl att man ska betala för faktiska kostnader, inte att det ska finnas effektavgifter.
Det gamla systemet med olika storlek på mätarsäkringar kanske uppfyller EU-kravet.
Det gamla systemet med olika storlek på mätarsäkringar kanske uppfyller EU-kravet.
Det är ett av kraven (som ledde till underkänt för kWh-påslagen), men själva effektavgiften kommer från ett annat krav på att prismodellen skall främja ett "effektivt utnyttjande av elnätet".H HenrikHuslöse skrev:
Men det gör väl avgifter på säkringsstorlek?C cpalm skrev:
Nyttar du mer effekt än 10A*230V går proppen och du måste antingen minska uttaget eller öka säkringstorleken.
Ökar man säkringstorleken kostar det mer.
Precis vad ett "effektivt utnyttjande av elnätet" är i mina öron
( Eftersom varje land får tolka själva så vad säger att vi inte kan tolka det så??? )
🤣
När jag jobbade på ett elbolag föreslog jag att man kunde ha virtuella säkringar. Elmätaren flyttar upp dig till nästa högre säkringstariff när man överskrider en viss effekt. Vill man vara fancy kan man programmera en kurva för att efterlikna en vanlig smältsäkring. Det går att tidsdifferentiera om man vill. Under vardagar kan kunden ha tillgång till 3x16A och på nätter och helger 3x35A.
I sydligare länder är det inte ovanligt att strömmen bryts tillfälligt om man drar mer än man betalar för.H HenrikHuslöse skrev:När jag jobbade på ett elbolag föreslog jag att man kunde ha virtuella säkringar. Elmätaren flyttar upp dig till nästa högre säkringstariff när man överskrider en viss effekt. Vill man vara fancy kan man programmera en kurva för att efterlikna en vanlig smältsäkring. Det går att tidsdifferentiera om man vill. Under vardagar kan kunden ha tillgång till 3x16A och på nätter och helger 3x35A.
Vansinne.H HenrikHuslöse skrev:När jag jobbade på ett elbolag föreslog jag att man kunde ha virtuella säkringar. Elmätaren flyttar upp dig till nästa högre säkringstariff när man överskrider en viss effekt. Vill man vara fancy kan man programmera en kurva för att efterlikna en vanlig smältsäkring. Det går att tidsdifferentiera om man vill. Under vardagar kan kunden ha tillgång till 3x16A och på nätter och helger 3x35A.
Man har ju massor av högförbrukare fördelat på endast 3 faser.
Ugn och tvätt kan tillsammans dra 20A och är dessa på samma fas medan övriga faser ligger på sparlåga.
Du kanske har en hel timme med snitt 3,5 kW men under denna tiden haft toppar på 7kW och en fas på 20A tidsvis.