202 742 läst ·
381 svar
203k läst
381 svar
Budar vi mot bulvaner?
Sant! Kanske vi hade chansat om vi kunnat. Men nu är det ju detta med den gemensamma vårdnaden. Förstår att ni inte saknar Gbg!!!Roffe_riff skrev:
Ska
Sen ska sägas att barn inte vill något annat än vad de känner till. Gäller nästan vad som helst. Det är inget övergrepp att bestämma sig för att flytta gemensamt för vad man tror är en bättre miljö. Vi flyttade från Gbg till Västerbotten. Var tungt för alla första tiden, men 1½ år senare vill ingen tillbaka. Nästan allt är bättre: friare liv för vuxna, barn och djur, mer natur, vackrare vintrar, relativt sett billigare bostäder, färre gäng, miljöombyte, inte så satans varmt om sommaren etc.
Man ger barnen en möjlighet och en lärdom med att söka sig till något man tror är bättre från något man redan känner. Finns inga garantier för att stanna på samma plats hela uppväxten blir bra heller. Att våga ta chanser är viktig kunskap.
Såklart. Den säger jag alls inget om. Förstår dig där. För övrigt finns det massor med fina sommarhus runt Uddevalla. De vid vattnet är löjligt dyra. Men ett stenkast bort är saken en annan.Tessebubblan80 skrev:
Fast det är svårare att fiska makrillRoffe_riff skrev:
Ska
Sen ska sägas att barn inte vill något annat än vad de känner till. Gäller nästan vad som helst. Det är inget övergrepp att bestämma sig för att flytta gemensamt för vad man tror är en bättre miljö. Vi flyttade från Gbg till Västerbotten. Var tungt för alla första tiden, men 1½ år senare vill ingen tillbaka. Nästan allt är bättre: friare liv för vuxna, barn och djur, mer natur, vackrare vintrar, relativt sett billigare bostäder, färre gäng, miljöombyte, inte så satans varmt om sommaren etc.
Man ger barnen en möjlighet och en lärdom med att söka sig till något man tror är bättre från något man redan känner. Finns inga garantier för att stanna på samma plats hela uppväxten blir bra heller. Att våga ta chanser är viktig kunskap.
Om det stämmer så ger det sjuka associationer mot sommarstugan som syrran köpte för 6-10 år sedan, tror hon gav runt 300k vilket var på smärtgränsen för henne. Liknande tomt, storlek på hus, inredning, utedass, inget rinnande vatten mm. Hon hade någon redskapsbod och en övernattningsstuga på tomten också. Hon sålde för typ två år sedan och tyckte mäklaren var helt uppe i det blå som lade ut sommarstugan för 700k. Hon fick 925k av någon galen stockholmare som köpte innan visning. Han var inte ens där och kollade innan kontraktskrivning.Z ztocken skrev:
Produkter som diskuteras: "utedass"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
Fast det stämmer ju inte! Vi har lånat med god marginal över utgångspunkt. Däremot får man ju inte låna till kontantinsats.C Ceci skrev:Det är egentligen inte så konstigt eftersom banker endast lånar ut till utropspriset. Inte alla känner till att de måste ta överskjutande del från ev. besparingar, privatlån eller liknande. Många tror att lånelöfte betyder att de får låna hela summan oavsett fastighetens värde. Det är inte enbart vid fritidshus som budgivare har fått ta tillbaka sitt bud av den anledningen de senaste åren med tanke på hur mycket budgivningarna skenat iväg.
Tessebubblan80 skrev:
Vi har lagt bud på 370 000:- nu på sms. Vet inte hur det mottagits för har inte hört av från mäklaren. Vi känner för mycket för huset för att bara släppa det. Antagligen blir vi väl överbudade igen och då är det finito för oss, då lägger vi inte mer. Men får vi huset kommer vi nog klara oss bra utefter vår ekonomiska situation. Vi har räknat med att vi kommer klara en stor räntehöjning innan det börjar svida. Men har låsta lån i 2-3 år till. Vi bor i en bostadsrätt där värme och vatten ingår. Betalar hushållsel som är väldigt billig ca 250:- i månaden. Avgiften har just höjts med 7% men det påverkar inte oss nämnvärt kommer inte höjas mer. Vi har inga andra lån och kör en äldre bil som är billig i drift. Det som oroar mig nu är att det skulle vara en bulvan som lurar oss och om vi får huset kommer vi aldrig få reda på det. Begära ut listor i all ära, men är det säljarens sons polare som budar kan jag ju aldrig bevisa lixom. Sjukt jobbigt det här. Det handlar om pengar vi sparat i 5 års tid. Vi har levt snålt och inte unnat oss mycket. Nu kanske pengarna bara går upp i rök om det är en dålig affär. Men det kan också vara vårt livs affär.![]()
Skulle ni inte köpa huset kontant? Då spelar väl räntan ingen roll?
A AndersBlomberg skrev:
Nä räntan på bostadsrätten menar jag. Om 2 år för min låsta ränta ut och det kan bli dyrt då om den gått upp massor.Roffe_riff skrev:
Redigerat:
Lustigt att du skriver detta. Då jag sa till maken igår att budgivare 4 nog är en galen stockholmare som läste i denna tråden och luskade ut vilket hus det gällde, och budade utan att ha sett huset. Budgivare 4 kom dagen efter jag startat denna tråden när budgivningen redan hållit på över en vecka och budet låg högt. Men jag vet ju givetvis inte. Känns bara lite konstigt. Tyckte jag var diskret så man inte skulle kunna ta reda på vilket hus det var jag skrev om. Men icke. Det var inte svårt alls förstod jagJ Joxalatorn skrev:Om det stämmer så ger det sjuka associationer mot sommarstugan som syrran köpte för 6-10 år sedan, tror hon gav runt 300k vilket var på smärtgränsen för henne. Liknande tomt, storlek på hus, inredning, utedass, inget rinnande vatten mm. Hon hade någon redskapsbod och en övernattningsstuga på tomten också. Hon sålde för typ två år sedan och tyckte mäklaren var helt uppe i det blå som lade ut sommarstugan för 700k. Hon fick 925k av någon galen stockholmare som köpte innan visning. Han var inte ens där och kollade innan kontraktskrivning.
Förstår om det känns surt och jobbigt men om jag ser till det ni skriver - och till hur budgivningen har sett ut - så ser det inte konstigt ut alls.
Budgivning på fastigheter av den här typen är inte lagreglerad så vem som helst kan komma med vilket bud som helst, när som helst - och sedan hoppa av. Vissa mecklare försöker säga att man bara får buda om man har ett lånelöfte men jag har aldrig sett någon som faktiskt har kontrollerat det. De frågar "har ni---?" och man svarar "javisst". Sedan är ett lånelöfte ofta inte ens värt pappret det är skrivet på eftersom bedömningen inte slutförs förrän man söker lånet.
Att en köpare inte får lån (oavsett lånelöfte) är väl en av de vanligaste orsakerna till att en budgivning fullständigt havererar och att den som vinner en budgivning hoppar av är inte ovanligt alls.
Jag skulle ta alla besked från mecklaren om varför en budgivare hoppat av med en nypa salt. Det är för det mesta rent svammel, mest för att skydda mecklarens självkänsla.
Att en budgivare - som tidigare stannat - kommer tillbaka är inte heller ovanligt. De kan ju ha kommit på att de vill ha huset och så ser de att budgivningen inte är avslutad - och det är den inte förrän kontraktet är påskrivet.
Så - utifrån informationen jag får här finns det inget om tyder på att det handlar om bulvaner eller lurendrejare. Bara vanliga människor som är lite osäkra på tillvaron.
Jag har själv deltagit i flera budgivningar som sett ut som denna - fast till mycket högre belopp. Till slut når man en punkt då man inte vill vara med längre och då stannar man. Otroligt vanligt att mecklaren hör av sig efter några dagar och frågar om man fortfarande står kvar vid sitt bud - men det gör man ju bara om man är helt säker på att det finns fler budgivare på samma nivå - och om man inte är det kan budgivningen ta fart igen. De som hoppade av på tre miljoner - för att budet blev fyra - kan få ny energi när högsta budet åter är "två och nio" och då följa med upp en halv mille till.
Att sådant känns jobbigt om man verkligen känner för ett hus är ju självklart - men konstigt?... Njae... Kom sedan ihåg att värdet på huset inte är det "du" tycker utan det köparen till sist betalar. (Om man inte lyssnar på Paul R. Milgrom och Robert B. Wilson - men de diskuterar andra typer av budgivningar i sin forskning.
Som budgivare gäller det att hålla sig kall. Häng med tills man passerar gränsen och släpp sedan objektet, Uppstår en ny situation - värdera om det är aktuellt att komma tillbaka. Släpp alla känslor:
Fast så är det nästan ingen som klarar av att göra...
Budgivning på fastigheter av den här typen är inte lagreglerad så vem som helst kan komma med vilket bud som helst, när som helst - och sedan hoppa av. Vissa mecklare försöker säga att man bara får buda om man har ett lånelöfte men jag har aldrig sett någon som faktiskt har kontrollerat det. De frågar "har ni---?" och man svarar "javisst". Sedan är ett lånelöfte ofta inte ens värt pappret det är skrivet på eftersom bedömningen inte slutförs förrän man söker lånet.
Att en köpare inte får lån (oavsett lånelöfte) är väl en av de vanligaste orsakerna till att en budgivning fullständigt havererar och att den som vinner en budgivning hoppar av är inte ovanligt alls.
Jag skulle ta alla besked från mecklaren om varför en budgivare hoppat av med en nypa salt. Det är för det mesta rent svammel, mest för att skydda mecklarens självkänsla.
Att en budgivare - som tidigare stannat - kommer tillbaka är inte heller ovanligt. De kan ju ha kommit på att de vill ha huset och så ser de att budgivningen inte är avslutad - och det är den inte förrän kontraktet är påskrivet.
Så - utifrån informationen jag får här finns det inget om tyder på att det handlar om bulvaner eller lurendrejare. Bara vanliga människor som är lite osäkra på tillvaron.
Jag har själv deltagit i flera budgivningar som sett ut som denna - fast till mycket högre belopp. Till slut når man en punkt då man inte vill vara med längre och då stannar man. Otroligt vanligt att mecklaren hör av sig efter några dagar och frågar om man fortfarande står kvar vid sitt bud - men det gör man ju bara om man är helt säker på att det finns fler budgivare på samma nivå - och om man inte är det kan budgivningen ta fart igen. De som hoppade av på tre miljoner - för att budet blev fyra - kan få ny energi när högsta budet åter är "två och nio" och då följa med upp en halv mille till.
Att sådant känns jobbigt om man verkligen känner för ett hus är ju självklart - men konstigt?... Njae... Kom sedan ihåg att värdet på huset inte är det "du" tycker utan det köparen till sist betalar. (Om man inte lyssnar på Paul R. Milgrom och Robert B. Wilson - men de diskuterar andra typer av budgivningar i sin forskning.
Som budgivare gäller det att hålla sig kall. Häng med tills man passerar gränsen och släpp sedan objektet, Uppstår en ny situation - värdera om det är aktuellt att komma tillbaka. Släpp alla känslor:
Fast så är det nästan ingen som klarar av att göra...
Tycker det är fantastiskt hur olika smaken kan vara.
Enas dröm är den andras mardröm
Tycker forumet går ihop och budar på huset, sen dagen för kontraktsskrivning dyker ingen upp.
Efter ett antal sådana omgångar så tröttnar säljaren och säljer till Tessebubblan80 för utgångspris!
(skämt)
Enas dröm är den andras mardröm
Tycker forumet går ihop och budar på huset, sen dagen för kontraktsskrivning dyker ingen upp.
Efter ett antal sådana omgångar så tröttnar säljaren och säljer till Tessebubblan80 för utgångspris!
(skämt)
Priserna på små fritidshus ser inte ut att vara på väg upp anytime soon, så även om det känns väldigt surt i magen just nu, så kan ni lite på att det inom ett år eller två kommer att dyka upp ett liknande. Precis som du, ville vi bo mer lantligt; vi fick leta i tre år, vartenda hus vi tittade på stack med 50% minst; det kändes som att mäklarna borde anställa oss för att titta på ett hus, för om vi så mycket som sneglade på det gick det upp som en hiss. Framförallt ett, som sagt, som låg väldigt bra och där vi vek oss alldeles för tidigt; det grämde jag mig över i säkert ett år; kändes väldigt surt. Men till slut, just när man tyckte att "ja ja, nä det här får vi aldrig", så kom det ett till slut. I retrospekt var det då toppen att vi inte fick det där jag grämt mig över; det var billigare men hade innebärt massor av problem på andra vis.Tessebubblan80 skrev:
Man behöver inte vara vidskeplig för att konstatera att man inte kan göra mycket mer än det man kan. Just nu är det ett exceptionellt dåligt läge att pressa sin ekonomi, så vill man vara vidskeplig var det här kanske bara försynen som sa till er att "för i helvete, köp inte NU!". Med skenande elpriser kan man mycket väl tänka sig en situation där småhus går ner i pris och lägenheter (som generellt drar mindre el) går upp i pris. Med lite tur kanske ni hittar ett ännu bättre hus om något år eller två. Så upp med hakan, det går fler tåg.
"slanta upp rejält" ja det rådet gillas nog av både säljare och mäklare..SågspånPappspikEternit skrev:
Det är ganska stor risk att säljaren väljer bort en köpare som lägger förhandsbud, sedan drar tillbaka det, budar upp priset igen, sänker budet när annan budgivare hoppar av, budar upp igen och sänker, och till sist återgår till förhandsbudets belopp. (Med reservation för att jag glömt något steg i processen.)
Bästa sättet att få säljaren till kontraktskrivningen är att få henom välvilligt inställd genom att slanta upp rejält!
huset är värt det folk vill betala, bara o inse att detta inte var för er.det är lite foliehatt över detta.
Tessebubblan80 skrev:
Det är ju inte små pengar längre när huset gått upp till över 50% av utgångspriset. Husen i omgivningarna är inte värt så mycket. Massor att göra osv. Men jag skall ändå inte ha huset. Det finns alltid någon som är rikare än en själv….och blir nästan lite glad om ettan inte får det på nåt konstigt vis.
Jag älskar er entusiasm och att ni skriver era egna tankar och upplevelser. Det uppskattas!! Kan inte svara alla en och en, men jag läser allt! Hade fasen önskat att ni var mina grannar. Vad kul vi kunde haft 
ni är ju bara så gulliga och roliga!
Ni har lärt mig att husaffärer kan se ut hur som helst. I min enfald trodde jag att det följde ett visst mönster. Jag har ändå köpt och sålt 4 lägenheter, köpt 1 hus och köpt ytterligare en lägenhet. Och jag har nog haft tur för det har gått som på räls varenda gång. Därför trodde jag att det skulle göra det denna gången oxå. Att vi budar mot bulvaner tror jag inte längre. Jag är kanske en foliehatt (vet inte ens vad det är), men jag tror mer att min hjärna febrilt försökte hitta en förklaring som i någon mening kunde leda till att huset blev mitt
Jag har heller aldrig skrivit eller tänkt att mäklaren är inblandad i något som innefattar bulvaner. Misstänkte säljaren ett tag men som sagt, inte längre! Men att huset aldrig försvinner från Hemnet tycker jag är konstig, det har varit budgivning i 12 dagar nu. Men idag händer det nog. Jag vill bara gå vidare nu men hoppet lever ju ändå kvar i bakhuvudet att de bägge skulle dra sig ur. Vet att det inte är realistiskt men men 
Idén att ni alla skulle gå in och buda upp huset och sen sälja till mig tycker jag var outstandig

Gör det haha, skoja bara. Jag kan ju egentligen be min kompis särbo att börja buda på huset för att skaka av sig de andra så som man förstått att det är. Ingen kommer ju veta det ändå och vem som helst kan buda och dra sig ur. Men nej jag skall inte dumma till det jag är alldeles för feg. Det är väl så att den som kan betala mest förtjänar det 

Ni har lärt mig att husaffärer kan se ut hur som helst. I min enfald trodde jag att det följde ett visst mönster. Jag har ändå köpt och sålt 4 lägenheter, köpt 1 hus och köpt ytterligare en lägenhet. Och jag har nog haft tur för det har gått som på räls varenda gång. Därför trodde jag att det skulle göra det denna gången oxå. Att vi budar mot bulvaner tror jag inte längre. Jag är kanske en foliehatt (vet inte ens vad det är), men jag tror mer att min hjärna febrilt försökte hitta en förklaring som i någon mening kunde leda till att huset blev mitt
Idén att ni alla skulle gå in och buda upp huset och sen sälja till mig tycker jag var outstandig
Redigerat: