202 756 läst ·
381 svar
203k läst
381 svar
Budar vi mot bulvaner?
Jag kan ju flika in då eftersom det är mig det gällerelectroluxaren skrev:
Redigerat:
Just sådär tänker jag med jämna mellanrum om 3 hus vi budade på (med alldeles för mycket känslor inblandade) men aldrig köpte.Tessebubblan80 skrev:
Supernöjd med det vi till slut köpte och bor i (samt helrenoverar).
Blev glad av att följa tråden och se att ni tog det kloka beslutet. ❤️
Ja så är det man rycks med oavsett om man vill eller inte, nu har jag inte sett potentialen i detta objektet men det verkar som om verkligheten kommit i fatt Er och precis som du skriver vad glada för det. Du hittar snart ett nytt och kanske tom ett bättre?Tessebubblan80 skrev:
Jag kan ju flika in då eftersom det är mig det gällerFrån början sa vi att vi inte lägger en krona över 275 000:- oavsett vad som händer. Men så blev det budgivning och vi rycktes med. Vi ville så gärna ha huset. Jag var faktiskt lättad när vi blev överbudade för vi var absolut inte beredda att lägga 375 000:- huset är inte värt så mycket. Om man ser andra objekt i närheten så kan man lägga till 100 k och få djupborrad brunn samt avlopp. Enda anledningen att vi budade 375 000:- var att vi blev helt förblindade. Vi hade löst det men vår ekonomiska situation hade inte varit rolig. Vi hade fått sälja saker då, ta ett ofördelaktigt lån kanske. Så tack och lov blev det inte så. Jag skulle nämligen inte dragit mig ur, hade jag vunnit hade jag stått mitt kast men nu så här i efterhand så var det väldigt bra att vi inte fick det till den summan. Det hade inte varit en bra affär på något sätt.
TackD diskrepans skrev:
Ja nu när det ligger på den prisnivån i budgivningen är det inte längre värt det har vi verkligen insett, det är väldigt upptrissat och det känns som en lättnad att kunna lämna det bakom oss nu. Men självklart hade det varit roligt om vi hade knipit det för utgångspriset eller något över. Men som du skriver kanske ett ännu bättre hus dyker upp. Börjar känna lite hopp i mörkretelectroluxaren skrev:
Haha ja det känns riktigt bra. Tack själv. Har ju bott här ett par år nu men minns ändå tillbaka emellanåt och är mycket tacksam för att vi inte fastnade på något av de ställen där vi drogs med av bara farten.Tessebubblan80 skrev:
Haha verkligen. Noll känslor, bara business. Men det är en svår dans..man är tvungen att göra mycket efterforskningar på de objekt man är intresserad av. Då funderar man ofrånkomligt framåt och tänker sig möjliga lösningar och ett, tu och tre så sitter man och romantiserar ting som är sämre än man ser det framför sig...
Exakt så är det. Man måste ju engagera sig. För mig är känslan så himla viktig. Kommer jag trivas, kan jag bo här? Därför var jag tvungen att hänga lite i omgivningarna och på så sätt stötte vi på lite folk (då vi är väldigt sociala) då blev det ju att man fastnade för huset och lixom flyttade in. Får ha en annan strategi nästa gångD diskrepans skrev:Haha ja det känns riktigt bra. Tack själv. Har ju bott här ett par år nu men minns ändå tillbaka emellanåt och är mycket tacksam för att vi inte fastnade på något av de ställen där vi drogs med av bara farten.
Haha verkligen. Noll känslor, bara business. Men det är en svår dans..man är tvungen att göra mycket efterforskningar på de objekt man är intresserad av. Då funderar man ofrånkomligt framåt och tänker sig möjliga lösningar och ett, tu och tre så sitter man och romantiserar ting som är sämre än man ser det framför sig...
Kan tyckas märkligt men är troligtvis inget fuffens. Folk är väldigt nyckfulla.Tessebubblan80 skrev:
Jag undrar om vi budar mot bulvaner och om ”det får gå till så här” som det har gjort, från mäklarens sida. Antagligen får det väl det…
Vi hittade ett litet torp för 250 000:- i somras. Ett normalt pris i området, kanske något åt det lägre hållet. Vi ringde mäklaren och erbjöd 275 000:- på förhandsbud. Säljarna tackade nej och ville avvakta budgivning. För en vecka sedan drog budgivningen igång. Budgivare 1 startade med bud på 250 000:- raskt kom budgivare 2 in i bilden och kontrade med 260 000:- Budgivare 1 la då 270 000:- men när denne blev överbuden så stannade han på 270 000:- Då gav vi oss in i leken som budgivare 3. Priset trissades upp mellan oss och budgivare 2 till 380 000:-och vi valde att stanna då så han vann. Idag efter en vecka blir vi uppringa av mäklaren som säger att budgivare 2 inte har lånelöfte på mer än 300 000:- Han har alltså suttit och budat på falska premisser. Vi sa att då vill vi lägga ett bud på 300 000:- men det hade redan budgivare 2 gjort fick vi veta via sms med en ny budgivning som startat. Varför fick han chansen först när han har ljugit sig igenom en hel budgivning, kan man ju undra. Vi hann inte ens reagera på detta sms fören det plingade till i telefonen och vi fick sms om att budgivare 1 nu är med i leken igen. Nu trissades priset upp mellan oss och budgivare 1 istället. Han som för en vecka sedan la sig på 270 000:-budade nu upp huset till 360 000:- bara sådär. Vi stannade på 350 000:- då huset inte är värt mer. Hur kan någon som för en vecka sedan la sig på 270 000:- plötsligt få för sig att buda 90 tusen kronor mer idag? Det känns onekligen som en bulvan. Han var väl säker på att vi skulle hänga med upp till samma bud igen, dvs 375 000:- Det visar sig ju snart här om budgivare 1 existerar eller ej. Men det som stör mig är att om inte budgivare 2 hade trissat upp priset så hade ju vi fått huset eftersom budgivare 1 då stannade på 270 000:- Får det gå till så här är min fråga. Vi känner oss lurade och irriterade.
De stoppar. Sen grämer de sig och är plötsligt beredda slänga in mycket mer.
Att folk inte har tillräckliga lånelöften har jag själv varit med om två gånger. En gång när jag sålde en bostad och en gång när jag köpte.
Folk handlar irrationellt, strular, skapar problem. Lägger sig för att sen ringa i sista stund för att lägga ett nytt bud osv.
Vet hur det är med struliga budgivare, mycket tråkigt men jag blir inte förvånad av händelserna och tror inte det är något fuffens.
Nä jag har också släppt den teorin nu. Jag har sett detta ta så många twister nu så inget förvånar mig eller kommer förvåna mig i framtiden. Detta huset blev en lärdom rakt igenomBlab601 skrev:
Kan tyckas märkligt men är troligtvis inget fuffens. Folk är väldigt nyckfulla.
De stoppar. Sen grämer de sig och är plötsligt beredda slänga in mycket mer.
Att folk inte har tillräckliga lånelöften har jag själv varit med om två gånger. En gång när jag sålde en bostad och en gång när jag köpte.
Folk handlar irrationellt, strular, skapar problem. Lägger sig för att sen ringa i sista stund för att lägga ett nytt bud osv.
Vet hur det är med struliga budgivare, mycket tråkigt men jag blir inte förvånad av händelserna och tror inte det är något fuffens.
Håller med. Det är väldigt lätt att tänka "här är något som inte står rätt till" så fort det inte går som man vill eller någon agerar på ett sätt man inte själv förstår. Men man slutar aldrig att förvånas över hur människor tänker olika, av olika anledningar. Säger inte att det inte kan vara något konstigt, men troligen inte och irrationella tillvägagångssätt stöter man alltid på när man har med människor att göra.Blab601 skrev:
Kan tyckas märkligt men är troligtvis inget fuffens. Folk är väldigt nyckfulla.
De stoppar. Sen grämer de sig och är plötsligt beredda slänga in mycket mer.
Att folk inte har tillräckliga lånelöften har jag själv varit med om två gånger. En gång när jag sålde en bostad och en gång när jag köpte.
Folk handlar irrationellt, strular, skapar problem. Lägger sig för att sen ringa i sista stund för att lägga ett nytt bud osv.
Vet hur det är med struliga budgivare, mycket tråkigt men jag blir inte förvånad av händelserna och tror inte det är något fuffens.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Jag fastnade på det här, och blev lite beklämd. Du och din partner bor (dyrt?) i stan "pga barnen", fast ni egentligen vill bo på landet.Tessebubblan80 skrev:
Om 7-8 år räknar vi med att barnen flugit ut och då kan vi flytta in. Då har vi renoverat huset och förmodligen ökat upp det rejält i värde. Vi bor i stan pga barnen att de har sina liv där. Vi vill egentligen bo på landet. Därför längtar vi sååå efter en tillflyktsort dit vi kan åka på helger mm. Och detta är vad vi har råd med just nu. Orkar inte vänta i flera år till. Vill bara ha en trädgård. Kan tälta om det är så bara jag har något eget. Men just nu känns den drömmen väldigt långt borta. Som sagt så här billiga objekt dyker sällan upp och då är det någon annan som kniper det.![]()
Är det värt offret för er vuxna, att leva på ett sätt ni inte vill, för att ni anser att det är bäst för barnen? Den jobbiga biten med att göra (oombedda?) uppoffringar för sina barn är att barnen sällan är särskilt tacksamma över det. Barnen kan bära på en svårdefinierbar känsla av skuld, och föräldrarna kan börja bli bittra gentemot barnen, som de ställt i vägen för sina drömmar.
Har ni på allvar diskuterat att flytta ut på landet på redigt, inte bara skaffa fritidshus?
Vad gulligt att du engagerar dig och frågarSågspånPappspikEternit skrev:
Jag fastnade på det här, och blev lite beklämd. Du och din partner bor (dyrt?) i stan "pga barnen", fast ni egentligen vill bo på landet.
Är det värt offret för er vuxna, att leva på ett sätt ni inte vill, för att ni anser att det är bäst för barnen? Den jobbiga biten med att göra (oombedda?) uppoffringar för sina barn är att barnen sällan är särskilt tacksamma över det. Barnen kan bära på en svårdefinierbar känsla av skuld, och föräldrarna kan börja bli bittra gentemot barnen, som de ställt i vägen för sina drömmar.
Har ni på allvar diskuterat att flytta ut på landet på redigt, inte bara skaffa fritidshus?
Vet inte om någon frågat men kan du skicka länk på Hemnet?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 641 inlägg
Diskuterade detta fenomen med bekanta för inte alls länge sen. Personligen har jag inte varit inblandad i någon budgivning då jag i princip var ensam spekulant på min kåk i Jämtmland. Däremot kommer jag ihåg när vi skulle sälja farsans lgh. efter hans bortgång hur jävla struligt det var, det slutade med att vi sålde till det tredje högsta budet för att dom andra två bara strulade. Och det visade sig vara ett bra beslut då det var en mycket smidig köpare. Men vänner och bekanta menar på att om det finns gott om struliga och oseriösa spekulanter i allmänhet så är det många gånger värre i den låga prisklassen som i TS fall. Och som andra redan sagt, i denna låga prisklass känns det i.a.f. tveksamt att en mäklare skulle ligga bakom fejkbud. Risk/reward ...... nja.
Jag råkade springa på min kåk av en slump och köpte den lite på chans för att det bara handlade om småpengar men har ett år senare förälskat mig totalt i kåken, byn och regionen och har planer att på sikt flytta dit. Jag fattar således hur man kan investera så mycket emotionellt i en kåk även om min investering skedde i omvänd ordning.
TS .... ni kommer hitta ert framtida paradis när ni minst anar det!
Jag råkade springa på min kåk av en slump och köpte den lite på chans för att det bara handlade om småpengar men har ett år senare förälskat mig totalt i kåken, byn och regionen och har planer att på sikt flytta dit. Jag fattar således hur man kan investera så mycket emotionellt i en kåk även om min investering skedde i omvänd ordning.
TS .... ni kommer hitta ert framtida paradis när ni minst anar det!
Testa att läsa tråden? ....... *hostSidan10host*K Kalasmacka skrev: