202 742 läst ·
381 svar
203k läst
381 svar
Budar vi mot bulvaner?
Kolla inlägg #147, verkar vara den med stor sannolikhet:Davidbagare skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/budar-vi-mot-bulvaner.466258/page-10#post-4891757
Oavsett vilken stad ni bor i så lär ju inte "landet" vara så avlägset. Man förlorar väl ändå inte vårdnaden av sina barn för att man bor fem minuter utanför stadskärnan. Är era barn redo att flytta hemifrån om 7-8 år så är de nog stora nog att ta bussen själva också.Tessebubblan80 skrev:
Vad gulligt att du engagerar dig och frågarDet är så att jag och mannen är separerade och har barn samt delad vårdad med våra ex. Både mannens och mitt ex bor i stan så vi kan inte flytta då förlorar vi vårdnaden om barnen. Man får inte rycka upp barnen ur deras trygga miljö och flytta om inte den andra föräldern godkänner det och det gör dom inte. Vi vill inte heller dra iväg barnen från vänner och skola, det hade vi inte klarat. Så vi har köpt en svindyr lägenhet som ändå är det billigaste alternativet för oss, (hade haft råd med ett fint hus vid havet i området vi kikar på för samma pris.) Vi känner oss olyckliga på det sättet att vi är tvungna att bo på en plats vi inte vill eller trivs på. Och det är surt att ha lån och amortera på en bostad man egentligen skulle vilja sälja. Men för barnens skull för vi detta och för att orka i 7-8 år till behöver vi ett litet sommarhus på landet. Vi behöver närhet till natur och andas frisk luft.
Eller är problemet att ni ska flytta till en annan kommun? För inte behövs väl den andra förälderns godkännande bara för stt man flyttar till en annan adress i sin kommun. Isåfall har jag och mitt ex missat många blanketter att fylla i.
Vilket otroligt fint ställe! Jag förstår till fullo att ni verkligen vill ha det och känner er svikna. Hoppas ni kan få det - inget är ju skrivet ännu.
Vad gäller barnen så är ju en sommarstuga perfekt. Kanske trivs de där ute när de väl får komma dit att de också vill flytta ut. Barn över 12 har juridiskt mycket större möjlighet att själv bestämma var och hur de ska bo vid en skilsmässa.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 630 inlägg
Jag förstår. Jag är också skild och har barn varannan vecka.Tessebubblan80 skrev:
Vad gulligt att du engagerar dig och frågarDet är så att jag och mannen är separerade och har barn samt delad vårdad med våra ex. Både mannens och mitt ex bor i stan så vi kan inte flytta då förlorar vi vårdnaden om barnen. Man får inte rycka upp barnen ur deras trygga miljö och flytta om inte den andra föräldern godkänner det och det gör dom inte. Vi vill inte heller dra iväg barnen från vänner och skola, det hade vi inte klarat. Så vi har köpt en svindyr lägenhet som ändå är det billigaste alternativet för oss, (hade haft råd med ett fint hus vid havet i området vi kikar på för samma pris.) Vi känner oss olyckliga på det sättet att vi är tvungna att bo på en plats vi inte vill eller trivs på. Och det är surt att ha lån och amortera på en bostad man egentligen skulle vilja sälja. Men för barnens skull för vi detta och för att orka i 7-8 år till behöver vi ett litet sommarhus på landet. Vi behöver närhet till natur och andas frisk luft.
Hoppas ni hittar ert andningshål på landet!
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 630 inlägg
Jag misstänker att vi snackar rejält stor stad, förmodligen en av de största i Sverige. Då är 5 minuter bort inte "ut på landet" utan "en annan stadsdel".Siggelito3000 skrev:
Och jo, när barnen ska flytta behöver båda vårdnadshavare godkänna flytten, oavsett hur långt eller kort barnen flyttar.
12 mil i en annan kommun. Går inte att ha gemensam vårdnad med varannan vecka på det sättet och då tillfaller vårdnaden den förälder som bor kvar. Jag har kollat upp dettaSiggelito3000 skrev:
Oavsett vilken stad ni bor i så lär ju inte "landet" vara så avlägset. Man förlorar väl ändå inte vårdnaden av sina barn för att man bor fem minuter utanför stadskärnan. Är era barn redo att flytta hemifrån om 7-8 år så är de nog stora nog att ta bussen själva också.
Eller är problemet att ni ska flytta till en annan kommun? För inte behövs väl den andra förälderns godkännande bara för stt man flyttar till en annan adress i sin kommun. Isåfall har jag och mitt ex missat många blanketter att fylla i.![]()
Redigerat:
Helt rätt.Tessebubblan80 skrev:
12 mil i en annan kommun. Går inte att ha gemensam vårdnad med varannan vecka på det sättet och då tillfaller vårdnaden den förälder som bor kvar. Jag har kollat upp dettabarnen har bott här i hela sitt liv. Har msssa vänner och trygg skolgång. Jag själv tvingades flytta och ryckas upp i min bardom och jag vill inte göra så mot barnen. Har man satt dom till världen får man sätta sitt ego åt sidan tycker vi.
Jag flyttade 25mil för att ex:t ville flytta tillbaka till sin hemstad med barnen.
Ingen av oss hade eg något som band oss vid föregående stad (förutom våra vänner)
Vi flytta då äldsta barnet hade sommarolv mellan 2:an o 3:an
Hade vi väntat med att flytta hade båda barnen rotat sig mer med vänner och så.
Det blev ändå tungt för äldsta grabben.
Som jag ser på det nu så vann vi alla på flytten.
Jag fick inte drömkåken men väl en jag trivs jättemycket i , som jag tok-renoverar.
Ex:t får bo i samma stad som sin släkt
Iom hennes släkt är i samma stad blir det enklare med barnvakt(som vi inte hade alls i förra staden)
Barnen har fått nya vänner och trivs bra
Äldsta grabben håller kontakt via telefon med hans bästa vän i förra staden och vi hälsar på dem nångång per år.
Men 12 mil till annan kommun ... då får man helt enkelt vänta och göra som ni gör nu ... försöka hitta en stuga att "fly" till.
K kosmos11111 skrev:
Tack’ Tyvärr tror jag loppet är kört. Någon av dessa två nissar har ju kammat hem drömställetK kosmos11111 skrev:
Redigerat:
Tolkade det som att ni bodde nära huset ni vill köpa men mer centralt i samma kommun. Då ska ni förstås tänka på barnen i första hand.Tessebubblan80 skrev:
12 mil i en annan kommun. Går inte att ha gemensam vårdnad med varannan vecka på det sättet och då tillfaller vårdnaden den förälder som bor kvar. Jag har kollat upp dettabarnen har bott här i hela sitt liv. Har msssa vänner och trygg skolgång. Jag själv tvingades flytta och ryckas upp i min bardom och jag vill inte göra så mot barnen. Har man satt dom till världen får man sätta sitt ego åt sidan tycker vi. Vi har gemensam vårdnad och kommer ha i många år till. Barnen vill absolut inte flytta heller. Hade de velat flytta kanske saken vore annorlunda. Men visst funderar man ibland på att man offrar väldigt mycket. Tycker dock vi löst det bra med våran plan. E ju bara huset som fattats nu då
![]()
Jag förstår att det inte e lätt att hänga med i svängarnaSiggelito3000 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
SkaTessebubblan80 skrev:
Jag förstår att det inte e lätt att hänga med i svängarnaDär vi bor kostar ett hus väldigt mycket pengar tyvärr, vi bor i bostadsrätt idag som oxå är svindyr. Vi vill bo i trakterna där huset finns då vi har mycket däruppe som tilltalar oss. Maken är uppvuxen där och vi har släkt där samt många bekanta.
Sen ska sägas att barn inte vill något annat än vad de känner till. Gäller nästan vad som helst. Det är inget övergrepp att bestämma sig för att flytta gemensamt för vad man tror är en bättre miljö. Vi flyttade från Gbg till Västerbotten. Var tungt för alla första tiden, men 1½ år senare vill ingen tillbaka. Nästan allt är bättre: friare liv för vuxna, barn och djur, mer natur, vackrare vintrar, relativt sett billigare bostäder, färre gäng, miljöombyte, inte så satans varmt om sommaren etc.Tessebubblan80 skrev:
12 mil i en annan kommun. Går inte att ha gemensam vårdnad med varannan vecka på det sättet och då tillfaller vårdnaden den förälder som bor kvar. Jag har kollat upp dettabarnen har bott här i hela sitt liv. Har msssa vänner och trygg skolgång. Jag själv tvingades flytta och ryckas upp i min bardom och jag vill inte göra så mot barnen. Har man satt dom till världen får man sätta sitt ego åt sidan tycker vi. Vi har gemensam vårdnad och kommer ha i många år till. Barnen vill absolut inte flytta heller. Hade de velat flytta kanske saken vore annorlunda. Men visst funderar man ibland på att man offrar väldigt mycket. Tycker dock vi löst det bra med våran plan. E ju bara huset som fattats nu då
![]()
Man ger barnen en möjlighet och en lärdom med att söka sig till något man tror är bättre från något man redan känner. Finns inga garantier för att stanna på samma plats hela uppväxten blir bra heller. Att våga ta chanser är viktig kunskap.
SkaTessebubblan80 skrev:
Jag förstår att det inte e lätt att hänga med i svängarnaDär vi bor kostar ett hus väldigt mycket pengar tyvärr, vi bor i bostadsrätt idag som oxå är svindyr. Vi vill bo i trakterna där huset finns då vi har mycket däruppe som tilltalar oss. Maken är uppvuxen där och vi har släkt där samt många bekanta.
Sen ska sägas att barn inte vill något annat än vad de känner till. Gäller nästan vad som helst. Det är inget övergrepp att bestämma sig för att flytta gemensamt för vad man tror är en bättre miljö. Vi flyttade från Gbg till Västerbotten. Var tungt för alla första tiden, men 1½ år senare vill ingen tillbaka. Nästan allt är bättre: friare liv för vuxna, barn och djur, mer natur, vackrare vintrar, relativt sett billigare bostäder, färre gäng, miljöombyte, inte så satans varmt om sommaren etc.Tessebubblan80 skrev:
![]()
Man ger barnen en möjlighet och en lärdom med att söka sig till något man tror är bättre från något man redan känner. Finns inga garantier för att stanna på samma plats hela uppväxten blir bra heller. Att våga ta chanser är viktig kunskap.