sysmali sysmali skrev:
Säljarnas magsjuka måste väl gått över. Märkligt att de inte verkar skrivit än.
Ja man tycker ju det. Deras magsjuka startade förra helgen. :surprised: Huset är kvar på Hemnet så jag utgår ifrån att det inte är sålt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mäklaren bortrest, säljaren bortrest, köparen bortrest, ingen har bråttom - kan vara vad som helst. Och det kan ju vara sålt - men mäklarassistenten har nageltrång...

Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Mäklaren bortrest, säljaren bortrest, köparen bortrest, ingen har bråttom - kan vara vad som helst. Och det kan ju vara sålt - men mäklarassistenten har nageltrång...
Mäklaren är inte bortrest och det finns två köpare med bara 5000:- mellan buden vilket är ingenting i sammanhanget. Man vill ju skriva så fort som möjligt så att något är knas behöver man inte ens betvivla. Huset ligger på Hemnet med budgivningen öppen, då är det inte sålt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tessebubblan80 Tessebubblan80 skrev:
Hade blivit själaglad om mäklaren ringde men tror inte bägge drar sig ur. Och om dom gör det tror jag aldrig säljaren släpper det för mindre än 370 000:- och det är alldeles för dyrt. Vårt absolut sista bud är 320 000:- inte en krona mer.
Med tanke på allt trassel så är jag inte ens säker på att de andra budgivarna existerar, jag säger inte att det ÄR så men jag skulle inte bli förvånad om det slutar med just att mäklaren ringer och erbjuder er att köpa för dom andra antingen inte finsn eller bara trasslar.

• Gilla
Tessebubblan80
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Med tanke på allt trassel så är jag inte ens säker på att de andra budgivarna existerar, jag säger inte att det ÄR så men jag skulle inte bli förvånad om det slutar med just att mäklaren ringer och erbjuder er att köpa för dom andra antingen inte finsn eller bara trasslar.
Ååå vad jag hoppas att du har rätt :D

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
då är det inte sålt.
Det vet du inte. Det händer ganska ofta att det blir fel...

Det vet du inte. Det händer ganska ofta att det blir fel...[/QUOTE

Redigerat:
Nä självklart vet jag inte det. Men hus som är sålda plockas vanligtvis bort direkt när kontrakt är skrivet. Detta hus har legat i 14 dagar nu.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Men hus som är sålda plockas vanligtvis bort direkt när kontrakt är skrivet. Detta hus har legat i 14 dagar nu
Det jag försöker säga hela tiden här är att det ganska ofta inte är som det "borde" vara. Det är meningslöst att gissa. Vill du veta - ring mecklaren och fråga. Man skall vara väldigt försiktig med "vanligtvis" - för så är det sällan.

Det jag försöker säga hela tiden här är att det ganska ofta inte är som det "borde" vara. Det är meningslöst att gissa. Vill du veta - ring mecklaren och fråga. Man skall vara väldigt försiktig med "vanligtvis" - för så är det sällan.
Jo det håller jag ju med om! Jag kanske
ringer mäklaren. Men jag känner verkligen inte för det eftersom vi förlorat budgivningen. Man vill inte verka för desperat. Antingen hör väl mäklaren av sig eller så försvinner huset från Hemnet. Därför spekulerar jag här i forumet istället.

Redigerat:
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
Vi fick erbjudande idag av mäklaren att köpa för 375 000:- då budgivare 2 inte fick lånelöfte. Vi tackade nej och då hintade mäklaren att budgivare 1 kommer trissa upp priset. Han sa det inte med så många ord men vi fattade det ändå på sättet han uttryckte sig. Och jo så blev det. Budgivare 1 som la sig på 270 000:- förra måndagen var nu beredd att lägga nästa hundratusen kronor mer. Tycker det är såå skumt.
Budgivare 1 behöver väl inte vara samma person som budgivare 1 i den andra budgivningen?

J Jojo21 skrev:
Budgivare 1 behöver väl inte vara samma person som budgivare 1 i den andra budgivningen?
Enligt mäklaren är det samma person. Han sa det i telefonen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag undrar om vi budar mot bulvaner och om ”det får gå till så här” som det har gjort, från mäklarens sida. Antagligen får det väl det…

Vi hittade ett litet torp för 250 000:- i somras. Ett normalt pris i området, kanske något åt det lägre hållet. Vi ringde mäklaren och erbjöd 275 000:- på förhandsbud. Säljarna tackade nej och ville avvakta budgivning. För en vecka sedan drog budgivningen igång. Budgivare 1 startade med bud på 250 000:- raskt kom budgivare 2 in i bilden och kontrade med 260 000:- Budgivare 1 la då 270 000:- men när denne blev överbuden så stannade han på 270 000:- Då gav vi oss in i leken som budgivare 3. Priset trissades upp mellan oss och budgivare 2 till 380 000:-och vi valde att stanna då så han vann. Idag efter en vecka blir vi uppringa av mäklaren som säger att budgivare 2 inte har lånelöfte på mer än 300 000:- Han har alltså suttit och budat på falska premisser. Vi sa att då vill vi lägga ett bud på 300 000:- men det hade redan budgivare 2 gjort fick vi veta via sms med en ny budgivning som startat. Varför fick han chansen först när han har ljugit sig igenom en hel budgivning, kan man ju undra. Vi hann inte ens reagera på detta sms fören det plingade till i telefonen och vi fick sms om att budgivare 1 nu är med i leken igen. Nu trissades priset upp mellan oss och budgivare 1 istället. Han som för en vecka sedan la sig på 270 000:-budade nu upp huset till 360 000:- bara sådär. Vi stannade på 350 000:- då huset inte är värt mer. Hur kan någon som för en vecka sedan la sig på 270 000:- plötsligt få för sig att buda 90 tusen kronor mer idag? Det känns onekligen som en bulvan. Han var väl säker på att vi skulle hänga med upp till samma bud igen, dvs 375 000:- Det visar sig ju snart här om budgivare 1 existerar eller ej. Men det som stör mig är att om inte budgivare 2 hade trissat upp priset så hade ju vi fått huset eftersom budgivare 1 då stannade på 270 000:- Får det gå till så här är min fråga. Vi känner oss lurade och irriterade.
Anmäl till mäklarsamfundet. Bra om de utreder detta. Då förväntar man sig att de får ta del av buden och granska om budgivaren verkligen finns.

• Gilla
Tessebubblan80
  • Laddar…
Jo det håller jag ju med om! Jag kanske
ringer mäklaren. Men jag känner verkligen inte för det eftersom vi förlorat budgivningen. Man vill inte verka för desperat. Antingen hör väl mäklaren av sig eller så försvinner huset från Hemnet. Därför spekulerar jag här i forumet istället.
Låter vist. Men det är onekligen underligt. Det berör mig inte, men jag följer med nyfikenhet. Allt till trots är historien något underlig. Har högsta budet vunnit eller inte.

(Sen är det nog helt fel forum, men det skär i min språkkänsla varje gång någon säger "budar" :) På en auktion _bjuder_ man. Man lägger ett bud, eller man bjuder en viss summa. Men det är det väl bara gubbar som jag som kommer ihåg (pre-internet-auktioner))

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H Hocke68 skrev:
Anmäl till mäklarsamfundet. Bra om de utreder detta. Då förväntar man sig att de får ta del av buden och granska om budgivaren verkligen finns.
Kan man göra det alltså. Det hade jag ingen aning om. Huset är fortfarande kvar. Men jag misstänker inte mäklaren för jag upplever honom som seriös. Däremot känns det som att säljaren försöker förhala försäljningen. Då kanske man inte kan anmäla till Mäklarsamfundet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.