202 739 läst ·
381 svar
203k läst
381 svar
Budar vi mot bulvaner?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 630 inlägg
Det brukar också vara den vinnande budgivningsstrategin för den som verkligen vill ha ett visst hus. Men du kanske har andra erfarenheter?M magnus.b skrev:
Dock har TS meddelat längre fram i tråden att de släpper just det här huset och letar vidare.
Jag förstår mig inte riktigt på den här typen av diskussioner/tankegångar.
En budgivning är alltid en "ögonblicksbild", vad människor som råkade se just det huset, just då, är beredda att betala, just då, givet alla andra objekt som de kanske tittar på samtidigt, just då.
Således är inte en budgivning någon universiell sanning.
"Sanningen" får man istället av att titta vad andra liknande hus har sålts för i hygglig närtid, och sedan försöka bedöma dem husen mot det aktuella objektet.
Oavsett om budgivare 2, 9 eller 12 är bulvaner eller äkta budgivare, så handlar det i slutändan bara om säljaren vill acceptera DITT bud. Bara för att någon annan budgivare drar sig ut, av en bättre eller sämre, mer eller mindre trolig genuin, anledning, så måste man som spekulant ställa sig frågan hur mycket man vill betala för ett objekt, och vad man själv vill ge för bud.
Säljaren är inte tvungen att ta ditt bud bara för att ingen annan riktig budgivare plötsligt budar emot.
Jag har tidigare köpt bostad (i stockholm) där jag var ensam budgivare.
Jag vet inte om jag hade blivit mer eller mindre lycklig om det fanns 10 andra budgivare, eller ingen budgivare, eller 5 fiktiva budgivare. Min fråga har alltid varit "Vad är detta objekt värt givet min kännedom på marknaden". Båda gångerna har de objekten sedan kunnat sålts med en högre avkastning än vad marknaden i genomsnitt har gett. Så mina bedömningar har i de fallen varit korrekta vid köptillfället.
Därför, släpp alla tankar på huruvida någon är bulvan eller inte.
För i slutändan så spelar det ingen roll för dig.
En budgivning är alltid en "ögonblicksbild", vad människor som råkade se just det huset, just då, är beredda att betala, just då, givet alla andra objekt som de kanske tittar på samtidigt, just då.
Således är inte en budgivning någon universiell sanning.
"Sanningen" får man istället av att titta vad andra liknande hus har sålts för i hygglig närtid, och sedan försöka bedöma dem husen mot det aktuella objektet.
Oavsett om budgivare 2, 9 eller 12 är bulvaner eller äkta budgivare, så handlar det i slutändan bara om säljaren vill acceptera DITT bud. Bara för att någon annan budgivare drar sig ut, av en bättre eller sämre, mer eller mindre trolig genuin, anledning, så måste man som spekulant ställa sig frågan hur mycket man vill betala för ett objekt, och vad man själv vill ge för bud.
Säljaren är inte tvungen att ta ditt bud bara för att ingen annan riktig budgivare plötsligt budar emot.
Jag har tidigare köpt bostad (i stockholm) där jag var ensam budgivare.
Jag vet inte om jag hade blivit mer eller mindre lycklig om det fanns 10 andra budgivare, eller ingen budgivare, eller 5 fiktiva budgivare. Min fråga har alltid varit "Vad är detta objekt värt givet min kännedom på marknaden". Båda gångerna har de objekten sedan kunnat sålts med en högre avkastning än vad marknaden i genomsnitt har gett. Så mina bedömningar har i de fallen varit korrekta vid köptillfället.
Därför, släpp alla tankar på huruvida någon är bulvan eller inte.
För i slutändan så spelar det ingen roll för dig.
Apropå detta med lockpriser och att vägra förhandsbud så kan det finnas flera anledningar till det också. När vi sålde vårt förra hus råkade det bli ”lockpris” i förhållande till slutpriset eftersom jag inte trodde att det skulle kunna gå upp så högt. Vi hade letat nytt hus i tre år och jag tyckte att jag hade koll på prisläget, men jag räknade ju inte med pandemieffekten när alla plötsligt ville köpa hus (detta var i augusti 2020). Tydligen var det ett hus i bra prisklass, och det var i bra skick.
Vi accepterade heller inte förhandsbudet vi fick, för vi hade själva missat flera hus för att de såldes innan visning och vi vill inte utsätta andra för den besvikelsen
Ren gambling av ideologiska skäl. Som tur är gick det bra och slutpriset blev lite högre.
Själva lyckades vi köpa nuvarande huset för precis den summa vi hade satt som gräns. Den andra budgivaren stannade 5000 kr under det jämna miljontalet vi hade bestämt oss för
Folk har som sagt underliga strategier i budgivning.
Lycka till med er jakt, hoppas att ni hittar rätt!
Vi accepterade heller inte förhandsbudet vi fick, för vi hade själva missat flera hus för att de såldes innan visning och vi vill inte utsätta andra för den besvikelsen
Själva lyckades vi köpa nuvarande huset för precis den summa vi hade satt som gräns. Den andra budgivaren stannade 5000 kr under det jämna miljontalet vi hade bestämt oss för
Lycka till med er jakt, hoppas att ni hittar rätt!
Hej.Tessebubblan80 skrev:
Spännande att få lite råd av en mäklare. Huset säljs med friskrivningsklausul så det går inte att begära besiktning tyvärr. Jag tror inte att mäklaren är i maskopi med säljaren och tror inte att han är medveten om att det är bulvaner inblandat. Om det nu är det… Jag känner mig mycket misstänksam kring hela den här grejen men kan ju givetvis inte veta att det är fulspel.
Ni borde väl få göra en egen okulär besiktning av huset även om det är friskrivningsklasul tycker jag. Då vet ni i stort sett hur det ser ut. Grund, tak osv
Jättespännande att följa tråden
Andra har varit inne på det. Friskrivningsklausul har inget med rätt till besiktning att göra - snarare (ännu) ett gott skäl att faktiskt göra en besiktning - så att man vet vad man köper.D dankje skrev:
Friskrivning handlar bara om att man inte kan komma dragandes med "dolda fel" till säljaren - och det kan man 8med framgång) ganska sällan i vilket fall som helst.
Men man får väl inte besiktiga huset när några andra leder budgivningen?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 630 inlägg
Förstår inte heller. Detta liknar ju det som en del ägnar sig åt på eBay eller Tradera, dvs lägger högre bud bara för att andra bjuder över. Det är en ganska underlig strategi. Bestäm er en gång för alla vilket ert allra högsta pris är. Lägg det budet och släpp det sen. Annars bjuder ni ju bara över er själva och betalar tiotusentals kronor bara för att ni retar er på att andra tycker att huset är värt mer än vad ni tycker.
Jag skulle köpa mjölk om det kostade 16 kr/litern också. Inte tusan kommer jag buda 16 kr för ett paket för att jag tycker det är värt det ...Z zingo skrev:Förstår inte heller. Detta liknar ju det som en del ägnar sig åt på eBay eller Tradera, dvs lägger högre bud bara för att andra bjuder över. Det är en ganska underlig strategi. Bestäm er en gång för alla vilket ert allra högsta pris är. Lägg det budet och släpp det sen. Annars bjuder ni ju bara över er själva och betalar tiotusentals kronor bara för att ni retar er på att andra tycker att huset är värt mer än vad ni tycker.
"Holländsk aktion" är ganska nära det du beskriver dock. Det är ett intressant koncept, där den som budar högst köper för det som den som budar näst högst budar och alla budar bara en gång.
Han gjorde det första omgången. Budgivare 2 hade trissat upp priset och hade inte råd. Mäklaren sa då ”ni får erbjudandet om att köpa för ert bud på 375 000:-” Min man sa nej, vi vill ta om budgivningen varpå mäklaren typ varnade honom att budgivare 1 (som i första omgången la sig efter 2 bud) nu skulle vara med och att priset kommer hamna på de nivåerna igen. Vi tyckte ju priset spårat ur och krävde ombudning. Och nu kom ettan som en raket och kastade in bud efter bud. Vi la oss på 350 000:- och han bjöd 360 000:- Inget kontrakt skrevs på hela förra veckan för att säljarna var magsjuka. På onsdagen kom en budgivare 4 och la 5000:- så budet ligger på 365 000:- Huset e kvar. Någon av ettan eller fyran borde väl rimligtvis vilja ha husetGlennB skrev:
Hela detta ser ut som en mäklares mardröm. Ser ut som om varken säljare eller köpare vet riktigt vad de vill...
Ja det är nog inte roligt. Sen vet jag inte om mäklaren bryr sig så mycket. Det är ju småpengar för honom. Arvodet kan ju inte vara på mer än 20k för ett så billigt objekt. Kan dom inte bara bestämma sig någon gång. Men måste ju medge att man börjar gå vidare. Det finns ju andra hus. Vi kan köpa ett ännu värre ruckel om det skulle vara så. Vi är inte kräsnaSlottsbäcksväktarn skrev: