202 746 läst ·
381 svar
203k läst
381 svar
Budar vi mot bulvaner?
Härikring är det ofta många släktingar till säljaren som vill köpa och då lägger de ut och tar inga som helst förhandsbud oavsett summa för att det inte ska kunna bli några problem med tjuriga släktingar som inte fick vara med i budgivningen eller liknande så att de inte tog förhandsbudet behöver inte bero på något ni gjort, det kan finnas mycket annat som ligger bakom.Tessebubblan80 skrev:
Nej man vet inte. Vi var inte heller beredda att lägga nåt väldigt högt förhandsbud eftersom huset var värderat väldigt lågt och att husen i området inte är värda så mycket. Vi har heller inte 400 000:- att lägga. Hur som helst så tycker jag inte vi har gjort något fel som kan få säljarna att vända sig emot oss.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Jag är tveksam till det, men jag kan såklart inte veta. Mäklaren får inga pengar om inte affären går i lås, så för mäklaren finns inget incitament att förstöra affären. Är det provision inblandad så är den ändå inte så stor så det är värt att riskera affären på den här nivån. Snarare tror jag att säljaren kanske inte var beredd att släppa huset för 1,2 miljoner.Exostor skrev:
Eller om affären gick igenom och det var den nya ägaren, budgivare 2, som sålde ett halvår senare, ja då finns det verkligen inget att vinna för mäklaren.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
En fundering på ekonomin i det hela. Ni sitter med maxade lån på en bostadsrätt och vill använda alla sparpengar till ett köp (glöm inte pengar till lagfarten, även om den i sammanhanget är låg). Sen sälja en husvagn för att få lite kapital att börja renovera för och sen renovera lite i taget.
Finns det utrymme för att något går fel här? En reparation som plötsligt blir akutare än väntat, exempelvis byte av tak, eller om diskmaskinen bryter ihop i lägenheten, eller TVn, eller spisen etc. Det låter otroligt riskabelt att ha så liten marginal, men den kanske är större än jag tror?!
Finns det utrymme för att något går fel här? En reparation som plötsligt blir akutare än väntat, exempelvis byte av tak, eller om diskmaskinen bryter ihop i lägenheten, eller TVn, eller spisen etc. Det låter otroligt riskabelt att ha så liten marginal, men den kanske är större än jag tror?!
Vi letade 11år efter en gård och har förlorat flera budgivningar, nästan köpt ett ställe som vi drog oss ur efter att besiktningen hittade massor av fuskbyggen (och en del rena lögner om husets skick), köpt en annan bostad bara för att få det större och sen ÄNTLIGEN! hittade vi vår gård förra hösten och allt gick bra.Tessebubblan80 skrev:
Klokt inlägg! Vi ska inte göra om samma misstag en gång till. Kommer inte flytta in i tanken eller ”bli vän” med grannarna. Dumt och löjligt men vi båda blev bara så förtjusta i detta lilla hus. Vi såg vår chans ekonomiskt. Det kommer inte ut hus ofta som vi har råd att köpa. Typ aldrig om jag skall vara ärlig. Tycker som du skriver att den svenska bostadsmarknaden är ”jobbig”. Det är så hetsigt och en massa regler och samtidigt inga regler. Just idag känner jag helt att ge upp, det känns som att vi aldrig kommer få ett hus.
Det kommer lösa sig för er också
Vi har räknat med dessa marginaler. Vi har inte tänkt ruinera oss. Det är därför som vi inte går längre i budgivningen. Uppskattar omtanken genuint.Fairlane skrev:
En fundering på ekonomin i det hela. Ni sitter med maxade lån på en bostadsrätt och vill använda alla sparpengar till ett köp (glöm inte pengar till lagfarten, även om den i sammanhanget är låg). Sen sälja en husvagn för att få lite kapital att börja renovera för och sen renovera lite i taget.
Finns det utrymme för att något går fel här? En reparation som plötsligt blir akutare än väntat, exempelvis byte av tak, eller om diskmaskinen bryter ihop i lägenheten, eller TVn, eller spisen etc. Det låter otroligt riskabelt att ha så liten marginal, men den kanske är större än jag tror?!
Grattis glad för er skullvonSallad skrev:
Vi letade 11år efter en gård och har förlorat flera budgivningar, nästan köpt ett ställe som vi drog oss ur efter att besiktningen hittade massor av fuskbyggen (och en del rena lögner om husets skick), köpt en annan bostad bara för att få det större och sen ÄNTLIGEN! hittade vi vår gård förra hösten och allt gick bra.
Det kommer lösa sig för er också
300.000 låter otroligt billigt för ett torp, på de nivåerna tror jag det är många som kan "få" 50.000 extra genom att fråga nån släkting eller liknande och därmed säkra affären. Så att det "svänger" känns inte så konstigt.
Jag skulle sagt, om ni tycker huset är värt 300.000 men inte mycket mer, att 300.000 är ert bud, det är giltigt tills på fredag, då vill ni skriva. Annars vill ni gå vidare och titta på andra hus det är visning på i helgen och lämna detta mentalt för att sikta på andra hus. Om säljaren är trött på krångel och vill bli av med huset så tror jag hen tar det, om säljaren inte alls har bråttom så kanske hen väntar.
På affärer på 3-4-5-6-7 miljoner är det troligen lånelöften och andra affärer som måste gå i lås. 300.000 kan många köpa med cash eller blankolån, likaså kan nog en säljare välja att ha kvar torpet för de pengarna då det troligen inte är del i finansieringen för ett annat bostadsköp.
Jag skulle sagt, om ni tycker huset är värt 300.000 men inte mycket mer, att 300.000 är ert bud, det är giltigt tills på fredag, då vill ni skriva. Annars vill ni gå vidare och titta på andra hus det är visning på i helgen och lämna detta mentalt för att sikta på andra hus. Om säljaren är trött på krångel och vill bli av med huset så tror jag hen tar det, om säljaren inte alls har bråttom så kanske hen väntar.
På affärer på 3-4-5-6-7 miljoner är det troligen lånelöften och andra affärer som måste gå i lås. 300.000 kan många köpa med cash eller blankolån, likaså kan nog en säljare välja att ha kvar torpet för de pengarna då det troligen inte är del i finansieringen för ett annat bostadsköp.
Ännu en anledning till varför vi bara ökade budet på vårt hus med minibeloppet 5000 vid varje budgivning. Det gör det skitsvårt för en bulvan att läsa av situationen hur vidare vi vill bjuda mer 
Jag har läst allt men de vill ju inte betala mer för huset och varför skulle de om det inte är värt mer än 350000 i deras tycke. Det är ju inte bara fråga om att vinna en budgivning utan att tycka att priset är rimligt och inom deras ekonomiska ramar.electroluxaren skrev:
Med tanke på vart det ligger och det renoveringsbehov som finns så skulle jag absolut säga att det max är värt 300-320 000:- och egentligen är det nog lite i överkant oxå. Jag tror tyvärr att huset säljs idag eller imorgon. Budgivare 1 står ju fast vid sitt bud och om 4:an hoppar av så äger ju han budet. Anledningen till att kontrakt inte skrivits med budgivare 1 är att säljarna är sjuka och nu kom det in en till budgivare igår. Huset är för oss förlorat tyvärr. Oddsen att både 1 och 4 skulle hoppa av ser jag som osannolikt. Får bryta ihop och komma igen. Men tack för tipsJ JohanLun skrev:300.000 låter otroligt billigt för ett torp, på de nivåerna tror jag det är många som kan "få" 50.000 extra genom att fråga nån släkting eller liknande och därmed säkra affären. Så att det "svänger" känns inte så konstigt.
Jag skulle sagt, om ni tycker huset är värt 300.000 men inte mycket mer, att 300.000 är ert bud, det är giltigt tills på fredag, då vill ni skriva. Annars vill ni gå vidare och titta på andra hus det är visning på i helgen och lämna detta mentalt för att sikta på andra hus. Om säljaren är trött på krångel och vill bli av med huset så tror jag hen tar det, om säljaren inte alls har bråttom så kanske hen väntar.
På affärer på 3-4-5-6-7 miljoner är det troligen lånelöften och andra affärer som måste gå i lås. 300.000 kan många köpa med cash eller blankolån, likaså kan nog en säljare välja att ha kvar torpet för de pengarna då det troligen inte är del i finansieringen för ett annat bostadsköp.
Håller helt med.pippii långstrump skrev:
Det var alltså den ursprungliga ägaren som sålde igen ett halvår senare. Någon budgivare 2 har vi aldrig haft indikationer på skulle existera mer än mäklarens ord.Fairlane skrev:
Jag är tveksam till det, men jag kan såklart inte veta. Mäklaren får inga pengar om inte affären går i lås, så för mäklaren finns inget incitament att förstöra affären. Är det provision inblandad så är den ändå inte så stor så det är värt att riskera affären på den här nivån. Snarare tror jag att säljaren kanske inte var beredd att släppa huset för 1,2 miljoner.
Eller om affären gick igenom och det var den nya ägaren, budgivare 2, som sålde ett halvår senare, ja då finns det verkligen inget att vinna för mäklaren.
Varför tror du då att de var beredda på att bjuda 375?B Bengt Numelin skrev:
Problem med läsförståelsen?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Ja, men vad är då mäklarens incitament att hitta på en budgivare 2? Även om det är procentuell provision så är beloppen så små så det är dumt att riskera både affär och att bli anmäld.Exostor skrev:
Större sannolikhet att det är en kompis till säljaren isåfall som försöker trissa upp priset.
Generellt på den här nivån så är en bra affär för mäklaren en som går fort och smidigt. Att lägga ner många timmar för några tusenlappar och risk för att allt spricker är helt enkelt inte rationellt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Håller inte riktigt med om den här skrivningen heller. En bilhandlare säljer bilar, en mäklare säljer inte hus, fastigheter eller bostadsrätter, utan bara din egen tid.Exostor skrev:
För att vara tydlig, jag är inte mäklare, jag känner ingen mäklare, jag har träffat usla mäklare och också några bra mäklare.