Blir väldigt glad över allas engagemang här! Jag läser allt ni skriver och tycker det är väldigt intressant med era egna erfarenheter samt kunskaper! Det finns ju egentligen hur många sätt som helst att se på det, så omöjligt att veta någonting egentligen. Börjar tro efter allt ni skriver att det nog ändå inte är bulvaner. Och det kan gå hur som helst i den här husaffären. Fick ju frågan varför man vill ruinera sig för ett hus. Det kommer vi inte göra. Det är därför vi har stannat :D Och någon tyckte det var löjligt att diskutera 50k men för oss är det mycket pengar. Vi är bara två vanliga arbetare som sparat länge för att kunna köpa ett sommarhus. Nu har ju jag fått ge upp hoppet om huset eftersom det kommit in en budgivare 4 också. Det känns tungt givetvis och efter denna budgivningen vet man ju verkligen att inget är färdigt fören pappren är skrivna. Och i vissa fall blir inte pappren skrivna för att säljarna verkar vilja dra ut på det. Tror som någon skrev att det var ett litet lockpris och att säljarna förväntade sig långt över utgångspriset. :sweat:

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det finns tyvärr bara ett sätt att få facit på vilka de andra budgivarna är, och det är att köpa huset. Men det vill ni tydligen inte, så släpp det. Seriöst, släpp det! (Eller köp om ni verkligen inte kan släppa det.)
(Eftersom det här är tillräckligt viktigt för att ni ska starta en tråd på forumet, vill ni alltså inte släppa huset och gå vidare till nästa. Mitt tips: ring mäklaren imorgon bitti och bjud 400 000 och en snabb affär, säg att ni vill skriva köpekontrakt imorgon eftermiddag. Då ska ni se att det händer grejer!
Annars släpp det. Tack.)
Tessebubblan8 med partner tycker inte att det är värt mer än 350 000 så varför tycker du att de ska köpa det för 400 000?

• Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
Tessebubblan80 Tessebubblan80 skrev:
Det är helt sant att det alltid kommer nya hus. , det finns inget rinnande vatten eller avlopp. Min man är båtbyggare med snickeriekunskaper men vi räknar ändå med att behöva renovera för 200-300 tusen för att bygga ut med fler rum samt toalett, dusch och kök. Det behöver också röjas på tomten då den snart förvandlas till en tallskog. Kanske behöver vi borra efter vatten oxå. Huset är enligt oss inte värt mer än 350 000:- och tom det är väl lite högt med tanke på värderingen av det och utgångspriset på 250 000:- Men så får man ju ändå panik och känner att man vill ha det pga alla fördelar. Vi båda är så deppiga idag. :sweat:
Ni är alltså beredda att under några år lägga ner lika mycket som huset kostar att köpa in men varför inte då köpa ett hus som är större och har avlopp och vatten. Tänk på att en godkänd avloppsanläggning kostar uppåt 200 000 och att borra en djup brunn cirka 100 000. Jag har släkt och vänner med små hus och 200-åriga torp så vi har diskuterat kostnader för sådana saker.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B Bengt Numelin skrev:
Tessebubblan8 med partner tycker inte att det är värt mer än 350 000 så varför tycker du att de ska köpa det för 400 000?
Därför att det brukar vara den vinnande strategin att vara den som kan betala mest i en budgivning.
Om du har läst hela tråden så har det kommit fram att TS har lagt sitt sista bud, men blivit överbjuden och försöker nu släppa huset mentalt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi råkade ut för något liknande i Linköping för ganska många år sedan. Vi bjöd från typ 1,2 miljoner upp till 1,55 där vi gav oss. Då ringde mäklaren upp och undrade om vi inte kunde tänka oss att lägga ett bud till, för säljaren ville egentligen inte sälja till budgivare 2, men vi tackade nej.

Efter en dryg vecka ringde mäklaren upp igen. Nu hade budgivare 2 skrivit på och lagt handpenning, men fått ekonomiska bekymmer och kunde tänka sig att sälja till oss för 1,5 (vårt sista bud). Vi sa nej, om det bara fanns en annan budgivare och han inte hade pengar så tänkte vi inte ge mer än utgångsbudet på 1,2. Då blev mäklaren arg och sa ungefär att vi måste förstå att ingen tänkte sälja detta fantastiska hus för 1,2.

Ett halvår senare låg det ute igen med annan mäklare. Såldes för typ 1,3. Jag kan ge mig fan på att det var mäklaren som hittade på hela grejen inklusive bulvanköparen. Man ska tänka på att en mäklare egentligen bara är en bilförsäljare, och en bilförsäljare egentligen bara är en hästskojare.

• Gilla
  • Haha
Ichnoz och 16 till
  • Laddar…
Generellt tycker jag det är väldigt märkligt att en av de största affärerna man gör i sitt liv ska vara slutna, hemliga budgivningar med snabba skott; en enda visning eller kanske två och sen budgivning i några dagar innan man ens har hunnit smälta intrycken.

Men var inte oroliga; det kommer att komma fler tillfällen, det gör det alltid. Dessutom lär priset på små hus av den där sorten kommer det att komma fler av, nu när vi står inför en stor energikris, och många kommer att tvingas att sälja just sådana hus för att klara räkningarna. Så var inte oroliga.

Och när ni kollar på hus, undvik till varje pris att flytta in mentalt. Sätt sen ett absolut maxpris för er, inkluderat renovering och så, och gå sen inte högre. Man kommer aldrig att få det första man tittar på, men till slut blir det faktiskt.

• Gilla
yalazy och 8 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Du höjde för lite vilket säljaren tyckte att en budgivning skulle trumfa, hade du bjudit 375´eller ännu bättre 400´tkr så skulle det utkristallisera sig mer.
problemet med budgivning är att alla köpare är dumsnåla och vill ha det så billigt som möjligt i stället för att bestämma sig för att fastställa detta stället är värt 400tkr för mig och ge det budet, stället är inte värt 410.000.- så jag skiter i ev budgivning.
Tessebubblan 80 med make tycker inte att huset är värt mer än 350 000 så varför skulle de bjuda 375 000 eller mer?

• Gilla
pippii långstrump
  • Laddar…
P
B Bengt Numelin skrev:
Tessebubblan 80 med make tycker inte att huset är värt mer än 350 000 så varför skulle de bjuda 375 000 eller mer?
Ja svara på det du!

electroluxaren skrev:
släng in 400.000.- så får du se om det håller
Tessebubblan tycker inte att det är värt mer än 350.000 så varför ska de bjuda 400?.

• Gilla
pippii långstrump
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ja svara på det du!
Nej det är du som ska svara och förklara eller medge att du inte har läst allt eller tänkte fel.

P
B Bengt Numelin skrev:
Tessebubblan tycker inte att det är värt mer än 350.000 så varför ska de bjuda 400?.
Förstår du inte taktiken?

P
B Bengt Numelin skrev:
Nej det är du som ska svara och förklara eller medge att du inte har läst allt eller tänkte fel.
Du har aldrig budat på en fastighet, har du?

P
B Bengt Numelin skrev:
Se inlägg 94 men du har väl inte läst allt?

B Bengt Numelin skrev:
Ni är alltså beredda att under några år lägga ner lika mycket som huset kostar att köpa in men varför inte då köpa ett hus som är större och har avlopp och vatten. Tänk på att en godkänd avloppsanläggning kostar uppåt 200 000 och att borra en djup brunn cirka 100 000. Jag har släkt och vänner med små hus och 200-åriga torp så vi har diskuterat kostnader för sådana saker.
Grejen är att det är meningen att detta skall vara ett projekt som löper inom en låååång framtid. Närmare 7-8 år. Eftersom vi har en begränsad budget så kan vi köpa huset nu och sälja vår husvagn för att få pengar till viss renovering. Det räcker inte direkt långt men vi får oxå spara pengar och renovera pö om pö. Om 7-8 år räknar vi med att barnen flugit ut och då kan vi flytta in. Då har vi renoverat huset och förmodligen ökat upp det rejält i värde. Vi bor i stan pga barnen att de har sina liv där. Vi vill egentligen bo på landet. Därför längtar vi sååå efter en tillflyktsort dit vi kan åka på helger mm. Och detta är vad vi har råd med just nu. Orkar inte vänta i flera år till. Vill bara ha en trädgård. Kan tälta om det är så bara jag har något eget. Men just nu känns den drömmen väldigt långt borta. Som sagt så här billiga objekt dyker sällan upp och då är det någon annan som kniper det. :thinking:

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Z Zimeon skrev:
Generellt tycker jag det är väldigt märkligt att en av de största affärerna man gör i sitt liv ska vara slutna, hemliga budgivningar med snabba skott; en enda visning eller kanske två och sen budgivning i några dagar innan man ens har hunnit smälta intrycken
Men var inte oroliga; det kommer att komma fler tillfällen, det gör det alltid. Dessutom lär priset på små hus av den där sorten kommer det att komma fler av, nu när vi står inför en stor energikris, och många kommer att tvingas att sälja just sådana hus för att klara räkningarna. Så var inte oroliga.

Och när ni kollar på hus, undvik till varje pris att flytta in mentalt. Sätt sen ett absolut maxpris för er, inkluderat renovering och så, och gå sen inte högre. Man kommer aldrig att få det första man tittar på, men till slut blir det faktiskt.
Klokt inlägg! Vi ska inte göra om samma misstag en gång till. Kommer inte flytta in i tanken eller ”bli vän” med grannarna. Dumt och löjligt men vi båda blev bara så förtjusta i detta lilla hus. Vi såg vår chans ekonomiskt. Det kommer inte ut hus ofta som vi har råd att köpa. Typ aldrig om jag skall vara ärlig. Tycker som du skriver att den svenska bostadsmarknaden är ”jobbig”. Det är så hetsigt och en massa regler och samtidigt inga regler. Just idag känner jag helt att ge upp, det känns som att vi aldrig kommer få ett hus. Även om det skulle dyka upp ett hus i vår prisklass så skall man ju oxå fastna för det, tycka om det och vilja bo där. Man kanske borde köpa fonder och obligationer i stället. Sätta sig in i den marknaden. Nä jag vet inte. Har ont i magen idag, kan inte sova riktigt på nätterna. Det är sjukt svårt att släppa detta huset. Men vi för skylla oss själva. Jag var övertygad om att vi skulle få det för en bra peng.

• Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.