12 122 läst ·
64 svar
12k läst
64 svar
Bryta strömmen till en fastighet
När du skriver ”elskåpet ute i gatan” så antar många liknande serviceskåp,
Om det är följande skåp är det annorlundare,
eller
eller liknande
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är följande skåp är det annorlundare,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
eller
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
eller liknande
Dom säkringarna är era huvudsäkringar, dessa får du skruva ut ”hur som helst”.
Den typen av elmätare som ni har har även en brytare i sig som antagligen leverantören/nätägaren hellre vill att ni använder istället för huvudsäkringarna.
Brytaren sitter precis över den nedre maskeringen du gjorde
Den typen av elmätare som ni har har även en brytare i sig som antagligen leverantören/nätägaren hellre vill att ni använder istället för huvudsäkringarna.
Brytaren sitter precis över den nedre maskeringen du gjorde
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MEN den bryter inte på ett säkert sätt alla faser så ska man arbeta i anläggningen ska man skruva ur säkringarna under tiden. Orsaken till att nätägaren vill att man ska bryta med brytaren, om man tex ska lämna huset kallställt en längre tid, är att med strömmen avslagen med brytaren fungerar kommunikationen för mätaravläsningen fortfarande. Bryter man med säkringarna så får nätägaren ett felmeddelande och måste åka och kolla.
U
under_construction
Medlem
· Västra Götaland
· 264 inlägg
under_construction
Medlem
- Västra Götaland
- 264 inlägg
Det förklarar texten i mitt skåp. Jag var ute och kollade igår för jag behöver jobba med min central snart.E elmont skrev:MEN den bryter inte på ett säkert sätt alla faser så ska man arbeta i anläggningen ska man skruva ur säkringarna under tiden. Orsaken till att nätägaren vill att man ska bryta med brytaren, om man tex ska lämna huset kallställt en längre tid, är att med strömmen avslagen med brytaren fungerar kommunikationen för mätaravläsningen fortfarande. Bryter man med säkringarna så får nätägaren ett felmeddelande och måste åka och kolla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lamporna på centralen lever sitt egna liv men det ska vara lugnt enligt nätägaren. Jag ringde och kollade med dem när jag flyttade in.
Jo, visst är det så.
Skåpet är din och grannens egendom, ni har ansvaret för dess skick.
Fråga en elektriker om offert för att byta till ett modernt dubbelmätarskåp så får ni något att fundera över.
Välj gärna ett kabelmätarskåp som visas i andra exempelbilden (just det skåpet är för enkelmätare)
Skåpet är din och grannens egendom, ni har ansvaret för dess skick.
Fråga en elektriker om offert för att byta till ett modernt dubbelmätarskåp så får ni något att fundera över.
Välj gärna ett kabelmätarskåp som visas i andra exempelbilden (just det skåpet är för enkelmätare)
