När du skriver ”elskåpet ute i gatan” så antar många liknande serviceskåp,
Ett ABB elskåp stängt och öppet, med synligt skensystem och kretsbrytare inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det är följande skåp är det annorlundare,
Öppet grått elskåp med synliga kablar och elektriska komponenter inuti som exempel på gatuservice skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

eller
Vit serviceskåp utomhus på en stolpe i en grön trädgård med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

eller liknande
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
D
Sista bilden stämmer exakt! Har du varit ute och fotat mitt skåp? :)
 
H
Är det sådant skåp så är det ju lugnt.
Dina bara rycka dom.
Din kabel som du riskerar att gräva av.
Var ju inget service skåp då.
 
Om du och grannen delar på skåpet så borde du ha ett dubbelskåp och inte ett som på sista bilden. Dubbelskåpet är nästan dubbelt så brett.
 
Jaså var det så modernt, jag såg framför mig ett gammalt dubbelmätarskåp av skrynklig ärgad aluminium och skjutlucka :rofl:
 
D
Två elräknare monterade på en vägg med installationskabeln och säkringsdosor ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dom säkringarna är era huvudsäkringar, dessa får du skruva ut ”hur som helst”.

Den typen av elmätare som ni har har även en brytare i sig som antagligen leverantören/nätägaren hellre vill att ni använder istället för huvudsäkringarna.
Brytaren sitter precis över den nedre maskeringen du gjorde
Närbild på en äldre elmätare med synlig brytare och delvis maskerad etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
D
Ahhh jag ser, står ju till och med switch där...

Tack
 
MEN den bryter inte på ett säkert sätt alla faser så ska man arbeta i anläggningen ska man skruva ur säkringarna under tiden. Orsaken till att nätägaren vill att man ska bryta med brytaren, om man tex ska lämna huset kallställt en längre tid, är att med strömmen avslagen med brytaren fungerar kommunikationen för mätaravläsningen fortfarande. Bryter man med säkringarna så får nätägaren ett felmeddelande och måste åka och kolla.
 
  • Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
Wohoo, det VAR ett gammalt aluminiumskåp, poäng till mig :rofl:
 
D
Tycker fan det är obehagligt med så mycket oisolerad kabel i ett olåst skåp.

Ser framför mig att grannens oborstade 13-åring ska busa lite med mig men istället blir han rostad, usch
 
U
E elmont skrev:
MEN den bryter inte på ett säkert sätt alla faser så ska man arbeta i anläggningen ska man skruva ur säkringarna under tiden. Orsaken till att nätägaren vill att man ska bryta med brytaren, om man tex ska lämna huset kallställt en längre tid, är att med strömmen avslagen med brytaren fungerar kommunikationen för mätaravläsningen fortfarande. Bryter man med säkringarna så får nätägaren ett felmeddelande och måste åka och kolla.
Det förklarar texten i mitt skåp. Jag var ute och kollade igår för jag behöver jobba med min central snart.
Elcentral med öppet skåp som visar säkringar och kopplade kablar, omgiven av vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lamporna på centralen lever sitt egna liv men det ska vara lugnt enligt nätägaren. Jag ringde och kollade med dem när jag flyttade in.
 
Jo, visst är det så.
Skåpet är din och grannens egendom, ni har ansvaret för dess skick.
Fråga en elektriker om offert för att byta till ett modernt dubbelmätarskåp så får ni något att fundera över.
Välj gärna ett kabelmätarskåp som visas i andra exempelbilden (just det skåpet är för enkelmätare)
 
Nämen?
ÄR det ett markskåp?
Ta en översiktsbild.

EDIT: sorry, ser nu att det är under_construction som svarat. Läggdags nu tror jag.
 
Derbyboy. Kan man inte sätta ett hänglås på skåpet? Det brukar finnas en "flärp" som låser luckan och den brukar man kunna låsa med ett hänglås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.