H
Ser du dom så skruva ur bara.

Va en egen nyckel för skåpet i gatan hos oss
 
D Derbyboy skrev:
Vad kostar det att koppla bort?

Om man gör det själv blir det sju svåra år, sömnlösa nätter och gråt?

Vad ska jag göra?
Det skulle förvåna mig om du får någon kostnad för detta om du kontaktar leverantören, och om så säkert inga 3000:-. Däremot om det mot förmodan skulle leda till något problem med att du gått in och gjort åtgärder kan det bli besvärligt för dig och med all rätt kan man tycka. Så ta kontakt med dem först åtminstone.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Begär utsättning/frånkoppling, men varför ska du koppla ur den? Gör man väl aldrig annars..
 
D
För att kabeln in i huset går genom en betongkulvert.

Jag måste kapa den för att få till dräneringen (avrinningen runt huset).

Jag kommer kapa/bila/såga kulverten. Finns en risk att jag skadar kabeln.
 
Mycket bök att bryta om du inte kan göra det själv, samt att de måste komma tillbaka när du är klar, jag skulle själv bryta i skåpet, där är det väl märkt med adress, samt ”vanlig” trekantsnyckel..knappast nåt brott..
 
D
Bara jag och grannen som delar på skåp. Skåpet är olåst....
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Då skulle jag själv bryta, dra ut säkringslisten, och kanske rent ta med den till huset, alt hänga en skylt.

Samt du mäter spänningen på alla faser när du är klar, alt ser du att säkringarna förblir hela när du lägger spänning på igen..
 
D
Säkringslist mm. Det där får du gärna utveckla.

De e väl bara skriva ut porslinssäkringarna....
 
De är ofta knivskärningar, men finns även gängsäkring.
 
D
Det är sådana där man skruvar ut. Likadana som sitter i huset....
 
Vem är nätägaren?
 
D
Vattenfall
 
Alltså...sitter elmätaren ute i skåpet vid gatan (vilket jag tycker det låter som eftersom kabeln går "via ett uthus") så är det dina säkringar som du själv får skruva ur.

Sitter elmätaren vid något hus så är det nätägarens skåp och du ska inte vara där och pilla.
 
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Sant, sitter mätaren i skåpet så är det din sladd, men
Är det Vattenfalls kabel så skulle jag ändå bryta den själv..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.