12 122 läst ·
64 svar
12k läst
64 svar
Bryta strömmen till en fastighet
Då behöver du väl inte rekommendera dumheter till TS som är osäker och ställer en vettig fråga. Själv gör du givetvis som du vill det framgår med all tydlighet i många eltrådar, men det är onödigt att ge råd här som inte är riktiga och inte samtidigt isf skriva in den brasklappen.H Husqvarna220Ac skrev:
Du vill alltså bryta spänningen i kabeln som säkerhet så att om ni mot förmodan skadar kabeln inte orsakar en elolycka?D Derbyboy skrev:
Väldigt föredömligt!
Kontakta Vattenfall, jag tippar på att dom lär komma ut och bryta utan att det kostar något.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Absolut!! Man kan inte ringa och fråga hela tiden, knappast ett brott att bryta sin egen servis..GK100 skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Blir ingen elolycka att gräva av en kabel, kan bli ett långt elavbrott om man ringer Vattenfall, som kan finnas 30mil bort, sen ska de även komma tillbaka när man är klar..Demmpa skrev:
Men det verkar vara hans egen sladd, så inga problem alls då..
H Husqvarna220Ac skrev:
Hmm så det är helt ofarligt att kapa av en strömförande huvudledning med en motorkap?
Jo ,så kan det vara i äldre installationer men där borde ju också vara en huvudbrytare, efter mätaren, använd den. Du får göra endera du vill, om mätaren stannar för att du brutit så är det deras problem att se till att mätaren hålls vid liv.
Säkringar sitter alltid före mätaren på inkommande servis och i äldre skåp kundbrytare före mätare, det nya kundbrytare efter mätare https://www.byggahus.se/forum/threads/koppling-i-fasadmaetarskap.317383/#post-2985149
Kul när folk gissar!
Ingen har ju direkt framfört något konkret problem med att ta bort säkringarna oavsett om de sitter före eller efter mätaren.
Det är som framförts tidigare ett skåp som är olåst. Skåpet har fastighetsägaren aldrig satt upp och äganderätten till skåpet är troligtvis nätbolagets.
Jag har svårt att se hur nätbolaget med framgång skulle kunna driva ett ersättningsärende mot fastighetsägaren när de inte ens bemödar sig att sätta lås på deras skåp.
Sen är det ju så att ingen kommer ihåg en fegis
Ingen har ju direkt framfört något konkret problem med att ta bort säkringarna oavsett om de sitter före eller efter mätaren.
Det är som framförts tidigare ett skåp som är olåst. Skåpet har fastighetsägaren aldrig satt upp och äganderätten till skåpet är troligtvis nätbolagets.
Jag har svårt att se hur nätbolaget med framgång skulle kunna driva ett ersättningsärende mot fastighetsägaren när de inte ens bemödar sig att sätta lås på deras skåp.
Sen är det ju så att ingen kommer ihåg en fegis
När det är ett mätarskåp så är det högst troligt inte nätägarens utan kunden(erna)s, säkringarna är troligen huvudsäkringar (som kunden råder över) servissäkringarna som avsäkrar matningen till skåpet är nätägarens (dom får ingen annan än "nätägaren" röra). Kabeln efter mätaren är kundens och den bryr sig nätägaren inte om.
