H Husqvarna220Ac skrev:
Sant, sitter mätaren i skåpet så är det din sladd, men
Är det Vattenfalls kabel så skulle jag ändå bryta den själv..
Då behöver du väl inte rekommendera dumheter till TS som är osäker och ställer en vettig fråga. Själv gör du givetvis som du vill det framgår med all tydlighet i många eltrådar, men det är onödigt att ge råd här som inte är riktiga och inte samtidigt isf skriva in den brasklappen.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 8 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
För att kabeln in i huset går genom en betongkulvert.

Jag måste kapa den för att få till dräneringen (avrinningen runt huset).

Jag kommer kapa/bila/såga kulverten. Finns en risk att jag skadar kabeln.
Du vill alltså bryta spänningen i kabeln som säkerhet så att om ni mot förmodan skadar kabeln inte orsakar en elolycka?

Väldigt föredömligt!

Kontakta Vattenfall, jag tippar på att dom lär komma ut och bryta utan att det kostar något.
 
GK100 GK100 skrev:
Då behöver du väl inte rekommendera dumheter till TS som är osäker och ställer en vettig fråga. Själv gör du givetvis som du vill det framgår med all tydlighet i många eltrådar, men det är onödigt att ge råd här som inte är riktiga och inte samtidigt isf skriva in den brasklappen.
Absolut!! Man kan inte ringa och fråga hela tiden, knappast ett brott att bryta sin egen servis..
 
Demmpa Demmpa skrev:
Du vill alltså bryta spänningen i kabeln som säkerhet så att om ni mot förmodan skadar kabeln inte orsakar en elolycka?

Väldigt föredömligt!

Kontakta Vattenfall, jag tippar på att dom lär komma ut och bryta utan att det kostar något.
Blir ingen elolycka att gräva av en kabel, kan bli ett långt elavbrott om man ringer Vattenfall, som kan finnas 30mil bort, sen ska de även komma tillbaka när man är klar..

Men det verkar vara hans egen sladd, så inga problem alls då..
 
D
H Husqvarna220Ac skrev:
Blir ingen elolycka att gräva av en kabel, kan bli ett långt elavbrott om man ringer Vattenfall, som kan finnas 30mil bort, sen ska de även komma tillbaka när man är klar..

Men det verkar vara hans egen sladd, så inga problem alls då..

Hmm så det är helt ofarligt att kapa av en strömförande huvudledning med en motorkap?
 
D
Förtydligande:

Mätaren sitter ute på stolpen i samma skåp som propparna.
 
D Derbyboy skrev:
Förtydligande:

Mätaren sitter ute på stolpen i samma skåp som propparna.
Då är det som sagt på din sida kabeln ligger och då kan du själv bryta strömmen vid mätaren före jobbet.
 
Då är det en icke-fråga. Dina egna mätarsäkringar (som sitter efter elmätaren) får du skruva ur hur mycket du vill.
 
D
Men tänk om propparna sitter före mätaren då?

Så kanske de aldrig installerar eller?
 
Jo ,så kan det vara i äldre installationer men där borde ju också vara en huvudbrytare, efter mätaren, använd den. Du får göra endera du vill, om mätaren stannar för att du brutit så är det deras problem att se till att mätaren hålls vid liv.
 
D
Jag ska kika imorgon hur det sitter i mitt skåp
 
Ta gärna en bild å lägg upp (maskera anläggningsid etc) på hur det ser ut.

Om du hade lagt upp bild direkt så hade det inte blivit så mycket diskussioner/spekulationer.
 
D
Kul när folk gissar!

Ingen har ju direkt framfört något konkret problem med att ta bort säkringarna oavsett om de sitter före eller efter mätaren.

Det är som framförts tidigare ett skåp som är olåst. Skåpet har fastighetsägaren aldrig satt upp och äganderätten till skåpet är troligtvis nätbolagets.

Jag har svårt att se hur nätbolaget med framgång skulle kunna driva ett ersättningsärende mot fastighetsägaren när de inte ens bemödar sig att sätta lås på deras skåp.


Sen är det ju så att ingen kommer ihåg en fegis :)
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
När det är ett mätarskåp så är det högst troligt inte nätägarens utan kunden(erna)s, säkringarna är troligen huvudsäkringar (som kunden råder över) servissäkringarna som avsäkrar matningen till skåpet är nätägarens (dom får ingen annan än "nätägaren" röra). Kabeln efter mätaren är kundens och den bryr sig nätägaren inte om.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.