Jag har skadat mig i bilolycka. Och då var det faktiska kostnader. (Ambulans, resebiljett/taxi) och sen fick jag ersättning för skadan, sveda och verk är typ försumbart. Jag fick då ett "ärr" i ansiktet som vägs högre än något på kroppen.
Tror jag fick 13' + kostnadsersättning.

• Gilla
Henrik.Ö
  • Laddar…
S
Är nog med Claes här.. Det är inte USA vi bor i, där hade man nog kunnat stämma på x miljoner. Faktiska kostnader samt 5-6kkr för sveda och värk är nog vad man kan förvänta sig från dem. Sen står ju en sån ersättning inte alls i paritet med det faktiska lidandet.

• Gilla
tobbe9012 och 7 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Om du frågar henne hur mycket hon ska ha för att du får bryta hennes andra axel så har du summan där.

• Gilla
  • Haha
Kustvägen och 15 till
  • Laddar…
Hade hon dubbskor/broddar?

Olyckor händer , men hon hade kunnat förhindra det lika lätt som hyresvärden. Vilket i mina ögon borde lägga ansvaret hos båda.

• Gilla
tobbe9012 och 1 till
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Hej!

Lång historia kort. Svärmor halkade på osandad gångbana vid lägenheten och bröt axeln. Efter att försäkringsbolaget kontaktats sa de att hon kan yrka ersättning hos Hyresvärden (kommunal) då de brutit mot lagen som kräver att det ska vara sandat.
Hyresvärden kontaktades skriftligt med bilder osv och frågade kort och gått: Hur mycket $$$$$ vill du ha?

Skadan: 1 vecka på sjukhus, bruten axel, operation, 15cm ärr och går på morfintabletter. Hon är pensionär, 65 år.

Vilken summa är rimlig att begära? Jag tänker först då på sveda och värk samt ärr.
Försäkringsbolaget vill också veta vilken summa Hyresvärden betalar, vilket oroar lite då det verkar som att de hoppas på att svärmor skambudar sig själv och kopierar summan från Hyresvärden och hoppas hon ska vara nöjd.

Tack för alla tips.
1 års fri hyra. Det är det minsta de kan erbjuda, tycker jag. Annars typ50,000 för skadan med sveda och värk inräknat 10,000 medicin och läkarbesök. Det är det minsta hon ska begära tycker jag. Mvh Nibbe

• Gilla
widheg
  • Laddar…
Niklas ”NIBBE” Karlsson Niklas ”NIBBE” Karlsson skrev:
1 års fri hyra. Det är det minsta de kan erbjuda, tycker jag. Annars typ50,000 för skadan med sveda och värk inräknat 10,000 medicin och läkarbesök. Det är det minsta hon ska begära tycker jag. Mvh Nibbe
Nibbe här igen!, summorna kanske verkar orimliga!, men när hyresvärden fråga: ”HUR MYCKET ” så tycker jag de får ta’t för vad det är, ta i ok läg dej högt!, går ju att FÖRHANDLA. 👍🏻 Nibbe

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Borde väl finnas några rättsfall liknande detta att utgå ifrån?
Oaktat vilken summa ni begär av hyresvärden tycker jag inte att ni ska säga vad ni får av dem till försäkringsbolaget.

Begär en redig slant med räkna med småpengar. Kanske det kan vara smart att be om reducerad hyra under en viss tid. Det kan psykologiskt kännas som att de kommer billigare undan än med ett engångsbelopp, även om summan blir större.

Det vanliga är att man avvaktar i 1,5år för att se ifall det blir ärr av eventuell operation och ifall hon kommer ha några men kvar, exempelvis känselbortfall eller påverkad rörlighet.

Jag känner till ett fall där en ungdom skadade knät. Hen fick 65k för ärr och känselbortfall runt ärret.

Försäkringsbolaget bör kunna ge dig förslag på rimlig summa.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag skulle påstå att det vore rimligt att begära 25.000kr. Om det rörde sig om 1-5kkr skulle de inte ha frågat, utan bara sagt att de betalar ex 3000kr i fall som dessa. Då de inte gör det så rör det sig troligtvis om större belopp de föväntas betala ut. Jag tror inte heller det rör sig några jättebelopp, utan någonstans mittemellan. Alltså 20-30kkr. Men det kan vara vettigt att höra sig för hos försäkringsbolaget som först höjde frågan. Det kan röra sig om betydligt större belopp, även om det är tveksamt.

Z Zlatje skrev:
Hej!

Lång historia kort. Svärmor halkade på osandad gångbana vid lägenheten och bröt axeln. Efter att försäkringsbolaget kontaktats sa de att hon kan yrka ersättning hos Hyresvärden (kommunal) då de brutit mot lagen som kräver att det ska vara sandat.
Hyresvärden kontaktades skriftligt med bilder osv och frågade kort och gått: Hur mycket $$$$$ vill du ha?

Skadan: 1 vecka på sjukhus, bruten axel, operation, 15cm ärr och går på morfintabletter. Hon är pensionär, 65 år.

Vilken summa är rimlig att begära? Jag tänker först då på sveda och värk samt ärr.
Försäkringsbolaget vill också veta vilken summa Hyresvärden betalar, vilket oroar lite då det verkar som att de hoppas på att svärmor skambudar sig själv och kopierar summan från Hyresvärden och hoppas hon ska vara nöjd.

Tack för alla tips.
Då ska ni ta i, finn ingem anledning att sälja sig billigt. Bättre att dom sätter lite i halsen och sen hålls en dialog ist.

Kan dra som en parallell så fick en bekant 160k för två brutna fingrar i ersättning av försäkringsbolaget då han hade problem att äta med kniv och gaffel en tod efter olyckan.

Och får ni en summa så ska ni alltid kontra med att säga att ni vill få det granskat av en tredje part. Typ jurist vilket ni säkert har tillgång till i olycksfall/hemförsäkring. Då brukar försäkringsbolagen vara ganska givmilda för att slippa ev utdragna processer som slutar ofta med en högre summa. Sen kostar ju deras arbetstid också försäkringsbolaget om dom ska ha en handläggare som behöver lägga en väldigt massa timmar på ärendet.

Ärr och invaliditetsgrad brukar aldrig beräknas förens först ett år efter skadetillfället, för tidigare än det så är skadan och ärret fortfarande för färskt för att ge en bild över hur det kommer se ut och fungera framöver.

Så är ni osäkra så skulle jag kontakta en jurist inriktad på just färsäkringsärenden och höra vad som bör vara rimligt att begära.

25k som npgon ovan skrev kan folk få efter en liten brännskada på ovansidan handen.

Hoppas det går bra. Och blir dyrt för hyresbolaget så dom ser till att det är sandat och plogat regelbundet så inte detta händer fler äldre.

Lycka till

R Robin_CG skrev:
Då ska ni ta i, finn ingem anledning att sälja sig billigt. Bättre att dom sätter lite i halsen och sen hålls en dialog ist.

Kan dra som en parallell så fick en bekant 160k för två brutna fingrar i ersättning av försäkringsbolaget då han hade problem att äta med kniv och gaffel en tod efter olyckan.

Och får ni en summa så ska ni alltid kontra med att säga att ni vill få det granskat av en tredje part. Typ jurist vilket ni säkert har tillgång till i olycksfall/hemförsäkring. Då brukar försäkringsbolagen vara ganska givmilda för att slippa ev utdragna processer som slutar ofta med en högre summa. Sen kostar ju deras arbetstid också försäkringsbolaget om dom ska ha en handläggare som behöver lägga en väldigt massa timmar på ärendet.

Ärr och invaliditetsgrad brukar aldrig beräknas förens först ett år efter skadetillfället, för tidigare än det så är skadan och ärret fortfarande för färskt för att ge en bild över hur det kommer se ut och fungera framöver.

Så är ni osäkra så skulle jag kontakta en jurist inriktad på just färsäkringsärenden och höra vad som bör vara rimligt att begära.

25k som npgon ovan skrev kan folk få efter en liten brännskada på ovansidan handen.

Hoppas det går bra. Och blir dyrt för hyresbolaget så dom ser till att det är sandat och plogat regelbundet så inte detta händer fler äldre.

Lycka till
Det som ofta betalas ut direkt är kostnader för tex sjukhusbesök och den typen av kostnader. Och sen då ett år efter skadan eller senaste operationen så ges skadebelopp för invaliditetsgrad samt ärr.

Går själv igenom denna soppan sedan ett år tillbaka, så har under de senaste 10månaderna som min skada hållt mig borta från jobbet så har det varit många diskussioner med försäkringsbolaget osv.

Finns dock väldigt lite information om just ersättningar osv. Sen bör ni anmäla skadan till AFA, även om det inte var arbetsrelaterat.
För blir du sjukskriven så får man ju 80% av din inkomst av försäkringskassan, och de många inte vet eller ansöker om är just de sista 20% som då AFA betalar ut.

Det värsta som kan hända är att AFA nekar ersättning.
Jag gjorde en anmälan dit ang en icke arbetsrelaterad skada, och dom skjuter till ytterligare 2500kr varje månad utöver det försäkringskassan betalar ut.

S Simonstahl skrev:
Hade hon dubbskor/broddar?

Olyckor händer , men hon hade kunnat förhindra det lika lätt som hyresvärden. Vilket i mina ögon borde lägga ansvaret hos båda.
Om du hyr en lägenhet där det ingår snöskottning och sandning utanför fastigheten, så förklara för mig varför man inte ska trycka till dom så inte fler människor skadar sig. Nästa gång kanske det inte går lika bra.

Klart du kan förhindra sådana saker genom dubbar, vaddera kroppen med kuddar eller helt enkelt inte gå ut alls.
Men om hon förväntar sig att Hyresvärden tar ansvar för det som ingår i hyran så ska hon inte behöva att sätta på sig broddar och hjälm för att gå ut.

Hoppas du kände att du tillförde nåt i tråden med din genomtänkta kommentar.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
S swirve skrev:
Ingen aning om vad som är rimligt... Men jag vet att när grabben bröt lårbenet på dagis när han var 1.5år och vi hamnade på sjukhus 2v (låg med bena i sträckbänk i två v) och vab hemma i 4v så gav barnförsäkringen (vår egna) 3000 kr i ersättning för sveda och värk. Kommunens försäkring gav exakt noll kr.
Så skulle tro 3-4000kr plus direkta kostnader som troligen är låga då hon inte får inkomstbortfall. Sen kan man ju alltid hoppas de betalar mer.
En barnförsäkring är helt annorlunda. Mycket lägre ersättningsnivåer och ingenting för "sveda och värk". Det var svaret jag fick när jag tyckte att ersättningen (12 000:-) var för låg då min dotter bröt av en bit av knäskålen med livslång handikapsförklaring. Intyg av opererande läkaren.

Hon bör kolla upp vad som händer om hon aldrig blir helt bra igen. Kan hon efter dealen inte få någon ytterligare ersättning från fastighetsägaren eller sitt eget försäkringsbolag så ska hon sälja sig dyrt eller inte alls.

Ådrog mig en knäfraktur för 23 år sedan efter en mopedolycka, fick ut drygt 50000 på försäkring. Men det beror ju helt på var skadan eller frakturen sitter och hur mycket medicinsk invaliditet man uppnår efter skadan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.