18 320 läst ·
52 svar
18k läst
52 svar
Bröt axeln. Hyresvärd frågar om ersättning i kronor
Jag skadade mig kraftigt i samband med olycka med en stege, vilket var en byggnadsfirmas fel. Man kan inte få ut en massa pengar som i Usa för olyckor. Först och främst så täcker de faktiska kostnader och utebliven inkomst vid själva behandlingen. Oavsett hur många försäkringar man har eller vem som är skyldig kan man vara få det från en försäkring. Byggnadsfirmans försäkring och min försäkring gjorde upp om den delen
Sen får man lite grann för sveda och värk, vilket är helt beroende på hur högt man har försäkrat sig, jag fick lite från hemförsäkringen, lite från en kollektivavtalsförsäkring och en slant från byggnadsfirman. Runda slängar 2000-5000 kr från var och en
De stora pengarna kommer om man får framtida men, synlig ärr eller invaliditet och sätts i procent av det försäkrade beloppet man själv har. Har man 2% invaliditet och försäkringsbelopp på 100000 kr, får man 2000 kr, har man 1 miljon i försäkringsbelopp får man 20000 kr. Där är byggfirmans försäkring inte med och hjälper till
Från fastighetsägaren kan man alltså få ut ett mindre belopp för sveda och värk samt alla utlägg om man är oförsäkrad
Sen får man lite grann för sveda och värk, vilket är helt beroende på hur högt man har försäkrat sig, jag fick lite från hemförsäkringen, lite från en kollektivavtalsförsäkring och en slant från byggnadsfirman. Runda slängar 2000-5000 kr från var och en
De stora pengarna kommer om man får framtida men, synlig ärr eller invaliditet och sätts i procent av det försäkrade beloppet man själv har. Har man 2% invaliditet och försäkringsbelopp på 100000 kr, får man 2000 kr, har man 1 miljon i försäkringsbelopp får man 20000 kr. Där är byggfirmans försäkring inte med och hjälper till
Från fastighetsägaren kan man alltså få ut ett mindre belopp för sveda och värk samt alla utlägg om man är oförsäkrad
Din svärmor kommer att ha en permanent funktionsnedsättning i sin axel, troligen minskat rörelseomfång och styrka, eventuellt långvarig värk och/eller känselborfall vid ärret. Oavsett om operationen gjordes med platta och skruvar eller med protes kommer hon aldrig att återfå samma funktion som hon hade innan skadan. Detta bör vägas in när ni resonerar kring ersättningsnivå.
Mina egna skador är 1) en cykelvurpa för 20 år sedan, med traumatiskt diskbråck och en hel del värk under ca ett år. Den skadan fick jag (efter en hel del brevväxling och läkarutlåtanden) 15000 för sveda och värk av AFA; 2) en vadbensfraktur i skidbacken för fyra år sedan, gjorde rätt ont men behövde varken gipsas eller opereras. Jag var i princip helt återställd efter två månader. Folksam betalade utan vare sig frågor eller läkarintyg 6500 i skadeersättning.
Mina egna skador är 1) en cykelvurpa för 20 år sedan, med traumatiskt diskbråck och en hel del värk under ca ett år. Den skadan fick jag (efter en hel del brevväxling och läkarutlåtanden) 15000 för sveda och värk av AFA; 2) en vadbensfraktur i skidbacken för fyra år sedan, gjorde rätt ont men behövde varken gipsas eller opereras. Jag var i princip helt återställd efter två månader. Folksam betalade utan vare sig frågor eller läkarintyg 6500 i skadeersättning.
Himmel vilka gamar i denna tråden. Som sett för mycket på amerikansk teve.
Det finns tabeller hos försäkringsbolagen både för sveda och värk, kostnader och medicinsk invaliditet.U UffeH skrev:Din svärmor kommer att ha en permanent funktionsnedsättning i sin axel, troligen minskat rörelseomfång och styrka, eventuellt långvarig värk och/eller känselborfall vid ärret. Oavsett om operationen gjordes med platta och skruvar eller med protes kommer hon aldrig att återfå samma funktion som hon hade innan skadan. Detta bör vägas in när ni resonerar kring ersättningsnivå.
Hör med Hyresgästföreningen, där finns jurist. Konsumentverket har jurist som man kan fråga. Hej konsument kan ge svar. Eller be att få tabeller från ditt försäkringsbolag. Eller kontakta skadejurist, de ger oftast första timmen gratis. Lycka till!
Bre på 150000 - 200000 kan inte bli mer än nej alternativet kolla med någon jurist som kan skador..Z Zlatje skrev:Hej!
Lång historia kort. Svärmor halkade på osandad gångbana vid lägenheten och bröt axeln. Efter att försäkringsbolaget kontaktats sa de att hon kan yrka ersättning hos Hyresvärden (kommunal) då de brutit mot lagen som kräver att det ska vara sandat.
Hyresvärden kontaktades skriftligt med bilder osv och frågade kort och gått: Hur mycket $$$$$ vill du ha?
Skadan: 1 vecka på sjukhus, bruten axel, operation, 15cm ärr och går på morfintabletter. Hon är pensionär, 65 år.
Vilken summa är rimlig att begära? Jag tänker först då på sveda och värk samt ärr.
Försäkringsbolaget vill också veta vilken summa Hyresvärden betalar, vilket oroar lite då det verkar som att de hoppas på att svärmor skambudar sig själv och kopierar summan från Hyresvärden och hoppas hon ska vara nöjd.
Tack för alla tips.
Där har du fel. Bara för du inte hört talas om det så betyder det inte att det inte existerar. En bekant till mig fick som sagt 160k för två brutna fingrar. Gäller att ha rätt försäkring och inte acceptera om du inte känner att det är rimligt.Rejäl skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Jag tror i te helt på taktiken att bre på hur mycket som helst, för man kan ju bara få ett nej. Då kan man väl lika gärna dra till med 10 miljoner?
Jag tror man ska försöka hitta ungefärlig nivå och lägga sig lite högre om man vill ha maximal utdelning. Då kan förslaget antas för att slippa strul, men lägger man sig orimligt långt bort så får man bara ett nej och så får man enligt standard, kanske i mitten på den skalan.
Jag tror man ska försöka hitta ungefärlig nivå och lägga sig lite högre om man vill ha maximal utdelning. Då kan förslaget antas för att slippa strul, men lägger man sig orimligt långt bort så får man bara ett nej och så får man enligt standard, kanske i mitten på den skalan.
Du får skilja på försäkring och skadestånd. Försäkringen har du betalt för som en tjänst och har ett avtal som reglerar skadefallsbeloppen. I fallet skadestånd så följs istället praxis som kan vara klart snålare jämfört med en omfattande försäkring.R Robin_CG skrev:
Jag kan också tycka detta, att det är direkt oansvarigt att vara ute och halka utan broddar. Men sådan är inte praxis, den lägger en stort ansvar på att halkbekämpa alla möjliga och omöjliga gångbanor på den som är huvudman för den. Det är bara större aktörer, t ex kommunen som kan skita i det.S Simonstahl skrev:
Som sagt det gäller att ha rätt försäkring, din vän hade definitivt en försäkring med ett stort invalidetsbelopp, sen kan han ha fått en funktionsnedsättning på kanske 5%. Har han då försäkrat sig för 3,2 mille så får han 160 000 kr. Det förekommer massor med fall i Sverige där man fått ut flera hundra tusen upp till en miljon - på sin försäkring. Så det gäller att ha bra försäkringar och stora belopp - men sådana kostar, ett bra tips är att vara kolletivavtalsanställd - där får man bra försäkringar billigt.R Robin_CG skrev:
För att få invalidetsersättning eller ersättning för men krävs läkarintyg, foton av ärr osv. Det brukar man normalt först göra ett år efter olyckan för att säkerställa vad som är bestående efter behandling och rehabilitering.
Fastighetsägaren i fallet kommer inte att betala ut invalidetsersättning utan bara den delen som är sveda och värk - det är sällan mer än 5000 kr. Om hon som föll var helt oförsäkrad bör fastighetsägaren också ersätta för kostnader.
Du kan säkert få lite klarare besked genom juridisk konsultation via försäkringsbolagets rättskyddsdel.Z Zlatje skrev:Hej!
Lång historia kort. Svärmor halkade på osandad gångbana vid lägenheten och bröt axeln. Efter att försäkringsbolaget kontaktats sa de att hon kan yrka ersättning hos Hyresvärden (kommunal) då de brutit mot lagen som kräver att det ska vara sandat.
Hyresvärden kontaktades skriftligt med bilder osv och frågade kort och gått: Hur mycket $$$$$ vill du ha?
Skadan: 1 vecka på sjukhus, bruten axel, operation, 15cm ärr och går på morfintabletter. Hon är pensionär, 65 år.
Vilken summa är rimlig att begära? Jag tänker först då på sveda och värk samt ärr.
Försäkringsbolaget vill också veta vilken summa Hyresvärden betalar, vilket oroar lite då det verkar som att de hoppas på att svärmor skambudar sig själv och kopierar summan från Hyresvärden och hoppas hon ska vara nöjd.
Tack för alla tips.
Viktikt är att dokumentera alla kostnader.
Rehab på äldre tar oftast längre tid och kan ibland ge % funktionsnedsättningar, så ärendet ska hållas öppet, inte avslutas med ett engångsbelopp.
Jag håller till viss del med, har själv dubbar när jag är ute och går på isigt underlag.Claes Sörmland skrev:
Men, om jag bodde i lägenhet istället så skulle det ställa till lite besvär.
Då är det ju oftast stengolv, stentrappor och så vidare mellan lägenheten och ytterdörr.
Då blir det istället betydligt halare med dubbar än utan.
Visst, man kan ha löstagbara dubbar som man tar på sig när man passerar dörren.
Men om det inte finns någon lämplig sittplats i anslutning till dörren, vilket jag nog aldrig har sett, så kräver det en hel del balans. Något en äldre dam på hal is kanske inte har i överskott.
Själv skulle jag nog rätt ofta först gå till bilen och byta till dubbar där, dvs riskera att halka på samma uppfart som hon gjorde även om min intention var att ha dubbar.
Det står ju mellan att försäkringsbolaget alt hyresvärden får pröjsa.. så därav intresset från försäkringsbolaget antar jag.Z Zlatje skrev:Hej!
Tack för alla tips.
Jag har, i god ton, hållit på i två år med mitt försäkringsbolag.. med att lämna in bilder, egna anteckningar, alla vårdinrättningar (och läkares) journaler osv.. för att få ut lite av min privata sjuk- och olycksförsäkring.. efter att jag akut fått op mig (räknades som olycksfall)
Det man får motsvarar deras färdiga mallar för olika saker: ärr tex (inte så mycket).. kläder som gick sönder (olyckan el via vårdens sönderklippning..).. ev läkarbesök/återbesök, milersättning (el ja billigaste transportsätt) till läkarna och ev rehab (jag skickade in kartor med mil/km ..osv).. de hade oxå mallar/listor för olika handikappsgrader efter olyckan..
Alla journaler, datum, läkarutlåtanden, bilder osv måste ju överensstämma för att de ska bet ut något (och ärr bet inte ut förrän tidigast 2 år efter olyckan - för då ska det väl antagligen ha läkt klart och ”satt sig” så det syns hur synligt det är.. där är det olika bet beroende på längd o bredd o var de sitter)
Fick nån tusenlapp extra för sveda och värk typ..
I Sverige är det inte lika höga summor inblandade som i tex usa.. där de kan ha stämningar som yrke o leva gott på..
Så det kan vara värt att ha i åtanke när man kräver pengar.