L Liteavvarje skrev:
Sätt fingrarna emellan högst upp och tryck med 1 kg , du säger AJ AJ , flytta sedan fingrarna till mitten och tryck med 1 kg , du säger nog inte AJ AJ utan blev av med fingrarna , på grund av hävstångseffekten
En irrellevant jämförelse. Ingen bestrider att hävstångseffekt finns men inte i den här applikationen. Ta en platta och fäst två öglor vid halva kortsidan. Lyft upp så är kraften lika med plattans vikt, inget annat.

tommib
Ok, jag var lite uppenbarligen lite otydlig. Ja, det finns en hävstångseffekt, den gör bara inte att luckan kan väga mer än 12 kg. Mindre, ja. Mer, nej.

L
Problemet du har med julas är om bulten är kortare , än lucka och skåps materiel är tjockare , då räcker den inte genom om du skulle borra hål

tommib
Iden med lina och block längst upp är inte dum. Man måste bara anpassa den lite. T.ex. genom att fjäderbelasta linan.

Eller bara kraftigare gasdämpare.

J
L Liteavvarje skrev:
Problemet du har med julas är om bulten är kortare , än lucka och skåps materiel är tjockare , då räcker den inte genom om du skulle borra hål
Skulle det inte fungera om man fäster bultarna i typ sånt här fäste?
Metalliskt hörnfäste med fyra hål för fastsättning av bultar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fjäder rakt upp ger 6 kg per st om placerade mitt på kortsidan ( linjen mellan sidofästena går genom masscentrum). 45 graders lutning på fjädrarna gentemot skivan i utfällt läge, borde väl då ge 1,4 *12/2 d.v.s. c:a 8,4 kg/st ------ eller?

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
L
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Fjäder rakt upp ger 6 kg per st om placerade mitt på kortsidan ( linjen mellan sidofästena går genom masscentrum). 45 graders lutning på fjädrarna gentemot skivan i utfällt läge, borde väl då ge 1,4 *12/2 d.v.s. c:a 8,4 kg/st ------ eller?
Du har nog bättre koll på uträkning än vad jag , det kan nog vara rätt det du säger :)

J
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Menar du att gasfjädrarna jag har (12kg styck) borde fungera om de monteras annorlunda?

Hur har du monterat dom?

L
J janerik12 skrev:
Skulle det inte fungera om man fäster bultarna i typ sånt här fäste?
[bild]
Den verkar bra , men innan du skruvar eller borrar , så kolla vad som händer med dämparna ,
blir kanske lite knepigt att få dom hänga kvar , sätt dom så långt upp på luckan som möjligt i avseende på längden , så du ser att dom klarar det , hur du får till det är svårt att sia om , skulle det inte fungera kan du lämna tillbaka dom

Problem är alltid roligt att lösa, Man blir onekligen nyfiken på vad det handlar om för något, om lösningen måste vara estetiskt tilltalande eller kan ett mer industriellt utseende accepteras?

Mitt förslag är om det är möjligt att antingen byta luckan mot något lättare material eller modifiera så att den istället blir sidohängd. Går det?

J
S Snål-Jocke skrev:
Problem är alltid roligt att lösa, Man blir onekligen nyfiken på vad det handlar om för något, om lösningen måste vara estetiskt tilltalande eller kan ett mer industriellt utseende accepteras?

Mitt förslag är om det är möjligt att antingen byta luckan mot något lättare material eller modifiera så att den istället blir sidohängd. Går det?
Tyvärr modifikation av luckan går inte.

J
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur har du monterat dom?
Jag monterade enligt anvisningarna (rött).

• Instruktionsblad för montage av dörrgasfjäder med markerade mått för olika gångjärn och belastningskapacitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Battha
  • Laddar…
F
Jag skulle ju tolka den näst nedersta tabellen att du med en 500mm lucka kan låta luckan väga 2.1 kg om du har 12kg-varianten av gasfjäder. Alltså en femtedel av din luckvikt.

• Gilla
Tomten5 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.