B
Håller på att klä in trappan entre trappan med stående läkt. En sida är klar (bilden). På andra sidan vill jag ha möjlighet att öppna för att komma åt utrymmet under, antingen med en dörr eller dubbeldörr. Finns det hakgånjärn som man sätter på insidan så att det inte syns från utsidan att det är dörrar? Vill att gångjärnen döljs om möjligt.

• Träbeklädd trappa entré med stående läkt, ena sidan färdig och andra med tillgång till underliggande utrymme; kruka med växt bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du monterar dörren/ luckan så att den öppnas inåt funkar vanliga hakgångjärn.

• Haha
Jorel03
  • Laddar…
B
Den behöver öppnas utåt

Om du bara tänker använda utrymmet sporadiskt kanske det kan funka om du bygger det som en lös lucka som du fäster med magneter och bara lyfter av? Det skulle i alla fall vara osynligt.

Säter du ett gångjärn bakom och aningen indraget på den bredare brädan (vårt höger) så syns det inte.

Vi har osynliga gångjärn på en garderob som ser ut så här från insidan resp. utsidan:

Metallgångjärn monterat på insidan av en vit skåplucka.
Skapa konto

En tunn, vertikal tråd eller kabel mot en vit bakgrund.
Skapa konto

B
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har osynliga gångjärn på en garderob som ser ut så här från insidan resp. utsidan:

[bild]

[bild]
Kommer nog inte fungera på tunga luckor utomhus.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:

[bild]

[bild]
Den typen har de flesta på sina köksskåp, tål knappast vikten av en dörr men kanske om TS gör en dubbeldörr/ lucka och sätter kanske 3 Blum gångjärn på varje del

Köp hakgångjärn och bocka till enligt min proffsiga skiss. Vy uppifrån.
Då kan du ha gångjärnen på insidan och öppna utåt. Gångjärn med skiss av modifiering, visad uppifrån, för att kunna öppna utåt med insida montering.
Skapa konto

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
J
Gör det så enkelt som möjligt. Häng upp sidan på krokar eller en list och lyft bort den för att komma in.

B
Jag ska ha barnens cyklar mm under så det vore bra om det är lättillgängligt. Vill därför försöka hitta en lösning med gångjärn.

B Baskavoda skrev:
Jag ska ha barnens cyklar mm under så det vore bra om det är lättillgängligt. Vill därför försöka hitta en lösning med gångjärn.
Då är väl @Jarlingar 's förslag i inlägg #10 det bästa hitills?

• Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.