26 185 läst ·
73 svar
26k läst
73 svar
Bristande städning vid tillträde men säljare nekar ersättning, gå vidare eller släppa?
Och då är det så men det är ett avslut och det är nåt. Låt då motparten förstå att man har för avsikt att begära 20’ istället. Jag tror inte det tar 30h i anspråk, jag tror inte det blir så lite som 4’ efter förlikning och jag tror det är ett utmärkt tillfälle att skaffa sig egen erfarenhet av en civilprocess med minimal insats och risk. Lätt värt det.GlennB skrev:
Man behöver inte gå med på förlikning, gör man det så får man inte betalt för ansöknings kostnaden och inte för 1 tim. juridisk rådgivning.
Går man inte med på förlikning så är risken att inte får något eller så får man vad man har begärt.
Risken att förlora ett mål som detta är 0 %.
Går man inte med på förlikning så är risken att inte får något eller så får man vad man har begärt.
Risken att förlora ett mål som detta är 0 %.
Vi har alltid avtalat med städfirman att köparen ska godkänna städningen innan tillträde annars utgår ingen ersättning till städfirman för dåligt utfört arbete, har fungerat många gånger för oss.Etnoy skrev:
I augusti 2021 tillträdde vi vårt nya hus. Säljaren hade över huvud taget inte brytt sig om städningen utan lämnat både prydnadsföremål, löst skräp, samt smuts. Vi hade ingen städinspektion innan tillträdet
Vi klagade direkt när vi kom till fastigheten, och fick på säljarens bekostnad en städfirma dit som skulle städa. De hade dock inte tid förrän en vecka senare, vilket vi fick acceptera.
Vi såg också till att på tillträdesdagen skaffa skriftligt tillstånd av säljaren att ta över all lös egendom. Detta för att vi skulle få händerna fria att hantera prylarna som låg kvar utan att begå egenmäktigt förfarande.
Det var ett dödsbo som sålde, och huset var i princip i samma skick som vid visningen i maj med undantaget att (nästan) alla möbler burits ut. Dödsboet var inte nära släkt med den som bott i huset.
Huset är i två våningar med boendeplan på ovanvåningen. Så fort vi fick huset så påbörjade vi vår renovering eftersom vi inte kunde vänta på städningen. Renoveringen består av en totalrenovering av boendeplanet, så vi började riva ut allting där.
Efter en vecka kom så städfirman, de skulle vara där i fyra timmar med fyra personer, så totalt 16 mantimmar plus fönsterputsare. Eftersom ovanvåningen var under renovering fick de städa nedre plan, som till hälften består av källaren (souterräng) och andra halvan "vanliga" rum.
Städningen blev bra, firman var proffsig och tog bort all äcklig smuts.
Nu till problemet. Även efter städningen återstod en stor mängd lös egendom, eller rättare sagt skräp. Huset är 290 m2 stort inklusive biytor och garage, och tomten var helt igenvuxen. Ju mer vi kapade ned växter och kom in under altantrappa, in i soprum och andra ytor bara var det fullt med saker. Trädstubbar, gamla skottkärror, massor av hinkar med grus och sten, gamla soptunnor, stenar, you name it. Allt detta dokumenterades med foton.
Till slut tröttnade vi på att hantera allt detta själva och skrev ihop ett brev där vi skrev ned allt vi hittat inklusive foton. Vi krävde säljaren på ekonomisk ersättning i form av 15 000kr. Detta tyckte vi var skäligt med tanke på extra containrar, släpkärror, magasinering av egna saker medan skräpet togs bort mm. Brevet skickades till säljaren och mäklaren.
Säljaren svarade efter en vecka med väldigt svävande svar, men de avslutade med att de inte tänker ersätta någonting. Intressant nog skrev de bland annat att de inte visste att det fanns så mycket skräp och lyckades på flera sätt sätta sig själva i klistret. Jag svarade på detta brev efter en vecka och konstaterade att svaret inte ändrar några av de faktiska omständigheterna och att vårt krav består.
Nu har det gått en längre tid utan att något hänt. Jag ringde precis mäklaren för att diskutera detta. Han ger oss rätt i att allt som dokumenterats är lös egendom som inte ska finnas kvar där. Han sade också att han varit i kontakt med säljaren och att de meddelat att de inte tänker svara på vårt brev. Dessutom hade han innan tillträdet tydligt påmint säljaren om deras ansvar vad gäller just städning. Säljaren/dödsboet bor dock på annan ort och verkar inte ha brytt sig om att ta sig till huset och ordna detta.
Så nu står vi här, säljaren samarbetar inte längre och bollen är på vår planhalva. Vad gör vi? Å ena sidan går vår renovering jättebra och huset kommer bli kanonfint. Kanske man bara ska släppa detta och gå vidare. Å andra sidan försöker de (och håller på att lyckas!) komma undan hela sitt ansvar med städning. Etiskt och moraliskt är det helt förkastligt. Huset var verkligen äckligt när vi tog över det. Den ekonomiska summan är fullt rimlig och vi har köpekontraktet på vår sida där det står att kvarlämnat lösöre får forslas bort av köparen på säljarens bekostnad.
Det känns dock som att summan är för liten för att gå vidare till advokat/stämningsansökan. Hur ska man tänka?
Själv tror jag snarare att det är precis tvärtom. Att någon som har ordning på privatekonomin och därför inte är beroende av 15K för att få vardagen att går runt, kan bestämma sig för att släppa kravet. Medan någon som sitter knepigare till känner att de absolut måste få sina pengar. Inte helt sällan genom att lägga ner mer tid och pengar på att få in skulden, än vad den är värd.D Derbyboy skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Mitt pragmatiska råd: släpp det.
Det är för dj...gt hur vissa säljare kan agera. Men den energi du behöver lägga ned på att driva ett småmål kommer du att behöva lägga på renoveringen. Och att "flytta in". Det tar för mycket energi att driva en sådan här fråga. Och du kommer aldrig att få ut 15 000 även om du vinner. Summan kommer att jämkas ned till några enstaka 1000 lappar.
Ett tips till andra. Om man köper av ett dödsbo, försök få en känsla för hurdana dödsbodelägarna är, luska om det finns konflikter osv. Är det ett dödsbo med "strul", så är den här typen av problem standard.
För många år sedan tittade vi på ett hus, ett dödsbo sålde. Direkt när man kom in var där en konstig lukt, och bråte i varenda hörn av huset. Vissa rum var helt blockerade av skräp upp till taket direkt när man öppnade dörren. I stora sovrummet var det en obäddad säng, med en handikappstoalett bredvid sängen.
Allt såg ut som de bara hade burit ut liket, och sedan försäljning utan tillstymmelse till städning. Mäklaren stod utanför, och vägrade gå in. En spekulant ifrågasatte priset. Mäklaren: "detta är ett dödsbo med 3 arvingar, det enda de överhuvudtaget är överens om i någon fråga överhuvudtaget, är att de vill ha detta priset för huset, men kom med ett bud!".
Det var ju inte ett uttalande som gjorde att man blev direkt mer intresserad av att köpa. Alla varningsklockor ringer, här kommer det att bli massor med strul om man köper. Och helt solklart kommer huset att förbli ostädat, men det är i sammanhanget ett mindre problem om man köper av säljare med motsridiga intressen.
Det är för dj...gt hur vissa säljare kan agera. Men den energi du behöver lägga ned på att driva ett småmål kommer du att behöva lägga på renoveringen. Och att "flytta in". Det tar för mycket energi att driva en sådan här fråga. Och du kommer aldrig att få ut 15 000 även om du vinner. Summan kommer att jämkas ned till några enstaka 1000 lappar.
Ett tips till andra. Om man köper av ett dödsbo, försök få en känsla för hurdana dödsbodelägarna är, luska om det finns konflikter osv. Är det ett dödsbo med "strul", så är den här typen av problem standard.
För många år sedan tittade vi på ett hus, ett dödsbo sålde. Direkt när man kom in var där en konstig lukt, och bråte i varenda hörn av huset. Vissa rum var helt blockerade av skräp upp till taket direkt när man öppnade dörren. I stora sovrummet var det en obäddad säng, med en handikappstoalett bredvid sängen.
Allt såg ut som de bara hade burit ut liket, och sedan försäljning utan tillstymmelse till städning. Mäklaren stod utanför, och vägrade gå in. En spekulant ifrågasatte priset. Mäklaren: "detta är ett dödsbo med 3 arvingar, det enda de överhuvudtaget är överens om i någon fråga överhuvudtaget, är att de vill ha detta priset för huset, men kom med ett bud!".
Det var ju inte ett uttalande som gjorde att man blev direkt mer intresserad av att köpa. Alla varningsklockor ringer, här kommer det att bli massor med strul om man köper. Och helt solklart kommer huset att förbli ostädat, men det är i sammanhanget ett mindre problem om man köper av säljare med motsridiga intressen.
Man behöver inte driva ett mål bara för att man lämnar in en stämningsansökan.H hempularen skrev:Mitt pragmatiska råd: släpp det.
Fast detta måste väl ändå helt bero på omständigheterna? Om jag exempelvis bara skiter i en vanlig elräkning och detta slutar i tinget. Nog måste väl ändå det normala vara att elbolaget får hela sin fordran betald?mexitegel skrev:
Nu vet jag inte om det egentligen finns statistik att tillgå kring detta men med all respekt känns "Det är mycket sällsynt att man får hela beloppet" som rätt svepande och kanske inte så relevant i det enskilda fallet där någon överväger att dra en tvist till domstol.
Jag brukar vara förespråkare för att släppa saker, men här känns det generellt som att många av de som kommenterar grovt överskattar den arbetsinsats som en stämningsansökan kräver och underskattar möjligheten att faktiskt få rätt, eller komma överens och ändå vara nöjd. Förutsatt så klart att kommunikationen varit skriftlig och att städbristerna blev dokumenterade. Att ansöka om betalningsföreläggande är inte heller så komplicerat.
Bouppteckning är förmodligen ett avslutat kapitel när det kommer till försäljning. Arvskiftet är en privaträttslig avtalsfråga som myndigheterna normalt inte lägger sig i.J juhmar skrev:Är det inte listigast att skicka kravet till bouppteckningsmännen, det kan vara ”vem som helst”, men troligt är att de tagit hjälp av någon jurist eller liknande, och då blir det ordning på torpet. Skicka även en kopia till Skatteverket och meddela att nar ett krav mot dödsbot som inte är reglerat. Bouppteckningen borde inte gå igenom för än detta är utrett sedan.
Håller med, detta känns inte klarlagt. Att efter ha skrivit ett sådant avtal komma krypandes med att det är ”fel” lösöre liggandes på sin fastighet känns lite konstigt? Mer information behövs.Bart skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Njaa.. Om du ställer krav mot ett avslutat dödsbo, så får man göra en tilläggsboupteckning. Det kan man göra i princip hur sent som helst (vet ett fall där det skedde efter 30 år, gällde något helt annat). Om den då visar att arvingar fått för mycket blir de återbetalningskyldiga mot dödsboet. Det som då är lite obehagligt för arvingarna, är att de blir solidariskt betalningsskyldiga, vilket betyder att den som skall få pengar kan driva in hela beloppet från bara en av arvingarna, de får sedan lösa det internt.F FGLIN skrev:
TS har inget att hämta.
Skulle jag som säljare ta emot en faktura/krav från TS hade jag anmält TS till polisen för att skicka falska fakturor.
TS har ju själv skrivit att de tagit över lösöret på fastigheten.
Gäller det avtalet inte?
Om det inte gäller kan säljaren stämma TS för varenda pinal som blivit skadad/slängd.
/ATW
Skulle jag som säljare ta emot en faktura/krav från TS hade jag anmält TS till polisen för att skicka falska fakturor.
Gäller det avtalet inte?
Om det inte gäller kan säljaren stämma TS för varenda pinal som blivit skadad/slängd.
/ATW
Två alternativ;
Släpp det, städa vidare och lägg det bakom er. Njut av ert nya hus (såvida det inte förekommer kemikalier/ farligt gods).
Det andra är att ni engagerar en jurist, driver detta vidare med stora kostnader. Låter det tynga ert sinne och detta med en oklar utgång. Brottas man med grisar blir man smutsig.
Jag föreslår alt, 1.
Släpp det, städa vidare och lägg det bakom er. Njut av ert nya hus (såvida det inte förekommer kemikalier/ farligt gods).
Det andra är att ni engagerar en jurist, driver detta vidare med stora kostnader. Låter det tynga ert sinne och detta med en oklar utgång. Brottas man med grisar blir man smutsig.
Jag föreslår alt, 1.
Det tredje alternativet är väl att TS driver det själv. TS tycks både vara skrivkunnig och ha huvudet på skaft så att skriva några inlagor bör inte bli något problem.
Sluta vara så jävla konflikträdda, sträck på ryggen lite era ynkryggar…..
Övrigt
Jag tycker det här med att TS har ett avtal om att äganderätten för lösöret övergått till TS samtidigt som TS vill ha betalat för att forsla bort det är lite motsägelsefullt. TS får därför gärna räta ut detta frågetecken.
Sluta vara så jävla konflikträdda, sträck på ryggen lite era ynkryggar…..
Övrigt
Jag tycker det här med att TS har ett avtal om att äganderätten för lösöret övergått till TS samtidigt som TS vill ha betalat för att forsla bort det är lite motsägelsefullt. TS får därför gärna räta ut detta frågetecken.
Nu är ju inte TS jättetydlig med vad för slags tilläggsavtal de har skrivit, men i vanliga fall är ju stycket om övertagande av lösöre i överlåtelseavtal bara en friskrivning som gör det omöjligt för säljaren att kräva skadestånd från köparen för eventuella saker säljaren faktiskt ville ha, men inte tagit med sig innan tillträdet. Det krockar inte alls med att det ändå är på säljarens bekostnad som bortforslande av detta lösöre kan komma att ske. Det är olika saker.A ArneTW skrev:TS har inget att hämta.
Gäller det avtalet inte?
/ATW
De har ett överlåtelseavtal och ett tilläggsavtal. Säljaren har ingenting att polisanmäla, annat än att bara för sakens skull vidare belasta en redan överbelastad poliskår.