C cpalm skrev:
Anlitar man ett ombud tickar det pengar också, för 15 000 kr får man inte många advokattimmar.
Fast en av tankarna bakom "småmålsförfarandet" är att man ska kunna klara det (oftast/i princip) på egen hand. Så här ser Limhamnsjuristen på förfarandet:

"Tanken bakom de särskilda småmålsreglerna är just att den som har ett berättigat anspråk ska kunna driva sin sak på egen hand, eller i vart fall efter endast begränsad rådgivning av en jurist, och med i vart fall en viss vägledning av domstolen."

Det sista är rätt intressant för i småmål ska domstolen hjälpa till på ett sätt som den inte får normalt. Exakt vad det kan innebära i praktiken vet jag inte.

Låter man det ticka många advokattimmar i ett småmål bör man nog fundera på om det är ett klokt handlande.

• Gilla
jekde och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla som svarat i frågan. Vi ska ta oss en funderare på hur vi går vidare.

nino nino skrev:
Kan väl tycka att städningen inne kunde ha kvittat om ni ändå skulle renovera allt?
Bara ena våningen ska renoveras, det var i bottenvåningen/källaren som nästan allt bråte stod och det kommer förbli i princip orört.

nino nino skrev:
Ute, tja ni måste väl ha sett hur tomten såg ut?.
Nja, att hitta cirka ett halvt ton med cementblock, gammal soptunna i galvat stål, avlopssrör (?) i cement, gjutjärnsrör, mm under utetrappan var inte vad vi väntat oss vid tillträdet.

K kindvall skrev:
Hur är detta formulerat? Det är inte så att ni redan tagit över all lös egendom?
Bart Bart skrev:
Men du skriver i inlägget att ni begärde, och fick, skriftligt tillstånd att ta över all lös egendom, då är det väl era grejer som låg överallt?
Det handlar enbart om tillstånd att ta hand om säljarens egendom. Vi såg till att få detta skriftligt av säljaren på mäklarens inrådan. Annars om vi t.ex. slänger något som visar sig tillhöra säljaren hamnar vi en tråkig situation.

Anna_H Anna_H skrev:
Det är tyvärr inte helt ovanligt när det gäller dödsbon. Jag bävar för när vi ska städa ut efter pappa.
Inget att vara orolig för, är man bara ordentlig och tar hand om lösöre och sedan städar är det inga konstigheter. Vi har att göra med en arrogant och ointresserad säljare som skyller allt på oss som köpare

T Thomas_Blekinge skrev:
Släpp. 15000 är visserligen mycket pengar, men inte i detta sammanhang. Köper man ett hus med 290 m2 och ska totalrenovera en våning så är detta kaffepengar. det kommer många fler såna bakslag.
Vi är väldigt nöjda med huset och att vi fått en bra deal. Renoveringen är nästan klar nu och vi har faktiskt inte gjort några dåliga upptäckter trots att vi rev ut väldigt mycket. På ett sätt kan man resonera som du gör, men jag håller faktiskt inte med om att bara slänga bort mycket pengar, speciellt när vi fått lägga mycket extratid på att köra tonvis med skräp till återvinningen.

• Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Man kan först skick det till KF och om han bestrider det så kan man lämna över det till tingsrätten det kostar fortfarande bara 900 kr.
Ersättningen för 1 tim. ersätts med 1425 kr + moms 356,25 kr.
Kan man inte själv skriva stämningen så finns det blanketter på tingsrätternas hemsidor.
Det är mycket enkelt att göra detta själv tar väl som mest 30 min. att skriva ihop en stämnings ansökan.

• Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
Är det inte listigast att skicka kravet till bouppteckningsmännen, det kan vara ”vem som helst”, men troligt är att de tagit hjälp av någon jurist eller liknande, och då blir det ordning på torpet. Skicka även en kopia till Skatteverket och meddela att nar ett krav mot dödsbot som inte är reglerat. Bouppteckningen borde inte gå igenom för än detta är utrett sedan.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Det kan vara idé att försöka gå på mäklaren först som borde kunna hjälpa till att förklara läget för säljaren.

Att få med i avtalet att man avser lämna denna typ av saker känns inte speciellt konstigt, det borde säljaren gjort. Nu när de inte gjort det så får de helt enkelt lösa problemet eller ta kostnaden i efterhand.

På det stora hela är det kanske inte en stor kostnad, men kostnaden för att bråka är ändå mindre. Har ni ork, stå på er!

J juhmar skrev:
Är det inte listigast att skicka kravet till bouppteckningsmännen, det kan vara ”vem som helst”, men troligt är att de tagit hjälp av någon jurist eller liknande, och då blir det ordning på torpet. Skicka även en kopia till Skatteverket och meddela att nar ett krav mot dödsbot som inte är reglerat. Bouppteckningen borde inte gå igenom för än detta är utrett sedan.
Jag fullständigt älskar detta svar. Så enkelt och elegant

• Gilla
oddan och 2 till
  • Laddar…
Köpte ett gammalt hus/ dödsbo och jisses vad bråte. Vinden var inte tömd vilket säljaren åtgärdade. Efter någon månad hittade vi ett utrymme under en trapp fullknökat. Mängder av spillvirke och ”bra och ha”-saker. Vi har kört oräkneliga lass till tippen. I efterhand skulle vi kanske ha krävt att huset var 100% tömt, å andra sidan har vi ärvt krattor, stegar, verktyg och diverse ganska fina saker som är kul/bra när man flyttar in i hus.

Så extra jobb - ja, men jag hade inte jagat ersättning senare.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
T
Det är ett dödsbo. Att avgöra anhörigas emotionella tillstånd är svårt, även om de inte var ”nära” på pappret.

Ni renoverar. Passa på och ta dit en container för ert byggskräp. Passa på och kasta det andra skräpet då också.

Visst, egentligen är det inte ert ansvar. Men knappast värt allt krångel när det mesta handlar om principer och kanske inte så mycket om det ekonomiska.

• Gilla
TobiasStockholm och 4 till
  • Laddar…
Kanske missade något men allt löst är ert ansvar enligt de papper ni fått säljaren att skriva på. Så jag tolkar det som ni inte har mer att hämta på den punkten.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Halvt ton är väll inget att bråka om

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Halvt ton är väll inget att bråka om
Det var bara från en plats i huset

Etnoy Etnoy skrev:
Det handlar enbart om tillstånd att ta hand om säljarens egendom. Vi såg till att få detta skriftligt av säljaren på mäklarens inrådan. Annars om vi t.ex. slänger något som visar sig tillhöra säljaren hamnar vi en tråkig situation.
Hur är detta tillstånd formulerat? Det kanske är så att säljaren anser ha skrivit över allt ansvar för kvarvarande lösöre på er?

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Jag har varit med om en liknande sak, huset var fullt med prylar och helt ostädat.

Efter diskussion med både mäklare och jurist fick vi i princip samma svar, nåt i stil med "Juridiskt sett har ni rätt, men det kommer att kosta mer än det smakar att driva fallet".

Det var bara att sätta igång med att köra grejer till tippen och städa själva, nu skulle vi ju också renovera ganska mycket så en del hade man ju "gratis", dessutom gick det att använda en hel del grejer också

..Men det är fortfarande mycket av förra ägarens prylar på vinden, å andra sidan stör dom inte så mycket.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
F
Men vad fan. Faktura, faktura, kronofogden på fakturans belopp + kostnaden för kronkalle och om dom mot förmodan inte betalar det så in med en stämning där man ser till att ligga på rätt sida för småmål. Nån stans längs denna linjen kommer säljaren att inse att det här kommer dom inte ur gratis. Och när det handlar om ett hus är 15k kanske inte nåt att bry sig om men man kan ju ta lite fight för principerna med.

• Gilla
globaljuggler och 3 till
  • Laddar…
För 30 år sen hade jag nog tyckt principerna var viktiga, numera känner jag lite mer "vad är enklast ? släppa och gå vidare eller ha magsår över att bråka om detta i två år".

All respekt till dom som orkar gå igenom altl trassel få rätt dock.

• Gilla
Snailman och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.