S
GlennB GlennB skrev:
Jag har varit med om en liknande sak, huset var fullt med prylar och helt ostädat.

Efter diskussion med både mäklare och jurist fick vi i princip samma svar, nåt i stil med "Juridiskt sett har ni rätt, men det kommer att kosta mer än det smakar att driva fallet".

Det var bara att sätta igång med att köra grejer till tippen och städa själva, nu skulle vi ju också renovera ganska mycket så en del hade man ju "gratis", dessutom gick det att använda en hel del grejer också

..Men det är fortfarande mycket av förra ägarens prylar på vinden, å andra sidan stör dom inte så mycket.
Så enkelt att lösa om man besiktningen innan man betalar och genomför affären.

Fler mäklare behöver uppenbarligen se till att säljare och köpare träffas innan man ses hos mäklaren och skriver alla papper.

• Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Så enkelt att lösa om man besiktningen innan man betalar och genomför affären.

Fler mäklare behöver uppenbarligen se till att säljare och köpare träffas innan man ses hos mäklaren och skriver alla papper.
Träffade säljarna ett antal gånger innan, men då hade dom ju inte flyttat än förstås, så hur skulle det ha hjälpt ?

I mitt fall så jäktade säkljarna på och ville ha ett tidigare försäljningsdatum än vad vi ville ha egentligen, sen visade det sej att dom inte "hade hunnit" flytta ordentligt än.

Vad det gällde flyttstädningen så hänvisade dom till en städfirma, som dels var i princip omöjliga att få tag i, men när nån svarade så hänvisade dom till att dom inte hade nåt avtal me doss utan med säljaren, och säljaren hänvisade till städfirman för dom hade ju anlitat firman för att slippa städningen osv.

Man orkar inte..

S
GlennB GlennB skrev:
Träffade säljarna ett antal gånger innan, men då hade dom ju inte flyttat än förstås, så hur skulle det ha hjälpt ?

I mitt fall så jäktade säkljarna på och ville ha ett tidigare försäljningsdatum än vad vi ville ha egentligen, sen visade det sej att dom inte "hade hunnit" flytta ordentligt än.

Vad det gällde flyttstädningen så hänvisade dom till en städfirma, som dels var i princip omöjliga att få tag i, men när nån svarade så hänvisade dom till att dom inte hade nåt avtal me doss utan med säljaren, och säljaren hänvisade till städfirman för dom hade ju anlitat firman för att slippa städningen osv.

Man orkar inte..

Träffas i huset. Åk sen till mäklaren och skriv. Gör avdrag på köpeskillingen om det är något trasigt eller ostädat eller dylikt.

• Gilla
GladanS och 1 till
  • Laddar…
När vi köpte vårt hus två år sen åkte vi till huset kvällen innan tillträde. Alla var överens om att vi skulle få komma och besiktiga flyttstädningen. Vi såg att det fanns massvis med grejer kvar både inne och ute. Mer än vad de skulle kunna tömma innan tillträde om bara några timmar. Jag åkte hem, skrev ett tilläggsavtal, om att köpesumman ska skrivas ner med 50.000kr samt att vi övertar äganderätten av samtliga föremål.
Efter två timmars bråk hos mäklaren skakade vi tass på nedsättning med 25tkr, samt att säljaren fick åka dit med oss och hämta några saker först.
Vi hittade sedan ett bolag som för 3tkr efter rutavdrag kom och hämtade och körde bort all skit. Vi la kanske 1-2h på att samla ihop allt först och lägga det på uppfarten. Hyggligt till slut :)

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Träffas i huset. Åk sen till mäklaren och skriv. Gör avdrag på köpeskillingen om det är något trasigt eller ostädat eller dylikt.
Så har vi gjort de tre gånger vi köpt hus, så jag har trott att det är så man gör.

Hep Hep skrev:
Så har vi gjort de tre gånger vi köpt hus, så jag har trott att det är så man gör.
Det är ganska vanligt att inte träffa säljaren eftersom de flyttat till annan ort.

"Flyttstädning" som säljs av en firma är inte värd skit. Dra ner köpeskillingen istället om säljaren säger att de kommer ta in firma som städar för det kommer garanterat inte vara städat. Vattenlås, golvbrunnar, under spis/diskmaskin, bakom element, fönster kommer inte vara rengjorda. Och resten av huset kommer vara städat ytligt.

• Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
Är det verkligen vanligt att inte träffa säljaren på den dag då nycklar ska bytas mot pengar? Även om inte husbesök är standard, så är väl det normala att träffas hos mäklaren (eller kanske banken) för att slutföra affären och skriva på alla papper?

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Är det verkligen vanligt att inte träffa säljaren på den dag då nycklar ska bytas mot pengar? Även om inte husbesök är standard, så är väl det normala att träffas hos mäklaren (eller kanske banken) för att slutföra affären och skriva på alla papper?
Det är det absolut vanligaste. Nu under pandemin har diverse firmor haft som lösning att företräda säljaren vid tillträdet, så det har blivit vanligare med bara mäklaren och köparen på plats (förutsatt att samtliga oklarheter är reglerade då mäklaren inte får göra mer än att skriva på underlag och lämna över nycklar), men klart inte standard.

• Gilla
långtjock
  • Laddar…
BirgitS
S sjoelund skrev:
"Flyttstädning" som säljs av en firma är inte värd skit. Dra ner köpeskillingen istället om säljaren säger att de kommer ta in firma som städar för det kommer garanterat inte vara städat. Vattenlås, golvbrunnar, under spis/diskmaskin, bakom element, fönster kommer inte vara rengjorda. Och resten av huset kommer vara städat ytligt.
Det är inte min erfarenhet av flyttstädning. Däremot är det riktigt att de inte rengör vattenlås men det framgår av deras beskrivning över vad som ingår. En del rengör golvbrunn men inte alla. Men de har dragit fram spisen, städat bakom element, och putsat fönster på ett bra sätt (tre olika firmor under 10 år). Precis som när det gäller hantverkare så gäller det att välja städfirma noga.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D
F fsn skrev:
Men vad fan. Faktura, faktura, kronofogden på fakturans belopp + kostnaden för kronkalle och om dom mot förmodan inte betalar det så in med en stämning där man ser till att ligga på rätt sida för småmål. Nån stans längs denna linjen kommer säljaren att inse att det här kommer dom inte ur gratis. Och när det handlar om ett hus är 15k kanske inte nåt att bry sig om men man kan ju ta lite fight för principerna med.
Exakt så!

Ni som ställer de 15 000 kronorna mot vad en renovering kostar och tar det som inteckning för att lägga det hela bakom sig måste ju ha en mycket trasslig privatekonomi.

”Äh snickarn fakturerade 15000 kr för mycket men skit sak samma, hela bygget går ju på över en miljon så de e inget att bråka om”

Driv ärendet som ett småmål. Ni har såväl juridiskt rätt (av vad som framkommit) som moraliskt rätt.

Etnoy Etnoy skrev:
Kravet är skickat med hänvisning till relevant stycke i köpeavtalet.

Som det ser ut nu är det tinget som gäller om vi vill få detta genomdrivet
Bit i det sura äpplet och gå vidare. Ni kommer få mer besvär om ni går vidare så det är det knappast värt.

Värt att veta är att tingsrätten i första hand kommer försöka få parterna att nå en förlikning innan det tas upp i domstolen.

Man får heller inte ersättning för eget arbete och om man väljer att släppa upp det till avgörande ska man vara medveten om att man släppt all kontroll och sedan bara har att acceptera domen hur fel man än tycker att den är. Det är mycket sällsynt att man får hela beloppet även med mycket god bevisning.

Det är som bekant en sak att ha rätt men en helt annan få rätt.

Ovanstående är ord från en jurist som jag känner väl. Hans råd var att om man kan förhandla sig till 50% av det man tänkt sig så ska man vara nöjd o inte ta det till tinget och riskera att inte få något alls.

Så i praktiken är det ganska troligt 7500 kr som står på spel här. Om TS tycker det är värt att driva det kan bara han själv avgöra.

Jag hade inte gjort det - däremot hade jag skrivit en välformulerad ansökan och skickat kopia till förra ägarna för att skrämmas.

Ja, det var väl ungefär det svaret jag fick av jurist med, även om man vinner så kostar det tid och pengar, och man kommer troligen int få det man begärt.

Är det värt att lägga en massa tid på det då ? eller lägger man helrle tiden på att få det gjort själv ?

Upp till var och en, men vi valde att skita i det och städa själva.

(Det jobbigaste var att köra till tippen med alla möbler och skit, men med gratislånat släp och nära till tippen så var det ingen större grej ändå.)

D
Jag tycker ni felaktigt målar upp ett småmål som något ohanterbart. Det är lite inlagor som ska författas. För 15000 kr kan det absolut vara värt det.

• Gilla
globaljuggler
  • Laddar…
Fast bara för att man begär 15k är det inget som säger att man får 15k.

Resultatet kanske blir 4000 och så har man lagt 30 timmar på pappersjobb och en semesterdag på att åka till tinget.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.