Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Förvaltare? En sån sköter ju ofta bara bokföringen, de lägger sig inte i årsavgifterna. Att göra budget faller på styrelsen.
Exakt så. De kallar sig förvaltare med indelning på ekonomi och/eller teknik (städ o markskötsel). I ekonomi är det i praktiken en bokföringsbyrå, som om den går utanför uppdraget bokföring o skulle knysta förslag avgiftshöjning till styrelsen lätt byts ut. (Jag har en källa som jag inte vill ange här.)

Claes Sörmland
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag har lagt oerhört mycket tid på analysera det här på Malmös bostadsmarknad mellan typ 2015-2022..

Jag skulle säga att innan 2022 var det ingen som brydde sig om föreningens ekonomi eller renoveringsbehov (förutom standardfrågan om det skett stambyte) och i Malmö blossade också frågan om tomträtt upp ca 2018.

Det fanns liksom inte heller något tydligt samband mellan avgift och status på husen/lån och slutpris på lägenheterna. Ingen brydde sig om indirekt nettoskuld (utom jag kanske) och många förstod inte att man köpte sig en skuld dyrt. Det var först 2022 när räntorna sköt i höjden och föreningarnas ekonomi faktiskt påverkades som nettoskuldsättningen började bli relevant för många (men det är fortfarande inte helt inprisat). Sjukaste jag var med om var när en orenoverad lägenhet från 50-talet i en kraftigt belånad förening som också hade stort renoveringsbehov gick för högre summa än en nyrenoverad lägenhet i den bra föreningen tvärs över gatan.

Men det ska sägas att det är samma med villor. Två exakt likadana villor där den ena är helrenoverad och den andra är orenoverad kan gå för samma pris. Bostadsmarknaden är lite speciell på så sätt.
Tråkigt att det är så. Har helt utan analys samma känsla, att folk inte tittar på den skuld de köper in sig i när de köper en bostadsrätt utan att det man kanske mest tittar på är årsavgiften. Men nu med kring 3% ränta så borde ju skuldsatta föreningar ha en högre årsavgift.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
F Förvaltare skrev:
Exakt så. De kallar sig förvaltare med indelning på ekonomi och/eller teknik (städ o markskötsel). I ekonomi är det i praktiken en bokföringsbyrå, som om den går utanför uppdraget bokföring o skulle knysta förslag avgiftshöjning till styrelsen lätt byts ut. (Jag har en källa som jag inte vill ange här.)
Annars har jag erfarenhet av att banken ställer krav på avgiftshöjning när man vill låna större summor för underhåll. Men sen följer ju naturligtvis inte banken upp att man har en viss årsavgift kommande år utan det är i praktiken rådgivning.

Å andra sidan om kassan blir tom kommer ju styrelsen höja avgifterna så det löser sig lite självt.

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Samtidigt har en förening normalt avtal med någon form av professionell förvaltarorganisation som hjälper till med det praktiska och bidrar med goda råd samt erfarenhet. Sen kan detta samarbete givetvis fungera både bättre och sämre men det gäller de flesta relationer.
Skojar du?
Vi hade en representant från HSB som var med på mötena, men han hade inte mer att säga till om än någon annan. Men han var väldigt bra som kunskapskälla eftersom han var med i månfga Brf.

Annars pysslade de mest med bokföring.

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Min förening där jag satt med hade HSB som förvaltare och "gav goda råd". Dumfan till ekonom från HSB tyckte att vår förening, som hade 5-6 miljoner kronor i kassan skulle, citat "Jag tycker ni ska dela ut pengarna i kassan till era medlemmar och även sänka avgiften för ni går ju plus varje år. Sen kan ni låna om ni ska göra något". Vår dåvarande ordförande tittade länge på honom och förstod inte om han skojade eller ej innan han sa

"Vår förening fungerar inte så"
Att direkt dela ut ett överskott låter väl inte som en bra ide. Men det kan absolut finnas anledning arr justera avgiften även nedåt, om man drar in "onödigt" mycket pengar.

Det finns risker med för mycket pengar fonderat i föreningen. Dels finns det en reel risk att någon förskingrar, dels är det inte helt ovanligt att folk i styrelsen då tycker att pengarna bör spenderas.

En kollega bor/bodde i en förening där en ny medlem ganska snabbt satte igång en kampanj mot den sittande styrelsen, och lyckades på mindre än ett år få föreningen att byta ut styrelsen, ganska omgående satte den nya styrelsen igång ett tvivelaktigt renoveringsprojekt. gick löst på 3 -4 milj innan föreningen lyckades få stopp på det. Ordf hade anlitat hantverkare till fantasipriser, samtidigt som samma hantverkare arbetade för hans egen firma.

Min kollega kom in sedan i styrelsen och lade mycket arbete på att försöka rädda tillbaka en del. De vann en stämning mot elfirman som hade överdebiterat några 100 000, men då sattes elfirman i konkurs, och var igång igen dagen efter med nytt org. nummer.

• Gilla
  • Ledsen
Lastbärarn och 4 till
  • Laddar…
Nissens
F Förvaltare skrev:
Observerat att när förvaltarna rekommenderar avgiftshöjning byter styrelsen till en ny trevligare förvaltare... Vet flera som byter typ vart tredje år, påhejat av förvaltare med att styrelsen är duktig som ser över avtal, dock vissa byteskostnader förstås.
Minns ni krisen på 90-talet? HSB/Riksbyggen fonden som skulle skydda fungerade inte. Förvaltare har inte ansvar och styrelsen vill ha nöjda medlemmar med kortsiktigt höga lägenhetsvärden.
Kan du beskriva hur din bild av en ”förvaltares” uppgifter ser ut? Det känns som att den avviker kraftigt från min.

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Har jag antytt något annat? Jag menar att om en majoritet av medlemmarna vill något så ser väl den majoriteten till att välja en styrelse som vill samma sak. I teorin i alla fall...
Så enkelt är det inte. Vanligtvis är det svårt att hitta några som överhuvudtaget vill ställa upp, och att handplocka folk är nog inte lätt…

Ossian K Olsson
H hempularen skrev:
Att direkt dela ut ett överskott låter väl inte som en bra ide. Men det kan absolut finnas anledning arr justera avgiften även nedåt, om man drar in "onödigt" mycket pengar.

Det finns risker med för mycket pengar fonderat i föreningen. Dels finns det en reel risk att någon förskingrar, dels är det inte helt ovanligt att folk i styrelsen då tycker att pengarna bör spenderas.

En kollega bor/bodde i en förening där en ny medlem ganska snabbt satte igång en kampanj mot den sittande styrelsen, och lyckades på mindre än ett år få föreningen att byta ut styrelsen, ganska omgående satte den nya styrelsen igång ett tvivelaktigt renoveringsprojekt. gick löst på 3 -4 milj innan föreningen lyckades få stopp på det. Ordf hade anlitat hantverkare till fantasipriser, samtidigt som samma hantverkare arbetade för hans egen firma.

Min kollega kom in sedan i styrelsen och lade mycket arbete på att försöka rädda tillbaka en del. De vann en stämning mot elfirman som hade överdebiterat några 100 000, men då sattes elfirman i konkurs, och var igång igen dagen efter med nytt org. nummer.
Säger absolut inte emot dig i det, det är absolut en risk men mycket av den risken finns även om det finansieras med lån som tex BRF Ida.

Det ska sägas att det var ingen "vinstdrivande" förening jag bodde i direkt men de hade stora arbeten framför sig (det borde vara genomförda nu) som då finansierades via kassan. Sen var det en stor förening med 170 lägenheter så det var inte heller en orimlig summa att ha. Det var ca 40 000 kr per lägenhet och det är ingen jättehög buffert kan jag tycka.

Det var mest inställningen som var skev.

Jag jämförde min gamla förening nu och sedan 2019/2020 har de höjt avgiften med totalt 15%. Kontrollerade mot en annan förening där vi tänkte köpa lägenhet men som hade höga lån, tomträtt och stora renoveringar framför sig och ja de hade höjt 30%.

Verkligheten kommer alltid i kapp på något sätt.

Ossian K Olsson
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tråkigt att det är så. Har helt utan analys samma känsla, att folk inte tittar på den skuld de köper in sig i när de köper en bostadsrätt utan att det man kanske mest tittar på är årsavgiften. Men nu med kring 3% ränta så borde ju skuldsatta föreningar ha en högre årsavgift.
Det är nog många föreningar som har haft årsmöten där folk har gråtit över avgiftshöjningarna.

Med det sagt, så är det nog många villaägare som också har gråtit när nya räntebeskeden kom där efter 2022. "Avgiftshöjningarna" för en villaägare är inte heller att skoja bort, men de är inte lika tydliga som för någon som bor i brf.

• Gilla
Lastbärarn och 2 till
  • Laddar…
M munge skrev:
Stambyte 90 lgh. Jag gissar på 30-40 milj snarare än 15.
Tänkte också på att 15 mille lät som en riktig glädjesiffra.

Risken för mer eller mindre öppen förskingring finns givetvis alltid, även om kassan är tom. Men jag tror att tröskeln blir högre om man måste låna upp pengarna som skall stjälas.

Och jag tror att en stor kassa kan trigga igång fantasi hos en del som kanske annars skulle hålla sig lagliga.

• Gilla
Lastbärarn och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Bullmorsa skrev:
Tänkte också på att 15 mille lät som en riktig glädjesiffra.
167 000 kr per lägenhet är väl rätt rimligt för att bila upp och byta tappvatten och avlopp. Men sen kommer väl det där att bostadsrättshavarna inte gillar det där enkla badrummet med kanske PVC-matta och 150*150 mm vit kakel. Så kan företaget sälja på de flesta bostadsrättshavare ytterligare 100-200 kr som sidointäkt. Det ger ju företaget ytterligare 9-18 miljoner i försäljning.

Nissens Nissens skrev:
Kan du beskriva hur din bild av en ”förvaltares” uppgifter ser ut? Det känns som att den avviker kraftigt från min.
Ett bolag som sysslar med fastighetsförvaltning kan väl sköta allt från bokföring till rena vaktmästarsysslor.

Nissens
L lbgu skrev:
Ett bolag som sysslar med fastighetsförvaltning kan väl sköta allt från bokföring till rena vaktmästarsysslor.
Nu var det inte din bild jag frågade efter. Men din stämmer betydligt bättre med min än vad @Förvaltare beskrev…

C
H hempularen skrev:
Och jag tror att en stor kassa kan trigga igång fantasi hos en del som kanske annars skulle hålla sig lagliga.
Sen är det inte bara förskingring som är risken - en BRF har generellt helt enkelt inte kompetens att förvalta likvider i miljonklassen. Det är knepigt rent praktiskt och redovisningsmässigt, och låter man pengarna ligga och ruttna på ett vanligt bankkonto år efter år är det bättre om medlemmarna var och en själva sköter sparandet.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.