54 429 läst ·
174 svar
54k läst
174 svar
BRF vill höja avgiften med 80% – råd önskas!
Du tänker lite som lagstiftaren avseende rättvisa. Detta är typ vad som står i propositionerna.Nissens skrev:
Den andra synen på rättvisa har ju redovisats i tråden, att det är orättvist om bostadsrättsägare som har ägt sedan ursprungsupplåtelserna dels ska betala för hela fastigheten och sen betala en gång till för att det slits ned medan nästa ägare enbart behöver betala för sitt eget slitage.
Jag tycker inte att någon av dessa rättviseresonemang fungerar.
Stämmer detta? Att folk inte anpassar sina bud på bostadsrätter efter föreningens ekonomi? Jag har också en känsla att det kan vara så, men stämmer det om man analyserar marknaden i stort? Om man jämför liknande bostadsrätter i samma skick, en i en förening med en massa sparpengar på kontot och en annan med stora lån och tomt konto, kommer verkligen priset att bli detsamma?Nissens skrev:
Jag tänker att den ena föreningen kommer att ha låg avgift och en andra en hög avgift för att klara sina respektive ekonomier.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 960 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 960 inlägg
Jag har lagt oerhört mycket tid på analysera det här på Malmös bostadsmarknad mellan typ 2015-2022..Claes Sörmland skrev:
Stämmer detta? Att folk inte anpassar sina bud på bostadsrätter efter föreningens ekonomi? Jag har också en känsla att det kan vara så, men stämmer det om man analyserar marknaden i stort? Om man jämför liknande bostadsrätter i samma skick, en i en förening med en massa sparpengar på kontot och en annan med stora lån och tomt konto, kommer verkligen priset att bli detsamma?
Jag tänker att den ena föreningen kommer att ha låg avgift och en andra en hög avgift för att klara sina respektive ekonomier.
Jag skulle säga att innan 2022 var det ingen som brydde sig om föreningens ekonomi eller renoveringsbehov (förutom standardfrågan om det skett stambyte) och i Malmö blossade också frågan om tomträtt upp ca 2018.
Det fanns liksom inte heller något tydligt samband mellan avgift och status på husen/lån och slutpris på lägenheterna. Ingen brydde sig om indirekt nettoskuld (utom jag kanske) och många förstod inte att man köpte sig en skuld dyrt. Det var först 2022 när räntorna sköt i höjden och föreningarnas ekonomi faktiskt påverkades som nettoskuldsättningen började bli relevant för många (men det är fortfarande inte helt inprisat). Sjukaste jag var med om var när en orenoverad lägenhet från 50-talet i en kraftigt belånad förening som också hade stort renoveringsbehov gick för högre summa än en nyrenoverad lägenhet i den bra föreningen tvärs över gatan.
Men det ska sägas att det är samma med villor. Två exakt likadana villor där den ena är helrenoverad och den andra är orenoverad kan gå för samma pris. Bostadsmarknaden är lite speciell på så sätt.
Det förstår jag, för det är så äganderättmarknaden alltid fungerat.Claes Sörmland skrev:
Som en jämförelse:Claes Sörmland skrev:
Du tänker köpa en villa. Besiktningsmannen upptäcker överraskande att taket behöver läggas om inom kort. Självklart blir det prisavdrag.
Det är ofta (inte alltid) givet att saker och ting skall vara i bra skick, och säljaren får då betala i efterhand för det slitage som varit vid hens tid i huset.
Skall man sluta besikta hus vid fastighetsaffärer också då?Claes Sörmland skrev:
Jag vet inte, men de jag känner som köpt bostadsrätt har inte fördjupat sig i BRF:s underhållsplaner, precis som TS. Kan ju bero på att det länge varit säljarens marknad?Claes Sörmland skrev:
Jag har ju ingen stor undersökning i ryggen, men mest sannolikt är det storleken på avgiften till BRF som påverkar marknadspriset mer än BRF:s underhålldplaner.Claes Sörmland skrev:
Ja, men den avgiften speglar ju bara historik när man inte planerar framtida underhåll ekonomiskt.Claes Sörmland skrev:
Det beror väl på att medlemmarna bestämmer. Har man en majoritet medlemmar som planerar att fortsätta sin bostadskarriär så snabbt som möjligt så är det ju rationellt för dessa att inte lägga pengar i kassan och höja månadsavgiften. Det är bara nackdelar för dem då de planerar att sälja och vet att låg månadsavgift är positivt för priset på lägenheten. Så för dessa är det ett klokt medvetet val att inte fondera kapital för framtida stambyten.Nissens skrev:
Så du menar att BRF styrelsen har fråntagits beslutsrätten?L lbgu skrev:Det beror väl på att medlemmarna bestämmer. Har man en majoritet medlemmar som planerar att fortsätta sin bostadskarriär så snabbt som möjligt så är det ju rationellt för dessa att inte lägga pengar i kassan och höja månadsavgiften. Det är bara nackdelar för dem då de planerar att sälja och vet att låg månadsavgift är positivt för priset på lägenheten. Så för dessa är det ett klokt medvetet val att inte fondera kapital för framtida stambyten.
När hände det?
Beslut om underhåll ligger ändå på styrelsen. Om det nu imte genomförts stadgeändringar generellt på senare tid.Alfredo skrev:
Om man tänker sig att man vill bli ansvarig för ekonomin på ett företag som omsätter 10 miljoner krävs någon form av kompetens. Om man vill göra det i en BRF behöver man bara räcka upp handen på ett årsmöte.
Om vi säger såhär istället.Nissens skrev:
För att kunna skrota fullt fungerande och nyrenoverade kärnkraftsreaktorer var Vår maktkåta regering tvungen att byra ut halva styrelsen till mer vindkraftvänliga medlemmar.
Så med rätt folk i en styrelse kan hur dåliga beslut som helst fattas.
Nu då?
Samtidigt har en förening normalt avtal med någon form av professionell förvaltarorganisation som hjälper till med det praktiska och bidrar med goda råd samt erfarenhet. Sen kan detta samarbete givetvis fungera både bättre och sämre men det gäller de flesta relationer.M MickeMörkö skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 960 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 960 inlägg
Min förening där jag satt med hade HSB som förvaltare och "gav goda råd". Dumfan till ekonom från HSB tyckte att vår förening, som hade 5-6 miljoner kronor i kassan skulle, citat "Jag tycker ni ska dela ut pengarna i kassan till era medlemmar och även sänka avgiften för ni går ju plus varje år. Sen kan ni låna om ni ska göra något". Vår dåvarande ordförande tittade länge på honom och förstod inte om han skojade eller ej innan han saAlfredo skrev:
"Vår förening fungerar inte så"
Observerat att när förvaltarna rekommenderar avgiftshöjning byter styrelsen till en ny trevligare förvaltare... Vet flera som byter typ vart tredje år, påhejat av förvaltare med att styrelsen är duktig som ser över avtal, dock vissa byteskostnader förstås.Alfredo skrev:
Minns ni krisen på 90-talet? HSB/Riksbyggen fonden som skulle skydda fungerade inte. Förvaltare har inte ansvar och styrelsen vill ha nöjda medlemmar med kortsiktigt höga lägenhetsvärden.
Förvaltare? En sån sköter ju ofta bara bokföringen, de lägger sig inte i årsavgifterna. Att göra budget faller på styrelsen.F Förvaltare skrev:Observerat att när förvaltarna rekommenderar avgiftshöjning byter styrelsen till en ny trevligare förvaltare... Vet flera som byter typ vart tredje år, påhejat av förvaltare med att styrelsen är duktig som ser över avtal, dock vissa byteskostnader förstås.
Minns ni krisen på 90-talet? HSB/Riksbyggen fonden som skulle skydda fungerade inte. Förvaltare har inte ansvar och styrelsen vill ha nöjda medlemmar med kortsiktigt höga lägenhetsvärden.