M MrDizzy skrev:
Ingen aning, men skulle jag sitta i den BRF styrelsen skulle jag nog sänka en bit, typ en 1/3 till hälften av höjningen. Detta för att återkapitalisera underhållsfonden som troligen behöver bli större.
Det finns inget kapital i en bostadsrättsförenings underhållsfond. Det är på en lek med siffror för att balansera föreningens resultat.

• Gilla
lsundberg och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fundera också på om detta inte ska göras delvis med kapitalinsatser/direktfakturering av bostadsrättshavarna
När jag en gång satt som ordförande i en BRF i Gamla Enskede så gav vi medlemmarna två alternativ; kapitaltillskott och oförändrad avgift eller inget kapitaltillskott och istället höjd avgift

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför är det knepigt? Har ingen som helst erfarenhet av detta men har förstått att min förenings balkonger löstes med kapitaltillskott en gång i världen.
För balkonger är kapitaltillskott en lämplig och naturlig lösning. Det är då bara de medlemmar som bygger balkonger som betalar tillskottet. Då löser i sig frågan om att få med alla naturligt, man får bara en balkong om man betalar tillskottet. För åtgärder som kräver allas deltagande är det svårare, som till exempel stambyte. Det kan även gälla föreningar med höga lån. I någon/några av föreningarna i Sankt Eriksområdet hade man höga lån med följande höga avgifter. Medlemmar tog initiativ till kapitaltillskott, men det gick inte att få med alla. Man beslutade då om möjlighet till frivilligt kapitaltillskott för varje medlems andel av det största lånet. Detta lån särbehandlas i redovisningen och de som inte gett kapitaltillskott betalar sin respektive andel. Man har i praktiken två olika avgiftsnivåer. Det fungerar, men ger en mer krånglig redovisning.

• Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
Tyvärr inte allt för ovanligt. En brf som håller nere avgifterna på en ytterst låg nivå och gör inga avsättningar för framtida underhåll. Då kommer såna här chockhöjningar. Stambyten, tak, fönster, balkonger mm måste ha en budget för underhåll och repararationer.

Det samma hände i den brf jag flyttade in i för länge sedan. Tror höjningen var 60%. Detta var dock något jag visste om innan köp för stambytet var redan klart. Föreningen renoverade även samtliga badrum då de ändå behövde rivas. Kostnaden för detta togs då gemensamt i höjningen av månadsavgift

• Gilla
Mats B Persson och 7 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
När jag en gång satt som ordförande i en BRF i Gamla Enskede så gav vi medlemmarna två alternativ; kapitaltillskott och oförändrad avgift eller inget kapitaltillskott och istället höjd avgift
L lordi skrev:
Tyvärr inte allt för ovanligt. En brf som håller nere avgifterna på en ytterst låg nivå och gör inga avsättningar för framtida underhåll. Då kommer såna här chockhöjningar. Stambyten, tak, fönster, balkonger mm måste ha en budget för underhåll och repararationer.

Det samma hände i den brf jag flyttade in i för länge sedan. Tror höjningen var 60%. Detta var dock något jag visste om innan köp för stambytet var redan klart. Föreningen renoverade även samtliga badrum då de ändå behövde rivas. Kostnaden för detta togs då gemensamt i höjningen av månadsavgift
Riktig dåligt upplägg att föreninger renoverar badrummen av ovan nämda skäl (ROT, ränteavdrag)...

• Gilla
MrBugge
  • Laddar…
G grovspacklarn skrev:
Riktig dåligt upplägg att föreninger renoverar badrummen av ovan nämda skäl (ROT, ränteavdrag)...
Vet inte vad som framledde till detta, då jag kom in i föreningen senare, men tydligen hade det varit en del vattenskador pga icke fackmässiga renoveringar. Nu var alla badrum ändå tvungna att rivas så då tog föreningen över ansvaret för det. Även för blandare och armaturer. Tycker själv att det var ganska bra för att slippa alla ”jag har en kompis som kan fixa det svart på en helg”
ROT fanns inte då, iaf inte för bostadsrätter.

• Gilla
Rigor och 1 till
  • Laddar…
En sak du kan överväga på lite längre sikt är gå med i styrelsen. Har suttit i styrelsen själv av den enkla anledningen att jag vill ha koll på den största investeringen jag gjort. Är man själv med har man större möjlighet att påverka såna här saker.
Många (ofta förstagångsköpare) blandar ihop ansvaret man har i en bostadsrätt och tror att man har köpt en hyresrätt med en ”styrelse” som hyresvärd.

• Gilla
adron och 13 till
  • Laddar…
G carljohanpalsson skrev:
En sak du kan överväga på lite längre sikt är gå med i styrelsen. Har suttit i styrelsen själv av den enkla anledningen att jag vill ha koll på den största investeringen jag gjort. Är man själv med har man större möjlighet att påverka såna här saker.
Många (ofta förstagångsköpare) blandar ihop ansvaret man har i en bostadsrätt och tror att man har köpt en hyresrätt men en ”styrelse” som hyresvärd.
Ja, man hör ofta ”vi och dom”. Man har köpt andelar i en fastighet och styrelsen är de som är valda av medlemmarna för att förvalta fastigheten.
Styrelsen är ingen hyresvärd.
Är man inte nöjd med hur saker och ting görs så är det en bra start att medverka på alla möten

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Ett generellt problem för alla ombildade Sthlms föreningar runt millennieskiftet. De hyresgäster som tar över är väldigt måna om en låg hyra för att själva kunna casha in. Det blev ju en väldigt bra affär för många. Har läst en del årsredovisningar i samband med att barnen ska köpa lgh. Ni är inte ensamma om det här problemet. Väldigt många BRF i Sthlm har samma problem. Hyrorna behöver höjas rejält för att få långsiktighet i ekonomin. Problemet är att höjs hyran sjunker värdet på lgh. Det blir moment 22.

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
P
B Boombox skrev:
Vi bor i en bostadsrättsförening i Stockholms innerstad (90 lägenheter, bildad slutet av 90-talet). Vi köpte vår lägenhet för drygt ett år sedan och frågade då om större renoveringar, som stambyten – men fick inget som helst besked om att något var på gång.

Nu meddelar styrelsen att stammarna måste bytas inom de närmaste åren. Kostnaden beräknas bli ca 15 miljoner kr och ska finansieras med lån, vilket innebär en avgiftshöjning på runt 80% – i två steg under två år.

I mailet från skriver styrelsen att de rekommenderar att vi "beslutar att genomföra stambytet, samt ge styrelsen mandat att ta fram tidplan, upphandling och finansieringslösning för projektet".

Vad innebär det att rösta ja på den här stämman? Ger vi styrelsen grönt kort genom hela projektet eller röstar vi för att de ska få lägga fram en planering som vi senare tar ställning till?

Jag har ärligt talat noll förtroende för vår styrelse och vill inte ge dem mandat att driva den här processen utan insyn och med ett obefintligt underlag.

Det är min första BRF och jag är helt novis. Jag har läst årsredovisningar och gamla stämmoprotokoll, men hittar inga spår av att detta har varit på gång, enda stället det omnämns är i ett gammalt underhållsdokument där det står att stammarna ska bytas 2017-2020, efter det nämns det inte protokollen från stämmorna eller i årsredovisningarna.

Jag tycker det känns väldigt märkligt att en så stor och kostsam renovering dyker upp utan längre framförhållning.

Min oro gäller både värdet på vår lägenhet och hur föreningens rykte kan påverkas av en så kraftig avgiftshöjning. För vår del innebär det att avgiften för vår 69 kvm lägenhet går från ca 4 000 kr till nästan 8 000 kr.

Frågor till er:
  • Vilka frågor bör jag ställa på extrastämman?
  • Vad bör jag tänka på som bostadsrättsinnehavare i det här läget?
  • Finns det något sätt att förstå om styrelsen har skött sin planering korrekt eller om något missats?

Tack på förhand för alla tips och råd!
Skriv en motion till stämman att brf anlitar en förvaltare som planerar och går igenom hela huset och fördelar ut åtgärderna över några år. Ta en förvaltare som enbart sysslar med brf. I årsbudgeten ska medel avsättas till underhåll. Är det gjort?

• Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
P
Tyvärr är det ju mer regel än undantag med brf där man hållit ner hyran för lågt under så lång tid att nu är det dags att fixa både fasader , tak, fönster och stambyten osv då man skjutit på allt arbete och vägrat att höja hyror för det sitter en knippe med folk som inte vill höja hyran för folk har inte råd eller vill ha pengarna till nöjen altså innan dom ens betalas till hyra..

Så inte sällan står man där med ett fastighet som behöver en massa åtgärder men med det hopplösa faktum att man bara knuffat allt sånt framför sig och inte har man ett välfyllt konto med pengar avsatta för underhåll utan dom som har bott sista 20 åren har skjutit alla kostnader för underhållet på dom som ska bo nu och sen.

Så dom som har bott där rätt år och sluppit betala för underhållet är ju vinnarna och inte sällan har dom dessutom flerdubblat värdet på bostadsrätten under samma tid

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
M MickeMörkö skrev:
Ett generellt problem för alla ombildade Sthlms föreningar runt millennieskiftet. De hyresgäster som tar över är väldigt måna om en låg hyra för att själva kunna casha in.
Du menar att man struntat i att amortera på sina lån?

Annars uppstår motsvarande "problem" om man hamnar i den situationen att lånen är slutamorterade. Det är enligt min åsikt inte rimligt/lämpligt att föreningar börjar leka kapitalförvaltare och bygga upp stora besparingar. Återstår då att sänka avgifterna. Förr eller senare kommer det ju dock större underhållskostnader och nya lån måste tas upp med avgiftshöjningar som följd. 80% låter dock löjligt högt, om man inte kommer in från en extremt låg avgiftsnivå.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Har de funderat på om det går att relina dem istället?
det gjorde de i mitt radhusområde det fungerade

B Boombox skrev:
enda stället det omnämns är i ett gammalt underhållsdokument där det står att stammarna ska bytas 2017-2020,
Där har du det.... men dom du frågade undanhöll,, hade glömt det eller visste det helt enkelt inte. Sorry. Men förr eller senna behövs det göras.

//

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Stambyte 90 lgh. Jag gissar på 30-40 milj snarare än 15.

• Gilla
Katrin Lundstedt-Enkel och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.