63 857 läst ·
618 svar
64k läst
618 svar
BRF vägrar redovisa kostnader
Suttit i styrser i BRFer tidigare. Det roligaste är de som gnäller på allt som styrelsen gör (framförallt är kränkta över att det inte är som i en hyresrätt). Efter ett per år blir övertygade att engagera sig. Sen sitter med i 1-2 möten innan de slutar komma.Pasjostrom skrev:
Åter till din ursprungsfråga, styrelsen behöver inte dela denna information med dig och de orkar nog helt enkelt inte vara tillmötesgående och göra det ändå. Man kan givetvis tycka vad man vill om det men jag har själv varit ordförande i en BRF och man får tyvärr många frågor, tyckanden, ifrågasättanden och så vidare som ibland är vettiga och relevanta men ofta helt orimliga eller enbart ur en medlems perspektiv. Jag rekommenderar dig att söka till styrelsen, det är intressant att sätta sig in i detta arbete och du kommer ha möjlighet att påverka i de beslut som styrelsen fattar.
Efter det brukar gnället och tyckandet dock minska
Som jag skrev ovan så anser jag också fem år är rimlig avskrivning för själva boxen. Det är dock orimligt kort för hela investeringen, eftersom övriga delar som kabeldragning, säkringsskåp, jordfelsbrytare, ev ökad matning etc har väsentligt längre livslängd. En rimlig avskrivningstid för hela investeringen anser jag är någonstans mellan 5 och 10 (kanske 15) år. De installationsdetaljer det handlar om kommer garanterat att fungera med alla kommande versioner av laddstolpar, iaf så länge vi använder växelström i vårt elnätUnikt namn skrev:
Leverantören till stolpar i min förra förening sade även 5år på stolpen. Ur den synvinkeln är det ju rimligt att sätta 5år, istället för att ta ett eget beslut om teknisk livslängd baserat på att vissa installationsdetaljer eventuellt passar nästa generations laddstolpe som installeras om några år. (Dvs sia i framtiden i en fråga man inte besitter kunskap i)
Som jag skrev ovan så tycker även jag att man får se till att försöka påverka i de frågor man brinner för, fungerar det inte får man kandidera, om man inte engagerar sig så får man helt enkelt stå sitt kast. I likhet med att vi har de politiker vi förtjänar, så har alla medlemmar den brf-styrelse dom förtjänar
/fth
Att uppsäkra abbonemang med mera kostar även det en hel del. Samt infrastruktur med fram till stolpen. Vilket kan ha iunneburit en icke ringa kostnad för föreningen. Vet att det finns bostäder/kontor inne i stan (fjollträsk) där man pratat om halvmiljonbelopp för att montera ladduttagF fth skrev:Som jag skrev ovan så anser jag också fem år är rimlig avskrivning för själva boxen. Det är dock orimligt kort för hela investeringen, eftersom övriga delar som kabeldragning, säkringsskåp, jordfelsbrytare, ev ökad matning etc har väsentligt längre livslängd. En rimlig avskrivningstid för hela investeringen anser jag är någonstans mellan 5 och 10 (kanske 15) år. De installationsdetaljer det handlar om kommer garanterat att fungera med alla kommande versioner av laddstolpar, iaf så länge vi använder växelström i vårt elnät
Som jag skrev ovan så tycker även jag att man får se till att försöka påverka i de frågor man brinner för, fungerar det inte får man kandidera, om man inte engagerar sig så får man helt enkelt stå sitt kast. I likhet med att vi har de politiker vi förtjänar, så har alla medlemmar den brf-styrelse dom förtjänar
/fth
Att ha säkra upp kan ju kosta rätt mycket på månadskostnaden med.
Nej, och den kostnaden kommer förstås att variera ganska mycket mellan installtioner. Om man tänker sig spannet 100.000:- till 250.000:- så täcker man nog in alla normala fastigheter. Inräknat bidraget från Naturvårdsverket så kommer återbetalningstiden med en fast månadsavgift på 400:-/ stolpe vara ungefär 2.5 till 4 år.C cpalm skrev:
Debiterar man dessutom som i TS fall 50-100% extra på elpriset så bör återbetalningstiden vara kanske max 3 år, jag vidhåller alltså fortfarande att TS pris är hutlöst.
/fth
OM TS BRF gör ett åtagande om att det bara är de första XX månaderna som har den höga avgiften, då blir det inget att bråka om. Då tycker jag snarare att de 2:-/kWh känns "dyrt" där borde en ren självkostnad vara rimligt. Fast då kommer problematiken av om en eventuell merkostnad för uppsäkringen som borde fördelas på endera de använda laddplatserna eller på alla laddplatser eller på månadsavgiften för alla.
Hej alla
Tack för era svar. Bara för att förtydliga, inga grävningar har skett. Man har använt befintliga kabelrör i marken via en gatulampa för att dra elkablagen. Man har även använt befintligt parkeringsräcke för att klamra fast laddstolpen. Priset är inget de kommer att sänka framöver heller. Det är bara bestämt med hänvisning till att investeringen är dyr och inte gynnar andra.
Tack för era svar. Bara för att förtydliga, inga grävningar har skett. Man har använt befintliga kabelrör i marken via en gatulampa för att dra elkablagen. Man har även använt befintligt parkeringsräcke för att klamra fast laddstolpen. Priset är inget de kommer att sänka framöver heller. Det är bara bestämt med hänvisning till att investeringen är dyr och inte gynnar andra.
Då lider jag verkligen med dig, den installationen kan inte ha kostat många kronor. Kostnader och intäkter måste väl iaf framgå av årsredovisningen, då får du ifrågasätta varför elbilisterna skall finansiera föreningens övriga kostnader.A Abraham_E skrev:Bara för att förtydliga, inga grävningar har skett. Man har använt befintliga kabelrör i marken via en gatulampa för att dra elkablagen. Månadskostnad och kWh-priset är på obestämd tid, dvs inget de kommer att sänka framöver. Det är bara bestämt med hänvisning till att investeringen är dyr och inte gynnar andra.
/fth
Vilka skurkar. Bara att gå på nästa årsstämma och se till att få en styrelsepost då.
Nästa gång kanske det är snabb-stolpar eller annat antal stolpar som blir aktuellt.F fth skrev:Som jag skrev ovan så anser jag också fem år är rimlig avskrivning för själva boxen. Det är dock orimligt kort för hela investeringen, eftersom övriga delar som kabeldragning, säkringsskåp, jordfelsbrytare, ev ökad matning etc har väsentligt längre livslängd. En rimlig avskrivningstid för hela investeringen anser jag är någonstans mellan 5 och 10 (kanske 15) år. De installationsdetaljer det handlar om kommer garanterat att fungera med alla kommande versioner av laddstolpar, iaf så länge vi använder växelström i vårt elnät
/fth
Ponera att bara 50% av stolparna ersätts pga bristande intresse.
Delar av förra investeringen betalas fortfarande av.
Det går ju att argumentera för orättvisa i att de nya kunderna får betala en högre premie för att gamla fått det billigare.
50% fler stolpar installeras och delar av det gemensamma behöver ersättas.
Då får nya kunder fortsätta betala betala av nu skrotad utrustning. Eller ska den kostnaden bara läggas på de nya platserna som "behövde" den nya infrastrukturen? Två prismodeller beroende på vilken stolpe man står blir tilldelad.
Jakten på absolut rättvisa kan bli mer komplicerad än vad den kanske behöver vara.
Om man är expert/brinner för laddstolpar går det säkert säkert ställa sin tid till styrelsens förfogande för konsultation i sådana frågor.
Det borde uppskattas.
Om inte styrelsen är full av nötter som borde ersättas. Då får kampanjen starta på en gång
Om man klarar av att hantera ett eget system så finns det bra pengar att spara. IMD-leverantörerna tar ca 10kr/mätpunkt per månad. Givetvis har de alla möjliga lösningar för att även läsa av elbilsladdning, mot betalning då givetvis.P PurreP skrev:
Har du ens läst inlägget @Appendix skrev till dig? Det var viktig info hen tog upp som du uppenbarligen inte tagit till dig alls.F fth skrev:Priset är orimligt högt.
Många föreningar tar antingen bara en fast avgift (tidigare för att komma runt regelverken för försäljning av el), eller en förhöjd rörlig kWh-avgift.
Att ta både och som i det här fallet är hutlöst.
Bara den fasta avgiften kommer att finanisera installationen av laddstolparna på kanske 3-5 år, efter det kommer den vara ren vinst för föreningen, utöver påslaget kanske 1:-/kWh efter fasta kostnader (fasta kostnader skall endast "belasta" laddplatserna i det fall man har fått ökade kostnader, t.ex. i form av höjd matning).
Räknar man med en normal körsträcka på 1500 mil/år (genomsnitt för personbilar) så kommer ditt pris landa på c:a 3.8:-/kWh, eller knappt 7:-/mil.
Hutlöst var ordet!
Antagligen är det som någon skrev ovan i tråden att operatören som styrelsen har lagt ut detta på håvar in vinsten, i annat fall kommer elbilisterna att finanisera föreningens övriga kostnader, det är kanske inte riktigt rättvist?
/fth
Intressant att du kan dra slutsatsen att priset är orimligt högt utan att ha en aning om vilka kostnader föreningen haft för att installera dessa laddstolpar. De kanske har fått dimensionera om sina elektriska installationer, och kanske fått öka på huvudsäkringar med höjda löpande kostnader som följd mm. Föreningen bryr sig sannolikt inte om att priset för användarna av laddstolparna blir högt, de vill bara ha täckning för sina utgifter för avskrivningar och drift/underhåll.
Du vet inte mer än någon annan hur kalkylen ser ut, och hade du vetat det så hade du troligen varit tyst...
Det är inte sannolikt att en Brf styrelse lurar sina egna medlemmar. I regel gör styrelsen det bästa möjliga med de förutsättningar den har. I detta fallet har den sannolikt valt att de som använder laddstolparna får bära kostnaderna, för man vill inte att övriga medlemmar skall subventionera för minoriteten som använder desamma. Jag hade resonerat likadant.
Jag har själv varit ordförande i en Brf, och jag var innerligt trött på de medlemmar som inte begrep att de var medlemmar i en förening, utan de betedde sig som om de hade en hyresrätt och att styrelsen var ute efter att lura dem på pengar...
ungefär så som du beter dig...
Redigerat:
Jag håller inte med. Om all fakta finns öppet är det mycket svårare att starta konspirationsteorier eller andra spekulationer och om någon knäppgök försöker få med sig andra i konstiga antaganden är det lätt för dem som är vettiga att ta ställning mot den här knäppgöken.K klimt skrev:Det låter bra för er del att ni lyckas med att vara helt transparenta, men tyvärr tror jag att det finns många exempel på att det inte fungerar i praktiken. Hempularen gav exempel ovan. I många föreningar finns det enstaka personer eller grupper som är självutnämnda experter inom sitt område och kan driva detaljfrågor i all evighet. Det kan vara oerhört krävande för en styrelse och leda till svårigheter att få till nya styrelsemedlemmar. Därför tror jag själv på att det räcker att uppfylla de krav som finns och att styrelsens insatser i praktiken provas genom ansvarsfrihet och eventuellt omval snarare än att dra detaljer i långbänk.
Vår förening var ett hundratal lägenheter och den tidigare styrelsen hade stora problem med knäppgökar. Men den styrelsen hade valt att INTE vara öppna med vad de gjorde. Med vår öppenhet försvann dessa knäppgökar i stort sett helt och de få som fanns kvar behövde vi inte ha några diskussioner med eftersom vi hela tiden kunde hänvisa till materialet som redan fanns tillgängligt. Men det är naturligtvis upp till var och en att köra på en öppen linje eller inte.
Jag vet inte riktigt vilket inlägg du menar då, det enda som @Appendix skrivit som direkt svar till mig handlar om kostnader för installation, uppsäkring etc, jag tror att jag har tagit hänsyn till detta i mina inlägg, TS har dessutom beskrivit att inga markarbeten etc öht har behövts i installationen vi diskuterar.Nissens skrev:
Jag baserar mina slutsatser på normala kostnader för liknande installationer, det går också att jämföra med vad kommersiella aktörer som InCharge vill ha för mostvarande installationer. Det är möjligt att TS förening hade onormalt stora kostnader för detta, det bör väl i så fall framgå av årsredovisningen. Min killgissning är dock att styrelsen fått detta i sitt knä, och av okunskap och/eller ointresse lejt ut hela uppdraget på en förhållandevis dyr aktör, och av samma orsaker tagit i alldeles för mycket i prissättningen. Jag tror inte heller styrelsen försöker lura sin medlemmar, men jag tror också att det finns ett stort mått av okunskap bakom den här installationen.Nissens skrev:
Intressant att du kan dra slutsatsen att priset är orimligt högt utan att ha en aning om vilka kostnader föreningen haft för att installera dessa laddstolpar. De kanske har fått dimensionera om sina elektriska installationer, och kanske fått öka på huvudsäkringar med höjda löpande kostnader som följd mm. Föreningen bryr sig sannolikt inte om att priset för användarna av laddstolparna blir högt, de vill bara ha täckning för sina utgifter för avskrivningar och drift/underhåll.
Detta får förstås TS och andra elbilister i föreningen till viss del ta på sig skulden för, i en sådan här fråga får man nog helt enkelt engagera sig själv om man vill ha en bra lösning.
Jag vet inte riktigt vad det är i mina inlägg du blir provocerad av, jag lade bara fram min åsikt om prissättningen för TS, där jag fortfarande bestämt hävdar att det mesta talar för att priset är alldeles för högt.Nissens skrev:
Om du tycker det är att "bete sig" och att jag stället borde hålla tyst så tycker jag det är olyckligt, den här typen av forum är väl ändå till för att lufta och diskutera olika åsikter? Jag är rätt säker på att jag har hyfsat torrt på fötterna i mina beräkningar, det finns dom i tråden som kommer fram till både högre och lägre kostnader, men helt klart är att TS pris ligger i dom absolut högsta nivåerna jag har hört talas om i samma situation, och då är jag mycket aktiv i elbils-forum och har läst om många liknande installationer. Det vanliga, som jag tror jag skrev i mitt första inlägg i tråden, är att man antingen har en fast månadsavgift, eller ett förhöjt kWh-pris, i TS fall har man alltså både och.
/fth
Du känner inte till underlaget och drar ändå slutsatser som att BRF har ”en pengamaskin” och att priset ”är orimligt högt”. Båda dessa dina påståenden är med stor sannolikhet helt felaktiga. Ur BRF:s perspektiv.F fth skrev:Jag vet inte riktigt vilket inlägg du menar då, det enda som @Appendix skrivit som direkt svar till mig handlar om kostnader för installation, uppsäkring etc, jag tror att jag har tagit hänsyn till detta i mina inlägg, TS har dessutom beskrivit att inga markarbeten etc öht har behövts i installationen vi diskuterar.
Jag baserar mina slutsatser på normala kostnader för liknande installationer, det går också att jämföra med vad kommersiella aktörer som InCharge vill ha för mostvarande installationer. Det är möjligt att TS förening hade onormalt stora kostnader för detta, det bör väl i så fall framgå av årsredovisningen. Min killgissning är dock att styrelsen fått detta i sitt knä, och av okunskap och/eller ointresse lejt ut hela uppdraget på en förhållandevis dyr aktör, och av samma orsaker tagit i alldeles för mycket i prissättningen. Jag tror inte heller styrelsen försöker lura sin medlemmar, men jag tror också att det finns ett stort mått av okunskap bakom den här installationen.
Detta får förstås TS och andra elbilister i föreningen till viss del ta på sig skulden för, i en sådan här fråga får man nog helt enkelt engagera sig själv om man vill ha en bra lösning.
Jag vet inte riktigt vad det är i mina inlägg du blir provocerad av, jag lade bara fram min åsikt om prissättningen för TS, där jag fortfarande bestämt hävdar att det mesta talar för att priset är alldeles för högt.
Om du tycker det är att "bete sig" och att jag stället borde hålla tyst så tycker jag det är olyckligt, den här typen av forum är väl ändå till för att lufta och diskutera olika åsikter? Jag är rätt säker på att jag har hyfsat torrt på fötterna i mina beräkningar, det finns dom i tråden som kommer fram till både högre och lägre kostnader, men helt klart är att TS pris ligger i dom absolut högsta nivåerna jag har hört talas om i samma situation, och då är jag mycket aktiv i elbils-forum och har läst om många liknande installationer. Det vanliga, som jag tror jag skrev i mitt första inlägg i tråden, är att man antingen har en fast månadsavgift, eller ett förhöjt kWh-pris, i TS fall har man alltså både och.
/fth
Bra om du taggar ner lite och inser att BRF:s styrelse antagligen gör det bästa möjliga.