T tompajo skrev:
Vågar man inte bli granskad när man har en sådan post ska man nog överväga att inte sitta med i en styrelse.
Jag tror nog allal någon gång har övervägt att inte sitta i styrelsen för en förening! Men nån måste ju göra det...

Nissens
F fth skrev:
Nja, nu förstår jag nog inte, föreningar brukar ju använda normala avskrivningstider för investeringar och underhåll. Ingen skulle väl t.ex. tycka det var normalt att ta in hela kostnaden för stambyte, maskinbyte i tvättstugan, fasadrenovering, etc. på 2-3 år av medlemmarna?

/fth
Det där får du nog fråga någon annan, jag har inte sagt någon tidsperiod. Det är nog du själv som sagt den...

F fth skrev:
För att sätta den kostnaden i relation så har Bee en abonemangsform dom kallar "Around", för 399:-/månad får man obegränsad laddning i hela deras nätverk, både snabb- och destinationsladdning. Det är alltså från en kommersiell aktör som räknar med att göra vinst på detta.
Det kan ju funka för att
a) det är väldigt lite av laddandet som sker någonstans än från "hemmet", så de behvöver inte bygga ut så att varje abonent får en egen laddplats, och
b) samma stolpe används av många per dag, både abonnenter och engångsköpare, och
c) ingen komersiell aktör gör någon vinst på laddning idag.

• Gilla
Meriwether och 1 till
  • Laddar…
A Abraham_E skrev:
Hej,

Bor i BRF som har nyligen installerat laddstolpar i föreningen för oss medlemmar. De har nyligen kommunicerat ut priset - ett pris som jag anser vara för högt för en BRF (på gränsen till kommersiella priser). 400kr/månad + 2 kr/kWh. Det är inte månadskostnaden jag reagerar på utan det är kWh-kostnaden jag reagerar på. Jag har därför bett föreningen om motivering till att man har ett högt påslag på kWh med nästan 30-40% gentemot andra jämförbara föreningar med laddstolpar. Jag har även försökt komma med förslag som att höja månadskostnaden till 500kr men sänka kWh-priset till vad vi annars betalar för normalt (1,3-1,5kr/kWh). Det är galet att det ska kosta 2kr/kWh att ladda hemma.

I mailkonversation med styrelsen så har jag bett om deras kalkyl och underlag för vad som motiverar denna kostnad men får bara som svar att det är dyrt och att beslutet är taget; ingen som helst transparens överhuvudtaget. Nu har de slutat svara. Vad kan jag göra mer? Jag vet inte heller vem det är som har skrivit mailen då de signerar mailet med bara "styrelsen".

Har styrelsen rätt att neka mig denna information?

Hej.
En BRF lyder under Lag om ek föreningar där BRF har en egen avdelning. Ingen BRF styrelse kan vägra en medlem att ta dela av beslutsunderlag som påverkar den senare.. Men tyvärr är Sverige ett land med gummiparagrafer möjligen i syfte att skrämma folk från att hävda rätt i domstol på rättssäkerhetens budget. Juristarvodena är den sista spiken i vanligt folks rättssäkerhetskista. Ingen vågar stämma för otyg som skett och då vinner staten för mängen av kuvade medborgare är ännu inte politiskt farlig i allmänna val..
Jag har sett detta otaliga gånger och landet är fullr med skrämda medborgare som biter i det sura äpplet innan det blir dyrare.
En styrelse i en ek förening är näst intill diktatorisk. Så blir det då lag och praxis säger på visst sätt men rätt utifrån detta inte kan kan framvingas i nästa led. Då uppstår en sk,.Potemkinkuliss dvs vacker fasad utåt men nedgånget bakom kulissen.
Du har absolut rätt att få ta del av alla BRF dokuument som påverkar dig som medlem men i praktiken kommer du ingen vart utan att riska mängder av sparpengar. Merparten av svenska jurister i intimt nedtystat samförstånd med regeringarna är förbjudna att acceptera provisionsavtal i rättsprocesser. Så du sitter på en krutdurk. Billigare är att ta smällen och motgången , svälja förtreten och göra som jag dvs emigrera till en rättsstat där lag gäller och lag verkställs med samhällets stöd. Då fd Statsminister Göran Persson åt godis i en butik utan att betala men friades från lagföring eftersom man "självklart behöver få pröva det man ska köpa" så tackade jag för kaffet för då hade jag retats upp så att det räckt av 30 år i domstolar alltför ofta utan säker rätt för den drabbade samhällsbyggande lille medborgaren. Lag skipar inte Rättvisa. Den skipar Rätt och numera knappt ens så. Jag avråder dig från att ta en strid mot en part som faller under Lag om Ek. föreningar. Man kan "jävlas" i en maktfullkomlig BRF men då måste man noga analysera det sakrättsliga läget så att det inte slår tillbaka. Lagen är som vanligt ganska luddig och det finns andra lagar som kolliderar med denna lag. Lag, praxis och doktrin som kolliderar är utmärka kryphålsproducenter. Frågan än om den analyskostnaden är motiverad för 1 kr kWh. Det farligaste en BRF styrelse vet är om en grupp av medlemmar enas om att kuppa på ett årsmöte. Med tillräckligt många ilskna kan man rösta bort ansvarsfriheten och tillsätta en bättre styrelse på årsmötet, Jag vet ursinniga klienter som har bildat Facebookgrupper och chikanerat halvgudar lite här och där uthängda med namn och bild om kontot ägs av en bulvan eller av någon som är omöjlig att delge. Sånt ger också resultat eftersom gömda fegisar bakom byråkarti är ofattbart rädda om sin egen ändalykt. Om man ska hänga ut så ska man akta sig noga för förtalsrisken. I sk. rättsstater som Sverige, Ryssland, Mexiko och Uganda kan den enkle medborgaren inte stödja sig på inomparlamentariska åtgärder. Den myten bör du överge snabbt. Det otrevliga i ditt fall är att denna i mitt tycke skumma pålaga är värdepåverkande då du ska sälja för du måste informera om detta . Detta är lika illa som om någon stjäl din bils reg. skyltar och böter, trängselskatter och annat börjar strömma in i din brevlåda. Staten struntar i dig då du vill ha nytt regnummer. Den arbetstimmen vill inte staten betala för din röst är inte valkritisk 2022. En bil med plåtar på vift sålda på Nätet för dagspriset just nu 3,000 Kr får ett mycket lågt värde när du berättar detta elände för en möjligen ärlig bilköpare. Jag själv skulle inte tänka mig att betala en krona för ett sånt privat elände i brevlådan varje vecka. Enda chansen är att du emigrerar, tar med bilen ut, flyttar faktiskt ut, återlämnar skyltarna,och sen tillbaka till Sverige igen, regbesiktigar bilen som importbil och får då nytt regnummer. Om du inte vill ta den kostnaden dvs väljer att spela poker och mörkar denna sk. rådighetsinskränkning exponerar du dig för bedrägeri. Så tänk dig för även i BRF frågan som är hyfsat analog om du säljer.

//B.

• Wow
kashieda
  • Laddar…
Den fasta installationen består av två delar. Elkabeln hela vägen till servicen, dvs grävning, dragning till fastighetens service, inkoppling mm, det är dyra delar. Men den kan knappast skrivas av på 5 år, det vore orimligt. 20 eller 40 år vore rimligare. Vad gäller själva laddstationen så är 5 år inte helt orimligt men 7-10 år vore "mera rimligt". Sedan så är det så att laddstationerna är extremt överprissatta. När jag skulle välja mina så tittade jag igenom marknaden (se längre ned). En laddstation är sak som är betydligt mindre avancerad än en elmätare och har en produktionskostnad under 1000:- (ex moms och utveckling/verktyg) säljs för 5 till 15 tusen kronor. Skulle man göra en helt och hållet utan alla "finesser" så skulle den kunna säljas med vinst för 2000:- inkl moms. INGEN av dessa fabrikat eller laddstationer är bättre än någon annan, de har alla i stort sett samma funktionalitet. De kontrollerar att det inte finns några jordströmmar vare sig AC eller DC i så fall slår dom ifrån. De berättar för bilen vad den maximala strömmen (per fas) som kan tas ut är (via ett enkelt PWM pulståg). Sedan sitter det mikrodatorer som gör en massa extra, RFID, WiFi och en massa andra finesser vars nytta och behov kan ifrågasättas.
DC snabbladdarna som sitter längs vägarna från 43kW och uppåt 300kW är helt andra maskiner de är tokdyra men de har inget med "hemma" AC laddstationer att gör, jag skulle påstå att dom inte har mera gemensamt än att dom är inkopplade till elnätet...

Det var en lång bakgrund.
Jag valde en Norskutvecklad laddstation som heter Easee den kan ställas in från 6 till 32A dvs från efas 1,4kW till trefas 22kW vilket torde räcka. Varje grupp om tre laddstationer kan "samsas" om en elkabel och en säkringsgrupp så att dom delar ut effekten så att säkringarna/kabeln inte överlastas... Den ligger på 6 till 8 tusen beroende vart och när man köper den (under 6 tusen under elbilsmässan). Jag har tre. Jag bakade in det i hyran så "fast" månadspris för rubbet (typ 500:- till hyresgästerna (gungor och karuseller...) alla nöjda och glada. Ju mera dom kör desto mera gynnar det miljön jämfört med om dom kört med sina fosilbilar. Extremt få kör runt för nöjes skull.

Redigerat:
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Den fasta installationen består av två delar. Elkabeln hela vägen till servicen, den kan knappast skrivas av på 5 år, det vore orimligt. 20 eller 30 år vore rimligare. Vad gäller själva laddstationen så är 5 år inte helt orimligt men 7-10 år vore "mera rimligt". Sedan så är det så att laddstationerna är extremt överprissatta. När jag skulle välja mina så tittade jag igenom marknaden. En sak som är obetydligt mera avancerad än en elmätare och har en produktionskostnad under 1000:- (ex moms och utveckling/verktyg) säljs för 5 till 15 tusen kronor. Skulle man göra en helt och hållet utan alla "finesser" så skulle den kunna säljas med vinst för 2000:- inkl moms. INGEN av dessa fabrikat eller laddstationer är bättre än någon annan, de har alla i stort sett samma funktionalitet. De kontrollerar att det inte finns några jordströmmar vare sig AC eller DC i så fall slår dom ifrån. De berättar för bilen vad den maximala strömmen (per fas) som kan tas ut är (via ett enkelt PWM pulståg). Sedan sitter det mikrodatorer som gör en massa extra, RFID, WiFi och en massa andra finesser vars nytta och behov kan ifrågasättas.
DC snabbladdarna som sitter längs vägarna från 43kW och uppåt 300kW är helt andra maskiner de är tokdyra men de har inget med "hemma" AC laddstationer att gör, jag skulle påstå att dom inte har mera gemensamt än att dom är inkopplade till elnätet...

Det var en lång bakgrund.
Jag valde en Norskutvecklad laddstation som heter Easee den kan ställas in från 6 till 32A dvs från efas 1,4kW till trefas 22kW vilket torde räcka. Varje grupp om tre laddstationer kan "samsas" om en elkabel och en säkringsgrupp så att dom delar ut effekten så att säkringarna/kabeln inte överlastas... Den ligger på 6 till 8 tusen beroende vart och när man köper den (under 6 tusen under elbilsmässan). Jag har tre. Jag bakade in det i hyran så "fast" månadspris för rubbet (typ 500:- till hyresgästerna (gungor och karuseller...) alla nöjda och glada. Ju mera dom kör desto mera gynnar det miljön jämfört med om dom kört med sina fosilbilar. Extremt få kör runt för nöjes skull.
Jag håller med om allt du säger, du verkar vara exakt en sådan person man vill ha som hyresvärd eller ordförande i föreningen, kunnig och intresserad av att tillhandahålla en bra service till de boende till en rimlig kostnad, och med ett uppriktigt miljöintresse..

Ditt exempel kan väl anses utgöra motpol till TS förening, du visar ju att man genom att göra sin hemläxa kan komma ned till ungefär halva kostnaden, med normal körsträcka kommer dina hyresgäster betala netto c:a 2.20:-/kWh, vilket är nästan exakt den siffra jag kom fram till som rimlig i mina exempel ovan.

Ett tips till övriga elbilister som har "kampen" framför er: om inte styrelsen är speciellt intresserade av projektet, föreslå att ni som är det bildar en kommité eller "utskott" som behandlar ärendet och tar fram beslutsunderlag, då kan ni ju göra hemläxan precis som @Limpan4all och presentera ett förslag som gör både styrelse, övriga medlemmar, och er elbililster nöjda.

L Limpan4all skrev:
Extremt få kör runt för nöjes skull.
Detta är egentligen den enda punkt jag inte riktigt håller med dig om, min erfarenhet är att alla som skaffar elbil ökar sin körsträcka markant, iaf första året/åren, det är helt enkelt så pass mycket roligare än att köra fossil-lok :D

/fth

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Ja, att man kör mera det håller jag med om.
Man kör elbil t.ex för att det blir betydligt billigare än vad kollektivtrafiken kostar t.ex (marginalkostnaden är noll eller några kronor per mil).
Men ren nöjeskörning typ några hundra mil extra per månad "bara för att man kan" rör det sig knappast om, i alla fall inte efter att nyhetsvärdet försvunnit. Men undantag finns ju alltid, det var någon Tesla S ägare som hade kört mer än 200 000 mil i sin men det är ju resor i så fall inte hemmaladdning. Jag har en passus mot hyresgästerna att så länge som konsumtionen inte blir orimlig så kör vi på det sättet som vi gör nu (laddstationerna har ju inbyggda elmätare så...). Att elbilar ökar livskvalitén genom att en hög rörlig kostnad för resor försvinner är min upplevelse. Och det är ju högre livskvalitet vi alla strävar efter.

• Gilla
fth
  • Laddar…
Att notera. För BRF och kommersiella tillhandahållare av parkeringsplatser (samt hyresvärdar för bostäder och kommersiella lokaler) så finns det lagar som snart börjar att gälla om att parkeringsplatser skall ha laddstationer (inte alla platser men det kommer så småningom var så säker). Om något som kräver byggnadslov i fastigheten sker, så måste parkeringsplatserna byggas om samtidigt...

C
L Limpan4all skrev:
Att notera. För BRF och kommersiella tillhandahållare av parkeringsplatser (samt hyresvärdar för bostäder och kommersiella lokaler) så finns det lagar som snart börjar att gälla om att parkeringsplatser skall ha laddstationer (inte alla platser men det kommer så småningom var så säker).
Vad är det för lagar?

L Limpan4all skrev:
Att notera. För BRF och kommersiella tillhandahållare av parkeringsplatser (samt hyresvärdar för bostäder och kommersiella lokaler) så finns det lagar som snart börjar att gälla om att parkeringsplatser skall ha laddstationer (inte alla platser men det kommer så småningom var så säker). Om något som kräver byggnadslov i fastigheten sker, så måste parkeringsplatserna byggas om samtidigt...
C cpalm skrev:
Vad är det för lagar?
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/02/proposition-om-laddinfrastruktur-i-byggnader/

/fth

Lagen har för övrigt redan trätt i kraft, 2020-05-15

/fth

Men den kräver i princip bara tomrör till några platser om man bygger nya parkeringsplatser. Det påverkar inte alls befintliga parkeringar.

Ännu...

D Daniel 109 skrev:
Men den kräver i princip bara tomrör till några platser om man bygger nya parkeringsplatser. Det påverkar inte alls befintliga parkeringar.
Det stämmer, den är tämligen tandlös för närvarande, för bostadshus är kravet endast "laddinfrastruktur", som i praktiken egentligen bara betyder att man måste lägga tomrör, vid nybyggnation och större renovering i fastigheter med >10 parkeringsplatser.

Regeringen har dock flaggat för att lagen kommer att utökas och även kräva laddpunkter, den kommer då också gälla befintliga fastigheter.

/fth

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.