63 857 läst ·
618 svar
64k läst
618 svar
BRF vägrar redovisa kostnader
Var har du läst det? Att det finns planer för högre krav vet jag. Men det handlade väl om rör till fler platser och laddare på var femte? Fortfarande nya platser. visserligen gäller det även renoveringar, men det är när det görs stora renoveringar. Det är sällan aktuellt i praktiken.
Det finns t.ex beskrivet på Centerpartiets hemsida:D Daniel 109 skrev:
/fth
Lagar och regler i all ära, dom är ju mest åsiktsförklaringar, utvecklingen tror jag kommer att drivas av ekonomi och bekvämlighet.
Det står ju helt klart att elbilar kommer att ersätta avgasbilar, det som debatteras är egentligen bara hur lång tid det kommer att ta. Laddplats kommer på kort tid gå från att vara något exotiskt till att vara ett grundkrav.
Jag skulle t.ex. inte ens fundera på att flytta till en fastighet som inte erbjuder laddmöjlighet, det utgör för mig ett grundkrav av samma dignitet som antal rum, läge, föreningens ekonomi, etc. Jag är helt övertygad om att samma gäller för de flesta elbilister, vilket innebär att det kommer att gälla för de flesta bilägare inom några år.
/fth
Det står ju helt klart att elbilar kommer att ersätta avgasbilar, det som debatteras är egentligen bara hur lång tid det kommer att ta. Laddplats kommer på kort tid gå från att vara något exotiskt till att vara ett grundkrav.
Jag skulle t.ex. inte ens fundera på att flytta till en fastighet som inte erbjuder laddmöjlighet, det utgör för mig ett grundkrav av samma dignitet som antal rum, läge, föreningens ekonomi, etc. Jag är helt övertygad om att samma gäller för de flesta elbilister, vilket innebär att det kommer att gälla för de flesta bilägare inom några år.
/fth
Nej, det kan ju diskuteras om "all you can eat"-avtal är bra eller dåligt för miljön. I dom flesta fall tror jag dock man har sådana av bekvämlighet, ev "överkonsumtion" kompenseras av att man slipper individuell mätning och fakturering.M -MH- skrev:
Jag tror väl iofs inte folk börjar "okynnesköra" i någon större utsträckning bara för att marginalkostnaden är 0, så mycket tid över har iaf inte jag
/fth
Kostnaden är inte endast relaterad till marginalkostnaden för el, det finns stora poster som värdeminskning, service och underhåll etc, som påverkas av antal körda km oavsett kostnad för drivmedel. Sen måste man också sätta extra körda km i relation till vad dom ersätter, är det ren nöjeskörning så är det förstås negativt, men om man t.ex. väljer bilen före dieseldriven kollektivtrafik så räcker det faktiskt med att man är två personer i bilen för att man skall ha samma eller lägre klimatavtryck. Man kan förstås argumentera att bussen går ändå, fast med lägre beläggning, men det är en annan diskussion.M -MH- skrev:
"All you can eat" tror jag också kommer att vara undantaget, den naturliga modellen tycker jag borde vara att förbrukningen vid laddpunkten kopplas till det vanliga elavtalet, och att var och en betalar sin förbrukning till den el-leverantör man själv väljer.
/fth
Även i min förening har vi installerat laddstolpar. Totalt 10 st, det har grävts, nytt "elskåp" ute i gatan, asfalterats mm. Vet inte vad kostnaden för detta kan tänkas vara. Månadsavgiften för laddplats är satt till 450 kr / mån + avgift för förbrukad el 1,5 kr/kWh.
L Limpan4all skrev:Den fasta installationen består av två delar. Elkabeln hela vägen till servicen, dvs grävning, dragning till fastighetens service, inkoppling mm, det är dyra delar. Men den kan knappast skrivas av på 5 år, det vore orimligt. 20 eller 40 år vore rimligare. Vad gäller själva laddstationen så är 5 år inte helt orimligt men 7-10 år vore "mera rimligt". Sedan så är det så att laddstationerna är extremt överprissatta. När jag skulle välja mina så tittade jag igenom marknaden (se längre ned). En laddstation är sak som är betydligt mindre avancerad än en elmätare och har en produktionskostnad under 1000:- (ex moms och utveckling/verktyg) säljs för 5 till 15 tusen kronor. Skulle man göra en helt och hållet utan alla "finesser" så skulle den kunna säljas med vinst för 2000:- inkl moms. INGEN av dessa fabrikat eller laddstationer är bättre än någon annan, de har alla i stort sett samma funktionalitet. De kontrollerar att det inte finns några jordströmmar vare sig AC eller DC i så fall slår dom ifrån. De berättar för bilen vad den maximala strömmen (per fas) som kan tas ut är (via ett enkelt PWM pulståg). Sedan sitter det mikrodatorer som gör en massa extra, RFID, WiFi och en massa andra finesser vars nytta och behov kan ifrågasättas.
DC snabbladdarna som sitter längs vägarna från 43kW och uppåt 300kW är helt andra maskiner de är tokdyra men de har inget med "hemma" AC laddstationer att gör, jag skulle påstå att dom inte har mera gemensamt än att dom är inkopplade till elnätet...
Det var en lång bakgrund.
Jag valde en Norskutvecklad laddstation som heter Easee den kan ställas in från 6 till 32A dvs från efas 1,4kW till trefas 22kW vilket torde räcka. Varje grupp om tre laddstationer kan "samsas" om en elkabel och en säkringsgrupp så att dom delar ut effekten så att säkringarna/kabeln inte överlastas... Den ligger på 6 till 8 tusen beroende vart och när man köper den (under 6 tusen under elbilsmässan). Jag har tre. Jag bakade in det i hyran så "fast" månadspris för rubbet (typ 500:- till hyresgästerna (gungor och karuseller...) alla nöjda och glada. Ju mera dom kör desto mera gynnar det miljön jämfört med om dom kört med sina fosilbilar. Extremt få kör runt för nöjes skull.
Bra jobbat!
Dock, är jag helt och hållet emot schablonbetalning.
När det flyttar in en fältsäljare med en Tesla som trycker 6000 mil om året, säg att hälften av säljarens laddning sker hemma. 2 kWh/mil => 6000 kWh som säljaren betalar alltså 1 SEK/kWh inklusive allt => 0 TB på investeringen
I en hyreskåk kan du förstås göra lite som du vill men det håller inte i en BRF.
Jag anser att man måste ha en uppkopplad stolpe med betallösning, orimligt att någon i föreningen ska administrera detta, kan vara möjligt att köra detta via en "vanlig" IMD-lösning med kvartalsrapportering in till en ekonomisk förvaltare också.
350-400 känns rimligt i fast avgift, ca 2 SEK/kWh är också ganska rimligt (genomsnittlig elkostnad + betallösning + extra elnätsavgift (ökad effekt- eller säkringsavgift) )
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Blev nyfiken. Jag ser inget sådant erbjudande på deras sida. Tittar man på deras företagserbjudanden, som väl borde vara mest likt vad man behöver till ett gäng BRF platser. Så ligger deras engångskostnad på "från" ca 10 000, då framgår inte "hur mycket" installationskostnad som ingår. Till det kommer en fast avgift på 600/månad och stolpe...F fth skrev:
Vid installation av flera stolpar får man "alltid" räkna med att det behöver dras fram kraftig kablage, ofta långa sträckor. Sådant är dyrt.
Det installerades stolpar på ett företag där jag är konsult tidigare i år. De satte upp ca 30 laddplatser. Jag passerade arbetet när jag parkerade på morgonen, vet inte hur länge de arbetade. Men först var det grävmasdkiner och 4 -5 gubbar som höll på i en dryg vecka. Sedan var det 4 - 5 gubbar som höll på i en dryg vecka med att installera stolparna. Dessutom hade det tidigare pågått framdragning av någon form av huvudledare i den närmaste byggnaden. Det vet jag inte om det bara var för laddplatserna, det var en kabel i 15cm klassen (diameter). Det pågick under lång tid (flera månader), men jag såg bara folk på plats sporadiskt för kabeldragningen.
Men om vi antar 10 manveckor för laddplatserna, så har du en kostnad där bara, på typ 250 000, plus anläggningsmaskiner, asfalt osv. Och till det kommer materialkostnad för laddbocxar, kablage ut till boxarna osv.
Det är jobbigare att hålla på att mäta och debitera. Att låta någon annan sköta det blir bara dyrt utan någon egentlig nytta för någon.
Det finns goda marginaler i fastighetens elabonnemang för effekten, så den delen är inget problem. Att separatmäta på ett lagligt sätt kräver krönta/plomberade elmätare, vilket är en hantering jag definitivt vill slippa.
Min kåk är en liten hyresfastighet jag "bor" i 2 av 3 lägenheter. Så vid byte av hyresgäst så kan man alltid anpassa sig om behov finns... Med 1000:-/m2 och år i hyra så finns det rejäla marginaler redan anser jag, även om SKM anser att hyran är för låg.
Fri el för elbilsladdning ökar attraktionskraften när hyresgäster flyttar, så man får fler nya att välja mellan, vilket minskar risken för "problem". OM hyresgästen kör en Tesla så innebär det sannolikt att de sämsta hyresgästerna redan är bortsorterade...
Det finns goda marginaler i fastighetens elabonnemang för effekten, så den delen är inget problem. Att separatmäta på ett lagligt sätt kräver krönta/plomberade elmätare, vilket är en hantering jag definitivt vill slippa.
Min kåk är en liten hyresfastighet jag "bor" i 2 av 3 lägenheter. Så vid byte av hyresgäst så kan man alltid anpassa sig om behov finns... Med 1000:-/m2 och år i hyra så finns det rejäla marginaler redan anser jag, även om SKM anser att hyran är för låg.
Fri el för elbilsladdning ökar attraktionskraften när hyresgäster flyttar, så man får fler nya att välja mellan, vilket minskar risken för "problem". OM hyresgästen kör en Tesla så innebär det sannolikt att de sämsta hyresgästerna redan är bortsorterade...
Här är en länk med prisexempel för brf, 8550:-/stolpe, 300:-/månad fast avgift (alltså 30:-/mån och stolpe), 0.20:-/kWh:H hempularen skrev:Blev nyfiken. Jag ser inget sådant erbjudande på deras sida. Tittar man på deras företagserbjudanden, som väl borde vara mest likt vad man behöver till ett gäng BRF platser. Så ligger deras engångskostnad på "från" ca 10 000, då framgår inte "hur mycket" installationskostnad som ingår. Till det kommer en fast avgift på 600/månad och stolpe...
https://incharge.vattenfall.se/ladd...par-foer-bostadsraettsfoerening-med-incharge/
Även i ditt exempel är månadskostnaden för 10 stolpar, inte per stolpe. Jag hittade tidigare en PDF där även installationskostnader fanns med, hittade inte den nu dock.
Kom ihåg också att man får tillbaka upp till 15.000:- per stolpe i bidrag från Naturvårdsverket.
Det kan förstås se olika ut för olika fastigheter, men 10 manveckor tror jag inte det kommer att röra sig om i de flesta fall.H hempularen skrev:
@Limpan4all kanske kan bidra med information om vad hans installationskostnader landade på?
/fth
Leverantören till stolpar i min förra förening sade även 5år på stolpen.F fth skrev:En avskrivningstid på 5 år anser jag är för kort, själva boxen kanske har en livslängd i praktiken på 5 år som du skriver, men övrig installation, som sannolikt utgör merparten av investeringen, dvs själva elinstallationen med kablar, säkringsskåp , jordfelsbrytare tyb B etc, har en väsentligt längre livslängd. Någonstans mellan 5 och 10 år tror jag är rimligt, men med nuvarande prisstruktur så är återbetalningstiden sannolikt 2-3 år.
Ur den synvinkeln är det ju rimligt att sätta 5år, istället för att ta ett eget beslut om teknisk livslängd baserat på att vissa installationsdetaljer eventuellt passar nästa generations laddstolpe som installeras om några år. (Dvs sia i framtiden i en fråga man inte besitter kunskap i)
När stolpens installationpeng var avbetald så skulle kostnaden justeras för att återspegla detta.
När det behövdes en ny stolpe blir det nytt beslut om påslag baserat på vad den kostar.
Men det fina med en BRF är ju att du alltid själv kan kandidera till styrelsen om du tror att du kan göra ett bättre arbete. Och kräva att styrelsen avgår för att de gör ett dåligt arbete.
Sen när du sitter själv där kan du själv ta diskussionen med en medlem som tycker att styrelsen ska lägga ner 100timmars arbete för att upphandla den bästa jul-granen. Eftersom det är otroligt viktig fråga ur trivselsynpunkt.
En annan medlem tycker att belysningen i trappen ska vara smartare och mer färgglad, och en tredje medlem vill få bort belysningen helt eftersom det är dåligt för miljön med onödigt artificiellt ljus.
Samtidigt som du har 20talet andra åtaganden för att förvalta fastigheterna riktiga skick, som i princip är oavlönat arbete du gör på din fritid eftersom du tycker att det är viktigt att husen sköts på ett bra vis.
Jag tycker du har en liten skev bild om hur mycket energi en BRF styrelse kan lägga på olika frågor.
SItter du själv i en styrelse och lever som du lär, eller sitter du bara på bredvid och tycker till?
Inte installerat ännu men det kommer inte komma i närheten av dom nivåerna. Just nu finns bara behov av en laddstation så den är löst upphängd på en vägg och ansluten via en trefas CEE-16 handske och inställd till 16A maximalt.
De andra två är inhandlade under elbilsmässan i år. En fungerar som "reseladdare" med lös CEE16 kabel. Den sista ligger kvar i sin kartong.
Jag räknar med att hyra en minigrävare, gräva upp de 40 meter som krävs, lägga ned en tillräckligt grov kabel FKKJ 4*16+16mm2 eller 4*25+16mm2 100:-/200:- per meter verkar bli bra. Ta hem en elektriker för syns skull som får skruva in kablarna i varje ände. Så runt 40kSEK torde det hamna på, fördelat på 10-30 år så är det ointressant.
De andra två är inhandlade under elbilsmässan i år. En fungerar som "reseladdare" med lös CEE16 kabel. Den sista ligger kvar i sin kartong.
Jag räknar med att hyra en minigrävare, gräva upp de 40 meter som krävs, lägga ned en tillräckligt grov kabel FKKJ 4*16+16mm2 eller 4*25+16mm2 100:-/200:- per meter verkar bli bra. Ta hem en elektriker för syns skull som får skruva in kablarna i varje ände. Så runt 40kSEK torde det hamna på, fördelat på 10-30 år så är det ointressant.
Det är fördelen med att vara hyresvärd, då gör man "nästan" som man vill och behöver inte sitta i en massa möten om skiten. Men det är de boende som i slutänden får betala ändå...