KalleKe Sammy_j skrev:
Byggde en lösning med 14 stolpar för några år sedan kosta 39000 per stolpe + 14000 per stolpe i anslutningsavgift till elnätet. 16 amp 3 fas till samtliga.
Som jag skrev i ett annat inlägg nyss så är detta i det absolut översta intervallet av vad som kan anses vara normala kostnader, och måste innebära att det krävdes stora markarbeten, omasfaltering etc.

Din anslutningsavgift är också orimligt hög, den högsta kostnad som får tas ut för nyanslutning av en hel fastighet till elnätet är enligt Energimarknadsinspektionen 29.000:-, det skulle innebära att anslutningskostnaderna i din lösning motsvarar sju hela fastigheter, vilket låter alldeles för högt.

För en laddplats vid hemmet är också individuell matning på 16A trefas, dvs 11kW, helt onödigt, jag antar att din lösning var för kommersiellt bruk?

För hemmaparkering i en brf räcker individuellt 16A enfas eller en lastbalanserad lösning där 4-8 platser delar på en 16A trefas mycket väl, vilket med 14 platser som i ditt fall skulle kräva en matning på kanske 2 * 16A trefas. Detta drar förstås ned anslutningskostnaderna avsevärt.

/fth

• Gilla
R1chard och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F fth skrev:
Det är nog ingen som föreslagit att elbilsägarna inte skall betala för sina kostnader, det som ifrågasätts är att dom skall subventionera övriga kostnader i föreningen.

En installationskostnad på 50k/stolpe får nog också anses som väldigt högt, det är iaf den översta gränsen av vad myndigheter(t.ex. Länsstyrelsen) räknar med vid komplicerade installationer med stora markarbeten. Du får också upp till 15.000:- av detta i bidrag från Naturvårdsverket, vilket innebär att nettokostnad per stolpe blir 35.000:-.

/fth
Som sagt, du är lite som en haverist. Påminner om Don quijote. Du slåss mot väderkvarnarna.
Detta eftersom det finns så många okända faktorer. Och du har fortfarande inte begripit att en BRF styrelse Saknar incitament att lura sina egna medlemmar.
Bättre att du lägger din energi på något konstruktivt...

• Gilla
Meriwether och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, du är lite som en haverist. Påminner om Don quijote. Du slåss mot väderkvarnarna.
Detta eftersom det finns så många okända faktorer. Och du har fortfarande inte begripit att en BRF styrelse Saknar incitament att lura sina egna medlemmar.
Bättre att du lägger din energi på något konstruktivt...
Du verkar av någon anledning väldigt provocerad av mina inlägg, vilket jag har lite svårt att förstå, jag tycker bara jag redovisar rimliga antaganden om kostnader för mostvarande installationer. Vad är det du reagerar över som gör att du vill att jag skall vara "hålla tyst", "bete mig", och lägga min "energi på något konstruktivt"?

Jag har inte heller vid något tillfälle påstått att styrelsen försöker lura sina medlemmar, det jag menar är att det är ointresse och/eller okunskap som gör att priset hamnat så högt för TS.

/fth

• Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Jag är inte alls provocerad. Inte ett dugg faktiskt. Men jag har träffat på personer som du förr. Du har ingen aning om vad styrelsen haft för underlag, ändå drar du en rad slutsatser, som med stor sannolikhet är helt felaktiga.
Du tror helt obefogat att BRF styrelsen är mer obegåvade än du. Och sannolikt är det absolut inte så. Jag gissar utifrån hur du agerat här att du aldrig någonsin haft en förtroendepost i en BRF:s styrelse...

• Gilla
Meriwether
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag är inte alls provocerad. Inte ett dugg faktiskt. Men jag har träffat på personer som du förr. Du har ingen aning om vad styrelsen haft för underlag, ändå drar du en rad slutsatser, som med stor sannolikhet är helt felaktiga.
Du tror helt obefogat att BRF styrelsen är mer obegåvade än du. Och sannolikt är det absolut inte så. Jag gissar utifrån hur du agerat här att du aldrig någonsin haft en förtroendepost i en BRF:s styrelse...
ok, whatever, du får förstås gissa vad du vill och läsa in vad du vill i mina inlägg, jag ignorerar iaf dig hädanefter

/fth

Nissens
F fth skrev:
ok, whatever, du får förstås gissa vad du vill och läsa in vad du vill i mina inlägg, jag ignorerar iaf dig hädanefter

/fth
Tolkar det som att jag slog huvet på spiken!
Bättre du ägnar dig åt något konstruktivt. Lycka till!

F fth skrev:
Det är nog ingen som föreslagit att elbilsägarna inte skall betala för sina kostnader, det som ifrågasätts är att dom skall subventionera övriga kostnader i föreningen.

En installationskostnad på 50k/stolpe får nog också anses som väldigt högt, det är iaf den översta gränsen av vad myndigheter(t.ex. Länsstyrelsen) räknar med vid komplicerade installationer med stora markarbeten. Du får också upp till 15.000:- av detta i bidrag från Naturvårdsverket, vilket innebär att nettokostnad per stolpe blir 35.000:-.

/fth
Den siffran jag nämnde är totalt. Inklusive kabeldragning och grävning.
Så den är nog ganska rimlig.
Det kostar mer än man tror.
Jag tror dessutom de siffror förening tar betalt är ganska vettig.
2:-/kwh är ingen konstig siffra.
Man betalar lika mycket i olika avgifter som i kostnader för förbrukningem.
Då blir inte 2kr/kwh så främmande. Det är bara å kolla sin egen elräkning.
Mest tydligt är om man har en annan leverantör av elen. Då får man 2 fakturor.
Sen är det vettigt att ta betalt för själva stolpen. Det finns ingen anledning att låta föreningen bära hela kostnaden för stolparna. Jag är övertygad om att de kostnader som föreningen tar för en stolpe är vettiga.
Om nu föreningen skulle göra "vinst" på förbrukningen så kommer de föreningen tillgodo. Så man betalar till sig själv

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
F fth skrev:
Som jag skrev i ett annat inlägg nyss så är detta i det absolut översta intervallet av vad som kan anses vara normala kostnader, och måste innebära att det krävdes stora markarbeten, omasfaltering etc.

Din anslutningsavgift är också orimligt hög, den högsta kostnad som får tas ut för nyanslutning av en hel fastighet till elnätet är enligt Energimarknadsinspektionen 29.000:-, det skulle innebära att anslutningskostnaderna i din lösning motsvarar sju hela fastigheter, vilket låter alldeles för högt.

För en laddplats vid hemmet är också individuell matning på 16A trefas, dvs 11kW, helt onödigt, jag antar att din lösning var för kommersiellt bruk?

För hemmaparkering i en brf räcker individuellt 16A enfas eller en lastbalanserad lösning där 4-8 platser delar på en 16A trefas mycket väl, vilket med 14 platser som i ditt fall skulle kräva en matning på kanske 2 * 16A trefas. Detta drar förstås ned anslutningskostnaderna avsevärt.

/fth
Men nu bygger ditt resonemang på att man använder dyr teknik för att slippa säkra upp. Men det bästa är ändå att säkra upp när man gör ett arbete som detta. Eftersom det du gör är att begränsa förbrukningem. Vilket leder till att laddningen tar längre tid. Och att batteriet inte hunnit laddas klart.
Du verkar inte ha så bra pejl på el heller för den delen

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
För egen del är jag imponerad av @fth:s idoga, rationellt argumenterade inlägg om att lösningen i TS fall är onödigt dyr.

De flesta av oss vet om att BRF-styrelser består av frivilliga som gör så gott de kan. För 20–30 år sen var det kabel-tv, stambyten och bredband man var tvungen att sätta sig in i och där några blev uppskörtade, nu är elbilsladdning det ”nya”. Klart vissa kommer åka på en dyrare lösning än nödvändigt – då är det bra att det finns jämförelsesiffror för vad som är normalt.

Sen skiljer sig elbilsladdning från de jämförda sakerna: det är inte något som normalt ska delas lika, utan det är en separattjänst som föreningen tillhandahåller till ett mindre antal medlemmar. Om styrelsen då är mindre kostnadsmedveten än om det är en investering som föreningens medlemmar, som kollektiv, ska bära vore inte jättekonstigt.

Så jag håller med @fth om att TS förmodligen betalar mer än vad som hade varit nödvändigt för sin elbilsel. Men jag tror också att det bara är som det är, och att lärdomarna främst finns att dra för dem som vill installera kostnadseffektivt.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Just nu kan man "kanske" betrakta det som en "separattjänst". Men hur skall man då göra i framtiden. Man kanske skall säga till ALLA BRF medlemmarna att få en laddstolpe "kostar" ett halvt prisbasbelopp OAVSETT när i tiden ni så önskar eller vad kostnaden att sätta upp stolpen är vid varje tillfälle och att den investeringen följer lägenheten/medlemskapet. Hur investeringen sedan betalas, om det sker allt direkt eller vid varje månad är en annan sak. Elen kommer att sedan "lämpligen" att tillhandahållas till självkostnadspris.
För det kanske tar 20 till 50 år men därefter så är alla bilar elektriska, förutom veteranbilar.

Alla har inte ens bil (och vissa har flera), och i alla fall i Stockholm finns en diskussion att parkeringsnormen fördyrar bostadsbyggande. Så nej, jag tror inte att det någonsin kommer att finnas ett 1:1-förhållande mellan BRF-lägenhet och behov av laddplats. Detsamma kan förvisso sägas om annat också, som lekplatser, men det är mer av en publik nyttighet.

Så jag tror man ska se det som en separattjänst, i alla fall här och nu.

Faktiskt en relevant fråga.
Varför skall en ombyggnad av lekplatser eller trädgårdsarbete belasta alla BRF medlemmarna när bara ett fåtal utnyttjar dessa?
Jag tror och tycker följande att låta elbilplatser i en BRF följa lägenheten och att man tar fram ett "pris" på vad det kostar att anlägga dessa samt att det är öppet hur det går till är enda vägen framåt.

Nissens
L Limpan4all skrev:
Just nu kan man "kanske" betrakta det som en "separattjänst". Men hur skall man då göra i framtiden. Man kanske skall säga till ALLA BRF medlemmarna att få en laddstolpe "kostar" ett halvt prisbasbelopp OAVSETT när i tiden ni så önskar eller vad kostnaden att sätta upp stolpen är vid varje tillfälle och att den investeringen följer lägenheten/medlemskapet. Hur investeringen sedan betalas, om det sker allt direkt eller vid varje månad är en annan sak. Elen kommer att sedan "lämpligen" att tillhandahållas till självkostnadspris.
För det kanske tar 20 till 50 år men därefter så är alla bilar elektriska, förutom veteranbilar.
Eller så har nästan ingen bil alls...

Nissens Nissens skrev:
Eller så har nästan ingen bil alls...
?

Det är väl bra om de som har behov betalar.
Har väl inte sett att elbilar och dess laddning är ett problem för medel, låginkomstagare och landsbygdsbor.
Det är ju inte så att alternativen till bil har blivit fler utan det sparas på allt.

Men det fixas säkert med en ny lag/skatt som sätter åt de redan utsatta.

/ATW

C
L Limpan4all skrev:
Varför skall en ombyggnad av lekplatser eller trädgårdsarbete belasta alla BRF medlemmarna när bara ett fåtal utnyttjar dessa?
Det är fullt tänkbart att man delar på kostnaden för laddplatser på samma sätt, men en förutsättning är då att de är tillgängliga för samtliga medlemmar precis som lekplatsen eller trädgården. Dvs. först och främst måste parkeringsplatsen ingå i bostadsrätten och för det andra så måste samtliga platser ha samma laddningsmöjligheter. Och så är det ju oftast inte, iallafall inte i nuläget.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.