Tja... Jag vet inte om det skrivit är så mycket bättre hela tiden. Men vi har olika syn på mycket och jag har pudlat där jag hade fel. Huruvida jag kommit med något konkret eller inte är en tolkningsfråga. Tydligen anser du inte det. Men du har ignorerat de inlägg där jag påpekat en del fel du haft gällande el. Jag har kommit med en del påpekanden när det gäller elen. Om du verkligen läst alla mina inlägg så visst.
Men allting i den här tråden har inte handlat om konkreta saker.
Och jag tror att du reagerar på är mitt påstående om att folks krav kommer förändras. Jag förstår inte varför man måste så hårdnackat antingen förneka eller inte svara alls. Är det så hemskt?
Kan inte förklara varför det är fel i mitt påstående att folk kommer ställa andra krav? Är du rädd för förändring?
Du verkar missa i din panik att bara för att kraven förändras innebär det inte alltid att förändringen går att göra direkt. Du kommer nog inte förlora ditt ordförandeskap i din elbils klubb av att det dyker upp nytt folk.

Så istället för att skryta över att du inte hittat ett enda inlägg som var vettigt.
Så för sista gången.
Varför är de så hemskt att kravbilden kommer att förändras?

Hur min elbil ska se ut? Jag ser en viss gnutta ironi. Men jag tror att vi har ungefär samma syn.
Bra räckvidd faktiskt kunna köra 50mil även vid full kyla och hastighet över 120kmh
Möjlighet till laddning på några få timmar hemma.
Till pris av vad en fossilare kostar
Vad har du för krav.

Jag delar dina åsikter om vad jag vill ha av en elbil, lägg på dragkrok godkänd för 1800kg eller mera och max 500kSEK så är vi helt överens.

Men inte ens jag tror på "Möjlighet till laddning på några få timmar hemma" och då har jag ändå trefas med 50A att tillgå för laddning. Om 50 mil i 120km/h skall vara det andra som anger batteristorlek (dvs minst 125kWh)... Typ 3h37min teoretiskt minst 4h40min i verkligheten, det är knappast "några få timmar". Jag anser att 22kW räcker mer än väl att ladda med för hemmabruk, tom 11kW är mer än tillräckligt baserat på mina och alla jag har pratat meds användningsmönster. OM man behöver ladda snabbare så kommer det att finnas snabbladdare som kan användas. Att även notera batteriernas livslängd kryper ned till en tiondel om man kontinuerligt/ofta snabbladdar dom istället för försiktig laddning med nuvarande batteriteknologi.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Men du har ignorerat de inlägg där jag påpekat en del fel du haft gällande el.
Nej, jag hittar uppriktigt inget inlägg där du påpekat ett konkret fel, det är därför jag flera gånger har efterlyst just det istället för "läs mina inlägg". Kan du inte peka på det eller de inlägg där du påvisat fel som jag har gjort, det skulle bli så mycket enklare att förstå vad du menar då? Då får du ju stopp på mitt "skryt" också?

Jag har heller aldrig sagt att jag "inte hittat ett enda inlägg som var vettigt", det jag säger, igen och igen (och igen och igen), är att jag inte hittar något inlägg där du påvisar konkreta felaktigheter, bara hela tiden samma uppmaning att "läsa dina inlägg".

Jag hittar inte heller några inlägg där du gör ett konkret förslag på hur det ska se ut, bara kritik mot mina förslag, och därmed kritik mot hur faktiskt hela branschen idag bedömer att en bra lösning skall se ut. Jag hittar ju inte på detta själv, det är baserat på vad branschen och elbilsägare idag är rörande överens om. Jag kan tycka det lite förmätet att ta på sig rollen som "förståsigpåare" och mena att man vet bättre än den samlade expertisen hos företag som Tesla, VW, Daimler, Hyundai, Kia, etc, utan att ens ha kört en elbil.

I övrigt förstår jag inte ditt sista inlägg, jag har ingen "panik", jag är absolut inte rädd för förändring, det jag reagerar över är snarare "er" inställning att elbilar måste fungera exakt som en fossilbil för att det öht skall vara något att överväga. Jag har redan gjort omställningen och vet att det inte är några uppoffringar som behöver göras, tvärtom, men det verkar du inte tro på av någon anledning.

Mitt förra inlägg var inte alls ironiskt, jag tror att det enda som skulle kunna föra denna diskussion framåt nu är att du/ni i hyfsad detalj beskriver hur du/ni tycker att elbilar ska fungera och laddning gå till.

Jag kan spalta upp din senaste, ganska grova beskrivning, och svara på punkt för punkt som följer:

"Bra räckvidd faktiskt kunna köra 50mil även vid full kyla och hastighet över 120kmh" det är fullt möjligt att bygga en sådan elbil redan idag, en Tesla S är redan i princip där, men priset för denna räckvidd kommer (mycket) sannolikt vara för högt för en massmarknadsbil under lång tid framåt.

50 mil i 120km/h kommer de närmaste åren att kräva ett stopp vid snabbladdare på kanske 10-20 minuter med en "normal" bil, och detta kommer det stora flertalet att acceptera utan problem. Jag kan vittna om att med ett bra laddnätverk är detta inget problem öht, jag kör iaf aldrig 50 mil utan att stanna. Den längsta sträcka jag kört under ett dygn är drygt 160 mil, och även det fungerar utmärkt. Min bil har några år på nacken vilket betyder att jag måste ladda varannan/var tredje timme, effekten av det är att jag är väsentligt mer utvilad och sannolikt en bättre bilförare än när jag körde fossilbil som kunde tuffa på i 5-6 timmar utan stopp.

"Möjlighet till laddning på några få timmar hemma.", här anar jag fortfarande en oförmåga/ovilja att förstå hur elbilar fungerar, jag gissar att du menar "tanka fullt från tom tank" som med en fossilbil? Detta förekommer i princip aldrig, som jag har beskrivit flera gånger, din normala dagliga förbrukning kan du redan idag ladda "på några få timmar hemma" med enklast möjliga laddlösning, typ 10A enfas räcker gott och väl för det.

Att ladda 0-100% på mindre än 7-8 timmar på en hemmaladdare kommer du sannolikt inte kunna göra under överskådlig tid. Det kommer inte att byggas många laddplatser med kapacitet över 11kW, det finns som sagt inte heller många bilar som kan ladda med högre effekt än så på AC, varken idag eller på ritbordet, och DC-laddare kommer inte att byggas för hemma-lösningar.

Du kan tycka detta är "bakåtsträvande", "hårdnackat" eller uttryck för "panik", men det är så det med största sannolikhet kommer att se ut.

"Till pris av vad en fossilare kostar", min bedömning är att elbilar passerar motsvarande fossilbilar i inköpspris inom 2-3 år för dom allra flesta typer av bilar.

/fth

• Gilla
Limpan4all
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Jag delar dina åsikter om vad jag vill ha av en elbil, lägg på dragkrok godkänd för 1800kg eller mera och max 500kSEK så är vi helt överens.

Men inte ens jag tror på "Möjlighet till laddning på några få timmar hemma" och då har jag ändå trefas med 50A att tillgå för laddning. Om 50 mil i 120km/h skall vara det andra som anger batteristorlek (dvs minst 125kWh)... Typ 3h37min teoretiskt minst 4h40min i verkligheten, det är knappast "några få timmar". Jag anser att 22kW räcker mer än väl att ladda med för hemmabruk, tom 11kW är mer än tillräckligt baserat på mina och alla jag har pratat meds användningsmönster. OM man behöver ladda snabbare så kommer det att finnas snabbladdare som kan användas. Att även notera batteriernas livslängd kryper ned till en tiondel om man kontinuerligt/ofta snabbladdar dom istället för försiktig laddning med nuvarande batteriteknologi.
Jag håller med om allt du skriver, utom att "batteriernas livslängd kryper ned till en tiondel".

Livslängden försämras, men inte i närheten av så drastiskt. Det finns flera studier gjorda på Teslor som gått i taxi- och limousine-service med 100% snabbladdning, degraderingen är högre än för "normalt" laddade batterier, men inte i närheten av 10ggr värre.

/fth

F fth skrev:
Att även notera batteriernas livslängd kryper ned till en tiondel om man kontinuerligt/ofta snabbladdar dom istället för försiktig laddning med nuvarande batteriteknologi.
Tesla släppte nyligen statistik för genomsnittlig degradering, den ligger på runt 15% efter 32,000 mil.

Tesloop, ett limousine-företag som har ett antal av de Teslor som gått längst i världen, och endast snabbladdar, ofta flera gånger om dagen, har uppmätt 12.6% degradering efter 48,000 mil, dvs mindre än Teslas genomsnitt.

Det är många faktorer som påverkar degradering, inte minst kalendertid, förhållandet AC/DC-laddning är en annan, men ingen faktor ensamt ger 10ggr försämring.

/fth

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Tesla är ett "specialfall" i och med att dom prekonditonerar och postkonditonerar sina batterier på ett exemplariskt sätt samt har 10-25% energimängd mera än vad dom meddelar kunden.
Så mitt påstående är att elbilar tappar ungefär 20-30% på 300 laddcykler om de alltid snabb-laddas med maximal effekt jämfört med ca 3000 laddcykler om de långsam-laddas, allt annat lika. Då har jag inkluderat 85%-100% SoC som Tesla vägrar att ladda i snabbladdare om jag har förstått det hela rätt
Det stämmer rätt väl med databladen på de flesta batterityper som används i elbilar idag. Men som sagt Tesla, har marginaler i sina batteripaket så det kommer inte att synas fullt ut.

L Limpan4all skrev:
Tesla är ett "specialfall" i och med att dom prekonditonerar och postkonditonerar sina batterier på ett exemplariskt sätt samt har 10-25% energimängd mera än vad dom meddelar kunden.
Så mitt påstående är att elbilar tappar ungefär 20-30% på 300 laddcykler om de alltid snabb-laddas med maximal effekt jämfört med ca 3000 laddcykler om de långsam-laddas, allt annat lika. Då har jag inkluderat 85%-100% SoC som Tesla vägrar att ladda i snabbladdare om jag har förstått det hela rätt
Det stämmer rätt väl med databladen på de flesta batterityper som används i elbilar idag. Men som sagt Tesla, har marginaler i sina batteripaket så det kommer inte att synas fullt ut.
Du kan absolut ladda till 100% på snabbladdare med en Tesla, jag har själv gjort det flera gånger, det tar dock längre tid eftersom effekten sjunker med stigande SoC. Det är därför oftast mycket snabbare att ladda till en lägre nivå och stanna en gång till.

Tesla har inte "10-25% energimängd mera än vad dom meddelar kunden", det finns en "buffert" som man inte kan använda, men den ligger på 4-5% beroende på vilket modell man har. Andra tillverkare, t.ex. Audi, har valt att ha en större buffert, men Tesla tillåter att man laddar till "faktiska" 100% kapacitet (>4.2V) , men varnar då för att upprepad laddning till den nivån, och/eller om man lämnar bilen med hög SoC längre perioder, kan degradera batterierna i förtid.

Tesla ligger absolut i den absoluta framkanten vad gäller "battery management", dom har i princip skapat detta område, andra tidiga elbilar saknade t.ex. helt aktiv kylning, vilket kunde vara förödande för batteriets livslängd. Idag har dock alla tillverkare anammat de metoder och tekniker som Tesla utvecklat, alla moderna elbilar bör ha mycket lång livslängd på sina batterier.

/fth

Jag får skylla på okunskap och ingen förstahandserfarenhet från Teslas bilar. Men jag "tror" att om du skulle konternuerligt snabbladda till >4,2V dvs 100% SoC och urladda till 0% SoC så stämmer nog mitt påstående om att -20-30% uppnås efter 300 laddcykler i stället för 3000 (minst) laddcykler med normala användningsmönster dvs min 20% SoC och inte normalt ladda vare sig i snabbladdare eller över 90 till 95% av SoC (eller 4,150V cellspänning).

Men som sagt det är specialfall som ingen normalt funtad användare skulle använda...

Fairlane
Att fler i framtiden kommer köra elbil tror jag är givet. Att få snabbladdning, som fossilbilar, 80 mil på 5 minuter kommer inte ske. Givetvis drar man fram 3-fas till samtliga laddplatser i en BRF. Det kostar i princip inget extra och det kommer nog fler bilar som kan laddas med 3 fas. Även om det integör det så väär det enklare att ha laddplatser av en typ istället för några för enfas och några för trefas där man kanske får byta plats med grannen om man byter bil.

Dock kan jag inte se någon poäng med att alla, eller ens de flesta ska kunna ladda med maxkapacitet nu. Om 5-10 år kanske man skruvar upp effekten om det behövs. Det kan man göra utan att byta hårdvara då.

Runt jul och midsommar ökar trycket i trafiken och i i affärer. De stora butikerna har lite fler kassor än de behöver i lågsäsong för att det lönar sig då de kan sälja mer och tjäna mer pengar, men det blir ändå långa köer. Vägarna är byggda så att de helst räcker till normalt (och det gör de inte ens). Inte bygger man 10-filiga vägar för att de ska klara dessa toppar.
Laddning av elbil tror jag inte påverkas i någon större utsträckning de perioderna, ändå ska man kräva att de flesta ska kunna ladda med maxkapacitet då? Om 3x25 räcker normalt, men det skulle behövas 3x63 A eller mer om detta osannolika scenario inträffar att flera kör mycket och måste ladda fort, ja inte betalar man för den uppsäkringe och kostnaden för att dra fram grövre kablar till fastigheten om det behövs. De enda som tycker det är vettigt är folk som ändå inte är intresserade av elbil en eftersom de vill ranka på 5 minuter.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Okej, så mina krav är orimliga? Då får du tycka det. Men jag antar att du är med och utvecklar elbilar eftersom du så
exakt kan säga att mina krav är orimliga. Du kom med en ironisk fråga om mina tankar på en elbil. Du fick ett seriöst svar.
Men du var tvungen att hugga ner och berätta att alla mina tankar är orimliga. Det är kanske inte direkt moget beteende? Att hålla på som du gör är egentligen mest pinsamt för dig.

Mina krav och tankar är inte orimliga. Som du säger, Tesla är där. Jag sa inte att mina krav och drömmar skulle vara klara imorgon.
Om Teslans prislapp var rimlig så ligger är den elbilen som jag fått en känsla av helt utan någon fakta inblandad knappt någon reklam. att det är den som idag ligger klart närmast flera av mina krav. Dock faller allting på att jag varken har råd eller skulle ta mig råd att köpa en tesla.

Så en seriös fråga, eftersom du vet om hur allt ser ut exakt och inte kommer att gå att ändra på. Jobbar du heltid med dessa fordon och försöker utveckla?
Om du nu jobbar med detta, varför har du sådan negativ inställning till utvecklingen? "Det går inte, tar massa år" Varför säga att det måste vi lösa. Hur gör vi?
"man klarar sig att ladda på 10A så varför ändra?" Innebär det att man inte behöver utveckla laddningen? Varför inte tänka,
vi ser om vi kan öka hastigheten lite till på 10A.
För inte kan du tycka att elbilen är perfekt?
Men sitter man med en sådan inställning så då håller jag med dig fullständigt, mina tankar är orealistiska.

Fairlane
Visst kommer batterier fortsätta att utvecklas och även laddarna så att man får ut högre verkningsgrad (jag har ingen aning om vad verkningsgraden är idag), men 10 A är ju som bekant 2,3 kW, så det är ju lite optimistiskt att hoppas på att man någonsting ska kunna ladda energi i en elbil lika fort som i en bensin- eller dieselbil. Normalt behövs det inte heller eftersom man till skillnad från bensin/dieselbilen varje morgon har full tank.

Fairlane Fairlane skrev:
Dock kan jag inte se någon poäng med att alla, eller ens de flesta ska kunna ladda med maxkapacitet nu. Om 5-10 år kanske man skruvar upp effekten om det behövs. Det kan man göra utan att byta hårdvara då.
Eh, men det är ju precis det vi pratar om?

Det argumenterades för att installationen borde inte behöva bli så dyr för man behöver inte dra 3-fas 16 A till alla laddplatser. Och då var vi några som försökte påpeka att det är bara dumsnålt att dra klenare, oaktat lastbalansering, eftersom behovet av laddning med hög effekt med största sannolikhet kommer att öka.

Men då kommer argumentet att "alla" kommer köra med långsamladdning hemma.

N Nerre skrev:
Eh, men det är ju precis det vi pratar om?

Det argumenterades för att installationen borde inte behöva bli så dyr för man behöver inte dra 3-fas 16 A till alla laddplatser. Och då var vi några som försökte påpeka att det är bara dumsnålt att dra klenare, oaktat lastbalansering, eftersom behovet av laddning med hög effekt med största sannolikhet kommer att öka.

Men då kommer argumentet att "alla" kommer köra med långsamladdning hemma.
Och med klenare kablar och inte 3-fas
Det var expert panelen här i tråden så var inne på den biten.
De som sen sitter på höga hästar och skryter om allt bra de bidragit med. Medans vi som då behövt berätta om elens funktioner och pratat dimensionerering. Vi får veta att man inte bidragit. Medans de har både uppfunnit hjulet och elbilen

Vem har sagt att man ska dra klen enfas? Jag har inget minne av att någon har lämnat det förslaget.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Då har ni missförstått vad vi skrivit totalt.

Dra kabel för att kunna köra 3x16A till varje stolpe, dvs enligt tumregel 2,5 kvmm ledare, eller öka på till 4 kvmm för att ha möjlighet till mer i framtiden. Dock ska inte alla eller nästan alla kunna köra 3x16 A hemma samtidigt. Dels för att det inte är nödvändigt (då folk inte behöver ladda max samtidigt) och dels för att det blir orimligt dyrt.

Har föreningen bara tre platser så skulle man ju behöva säkra upp till 50 A bara för dessa för att folk inte ska börja slåss inför resan till stugan om det är som Nedre säger, att man måste ha möjlighet att ladda maximalt inför en sådan resa.

Jag har tolkat byggdjuret lite mer som våra tankar, dra kabel för att ha möjligheten, men säkra inte upp nu, medan Nerre anser att man behöver kunna ha nära max alltid. Jag kanske tolkat er fel?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.