63 857 läst ·
618 svar
64k läst
618 svar
BRF vägrar redovisa kostnader
*Suck*
Känns som det drivit iväg från TS fråga och diskussionen borde drivas i en egen tråd.
Min känsla är att de flesta med dårars envishet driver sina egna teser... antingen för att motivera sin egna beslut eller för att de är rädda att de gjort fel.
Och alla vill att någon annan ska betala för deras infrastruktur.
/ATW
Känns som det drivit iväg från TS fråga och diskussionen borde drivas i en egen tråd.
Min känsla är att de flesta med dårars envishet driver sina egna teser... antingen för att motivera sin egna beslut eller för att de är rädda att de gjort fel.
/ATW
Nej, och jag har heller inte förespråkat att alla laddplatser ska kunna ladda med full effekt samtidigt heller, men det snackades om att dela effekten mellan 4 eller 8 platser, och det är jag övertygad om att det är för lite.Fairlane skrev:
Och anledningen till att det kanske är lite dyrt att ladda hemma är troligen att det har kostat att gör en installation där mer än en kan ladda med full effekt samtidigt.
Det var ju så vi halkade in på hela spåret. Det handlade om varför det kan kosta så mycket att sätta upp laddstolpar.
Nej, inte framförallt, ENBART om man kör mycket.F fth skrev:
Genomsnittliga körsträckan för en personbil är 1200 mil om året, det är väldigt få elbilar som går ihop ekonomiskt med den körsträckan.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Eftersom det finns bilar som laddar endast enfas och bilar som laddar både enfas och trefas så är det lite lurigt att avgöra var vad man ska sätta som max. 3 bilar som delar på 3x16 A. Kan innebära att alla kan ladda fullt hela tiden, eller att alla kan ladda med en tredjedel hela tiden eller att en laddar med en tredjedel och de andra två laddar fullt etc. 4 bilar som laddar på enfas bör utan problem kunna dela på 3x16A. Alla kommer inte hem samtidigt, alla kör inte så långt varje dag, så fylla gårfort, alla ska inte iväg samma tid.N Nerre skrev:
Så om vi tänker oss ditt scenario där ägaren av bil A varit på jobbet 5 mil bort utan att kunna ladda och nu skyndar hem för att ladda inför den snara avresan till stugan. Bil B kom hem en timme innan A eftr en kortare tur, och har redan laddat fullt. Bil C har inte åkt någnstans alls idag och är fulladdad. Bil D som också varit på långresa under dagen kommer hem en timme efter A, men åker tidigt på morgonen efter. Där skulle 4 kunna dela utmärkt. Jag tror även det går bra med 8 i praktiken.
Fallet där alla kommer hem klockan 15 efter att ha kört 10 mil och alla dessutom ska åka klockan 16 händer helt enkelt inte tillräckligt ofta för att man ska ta hänsyn till det, alldeles bortsett från det faktum att en timmes laddning inte gör så stor skillnad ändå även om man kan få 1x16A själv.
Är det istället en bil som kan ladda med 3-fas så kan ju en timmes laddning märkas, men då är frågan om hur sugna ägarna till 1-fasbilarna är på att dimensionera för att dessa bilar ska kunna ladda fullt hela tiden. Drar man fram 3-fas till varje stolpe (vilket jag tycker är självklart) så kan de ladda med högre effekt än övriga ibland, ibland inte.
Har man långt till jobbet, ingen möjlighet att ladda där, tar bilen till jobbet och känner att man måste ha fulltankad bil inför semesterresan, ja då har man två val, antingen att snabbladda på stan eller köpa en bil som drivs med något annat än el.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jo men det är väl inget nytt. De flesta trådar spårar ur efter ett tag. De hör liksom till.A ArneTW skrev:*Suck*
/ATW
Man behöver inte läsa allt
Bättre laddstationer reder ut just denna situation själva. Den som jag har valt klarar av att sköta tre bilar/laddstationer så att dom kan dela på en 3*16A grupp. Med prioritering eller rättvis delning.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Nja, den fixar väl inte så att alla kan ladda fullt samtidigt på någon timme så bilägares slipper slåss innan de åker till stugan?L Limpan4all skrev:
Hur ofta händer det att alla måste ladda max samtidigt tror du?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 245 inlägg
Varje gång @Byggdjuret, @Nerre och @GargamelSE är där med sina elbilar samtidigt.D Daniel 109 skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Eftersom du till hör den kategorin som vägrar lyssna på att efterfrågan kommer förändras. Ungefär som farfar som vägrade gå någon annanstans än Konsum.D Daniel 109 skrev:
Så då är det svårt att säga något.
Säg till när du nyktrat till så ska jag komma med en gissning
Jag är helt med på att det kommer att förändras. Skillnaden är jag tycks ha en annan bild av hur förändringen kommer att bli.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Även om en del verkligen kan kännas som bakåtsträvare.
Så vare sig ni vill eller inte så kommer världen förändras!
Fler kommer köra elbil.
Det gör att den typiske föraren kommer förändras.
Jag kommer kanske köra elbil
Så vare sig ni vill eller inte så kommer världen förändras!
Fler kommer köra elbil.
Det gör att den typiske föraren kommer förändras.
Jag kommer kanske köra elbil
Du skriver väldigt ofta ”läs det vi har skrivit”, men jag har läst alla dina inlägg, och du har fortfarande inte givit ett enda konkret exempel på något som ”vi” har skrivit som är fel, bara en massa åsikter att vi inte ”kan något om el”.B Byggdjuret skrev:
Jag tycker det skulle vara väldigt intressant om ”ni” beskrev hyfsat detaljerat hur ”ni” tycker en elbil skall se ut och fungera, och hur en laddlösning i en brf eller liknande skall vara designad för att den ska vara ok.
Då har vi något konkret att diskutera runt även från ”er” sida, annars blir det bara en massa ”och du sa/och jag sa”.
Den sida som jag tycker är ”min” anser jag ha levererat mycket detaljerade beskrivningar upprepade gånger, men jag förtydligar gärna om det råder några oklarheter hur ”vi” tycker det ska se ut.
/fth