G
F fth skrev:
P.S. En Kia Stinger skall nog också jämföras med en Model 3 för att det skall bli rättvist, X och Stinger är ju helt olika typer av bilar.

/fth
Jag jämförde bara de bilar jag får plats i. 3:an får jag inte ens in benen under ratten.

G GargamelSE skrev:
Jag jämförde bara de bilar jag får plats i. 3:an får jag inte ens in benen under ratten.
Ok, låter lite konstigt, Model 3 bör ha större förarplats än Stinger, men den kanske är annorlunda disponerad?

/fth

G GargamelSE skrev:
Jämför med en S istället då, den är ju större än Stinger på alla ledder, och har även den en betydligt lägre beskattning än X.

/fth

G
F fth skrev:
Ok, låter lite konstigt, Model 3 bör ha större förarplats än Stinger, men den kanske är annorlunda disponerad?

/fth
Nä, en M3 är i storleken mini cooper i jämförelse med stingern.
Sedan provade jag också S:en som att sitta på en träpall och ingen support under låren och knäna satt mer eller mindre fast mot ratten på båda sidorna.

G GargamelSE skrev:
Nä, en M3 är i storleken mini cooper i jämförelse med stingern.
Nja, nu skarvar du väl ändå?

Model 3: 4690x1850
Stinger: 4830x1870
Mini (5-dörr): 3982X1727

Stinger och 3 är ju i samma storleksklass, mycket liten skillnad i yttre dimensioner, en klass som Mini inte är i närheten av.

/fth

G GargamelSE skrev:
Sedan provade jag också S:en som att sitta på en träpall och ingen support under låren och knäna satt mer eller mindre fast mot ratten på båda sidorna.
Oj, då måste du ha provat en gammal S, det låter som ”gen 1”- eller ”gen 2”-säten, dvs 2012-2014.

”Next gen”-säten (”gen 3”) kom 2015, nuvarande design (”gen 4”) typ 2017, båda dessa anses allmänt vara väldigt bekväma. Jag har ”gen 4” i min X, samma som i S från 2017, det är dom överlägset mest bekväma säten jag har suttit i iaf.

/fth

Bara som input. Vi kunde räkna "hem" en helt ny Zoe på fem år (restvärde 0%) jämfört ENBART med bränsle, skatt och försäkringskostnaderna på en helt avskriven SAAB 9-5 Biopower 2.3 som bara har körts på E85 men då är det daglig pendling på 110km samt en hel del annan privat körning, drygt 4000 mil per år totalt...

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Det är väl å andra sidan en rätt törstig bil. Min far har en 9-3biopower. Den dricker dubbelt så mycket som min pendlingsbil. Hur det nu är möjligt.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Ca 0,95liter per mil vid den dagliga pendlingen om 110km efter att allt är korrekt justerat och mycket snäll behandling av gaspedalen...
Men det är inga som helst problem att le och förbruka 1,4liter per mil istället, med tvåaxligt släp så är 1,6 liter per mil vanligt. Så snål kan den inte betraktas...

Då drar min bil hälften så mycket. Det också med väldigt snäll körning.

G
F fth skrev:
Nja, nu skarvar du väl ändå?

Model 3: 4690x1850
Stinger: 4830x1870
Mini (5-dörr): 3982X1727

Stinger och 3 är ju i samma storleksklass, mycket liten skillnad i yttre dimensioner, en klass som Mini inte är i närheten av.

/fth
Syftade mer på insidan, finns inget utrymme till föraren om man är nästan 210cm kort.

F fth skrev:
Oj, då måste du ha provat en gammal S, det låter som ”gen 1”- eller ”gen 2”-säten, dvs 2012-2014.

”Next gen”-säten (”gen 3”) kom 2015, nuvarande design (”gen 4”) typ 2017, båda dessa anses allmänt vara väldigt bekväma. Jag har ”gen 4” i min X, samma som i S från 2017, det är dom överlägset mest bekväma säten jag har suttit i iaf.

/fth
Nä. eller vet inte vilken modell som står/stod på utställning i nacka i slutet av januari i år (27-28:e).

L Limpan4all skrev:
Bara som input. Vi kunde räkna "hem" en helt ny Zoe på fem år (restvärde 0%) jämfört ENBART med bränsle, skatt och försäkringskostnaderna på en helt avskriven SAAB 9-5 Biopower 2.3 som bara har körts på E85 men då är det daglig pendling på 110km samt en hel del annan privat körning, drygt 4000 mil per år totalt...
Jag skulle bli förvånad om du inte hade hämtat hem det. När man lämnar en sådan törstig bil. Så det var kanske inte så mycket att skryta om....
Om du hade misslyckats hade det varit nått å skryta om.

Vad ni kanske inte kommer ihåg är att den enbart har körts på E85, både med mig som ägare och hela tiden hos föregående ägare. Så om man drar av 24% eller multiplicerar med 0,76 så kommer siffrorna fram som 95 oktan bensin. Då blir det inte lika illa, under 95% av tiden så har E85 varit betydligt billigare än vad 95 oktan bensin har varit, så det har varit en god affär dessutom. Den går perfekt på E85 och har alltid gjort så. Det är intressant när man gör oljebyten och oljan ser helt ny ut...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Vad ni kanske inte kommer ihåg är att den enbart har körts på E85, både med mig som ägare och hela tiden hos föregående ägare. Så om man drar av 24% eller multiplicerar med 0,76 så kommer siffrorna fram som 95 oktan bensin. Då blir det inte lika illa, under 95% av tiden så har E85 varit betydligt billigare än vad 95 oktan bensin har varit, så det har varit en god affär dessutom. Den går perfekt på E85 och har alltid gjort så. Det är intressant när man gör oljebyten och oljan ser helt ny ut...
Jag hänger inte med på vad du menar... Bilen drar mellan 20-30% mer när du kör på e85.
Med tanke på att de senaste åren kostade e85 lika mycket nästan som vanlig 95. Så då förstår jag ännu mer varför du kunde gå plus

Grundläggande matematik.
1,3 ggr mera med E85 än med 95 oktan bensin räknat på tillgänglig energimängd ger att E85 förbrukning omräknat till 95 oktan bensin som de flesta är mera bekanta med när det gäller förbrukning blir 1/1,3=0,769 dvs 76,9% av E85 förbrukningen eller -0,23%.
Många tycker att 0,9 liter per mil med E85 är mycket, men det motsvara ju ca 0,7liter per mil med 95 oktanig bensin och där är väldigt lågt med den bilen. Vad gäller prisfrågan så har det varit upp och ned under åren vi haft den, oftast har det lönat sig med någon krona per mil med E85 jämfört med bensin, men inte alltid. Men den har fått gå på E85 ändå, för jag gillar verkligen hur ren motoroljan är när man byter...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.