Fairlane Fairlane skrev:
Då har ni missförstått vad vi skrivit totalt.

Dra kabel för att kunna köra 3x16A till varje stolpe, dvs enligt tumregel 2,5 kvmm ledare, eller öka på till 4 kvmm för att ha möjlighet till mer i framtiden. Dock ska inte alla eller nästan alla kunna köra 3x16 A hemma samtidigt. Dels för att det inte är nödvändigt (då folk inte behöver ladda max samtidigt) och dels för att det blir orimligt dyrt.

Har föreningen bara tre platser så skulle man ju behöva säkra upp till 50 A bara för dessa för att folk inte ska börja slåss inför resan till stugan om det är som Nedre säger, att man måste ha möjlighet att ladda maximalt inför en sådan resa.

Jag har tolkat byggdjuret lite mer som våra tankar, dra kabel för att ha möjligheten, men säkra inte upp nu, medan Nerre anser att man behöver kunna ha nära max alltid. Jag kanske tolkat er fel?
Korrekt, jag har pratat om dimensioneringen av själva kabeln. Säkringar har jag säkert haft tankar på. Men jag har inte gett mig in i den diskussionen. Eftersom jag har saknat flera parametrar. Däremot har jag varit inne på att man kan behöva säkra upp huvudsäkringen. Men det beror på hur belastningen ser ut idag och hur många platser som ska dit. Med de parametrar så är det inte omöjligt att man måste höja huvudsäkringen, även om man har lastbalansering. Men det är något man måste räkna på.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Du glömde att du måste säkra upp säkringen till 32a om du ska kunna få ut mer 16A
Det finns laddare som tar 2 faser och transformerar spänningen. Ger ca 6kW om jag minns rätt. Dessa laddare är dock dyra då de inte endast är glorifierade kontakter.

Min åsikt är att elbilar är fantastiskt eftersom Sverige kan göra sitt eget drivmedel. Dock så resulterar detta drivmedel i problem och möjligheter. Problemet är som belysts hur man ska kunna tillgodose de som behöver ladda mycket i närtid och hur andra ska ladda. Lösningen är ju som sagt effektstyrning. Men det löser ju bara kapaciteten man vill ju gärna även styra laddning till när det är billigt. Det är här jag tycker det brister i laddeffekt hos bilarna. 3.7kW är för klent för att optimera mot. Man behöver det dubbla för att kunna matcha effektuttaget bättre. Iom att resten av världen är 1-fas så kommer majoriteten av bilar enbart ha elektronik för detta vilket ger att vi i Sverige ofta hamnar på 3.7kW som max. Så ur ett effektbalanseringsperspektiv vore det trevligt med bättre likriktare i elbilarna.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag har tolkat byggdjuret lite mer som våra tankar, dra kabel för att ha möjligheten, men säkra inte upp nu, medan Nerre anser att man behöver kunna ha nära max alltid. Jag kanske tolkat er fel?
Nej, inte nära max för alla platser alltid, men nära max för tillräckligt många platser.

Det som påstods var ju att "man behöver inte säkra upp eftersom man kan köra lastdelning istället", och det jag menade var att en sån lösning kommer ge konflikter, eftersom det kommer förekomma tillfällen då många (inte alla) vill ladda samtidigt med hög effekt. Tillfällena må vara få, men jag är övertygad om att de kommer vara tillräckligt många för att det ska ses som ett problem av de som har behovet.

Det gäller ju att släppa tankarna på hur dagens elbilsägare vill ha det, det är morgondagens elbilsägare det handlar om.

Det är inte säkert att man behöver säkra upp inledningsvis, men man bör förbereda för att kunna säkra upp när behovet uppstår. Och det är det som kostar pengar.

Struntar man i att förbereda för att kunna säkra upp blir det billigare nu, men dyrare sen. Och totalt sett troligen dyrare.

N Nerre skrev:
Det som påstods var ju att "man behöver inte säkra upp eftersom man kan köra lastdelning istället", och det jag menade var att en sån lösning kommer ge konflikter, eftersom det kommer förekomma tillfällen då många (inte alla) vill ladda samtidigt med hög effekt. Tillfällena må vara få, men jag är övertygad om att de kommer vara tillräckligt många för att det ska ses som ett problem av de som har behovet.
Givetvis så bör man bygga ett system som man kan utöka efter behov. Till en början kanske lastdelning fungerar bra men om det till slut inte räcker så får man stärka nätet på något sätt.

Om vi tar en servis i min förening så ser det ut som följande en dag i februari.

https://snapshot.raintank.io/dashboard/snapshot/UdKTlaTNe2Edzc49pUcVCZif8XMfT4Ev?orgId=2

På denna servis finns det fastighetsel, tvättstugor och boende. Ungefär så här ser det ut i medel gällande effektuttaget under en vardag. En kulle vid 08/12 och sedan en större från 16-22. Dvs ett bostadshus utan elbilsladdning kommer alltid att ha ledig kapacitet ca 23-07, så till att börja med behöver man inte säkra upp om man kan styra över laddningen till natten. Huruvida de boende accepterar en sådan lösning låter jag vara osagt men ofta så köps ett system in och konfigureras för att aldrig mer ändras. Jag eftersöker ett system som klarar av att reglera per kabel samt även mot servislasten. Något sådant har jag ej ännu hittat så det slutar nog med att jag får bygga det själv.

Är inte ett problem, som var uppe tidigt i tråden, att många idag kör laddhybrider och inte rena elbilar. Dessa har kort räckvidd på el och behöver laddas (i princip) varje gång de parkeras. Nattladdning är inget problem alls, litet batteri som ska laddas under 8 timmar. Problemet är att komma hem, äta middag,åka iväg en timme senare med fullt batteri. Möjligen även ladda på morgonen då sista 20% laddas alldeles innan avfärd oxh alla åker nästan samtidigt på morgonen.

B Byggdjuret skrev:
folks krav kommer förändras. /.../ Kan inte förklara varför det är fel i mitt påstående att folk kommer ställa andra krav? Varför är de så hemskt att kravbilden kommer att förändras?
/.../
Hur min elbil ska se ut? /.../
Möjlighet till laddning på några få timmar hemma.
Jag tycker att det här är intressanta frågor. Jag tror iofs att de har besvarats redan, men jag gör ett försök ändå.

För det första är det inget konstigt om folks krav kommer att förändras och att kraven ser annorlunda ut den dag elbilen är var mans egendom snarare än en entusiastgrej. Men framför allt tror jag att krav på enkelhet och funktionalitet då blir större. Jag tror helt enkelt inte att snabb hemmaladdning kommer att bli ett vanligt krav från elbilsägare – de kommer inte vara villiga att betala kostnaden i förhållande till nyttan.

Jag tror att det är en ganska vanliga syn hos elbilsförespråkare. Det handlar alltså inte om att inte kunna tänka sig att saker ändras, utan om att man av erfarenhet eller ren tro har en annan uppfattning än du om hur kraven sannolikt utvecklas.

För det andra, avseende din personliga vilja (som av en händelse sammanfaller med hur du tror gemene man kommer vilja ha det), vad är du själv villig att betala för extra löpande kostnad för lyxen att kunna ladda ett par tiotal mil i timmen hemma? Att inköpspriset på bilen skulle behöva motsvara en vanlig bil är jag med på, där är vi nog inom 5–10 år och och laddkapaciteten du önskar finns redan, men den kostar.

Jag gissar att det skulle kosta tusentals kronor extra i månaden att ha säg en 50 kW DC-laddare hemma. Det finner nog de flesta orimligt, och då upplevs dina önskemål också som orimliga. Går gör det på ett teoretiskt plan, men det är inte samma sak som att det är rimligt.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Nej, inte nära max för alla platser alltid, men nära max för tillräckligt många platser.
Men redan här blir det svårt. Säg att föreningen har 3 platser. Till varje plats är det förberett för 3x16A. Vad är rimligt att tilldela dessa 3 platser tillsammans?
Om man ger de 3x16 A tillsammans så betyder det alla alla kan ladda max om samtliga bilar är enfasbilar som kan ladda max 16 A från en fas. Är det däremot 3 stycken bilar som kan ladda 3x16A var för sig så kommer de inte ens vara nära max om alla laddar samtidigt. Så var lägger vi avsäkringen på?
Att vi drar fram 3-fas till samtliga platser är givet, men det är inte lika givet att vi måste säkra upp från föreningens 3x25 till 3x63. Om vi har fler platser kanske vi till och med måste få nätägaren att dra en ny grövre kabel fram till vår fastighet för att många ska kunna ladda nära max samtidigt om vi har fler platser. Då blir det dyrt.

I praktiken tror jag det skulle räcka utmärkt att samtliga tre platser i exemplet delar på 3x16 A.
När första bilen kommer hem och börjar ladda får den maxeffekt. När bil två kommer så halveras effekten om båda kan ladda trefas. När bil tre kommer hem så har bil ett redan laddat fullt....
Ansluter man sen 2 platser till så kommer det nog fortfarande fungera, för vanliga dagar så kör många rätt kort och fyller upp snabbt. Dessutom kan man säga när man ska åka, så kan någon annan ladda fortare om man inte ska åka förrän nästa dag. Med fem platser som ska dela på 3x16A kommer det i praktiken räcka långt även om man är långt ifrån maxladdning. Kanske fungerar det perfekt i förening 1, medan förening två har fler som kör långt dagligen. Då får man i förening 2 fundera på att låta laddplatserna dela på 3x25 A eller vad som är lämpligt, men det innebär också att det kommer bli dyrare för varje laddplats så är det bara två som ser behovet, men tre inte gör det så är det kanske rimligare att de två toppar upp då och då utanför bostaden.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Givetvis så bör man bygga ett system som man kan utöka efter behov. Till en början kanske lastdelning fungerar bra men om det till slut inte räcker så får man stärka nätet på något sätt.

Om vi tar en servis i min förening så ser det ut som följande en dag i februari.

[länk]

På denna servis finns det fastighetsel, tvättstugor och boende. Ungefär så här ser det ut i medel gällande effektuttaget under en vardag. En kulle vid 08/12 och sedan en större från 16-22. Dvs ett bostadshus utan elbilsladdning kommer alltid att ha ledig kapacitet ca 23-07, så till att börja med behöver man inte säkra upp om man kan styra över laddningen till natten. Huruvida de boende accepterar en sådan lösning låter jag vara osagt men ofta så köps ett system in och konfigureras för att aldrig mer ändras. Jag eftersöker ett system som klarar av att reglera per kabel samt även mot servislasten. Något sådant har jag ej ännu hittat så det slutar nog med att jag får bygga det själv.
Du kommer ganska nära den funktionalitet du vill ha med Chargestorms lösning, där kan du dels sätta upp maxlast för olika kluster mha av deras Nanogrid och även mot servislasten med Gridcontroll.

Vet inte riktigt vad du menar med "reglera per kabel" men detta fungerar bra i de brf jag varit inblandad i.

Fairlane Fairlane skrev:
Men redan här blir det svårt. Säg att föreningen har 3 platser. Till varje plats är det förberett för 3x16A. Vad är rimligt att tilldela dessa 3 platser tillsammans?
Om man ger de 3x16 A tillsammans så betyder det alla alla kan ladda max om samtliga bilar är enfasbilar som kan ladda max 16 A från en fas. Är det däremot 3 stycken bilar som kan ladda 3x16A var för sig så kommer de inte ens vara nära max om alla laddar samtidigt. Så var lägger vi avsäkringen på?
Att vi drar fram 3-fas till samtliga platser är givet, men det är inte lika givet att vi måste säkra upp från föreningens 3x25 till 3x63. Om vi har fler platser kanske vi till och med måste få nätägaren att dra en ny grövre kabel fram till vår fastighet för att många ska kunna ladda nära max samtidigt om vi har fler platser. Då blir det dyrt.

I praktiken tror jag det skulle räcka utmärkt att samtliga tre platser i exemplet delar på 3x16 A.
När första bilen kommer hem och börjar ladda får den maxeffekt. När bil två kommer så halveras effekten om båda kan ladda trefas. När bil tre kommer hem så har bil ett redan laddat fullt....
Ansluter man sen 2 platser till så kommer det nog fortfarande fungera, för vanliga dagar så kör många rätt kort och fyller upp snabbt. Dessutom kan man säga när man ska åka, så kan någon annan ladda fortare om man inte ska åka förrän nästa dag. Med fem platser som ska dela på 3x16A kommer det i praktiken räcka långt även om man är långt ifrån maxladdning. Kanske fungerar det perfekt i förening 1, medan förening två har fler som kör långt dagligen. Då får man i förening 2 fundera på att låta laddplatserna dela på 3x25 A eller vad som är lämpligt, men det innebär också att det kommer bli dyrare för varje laddplats så är det bara två som ser behovet, men tre inte gör det så är det kanske rimligare att de två toppar upp då och då utanför bostaden.
Man måste se hela föreningen i ett systemtänk.

Om man kör laddarna mot fastighetselen (belysning, tvättstuga osv) så har man inte så mycket flexibilitet, Om man däremot inkluderar lägenheternas el via en IMD-lösning så blir det betydligt enklare att lägga laddningen ovanpå (fint visualiserat ovan av merbanan)

Om du då har en dynamisk lastbalancering mot servisbelastningen likt Chargestorms Gridcontroll så skulle jag definitivt säkra upp för full effekt.

Allt handlar om hur undergruppers säkringar hänger ihop med huvudsäkringen.

Lite OT: man beräknar en lägenhets bidrag till det totala effektbehovet till ca 0,6-0,7kW när man installerar IMD och gör effekttariffsberäkningar...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Så är det såklart. Jag tänker mig att i de flesta BRFer så är det ett abonnemang till föreningen och sen har varje medlem sitt eget.

Jag gjorde en förenkling när jag räknade med en viss effekt till laddplatserna. Självklart går det på föreningens abonnemang, men om det abonnemanget måste säkras upp för att klara laddning så ska kostnaden för det betalas av de som hyr dessa platser.

Jag tror att de flesta vill ha ett lågt pris och laddning som räcker 99% av tiden, medan andra verkar föredra en betydligt högre kostnad för att täcka in den sista procenten också och tror att det blir slagsmål annars.

Fairlane Fairlane skrev:
Så är det såklart. Jag tänker mig att i de flesta BRFer så är det ett abonnemang till föreningen och sen har varje medlem sitt eget.

Jag gjorde en förenkling när jag räknade med en viss effekt till laddplatserna. Självklart går det på föreningens abonnemang, men om det abonnemanget måste säkras upp för att klara laddning så ska kostnaden för det betalas av de som hyr dessa platser.

Jag tror att de flesta vill ha ett lågt pris och laddning som räcker 99% av tiden, medan andra verkar föredra en betydligt högre kostnad för att täcka in den sista procenten också och tror att det blir slagsmål annars.
På sikt känns det inte hållbart att inte köra hela brf:en i samma system, dels kommer behoven för elbilsladdning bara att öka, dels bör man på sikt ha kontroll över sin elkonsumtion, särskilt på effektuttaget.

Helt enkelt kommer man behöva se till att utnyttja de resurser man har (dvs serviskabeln) på ett effektivt sätt.

Om man väljer att göra det idag eller om man skjuter det på framtiden är ändå ett aktivt val man bör göra.

Jag känner till BRFer som redan idag ser till att bygga ut sin serviskabel för att "reservera plats" i sin station på elnätet, hos de flesta elnät betalar du ju endast för uttagen effekt och har ingen fast avgift för din huvudsäkring, min känsla är att det kommer bli huggsexa om kapaciteten i elnätet framöver.

P PurreP skrev:
Vet inte riktigt vad du menar med "reglera per kabel" men detta fungerar bra i de brf jag varit inblandad i.
I min förening så har vi 5 st befintliga parkeringsområden med bilvärmare till alla platser. Dessa matas totalt med 7 st olika kablar. Jag vill att man använder dessa så länge det går. Kablarna är mellan 2.5mm-10mm beroende på storlek av parkeringsområde. Således behöver jag få koll på effektuttaget per kabel samt det sammanlagda effektuttaget på servisen.

Vad jag vet finns inte denna produkt ännu. Chargestorm verkar vara nära och kanske tom stödjer det men från det jag läste på hemsidan så var det inte riktigt som jag önskar. Elnätet kommer att gå mer och mer mot effektabonnemang. Elbilar kommer ju vara en fantastiskt bra resurs att balansera uttaget med. Den aspekten saknar jag från de som säljer laddprodukter.

Så utöver att kunna fördela tillgänglig effekt på en kabel mellan bilar så vill jag även styra laddningen när det är lämpligt att ladda (är det hög/låglast tid, producerar solcellerna så mycket att vi säljer el till nätet). Sen vill man ju gärna att de som verkligen behöver ladda nu kan göra det, men då ska man ju även få betala vad det kostar. Men än så länge är detta inte ett problem då området bara har 1 elbil men framtiden verkar ju vara elektrifierad och jag vägrar hamna i klorna på en mellanhand som tar marginal på att folk ska kunna ladda sina elbilar. Laddstationer är infrastruktur som skall ägas av föreningen, man måste även se till att det inte blir en kostnad för föreningen utan en tillgång.

Fairlane Fairlane skrev:
Det är här jag menar att även om man inte säkrar upp nu, så bör man (när man ändå håller på) försöka dra in en grövre servis. Och det är då det blir dyrare initialt (vilket ju verkar vara det tråden handlar om).

De som inte tänker lika långt framåt kanske kan göra en initialt billigare installation, men då blir det dyrare sen när man kommer till den dag då man behöver säkra upp.

M merbanan skrev:
I min förening så har vi 5 st befintliga parkeringsområden med bilvärmare till alla platser. Dessa matas totalt med 7 st olika kablar. Jag vill att man använder dessa så länge det går. Kablarna är mellan 2.5mm-10mm beroende på storlek av parkeringsområde. Således behöver jag få koll på effektuttaget per kabel samt det sammanlagda effektuttaget på servisen.

Vad jag vet finns inte denna produkt ännu. Chargestorm verkar vara nära och kanske tom stödjer det men från det jag läste på hemsidan så var det inte riktigt som jag önskar. Elnätet kommer att gå mer och mer mot effektabonnemang. Elbilar kommer ju vara en fantastiskt bra resurs att balansera uttaget med. Den aspekten saknar jag från de som säljer laddprodukter.

Så utöver att kunna fördela tillgänglig effekt på en kabel mellan bilar så vill jag även styra laddningen när det är lämpligt att ladda (är det hög/låglast tid, producerar solcellerna så mycket att vi säljer el till nätet). Sen vill man ju gärna att de som verkligen behöver ladda nu kan göra det, men då ska man ju även få betala vad det kostar. Men än så länge är detta inte ett problem då området bara har 1 elbil men framtiden verkar ju vara elektrifierad och jag vägrar hamna i klorna på en mellanhand som tar marginal på att folk ska kunna ladda sina elbilar. Laddstationer är infrastruktur som skall ägas av föreningen, man måste även se till att det inte blir en kostnad för föreningen utan en tillgång.
Den OpenEVSE-lösning på Caltech som jag länkade till ovan låter som ungefär det du letar efter, finns nog inte som en integreradm färdig produkt från någon leverantör ännu dock. Det känns också rätt riskfyllt för en förening att låta en entusiast bygga en sådan lösning, då står man där utan support om den personen flyttar ;)

Att behovet av flexibla lösningar kommer att öka är dock helt klart, vilket borde innebära att även utbudet ökar, risken är dock som du skriver att leverantören av lösningen vill göra sig en hacka på arbitraget på användarnas bekostnad :rolleyes:

/fth

M merbanan skrev:

Med Chargestrom skulle du då kunna ha 7 olika kluster (kanske att det finns en begränsning i antal kluster, minns ej detta) med olika statiska maxeffekter och en gridcontroll som mäter den totala förbrukningen på servisen och sen "delar ut" till klustren.

Tids- och tariffstyrning finns tyvärr inte i nuläget vad jag vet i CS-lösning.

Man ska ju dock komma ihåg att allt detta är i sin linda, om SoC (State of Charge) och bilarnas batterier öppnas upp kommer många möjligheter upp med olika marknadsplatser för effekt finnas på flera olika nivåer, bilbatteriet hjälper fastighetsnätet som i sin tur hjälper kvarteret osv... Försök pågår i flera svenska städer för dessa marknadsplatser men än så länge är det inte nere på enskild användare men en BRF kan få betalt för att dra ner effekten på sina assets (värmepumpar t.ex) om nätbolaget behöver effekten.
Allt kommer styras på marginalkostnad och marginalintäkt fullt digitaliserat, noderna kommer ange vilken nivå på flex de kan tänka sig och få betalt därefter, på samma sätt kommer fastighetsbatterier och kanske bilbatterier kunna gå in och stärka upp.

Den som väljer att stå utanför kommer drabbas av saftiga elnätskostnader.

Detta är min vision av elektrifieringens effekter och vilka krav det kommer ställa på enskilda fastighetsägare, med det vill jag egentligen säga att lyckas bygga framtidssäkrad elbilsladdning går inte idag, man kan göra så gott man kan och förbereda den "dumma" infrastrukturen (kopparen) för dagens behov men försöka bygga ett scenario för hur man kan tänka sig att det ser ut om man ska var "fullt utbyggda" och hur man ska bemöta det. På tekniksidan kommer tekniken kännas gammal när ny funktionalitet dyker upp på marknaden hur man än gör, ha inte för lång horisont på denna investering...

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.