Fairlane
Det är möjligt att siffrorna är en överdrift, men det påverkar egentligen inte argumentationen alls.

Om någon åker långt under dagen och kommer hem och vill ladda fullt innan nästa långresa samma dag så spelar det ingen roll vilken laddar som finns hemma. 16A enfas är det mesta som bilen kan ta emot med en AC-laddare och det räcker helt enkelt inte till detta ändamål, så då kan det kvitta om man får 16A ibland, 8A ibland, 6A ibland, för vanliga dagar så räcker det. Behöver man ladda mycket fortare så talar vi alltså 100kW och det anser jag (och fler med mig), är orimligt att ha i en BRF. Dessutom laddar det ändå inte fullt med den farten, utan bara upp till 80%.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det är problem att de flesta laddare inte går på 3-fas. Det ställer till problem Med belastningen.

Fairlane Fairlane skrev:
Det är möjligt att siffrorna är en överdrift, men det påverkar egentligen inte argumentationen alls.

Om någon åker långt under dagen och kommer hem och vill ladda fullt innan nästa långresa samma dag så spelar det ingen roll vilken laddar som finns hemma. 16A enfas är det mesta som bilen kan ta emot med en AC-laddare och det räcker helt enkelt inte till detta ändamål, så då kan det kvitta om man får 16A ibland, 8A ibland, 6A ibland, för vanliga dagar så räcker det. Behöver man ladda mycket fortare så talar vi alltså 100kW och det anser jag (och fler med mig), är orimligt att ha i en BRF. Dessutom laddar det ändå inte fullt med den farten, utan bara upp till 80%.
Tesla laddar bara till 80%
Vill man ladda fullt får man ställa in det själ

Fairlane
Kia laddar också bara till 80% snabbt. Jag har förstått det som att det blir värme som riskerar att förstöra batteriet. Oavsett så är poängen att det är vansinne att kräva snabbladdning hemma.

D Daniel 109 skrev:
Då kommer du ju inte att ha något problem mad att ladda långsamt till vardags. Semesterns långkörningar påverkas knappast av laddningen hemma. Eller missar jag något nu?
Ja, jag pratar inte om mig, jag pratar om alla de som imorgon eftermiddag kommer att åka hem från jobbet, hämta familjen och sen sätta sig i bilen och köra "till landet".

Jag ser ingen som helst vits med att skaffa elbil när jag kör mindre än 800 mil om året och bilen står i garaget 25 dagar i månaden.

F fth skrev:
Den här typen av resonemang som förts i tråden mot slutet är väldigt representativt för de argument som elbilsskeptiker tar upp som skäl till varför dom aldrig kan tänka sig att köra en elbil.
Jag pratar inte om varför jag inte kommer att skaffa elbil. För min del är det inte att kunna "snabbladda" inför storhelger som är problemet, jag åker inte till landet tillsammans med den stora massan imorgon eftermiddag, jag åker klockan 7 på midsommaraftons morgon.

Jag pratar om varför den stora massan inte kommer skaffa elbil än på ett tag.

Jag vet t.ex. att jag inte har behövt "krångla" öht för att ta mig dit jag vill efter jag skaffade min elbil, och jag kör som sagt 3500 mil/år, om du tankar 20 ggr/år så kör du uppenbarligen mycket mindre än mig, då skulle du i min bedömning inte ha något som helst problem att byta till elbil, men av din argumentation så är jag rätt säker på att du kommer att vara en av dom sista "diesel-kramarna". ;-)
Jag tycker det är jobbigt att behöva sätta i sladden till motorvärmaren på vintern, menar du att det är mindre krångel att sätta i laddsladden?

Jag kör lite om året ja, men företrädesvis långa sträckor. Och det är de långa sträckorna som inte kommer funka bra med elbil. Sen har vi ju priset, även om elen är gratis så är inköpspriset för högt. Jag ser inte riktigt varför jag skulle betala en massa extra pengar för att köra elbil.

Och jag har aldrig ägt en diesel-bil, med mina körsträckor är det ingen vits att köra med diesel. Eller el.

Jag tycker kollektivtrafiken borde byggas ut istället. Även om en elbil är billigare och drivs och bättre för miljön tar den lika stor plats på vägen, och det är trängseln på vägarna som är det största problemet idag. Det verkar ni elbilsfrälsta totalt bortse från.

Fairlane Fairlane skrev:
Några kommer se det som ett problem. Andra kommer tycka det är helt naturligt.
Kollektivtrafik är mer naturligt än bilpendlande om man tittar på antalet resenärer. Ni elbilsfantaster, hur mycket "naturligt" kollektivt åker ni? Ni menar väl inte att det är ett problem att åka kollektivt? Majoriteten gör ju det, då kan det ju inte vara ett problem?

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
HaOm det nu inte är så att du ska iväg en timme efter att du kom hem från jobbet. Det kan hända, men är inte särskilt vanligt.
Men det var ju exakt den situationen jag tog upp. Imorgon eftermiddag är det många som kommer hem från jobbet och sen åker direkt till landet för att fira midsommar. Det är de vana vid för det har de kunnat göra de senaste 20 åren när de haft bil som går på bensin eller diesel. Men med en elbil verkar de bli tvungna att ändra sitt beteende.

F fth skrev:
Det fins många studier som visar det, här är en sammanställning från den amerikanska federala myndigheten för bränsleekonomi:
[länk]
Och exakt den sidan säger också:
For electric vehicles (EVs), fuel economy can drop roughly 39% in mixed city and highway driving, and range can drop by 41%

Det som är intressant när det elbils kramarna är att de ser inte nackdelarna. Utan accepterat dessa och säger det finns inga problem.
Det är svårt att diskutera med dessa eftersom de har vant sig att man måste göra si.
När det då kommer någon och förklarar att många som köper elbil vill att den ska Fungera som en vanlig bil.
Så de nackdelar ni tycker är okej är inte okej för andra.

Än så länge är inte el bilen ett alternativ för mig. För kort räckvidd och för dyra. Teslan är väl den bästa. Men jag lägger inte en knapp miljon på en bil.
Jag väl gärna ha ac'n igång på sommaren. Jag vill kunna köra 120kmh utan att inte kunna komma fram. Det är sådana saker som blir problem. Jag vill även kunna ha värme i bilen. Men med mina önskemål kommer jag inte långt. Jag måste dessutom vänta upp till 18h för att få fulladdat.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Men det var ju exakt den situationen jag tog upp. Imorgon eftermiddag är det många som kommer hem från jobbet och sen åker direkt till landet för att fira midsommar. Det är de vana vid för det har de kunnat göra de senaste 20 åren när de haft bil som går på bensin eller diesel. Men med en elbil verkar de bli tvungna att ändra sitt beteende.
Nja, bara om dom har typ 10 mil till jobbet, och det är det väl väldigt få som har? Annars har man väl haft en lagom laddad bil på morgonen, och sedan kört en normal pendlingssträcka på kanske 3 mil, och det betyder förstås ingenting nämnvärt för resan till landet.

Det går alltså alldeles utmärkt att åka hem från jobbet och direkt till landet för den absolut övervägande majoriteten av bilförare.

/fth

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Kollektivtrafik är mer naturligt än bilpendlande om man tittar på antalet resenärer. Ni elbilsfantaster, hur mycket "naturligt" kollektivt åker ni? Ni menar väl inte att det är ett problem att åka kollektivt? Majoriteten gör ju det, då kan det ju inte vara ett problem?
Här håller jag förstås med dig, på längre sikt är eldriven kollektivtrafik förstås bättre än individuella elbilar som binder stora resurser.

I dagsläget är det dock väsentligt bättre att åka 1-2 personer i en elbil än att samma personer åker dieselbuss, iaf ur klimatsynvinkel. Är man fler än 2 i elbilen slår man faktiskt även tåget map co2.

Men absolut, kollektivtrafik där det är lämpligt, själv promenerar jag eller åker kollektivtrafik till vardags, det är i stort sett bara långresor som jag tar bilen, på dom sträckor jag kör, t.ex. till landet, finns det ingen kollektivtrafik jag kan använda.

/fth

B Byggdjuret skrev:
Det som är intressant när det elbils kramarna är att de ser inte nackdelarna. Utan accepterat dessa och säger det finns inga problem.
Det är svårt att diskutera med dessa eftersom de har vant sig att man måste göra si.
När det då kommer någon och förklarar att många som köper elbil vill att den ska Fungera som en vanlig bil.
Så de nackdelar ni tycker är okej är inte okej för andra.

Än så länge är inte el bilen ett alternativ för mig. För kort räckvidd och för dyra. Teslan är väl den bästa. Men jag lägger inte en knapp miljon på en bil.
Jag väl gärna ha ac'n igång på sommaren. Jag vill kunna köra 120kmh utan att inte kunna komma fram. Det är sådana saker som blir problem. Jag vill även kunna ha värme i bilen. Men med mina önskemål kommer jag inte långt. Jag måste dessutom vänta upp till 18h för att få fulladdat.
Det är som sagt mycket möjligt att dagens elbilar inte funkar för dig, men inget av de argument du tar fram, förutom inköpspriset, stämmer faktiskt.'

Jag har kört flera bilsemestrar över hela Europa, t.ex. två gånger till Kroatien, jag håller normalt 150km/h på autobahn när trafiken tillåter (max hastighet för autopiloten), jag har förstås alltid ac på när det behövs (vilket är alltid på sommarsemestern), jag har förstås alltid värme på vintern, och jag behöver inte vänta 18h för att få fulladdat. Som jag har beskrivit ovan så laddar man inte heller sin bil fullt till vardags, man ligger normalt mellan 20 och 70% SoC, det mår batteriet bäst av.

En normal daglig pendlingsträcka på kanske 3-10 mil fyller man på igen på 1-5h även på enfas, så i stort sett inga av de "problem" som du tror att du skulle ha med en elbil existerar egentligen. Men, som jag även har sagt ovan, fakta biter inte här, du har uppenbarligen bestämt dig att elbilar inte är bra, och att det inte är något för dig. Det är förstås helt ok, men du kommer inte att övertyga mig om att elbilar egentligen är krångliga och dåliga, för det vet jag, baserat på egen erfarenhet, att dom inte är. :D

/fth

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Tesla laddar bara till 80%
Vill man ladda fullt får man ställa in det själ
Nu vet jag inte riktigt vad du menar, men Tesla kan förstås ladda till valfri nivå, du väljer alltid själv, upp till 100%.

Du kan själv ställa in önskad nivå, du kan för AC-laddning även ställa in önskad (max) effekt ända ned till 5A, vilket är bra när man t.ex. laddar hemma hos någon och är osäker på vilken effekt man kan ta ut.

Alla dagens elbilar har en laddkurva som beskriver max effekt som det går att ladda med vid olika SoC, det är en egenskap hos li-ion-batterier att dom laddar långsammare och långsammare med ökande SoC, men det går absolut att ladda till 100% om man vill, det tar bara längre tid, det är därför bilen planerar längre resor så att laddstoppen "optimeras" till att ladda till kanske max 70-80%, för att minimera total restid.

/fth

B Byggdjuret skrev:
Det är problem att de flesta laddare inte går på 3-fas. Det ställer till problem Med belastningen.
Ja, det är märkligt att inte alla tillverkare erbjuder trefasladdning, men det kan nog ha med att göra att trefas faktiskt inte är lika vanligt i alla delar av världen som i Europa. Tillverkare med en huvudmarknad i "enfasländer" är kanske inte lika benägna att ha det som tillval.

Det är förstås mycket bättre att ladda 5A trefas än 16A enfas med tanke på snedbelastning av faser, jag tror tom att det i vissa länder (Tyskland?) är förbjudet med så stora laster på en fas.

/fth

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.