3 091 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
BRF lokalhyra - höjs pga skatt (?)
Hej,
En bekant till mig hyr en butikslokal av en brf. Personen i fråga är inte så insatt, och därför inte heller jag som knappt något fått veta. Men jag känner jag vill hjälpa henne. En styrelsemedlem från brf kom till henne o sa att deras förvaltare nu meddelar brf att hyran måste höjas för butiken - detta pga någon skatt. Hon ska betala 3000KR för förra årets beriod sen 1000kr per månad framöver, varje månad.
Jag tycker det låter horribelt - utan att va insatt. Som hyresgäst har man ju ett avtal. Ett sådant avtal måste ju sägas upp och nytecknas om man ska höja hyran, vilket bör innebära en uppsägningstid på x månader. Och att ta ut en avgift retraktivt låter ju helt fel enligt mig - ja såvida inte nuvaranda avtal ger öppning för detta - vilket jag tvivlar starkt på. Det osar katt. Jag kommer giviet vis se till att få mer info.
Någon här som vet vilken skatt som kan ha syftats på som innebär en merkostnad för hyresgästen?
En bekant till mig hyr en butikslokal av en brf. Personen i fråga är inte så insatt, och därför inte heller jag som knappt något fått veta. Men jag känner jag vill hjälpa henne. En styrelsemedlem från brf kom till henne o sa att deras förvaltare nu meddelar brf att hyran måste höjas för butiken - detta pga någon skatt. Hon ska betala 3000KR för förra årets beriod sen 1000kr per månad framöver, varje månad.
Jag tycker det låter horribelt - utan att va insatt. Som hyresgäst har man ju ett avtal. Ett sådant avtal måste ju sägas upp och nytecknas om man ska höja hyran, vilket bör innebära en uppsägningstid på x månader. Och att ta ut en avgift retraktivt låter ju helt fel enligt mig - ja såvida inte nuvaranda avtal ger öppning för detta - vilket jag tvivlar starkt på. Det osar katt. Jag kommer giviet vis se till att få mer info.
Någon här som vet vilken skatt som kan ha syftats på som innebär en merkostnad för hyresgästen?
Nej, detta låter som ett desperat försök av styrelsen att mjölka ur mer hyra från din vän. I standardkontrakt brukar det stå vad som ingår i hyran, tex fastighetsskatt för lokalen eller inte, om styrelsen har glömt debitera för skatten och det står i avtalet är det en annan femma. Kolla avtalet och lägg ut en kopia här tex.
Några år sedan jag kollade på detta, men i hyreskontrakt på över tre år kan man skriva in att hyran kan indexregleras, även fastighetsskattereglering e möjlig: :
fastighetsskatteklausul innebär:
att lokalhyresgästen står för lokalens del av fastighetsskatten. Detta innebär att vid eventuell förändring
(bara höjning) av fastighetsskatten för fastigheten så påförs denna ändring automatiskt
hyresgästen, utan att en omförhandling av hyran behövs.
Indexklausul säger att hyran kan justeras (höjas) i takt med att KPI(konsumentprisindex) stiger efter vissa regler. Detta för att få en automatisk justering av hyresnivån på en årlig basis på långa kontrakt.
Om det inte står i kontraktet, måste hyresvärden säga upp kontraktet för omförhandling av hyran (oavsätt skäl till ändring) . Å det är en mer omständlig process, men fullt görligt och gängse.
Så, kolla hyreskontraktet! Om det går att hävda retroaktivt vet jag inte....
fastighetsskatteklausul innebär:
att lokalhyresgästen står för lokalens del av fastighetsskatten. Detta innebär att vid eventuell förändring
(bara höjning) av fastighetsskatten för fastigheten så påförs denna ändring automatiskt
hyresgästen, utan att en omförhandling av hyran behövs.
Indexklausul säger att hyran kan justeras (höjas) i takt med att KPI(konsumentprisindex) stiger efter vissa regler. Detta för att få en automatisk justering av hyresnivån på en årlig basis på långa kontrakt.
Om det inte står i kontraktet, måste hyresvärden säga upp kontraktet för omförhandling av hyran (oavsätt skäl till ändring) . Å det är en mer omständlig process, men fullt görligt och gängse.
Så, kolla hyreskontraktet! Om det går att hävda retroaktivt vet jag inte....
Ni får läsa kontraktet noga. Det kan finnas angivet att hyresgästen ska betala vissa skatter och att hyran då ändras med skatterna. Ni bör också begära en tydlig förklaring av hyresvärden. Om det inte finns fog för ändring kan ni bestrida höjningen
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Om jag förstår första inlägget rätt, så är det ju en 400% ökning. Det kan omöjligen vara för någon ändrad skatt.
Som sagt läs hyresavtalet, finns inget avtal så gäller hyreslagen, den har jag rätt dålig koll på, framförallt när det gäller komersiella lokaler. Man har inte samma besittningsskydd i en lokal.
Som sagt läs hyresavtalet, finns inget avtal så gäller hyreslagen, den har jag rätt dålig koll på, framförallt när det gäller komersiella lokaler. Man har inte samma besittningsskydd i en lokal.
Jag tolkar TS som att 3000 kr var den retroaktiva avgiften för förra årets "skatt". Sedan löper det på med 1000 kr per månad framöver.H hempularen skrev:
Känns inte riktigt som det hänger ihop. Om det var 3000 kr för förra året, varför 12000 kr per år framåt? Eller hyrdes lokalen bara 3 månader förra året? Och vad händer med de månader som redan passerat detta år? Eller är det så att de tänker fakturera 1000 kr per månad de sista 3 månaderna av året i år för att få betalt för detta års skatt? Tror att TS behöver titta på kontraktet men också reda ut vad styrelsemedlemmen egentligen sade.
Klicka här för att svara