52 417 läst ·
23 svar
52k läst
23 svar
Bredspackla putsade inner- och ytterväggar i källare?
Jag själv slapp som tur var detta moment då mina väggar var omålade.HansGreger skrev:Hej och tack för ditt svar. Problemet är väl att jag inte har en aning om vad det är för färg. Som nämnt tidigare misstänker jag att denna färg varit där sedan huset byggdes. Fanns något som motsvarar silikatfärg på 60-talet har det kanske använts för jag ser inga tendenser på bortflagnade bitar utan det känns mer som att färgen över tid löses upp, men det är otroligt svårt att avgöra tycker jag.
Men om det är färg som bör tas bort, hur tycker du att man skulle gå tillväga för att slipa bort den?
Det finns slipmaskiner som river/fräser bort färgen och funkar bra på väggar där färgen sitter ordentligt. Den river med sig lite av putsen men om du ändå har tänkt lägga på ny slät puts så kanske det bara är bra med en riven yta så fäster den ya putsen extra bra. Hör efter hos närmaste uthyrare.
Är färgen mer porös och som du säger lätt löses upp (vittrar sönder) så kanske det räcker med en vanlig slipmaskin. Testa själv med lite lite grovt papper på en fläck så känner du hur hårt färgen sitter.
Du får vara beredd på att det dammar ordentlig så använd skyddskläder, mask, dammsugare och plasta gärna så att du inte sprider dammet till resten av huset.
Det kan gå bra att putsa direkt på men risken finns ju att den nya släta putsen inte fäster ordentligt på färgen och om färgen nu "löses upp" så finns det kanske risk att den nya fina börjar ramla ner efter ett tag.
Ska börja med att förtydliga att jag är en amatör på området, har endast erfarenhet från mitt eget hus..HansGreger skrev:Och detta kalkbruk du talar om, "E-bruk" antar jag, ska fungera att använda på mina källarväggar? Läste någonstans att E-bruk är relativt mjukt och därför antagligen bör klara av spänningar i väggen bättre än hårdare bruk? Vilket ju borde vara lämpligt på en källarvägg?
En fråga jag har är hur man applicerar dessa typer av bruk. Man vill ju få ett jämnt resultat, typ det man uppnår med en bredspackel+slipning, men kan man applicera detta på liknande sätt eller är massan för trög?
Tacksam för svar!
Men, det rekommenderas att aldrig köra med ett hårdare bruk än underlaget. Ett mjukt fungerar säkert bra alltså.
Att putsa en vägg skiljer sig ganska avsevärt från att spackla. Googla på "putsa vägg" t.ex. så kommer du hitta bra guider, nedan (som jag inte kollat själv dock, men källan verkar bra..) till exempel.
http://www.youtube.com/watch?v=h9OOw1V-ing
http://www.weber.se/uploads/media/putsa_05.pdf
Redigerat:
En tanke som dök upp bara, skulle man inte kunna dra på fix (alltså vanligt kakelfix) istället? Det fäster ju på det mesta.
Jag har ingen aning om det är något att rekommendera alls.
Jag har ingen aning om det är något att rekommendera alls.
Det hela ser rätt svårt ut faktiskt =) Även om principen ser rätt uppenbar ut...stoif skrev:Ska börja med att förtydliga att jag är en amatör på området, har endast erfarenhet från mitt eget hus..
Men, det rekommenderas att aldrig köra med ett hårdare bruk än underlaget. Ett mjukt fungerar säkert bra alltså.
Att putsa en vägg skiljer sig ganska avsevärt från att spackla. Googla på "putsa vägg" t.ex. så kommer du hitta bra guider, nedan (som jag inte kollat själv dock, men källan verkar bra..) till exempel.
[länk]
[länk]
Vill ju egentligen bara ha en finare yta på de redan putsade väggarna, så självklart vill jag lägga ett så tunt skikt som möjligt, men hur många millimeter bör man ha skulle du säga?
Måste man ha armeringsnätet? Och finns det inte rätt stor risk att jag spräcker befintligt puts om jag måste slå dit nätet med märlor?
Redigerat:
Hej
har varit borta ett tag, har varit lite... annat..
Våra väggar har suttit i två år nu och vi har rätt mycket fukt i nederdelen av väggarna. Har inget som tyder på att det husfix är för tätt och skulle släppa. Det blir iallafall snyggt och att putsa är svårt (tycker jag som amatör) vi försökte först och det fastande inte på den gamla putsen så vi kunde dra ner allt vi lagt på. Skulle det släppa om tio år för att husfix är för tätt (vilket jag inte tror efter att ha läst på förpackningen, finns inget som tyder på det) skulle jag hellre knacka ner det och göra om med husfix och måla. Vi hyrde en flexslip och slipade ner väggarna. Lätt värt med en bra dammsugare!
Våra väggar har suttit i två år nu och vi har rätt mycket fukt i nederdelen av väggarna. Har inget som tyder på att det husfix är för tätt och skulle släppa. Det blir iallafall snyggt och att putsa är svårt (tycker jag som amatör) vi försökte först och det fastande inte på den gamla putsen så vi kunde dra ner allt vi lagt på. Skulle det släppa om tio år för att husfix är för tätt (vilket jag inte tror efter att ha läst på förpackningen, finns inget som tyder på det) skulle jag hellre knacka ner det och göra om med husfix och måla. Vi hyrde en flexslip och slipade ner väggarna. Lätt värt med en bra dammsugare!
Tack för svaret, det låter intressant. Så ni la i princip bara på husfixen som ett spackel?Lane skrev:Hej
Ja om puts har svårt att fästa på det gamla underlaget låter det inte som ett enkelt jobb direkt, vill gärna undvika detta jag också.
L Lane skrev:Hej
Hej håller på att renovera källaren i vårt hus med putsade väggar av något kalkbruk från -58. Har med funderat på att bredspackla med husfix. Sitter erat fix kvar fortfarande? Minns du vilket husfix du använde?
Mvh Alexander
Klicka här för att svara