Tredje vändan jag putsat i höstas. Flyttat ut nätet sista vändan då jag trodde det låg för långt in första två gångerna men börjar tro att det är inte huvudproblemet.
Är nätat med hörnlister och nätet går omlott mitt på pelarna. Så sitter alltså nu 3 vänder med nät och lister.
Stenskivan är limmad i hörnen och sitter på 10mm plastdistanser mot limträpelaren.
Eftersom det spricker där "kortsida möter kortsida" när man flyttar runt brädorna när man putsar, kan det vara för slätt så putsen inte brinner eller biter ihop ordentligt? Man slår ju inte på putsen där. Känns som man skulle behövt mosa hörnen när man putsade och byggt upp efter det så delarna binder ihop?
Är nätat med hörnlister och nätet går omlott mitt på pelarna. Så sitter alltså nu 3 vänder med nät och lister.
Stenskivan är limmad i hörnen och sitter på 10mm plastdistanser mot limträpelaren.
Eftersom det spricker där "kortsida möter kortsida" när man flyttar runt brädorna när man putsar, kan det vara för slätt så putsen inte brinner eller biter ihop ordentligt? Man slår ju inte på putsen där. Känns som man skulle behövt mosa hörnen när man putsade och byggt upp efter det så delarna binder ihop?
Det är putsat på cementskiva som sitter på 10mm distanser. Så rörelsen i träet bör vara separerad från putsen tycker jag?J jawen skrev:
Verkar inte spricka mellan påslagen.C cpalm skrev:
På pelare 1 lade jag nätet ganska djupt , säg 3+6mm. Pelare 2 och 3 så är det omvänt, 5-6 + 4mm typ. Detta i vända 3.
Det ligger just nu:
Vända 1 med puts+nät med förstärkta hörn+puts. Lite för tjockt, 12-13mm. Trodde det var därför det sprack. Slipade up sprickorna och lade igen i samband med vända 2.
Vända 2 med puts+nät med förstärkta hörn+puts. Samma här, slipade upp och lade igen i samband med vända 3. Lade nätet för grunt i denna vända, trodde jag. Därför vända 3.
Vända 3 med puts+nät med förstärkta hörn+puts, det som sitter nu.
Spruckit på alla 3 vändorna, samma ställen. Det kan omöjligt spricka från vända 3 genom nät och ner till tidigare vändor.
Det spricker i sista påslaget, och det spricker där puts möter puts när man flyttar runt rätbrädan. Det spricker ju inte exakt i hörnet så att säga.
Börjar misstänka att det är för slätt så där man ska lägga igen och binda ihop ena sidan med den andra så biter det bara på ytan och se bra ut utanpå typ
Jag hade använt fiberförstärkt putsbruk.A addee skrev:
Lagt på ca 3 mm i första vändan & avslutat med att arbeta in glasfiberarmeringsmatta över allt i det "blöta" bruket.
Sedan dagen efter lagt på 3-4 mm fiberförstärkt putsbruk över & återigen avslutat med att arbeta in glasfiberarmeringsmatta över allt i det "blöta" bruket.
Sedan sista lagret "så tunt som möjligt", med samma fiberförstärkt putsbruk.
Sen målat med silikatfärg 1 vecka senare.
Svårt att råda dig nu med "läget" du har.
Det är så jag gjort det i sista vändan där jag höll ner tjockleken. Det är såklart bara ett lager med nät och två påslag, inte 2 lager med nät och 3 påslag som du skrev dock. Men mellan näten kan jag inte tänka mig att det spricker, så vad tänker du att det extra lagret med nät ska tillföra? Kanske skulle kunna lägga ett lager utan hörnstöd men vanligt nät och lägga det 2+2 mm bara nu som avslut?J jawen skrev:Jag hade använt fiberförstärkt putsbruk.
Lagt på ca 3 mm i första vändan & avslutat med att arbeta in glasfiberarmeringsmatta över allt i det "blöta" bruket.
Sedan dagen efter lagt på 3-4 mm fiberförstärkt putsbruk över & återigen avslutat med att arbeta in glasfiberarmeringsmatta över allt i det "blöta" bruket.
Sedan sista lagret "så tunt som möjligt", med samma fiberförstärkt putsbruk.
Sen målat med silikatfärg 1 vecka senare.
Svårt att råda dig nu med "läget" du har.
Alla lager är weber 261 som är fiberförstärkt (och svindyr). Tror problemet är att sidorna inte vill binda ihop, är det nu när jag kollar tillbaka på bilden från 2 år sen som jag laddade upp ovan från sommaren.
Ja det ovan är för tjockt, men det är första vändan bara. Vända 2 och 3 höll jag ner tjockleken.J jawen skrev:
Weber 261. Ja precis, satt plank med tvingar som jag putsat mot, sen låtit det brinna 1-2h beroende på vädret, och sen flyttat planken 90 grader och lagt ihop det vått i vått. Låtit det brinna lite, tagit bort planken och filtar ihop det.
Dubbla armeringslager (på rätt ställen) ökar benägenheten att inte sprickor skapas med ca 70 %.A addee skrev:Det är så jag gjort det i sista vändan där jag höll ner tjockleken. Det är såklart bara ett lager med nät och två påslag, inte 2 lager med nät och 3 påslag som du skrev dock. Men mellan näten kan jag inte tänka mig att det spricker, så vad tänker du att det extra lagret med nät ska tillföra? Kanske skulle kunna lägga ett lager utan hörnstöd men vanligt nät och lägga det 2+2 mm bara nu som avslut?
Alla lager är weber 261 som är fiberförstärkt (och svindyr). Tror problemet är att sidorna inte vill binda ihop, är det nu när jag kollar tillbaka på bilden från 2 år sen som jag laddade upp ovan från sommaren.
Känner inte till Weber 261 då jag alltid använt Finja produkter, men att blanda fiberbruk ordentligt är viktigt. (även röra runt i hinken efteråt då & då)
Fiberbruk brukar heller inte läggas tjockt, utan runt 12 mm bör va maxtjocklek (lagd i 2 omgångar typ 6+6 mm med tork emellan)
Det blir väldigt tungt med tjocka lager puts & det "försvårar problemet"
Filt räcker nog inte för att "arbeta" ihop hörnen, & torktiden är för kort.A addee skrev:
Rivbräda ska du använda OCH att sidan du arbetar mot är torr nog, så att du med rivbräda & cirkelrörelser verkligen kan arbeta ihop mötespunkten.
Och max ca 12 mm putslager totalt.
Ok tack. Ska kolla hur tjockt detta är när jag slipar upp sprickorna. Känner att jag verkligen höll ner sista lagret i tjocklek tycker jag men kan såklart ha blivit 2mm tjockare ändå, och att det då är främst ytputsen som binder ihop mestJ jawen skrev:Dubbla armeringslager (på rätt ställen) ökar benägenheten att inte sprickor skapas med ca 70 %.
Känner inte till Weber 261 då jag alltid använt Finja produkter, men att blanda fiberbruk ordentligt är viktigt. (även röra runt i hinken efteråt då & då)
Fiberbruk brukar heller inte läggas tjockt, utan runt 12 mm bör va maxtjocklek (lagd i 2 omgångar typ 6+6 mm med tork emellan)
Det blir väldigt tungt med tjocka lager puts & det "försvårar problemet"
Tror det är där problemet ligger helt enkelt, för dålig teknik med att baka ihop sidorna där dom möts efter plankan är borttagen.J jawen skrev:
Ah, OK, det var precis det jag menade med mellan påslag. Alltså att det spricker i mötet mellan påslagen.A addee skrev:
Har haft exakt samma fenomen med vår fasad på nåt hörn. Fick förklarat för mig att det var en sorts torkspricka - säkert i kombination med otillräcklig vidhäftning mellan påslagen. Tror inte det beror på armeringen eller att underlaget rör på sig.