Hej!

Jag är nybliven husägare och detta blir min första post på detta informativa forum.

Vi har köpt en enplansvilla (tegelfasad) med källare från 1965. Villan har genomgått sparsamt med renoveringar, särskilt i källaren och jag tänkte att det skulle bli ändring på det. I entrén till källaren finns det idag putasde väggar. Det fanns en del sprickor som följt "stenarna" grunden är murad av samt en del löstsittande puts nära golvet. Allt detta har jag knackat loss och åtgärdat med husfix.

Till mina första fråga:
Tanken är att jag ska måla om väggarna där nere. Jag gillar inte den grova strukturen som blir av sådant puts, samt att de reparationer jag gjort inte har samma struktur som resten, så jag hade tänkt mig på att bredspackla utanpå det gamla putset, men har aldrig hört om någon som gjort detta förut så frågan är väl mest: Finns det något negativt med att göra det? Är det OK att bredspackla putsade ytter- och innerväggar i en källare? Min far rekommenderar i så fall att jag använder våtrumsspackel till yttervägg och även lägre delarna av innervägg. Någon fundering kring detta råd?

Andra frågan. Låt oss säga att jag spacklar väggarna, kan jag då göra det även fast det sitter kvar gammal färg på putset? Har läst att man inte bör måla med silikatfärg (vilken jag tänkt använda till källarväggarna) på gammal färg, men det borde väl inte vara något problem om jag ändå har bredspacklat över den gamla färgen? Tilläggas bör kanske att den gamla färgen troligtvis är sedan 60-talet och den på ytterväggarna nära golvet släppt mycket och halvmycket på resterande ytor. Inte direkt att den flagnar, utan jag tror mer att den har "lösts upp" över tiden från fukten i väggarna - min bedömning är ändå att den sitter stabilt.

Vad tror ni?
Är mycket tacksam för svar så jag vet om mitt "projekt" går att genomföra eller om jag måste tänka om :)

Kan väl tillägga att huset inte är omdränerat och väl således har en del fukt i källarväggarna. Vår mätning visade dock inga onormala nivåer, mest fukt fanns såklart långt ner på väggen nära golvet. I andra änden av källaren finns inredda rum med reglade väggar (gissningsvis trä direkt mot väggen) men där finns inga täcken på fuktskador eller mögel, så jag tror ändå fuktigheten ligger på en OK nivå i källaren.

Dålig respons! Ingen som vet något om ämnet? Minsta tips kan vara av intresse :)

Det senaste jag nu läst var någon som rekommenderade att bredspackla källarväggar med husfix... Någon som vet något om detta? Varför skulle det vara mer lämpligt än spackel?

Hej, blir ett kort svar..

Jag skulle inte använda sandspackel (vanligt el våtrums) i en källare där det kan vara fuktigt. Det håller helt enkelt inte för det.

Enda riktiga är nog att putsa.

Tror det både blir dyrt och svårt att få bra med husfix.

Välkommen till forumet förresten :-)

• Gilla
HansGreger
  • Laddar…
Jag hade använt av gipsputs. Det borde gå att få till en slät yta om man gör att bra jobb.

mvh
ATW

Tyvärr är ju inte heller gipsputs fuktbeständigt, så min röst går på cement- och/eller kalkputs.

Vi har bredspacklat med husfix på de väggar som vi målat ljusa och med combi-rapid (billigare) på de ytor som skulle kläs på något sätt, kakel eller mörkare färg.

Obs! det är ganska svårt att slipa husfix även om det går med 100-papper. Men man ska försöka få det så slätt som möjligt på första försöket. Vi använde en rasp-rondell från biltema som vi höll i handen och slipade med och så avslutade vi med 100-papper.
Väggarna blir helt släta.

"Husfix" är för tät för att lägga på lite tjockare lager, finns där fuktvandring inåt i väggarna kommer antingen fixen eller färgen att släppa efter ett par år.

stoif skrev:
Välkommen till forumet förresten :-)
Tack! Och tack för in input, äntligen lite respons :)

Så vanligt väggspackel och även våtrumsspackel, samt gipsputs är känsligt för fukt och bör därför inte användas på betongväggar i källare... Är kalkputs vanligt förekommande, finns det att köpa på bygghandlar?

Lane skrev:
Vi har bredspacklat med husfix på de väggar som vi målat ljusa och med combi-rapid (billigare) på de ytor som skulle kläs på något sätt, kakel eller mörkare färg.

Obs! det är ganska svårt att slipa husfix även om det går med 100-papper. Men man ska försöka få det så slätt som möjligt på första försöket. Vi använde en rasp-rondell från biltema som vi höll i handen och slipade med och så avslutade vi med 100-papper.
Väggarna blir helt släta.
Tack för tipset. Får man fråga hur länge du haft dessa väggar och om det ser ut att klara av miljön? :p

• Gilla
Andreasostman
  • Laddar…
HansGreger skrev:
Är kalkputs vanligt förekommande, finns det att köpa på bygghandlar?
Jag har iaf köpt hydrauliskt kalkbruk och KC-bruk (kalkcement) på Bauhaus, tror nog att det finns hos de flesta lite större bygghandlarna.

Du kan ju även köra med "vanligt" putsbruk B eller C, dvs cementbaserat. Det är ännu lättare att få tag på.

stoif skrev:
Jag har iaf köpt hydrauliskt kalkbruk och KC-bruk (kalkcement) på Bauhaus, tror nog att det finns hos de flesta lite större bygghandlarna.

Du kan ju även köra med "vanligt" putsbruk B eller C, dvs cementbaserat. Det är ännu lättare att få tag på.
Och detta kalkbruk du talar om, "E-bruk" antar jag, ska fungera att använda på mina källarväggar? Läste någonstans att E-bruk är relativt mjukt och därför antagligen bör klara av spänningar i väggen bättre än hårdare bruk? Vilket ju borde vara lämpligt på en källarvägg?

En fråga jag har är hur man applicerar dessa typer av bruk. Man vill ju få ett jämnt resultat, typ det man uppnår med en bredspackel+slipning, men kan man applicera detta på liknande sätt eller är massan för trög?

Tacksam för svar!

• Gilla
hajro
  • Laddar…
Vad är det för sorts färg på väggarna idag? Är det en ogenomsläpplig färg så bör denna slipas bort innan du gör något annat.
Finessen med silikatfärg är ju att den släpper igenom fukten så att den kan ventlieras ut istället för att stanna i väggen. Silikatfärg är inte helt gratis så att måla med sådan utanpå en gammal ogenomsläpplig färg känns som att kasta pengar i sjön.

Stuff skrev:
Vad är det för sorts färg på väggarna idag? Är det en ogenomsläpplig färg så bör denna slipas bort innan du gör något annat.
Finessen med silikatfärg är ju att den släpper igenom fukten så att den kan ventlieras ut istället för att stanna i väggen. Silikatfärg är inte helt gratis så att måla med sådan utanpå en gammal ogenomsläpplig färg känns som att kasta pengar i sjön.
Hej och tack för ditt svar. Problemet är väl att jag inte har en aning om vad det är för färg. Som nämnt tidigare misstänker jag att denna färg varit där sedan huset byggdes. Fanns något som motsvarar silikatfärg på 60-talet har det kanske använts för jag ser inga tendenser på bortflagnade bitar utan det känns mer som att färgen över tid löses upp, men det är otroligt svårt att avgöra tycker jag.

Men om det är färg som bör tas bort, hur tycker du att man skulle gå tillväga för att slipa bort den?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.