Hej
Håller på att renovera 60-talshuset. Började på nytt rum idag och det har inte gått lika bra som föregående rum.

I förra rummet var det ett lager färg + ett lager tapet. Jag ångade då bort tapeten jättelätt och det blev ett fint underlag.
Nu i detta rummet började jag ånga tapet, det är två lager och ej målat under. När jag kommer till originaltapeten underst är det omöjligt att få bort den utan att riva upp kartongen på gipset bakom.
Så ska jag fortsätta ånga så kommer jag behöva bredspackla hela väggen.

Hur hade ni gjort här? Hade det gått snabbare att bara riva ner gipset och sätta nytt? Eller tycker ni jag ska fortsätta och försöka behålla befintligt gips?
Det är tyvärr 255cm i takhöjd så isåfall behöver jag köpa 270cm gips...
Skadad vägg med flera lager av urblekt tapet i olika mönster och färger, gipset är delvis synligt och har skador där tapet rivits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis borttagen tapet på vägg i ett 60-talshus visar skadad gipskartong och lager av äldre tapeter, diskussion om renoveringsalternativ.
Skapa konto
Avskalad vägg med rester av tapet, två lager synliga. Öppning med dörrkarm utan dörr, utsikt mot ett annat rum med fönster och gardin.
Skapa konto
Hall med gul vägg, avklädd dörrkarm, vit byrå med föremål ovanpå, stol och spegel med träram.
Skapa konto

• Vägg med avskavd tapet och synliga lager ovanpå gips i ett 60-talshus under renovering. Flagnade rester syns vid taken.
    Skapa konto
Bolidenragg
Hört att renoverings-tapet funkar på dåliga/ojämna underlag.
Bredspackla är bara drygt om man inte är riktigt kunnig enligt mig.

• Gilla
naikon
  • Laddar…
Bolidenragg Bolidenragg skrev:
Hört att renoverings-tapet funkar på dåliga/ojämna underlag.
Bredspackla är bara drygt om man inte är riktigt kunnig enligt mig.
Ja det kanske kan vara ett alternativ. Värt att prova, iaf tusen gånger lättare än att bredspackla eller gipsa om.

nikasp
N naikon skrev:
Ja det kanske kan vara ett alternativ. Värt att prova, iaf tusen gånger lättare än att bredspackla eller gipsa om.
Jag bråkade med spackel men har läst att rullspackel är sjukt mycket enklare.

• Gilla
naikon
  • Laddar…
N naikon skrev:
Hur hade ni gjort här? Hade det gått snabbare att bara riva ner gipset och sätta nytt? Eller tycker ni jag ska fortsätta och försöka behålla befintligt gips?
Jag skulle undvika att riva ner något alls. Det tycker jag känns som ett onödigt arbetsmoment som inte tillför något. En tanke.

Hur man bäst skall gå vidare när man börjat på ett sätt får nog bedömas på plats.

nikasp nikasp skrev:
Jag bråkade med spackel men har läst att rullspackel är sjukt mycket enklare.
Möjligt att man kanske testar!
O O skrev:
Jag skulle undvika att riva ner något alls. Det tycker jag känns som ett onödigt arbetsmoment som inte tillför något. En tanke.

Hur man bäst skall gå vidare när man börjat på ett sätt får nog bedömas på plats.
Den yttersta tapeten är väldigt slarvigt gjord, fylld med stora luftbubblor och släpp i skarvarna. Så den måste bort tyvärr. Annars hade jag såklart bara målat över

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.