• Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
S sommarsnus skrev:
Jag tog en extra titt, lite noggrannare och har lämnat blixt-teorin därhän. Det verkar vara bränt från insidan, då den överlappande panelen på andra sidan den brända delen ser helt obränd ut. Alltså inget hål utåt, inget spår av blixt nedanför, runtom eller någonting. Har verkligen inte en aning om vad det kan vara.

Fönstret som förvarades där uppe har jag lagt ner och täckt över, men har svårt att tro att det är det som orsakat
S sommarsnus skrev:
Jag tog en extra titt, lite noggrannare och har lämnat blixt-teorin därhän. Det verkar vara bränt från insidan, då den överlappande panelen på andra sidan den brända delen ser helt obränd ut. Alltså inget hål utåt, inget spår av blixt nedanför, runtom eller någonting. Har verkligen inte en aning om vad det kan vara.

Fönstret som förvarades där uppe har jag lagt ner och täckt över, men har svårt att tro att det är det som orsakat det.
Tog en liten titt på bilderna, det kommer från insidan eftersom det är "flänsar" uppåt. Någon har varit där med nåt varmt.

mickeparkinson mickeparkinson skrev:
Eller gasolflaska vid omläggning av tak
Sen å andra sidan så ligger takpappen på utsidan.

S
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Eftersom det sträcker sig över två plankor och formen är hel så tror jag det är mycket sannolikt att skadan uppkommit efter montering. Det är inte något som hänt innan man spikade upp plankorna , tror jag.
1779198001861.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
S sommarsnus skrev:
Så det verkar ha slagit ner en blixt i taket utan att det gjort något ljud?
När man är riktigt nära så blir det inget muller utan ett heat annat ljud än det man typsikt associerar med åska/blixt. Mer som ett pistolskot typ...

//

• Gilla
sommarsnus och 1 till
  • Laddar…
Har ingen teori om vad som kan ha skapat märket, men vill tillägga att råspont kan komma i ”luckor” med flera bräder löst nitade ihop. Snabbare sätt att lägga om tak helt enkelt. Så om det är någorlunda nytt omlagt med råspontsluckor kan det ha hänt innan även om det går över flera brädor. Vi har lite konstiga sådana saker på vår vind (fotspår, märken etc.) och jag hittar nya hela tiden…
Ah, sorry - såg nu att det var 60-tal!

• Gilla
Meadowman
  • Laddar…
S sommarsnus skrev:
Har en sommarstuga med kallvind med självdrag. Har en skorsten som går upp genom vinden, från en kamin nere på boplanet. Är ny ägare till stugan och det hände en grej som gjort mig lite skakig.

För ett par veckor sen var jag här med barnen och jag installerade en friskluftsventil. Inga konstigheter. Dagens efter, eller på kvällen (minns inte riktigt) så luktade det lite "bastu" i stugan, varmt trä. Tänkte att det säkert är från att ha hålsågat träet i väggen bara, men det var lite udda. Nu när jag var uppe på kallvinden så ser jag att det finns ett brännmärke i innertakspanelen som jag inte sett innan. Det är en bit från skorstenen och där är ingen el dragen i närheten. Det är inte heller ovanför eller i närheten av friskluftsventilen.

Hur fan händer det? Kan ju vara något jag inte sett innan bara, och att det varit där alltid, men jag tror inte det. Tycker jag har rätt bra koll på taket där uppe och det här brännmärket är nära där man kommer upp på vinden.

Är skitskraj att taket ska börja brinna nu. Finns inga andra såna märken vad jag kunde se.

Har någon varit med om något liknande?
Klotblixt? Minimeteorit? Har du kollat yttertaket?

Tomture61
D drallero skrev:
Klotblixt? Minimeteorit? Har du kollat yttertaket?
Några att läsa igenom men har svarats på detta upprepade ggr 🙂

• Gilla
Björn Br
  • Laddar…
Kan det vara värmen från en glödlampa som har varit i en porslinshållare e.d. - tyckte att jag såg skruvhål i trävirket

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.