N Nils45 skrev:
TS släpper blixtteorin beroende på att det hördes ingen knall, barnen såg inget sken och ingen el/metall osv fanns i närheten.

Om man läser om kulblixtar/klotblixtar tex på SMHI hemsida så får man reda på att dom existerar, består troligen av plasma, kan existera i flera sekunder, rör sig ibland svävande i rummet och om jag förstår rätt inte alltid åtföljs av knall. Jag kan säkert missat något eller inte förstått allt.

Det som förbryllar här är att träpanelen inte borde vara attraktiv ledare.

Rekommenderar att TS kollar lite på vad som skrivits om kul/klotblixtar, kanske är det en tänkbar förklaring.
Ja jag är väl medveten om klotblixtar och det är väl absolut en möjlighet, men extremt svårt att veta eller verifiera. Det hade ju kunnat förklara det antar jag. Minns mig ha läst vittnesmål om klotblixtar som tagit sig in via drag/glipor och brunnit upp efteråt. På vinden är det ju möjligt.

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Har absolut inget med din brännpunkt att göra, men just det här med observationer. Jag har nu bott på gården i 20år, jag har även varit här som liten då morfar är född här för över 100 år sedan.

Igår höll vi på med ved och som så många gånger jag öppnat just denna port har jag aldrig sett att det att stått något där.
Helt plötsligt ser jag två namn i brösthöjd. Gammaldags skrivstil, likt min morfar. Vi kan nästan urskilja vad det står och det är min morfars brors namn.

Så att man missat ett så uppenbart brännmärke, även mäklaren, kanske inte är så konstigt.
Mäklaren/besiktning kanske såg men efter en inspektion inte såg det som något farligt.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Hur gamla är barnen? Konsekvenstänk är inte alltid det de har mest av. Det ser ut som efter att någon stått med tändare en liten stund...

• Gilla
Namnethär och 1 till
  • Laddar…
J Jerpa skrev:
Har absolut inget med din brännpunkt att göra, men just det här med observationer. Jag har nu bott på gården i 20år, jag har även varit här som liten då morfar är född här för över 100 år sedan.

Igår höll vi på med ved och som så många gånger jag öppnat just denna port har jag aldrig sett att det att stått något där.
Helt plötsligt ser jag två namn i brösthöjd. Gammaldags skrivstil, likt min morfar. Vi kan nästan urskilja vad det står och det är min morfars brors namn.

Så att man missat ett så uppenbart brännmärke, även mäklaren, kanske inte är så konstigt.
Mäklaren/besiktning kanske såg men efter en inspektion inte såg det som något farligt.
Tack, det känns bra att höra. Vill ju att det är något gammalt som jag har missat bara.

Swamp Swamp skrev:
Hur gamla är barnen? Konsekvenstänk är inte alltid det de har mest av. Det ser ut som efter att någon stått med tändare en liten stund...
De är så små att de inte kommer upp på vinden eller ens vet hur de skulle producera en låga, så det är ingen risk :)

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R ruaa6221 skrev:
Kanske långsökt men finns det fönster på vinden och nåt som kan har reflekterat solljuset?
Vi hade en dubbelsidig spegel monterad framför fönstret i badrummet och den sidan som vätte utåt (och var förstorande) lyckades bränna märke i fönsterkarmen.
S sommarsnus skrev:
Har en sommarstuga med kallvind med självdrag. Har en skorsten som går upp genom vinden, från en kamin nere på boplanet. Är ny ägare till stugan och det hände en grej som gjort mig lite skakig.

För ett par veckor sen var jag här med barnen och jag installerade en friskluftsventil. Inga konstigheter. Dagens efter, eller på kvällen (minns inte riktigt) så luktade det lite "bastu" i stugan, varmt trä. Tänkte att det säkert är från att ha hålsågat träet i väggen bara, men det var lite udda. Nu när jag var uppe på kallvinden så ser jag att det finns ett brännmärke i innertakspanelen som jag inte sett innan. Det är en bit från skorstenen och där är ingen el dragen i närheten. Det är inte heller ovanför eller i närheten av friskluftsventilen.

Hur fan händer det? Kan ju vara något jag inte sett innan bara, och att det varit där alltid, men jag tror inte det. Tycker jag har rätt bra koll på taket där uppe och det här brännmärket är nära där man kommer upp på vinden.

Är skitskraj att taket ska börja brinna nu. Finns inga andra såna märken vad jag kunde se.

Har någon varit med om något liknande?
Det ser ut att ha varit ett mycket snabbt värmeförlopp. Inget som pyrt under någon längre stund. Då skulle det vara mer sotigt och bränt ovanför. Min teori är en blixt av något slag som skapade hög värme i ”nedslagsögonblicket” och sedan har träet sotat och pyrt en kort stund innan det slocknade.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D David__11 skrev:
När jag var yngre tände jag ofta eld på getingbon. Blev exakt sådana märken 😅
Då brukade det synas vart boet hade suttit för jag har ochså eldat upp ett par stycken😇

• Haha
  • Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Jag har inget i faktaväg att tillföra denna tråd, men vill gärna framföra två saker:

1) intressant fråga som TS tar upp och jag kommer att följa tråden för att se vilka teorier som förkastas och vilka som kan utgöra "svaret";

2) jag gick med i detta forum 2020 tror jag, men märkte snabbt att det var en tråkig attityd, och undrade vad moderatorn gjorde. Sedan dess bara följt sporadiskt och det har varit blandat, men många besserwissrar.
Men, denna tråd präglas av vänlighet, nyfikenhet och hjälpsamhet!
Vad kul!
Kommer nog att titta oftare i forumet framöver. Lycka till med vinden!

• Gilla
  • Haha
Langos och 19 till
  • Laddar…
D David__11 skrev:
När jag var yngre tände jag ofta eld på getingbon.
M mats.3 skrev:
jag har ochså eldat upp ett par stycken
Hur tusan vågar ni elda en "pappersboll" på en träkonstruktion? 😮🤔😱

• Gilla
  • Haha
Langos och 3 till
  • Laddar…
Det ser ju verkligen ut som att det har sotat uppåt längs råsponten så mitt tips är på att någon har hållit en låga under skadan. Av misstag, troligen. Stearinljus nämndes. Eller har nån fipplat med en gasollåga? Har du brännpapp utvändigt?

mr_marbles mr_marbles skrev:
Det ser ju verkligen ut som att det har sotat uppåt längs råsponten så mitt tips är på att någon har hållit en låga under skadan. Av misstag, troligen. Stearinljus nämndes. Eller har nån fipplat med en gasollåga? Har du brännpapp utvändigt?
Mitt svar skvallrar om min okunnighet, men jag vet inte riktigt. Jag har kunnat se att det är (vad jag tror) en mörk takpapp mellan panelen i innertaket och utsidan, där det ligger takpannor. Taket lades om för några år sedan, minns inte exakt.

Verkar vara bränt rakt igenom. Rejäl brännskada. Finns nog ingen annan förklaring än att det är ett blixtnedslag.
Vad skulle det annars vara?

• Gilla
Nils45
  • Laddar…
Magnus E K
Kan vara ett före detta getingbo där någon av de boende utvecklat förmågan att röka eller börjat identifiera sig som eldfluga.

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
S sommarsnus skrev:
Har en sommarstuga med kallvind med självdrag. Har en skorsten som går upp genom vinden, från en kamin nere på boplanet. Är ny ägare till stugan och det hände en grej som gjort mig lite skakig.

För ett par veckor sen var jag här med barnen och jag installerade en friskluftsventil. Inga konstigheter. Dagens efter, eller på kvällen (minns inte riktigt) så luktade det lite "bastu" i stugan, varmt trä. Tänkte att det säkert är från att ha hålsågat träet i väggen bara, men det var lite udda. Nu när jag var uppe på kallvinden så ser jag att det finns ett brännmärke i innertakspanelen som jag inte sett innan. Det är en bit från skorstenen och där är ingen el dragen i närheten. Det är inte heller ovanför eller i närheten av friskluftsventilen.

Hur fan händer det? Kan ju vara något jag inte sett innan bara, och att det varit där alltid, men jag tror inte det. Tycker jag har rätt bra koll på taket där uppe och det här brännmärket är nära där man kommer upp på vinden.

Är skitskraj att taket ska börja brinna nu. Finns inga andra såna märken vad jag kunde se.

Förr i tiden var det ganska vanligt med glödlampsklämmor som satt i en skarvsladd. När du nuddade skarvsladden så flyttade lampan ibland mot nåt brännbart. Att det är nära vindsluckan talar också för det. Jag har bränt hål i massor av grejor förr i tiden med dessa gamla lampor

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
När är huset byggt? Är vinden inredd? Kan det inte vara en klantmanöver från när huset byggdes och du har helt enkelt inte upptäckt det? Snickaren kanske orkade inte byta ut pärlspontsluckan som fick brännmärket nere på marken och satte upp den ändå. Om det är lös råspont har nog detta hänt efter montage, för brännmärket går över två brädor. Ser i alla fall ur som rätt koncentrerad värme i en liten punkt. Kan det vara någon som har ställt en stearinljus uppe på en låda vid ett längre besök på vinden (om den är inredd).

Så här ser det ut på mittstolpen av ett träfönster efter att en konkav sminkspegel fångade ljuset en vinterdag. Inte så mycket bränt.

[bild]
T TypRätt skrev:
Finns det något fönster på vinden? Tänker om det finns något som kan samla o reflektera solljus som ett brännglas.
Eller gasolflaska vid omläggning av tak

• Gilla
RiMaX
  • Laddar…
S sommarsnus skrev:

Det ser ut som ett brännmärke från en stark glödlampa.

• Gilla
Astridsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.