51 218 läst ·
53 svar
51k läst
53 svar
Bränt trä i innertaket på kallvinden
Spoky . Har tyvärr inget svar men följer tråden för att se vad svaret kan vara …S sommarsnus skrev:Har en sommarstuga med kallvind med självdrag. Har en skorsten som går upp genom vinden, från en kamin nere på boplanet. Är ny ägare till stugan och det hände en grej som gjort mig lite skakig.
För ett par veckor sen var jag här med barnen och jag installerade en friskluftsventil. Inga konstigheter. Dagens efter, eller på kvällen (minns inte riktigt) så luktade det lite "bastu" i stugan, varmt trä. Tänkte att det säkert är från att ha hålsågat träet i väggen bara, men det var lite udda. Nu när jag var uppe på kallvinden så ser jag att det finns ett brännmärke i innertakspanelen som jag inte sett innan. Det är en bit från skorstenen och där är ingen el dragen i närheten. Det är inte heller ovanför eller i närheten av friskluftsventilen.
Hur fan händer det? Kan ju vara något jag inte sett innan bara, och att det varit där alltid, men jag tror inte det. Tycker jag har rätt bra koll på taket där uppe och det här brännmärket är nära där man kommer upp på vinden.
Är skitskraj att taket ska börja brinna nu. Finns inga andra såna märken vad jag kunde se.
Har någon varit med om något liknande?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 530 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 530 inlägg
Att trä börjar att brinna av sig själv finns ej , då måste trä hettas upp av ngt .
Att en murad skorsten med sprickor sprätter iväg glödande partiklar platsar inte heller .
Att få förstoringsglaseffekten så måste ngt sådant finnas närvarande , typ ngt runt glas / flaska med vatten / vätska i .
Ingen el i närheten .
Kvar är att det uppkom efter taket lades .
Kanske stod det ngn flaska med vatten på nedervåningen + en spegel som reflekterade ljuset från flaskan , vindsluckan hade glömts öppen , tada 😇😆
Att en murad skorsten med sprickor sprätter iväg glödande partiklar platsar inte heller .
Att få förstoringsglaseffekten så måste ngt sådant finnas närvarande , typ ngt runt glas / flaska med vatten / vätska i .
Ingen el i närheten .
Kvar är att det uppkom efter taket lades .
Kanske stod det ngn flaska med vatten på nedervåningen + en spegel som reflekterade ljuset från flaskan , vindsluckan hade glömts öppen , tada 😇😆
Kan det ha hängt en fotogenlampa där? Det kan bli sånt märke om den hänger för nära taketS sommarsnus skrev:Har en sommarstuga med kallvind med självdrag. Har en skorsten som går upp genom vinden, från en kamin nere på boplanet. Är ny ägare till stugan och det hände en grej som gjort mig lite skakig.
För ett par veckor sen var jag här med barnen och jag installerade en friskluftsventil. Inga konstigheter. Dagens efter, eller på kvällen (minns inte riktigt) så luktade det lite "bastu" i stugan, varmt trä. Tänkte att det säkert är från att ha hålsågat träet i väggen bara, men det var lite udda. Nu när jag var uppe på kallvinden så ser jag att det finns ett brännmärke i innertakspanelen som jag inte sett innan. Det är en bit från skorstenen och där är ingen el dragen i närheten. Det är inte heller ovanför eller i närheten av friskluftsventilen.
Hur fan händer det? Kan ju vara något jag inte sett innan bara, och att det varit där alltid, men jag tror inte det. Tycker jag har rätt bra koll på taket där uppe och det här brännmärket är nära där man kommer upp på vinden.
Är skitskraj att taket ska börja brinna nu. Finns inga andra såna märken vad jag kunde se.
Tack för alla bra svar.
Det känns helt enkelt mest sannolikt att jag och den sakkunniga som var med och besiktiga (som inte heller minns att de sett brännmärket) bara inte sett det.
Tänkte också på detta, men kunde inte känna någon lukt. Är dock förkyld och täppt som fasen just nu, men tror inte det luktar längre. Så det har nog varit där innan, men jag har bara inte registrerat det förrän jag hade den där märkliga blixten och bastulukten i bakhuvudet.M MWHN skrev:
Det här känns som en riktigt bra förklaring. Det har varit många getingbo där uppe, jag har fått ta bort några själv nu på våren.D David__11 skrev:
Det känns helt enkelt mest sannolikt att jag och den sakkunniga som var med och besiktiga (som inte heller minns att de sett brännmärket) bara inte sett det.
Vilket mysterium,
Forumet verkar ha konstaterat att brännmärket sträcker sig över två plankor, vilket talar stark för att skadan skett på plats, jag tycker även att träet är skada uppåt mot taket vilket talar för att det skedde på plats, då värmen stiger...
Ingen skada på utsidan av plankan enligt trådskaparen...
Skadan verkar väldigt kraftig centrerad på en punkt på plankorna, och det är svårt att se någon naturlig förklaring som ger en sån skada på detta ställe.
Men tittar man på närbilden så ser man att kvisthålet som ligger till höger om skadan har någon form av markering, då är min teori i nuläget att det även varit ett kvisthål där skadan är och att någon, av någon anledning försökt ta bort kvisthålet med någon form av metod som alstrar mycket värme, skadan ser ut att ha skett i rät vinkel mot plankan eftertsom skadan är tämligen cirkelformad.
Kanske en lek av ett barn som inte förstår den uppenbara faran med att bränna ned huset?
Forumet verkar ha konstaterat att brännmärket sträcker sig över två plankor, vilket talar stark för att skadan skett på plats, jag tycker även att träet är skada uppåt mot taket vilket talar för att det skedde på plats, då värmen stiger...
Ingen skada på utsidan av plankan enligt trådskaparen...
Skadan verkar väldigt kraftig centrerad på en punkt på plankorna, och det är svårt att se någon naturlig förklaring som ger en sån skada på detta ställe.
Men tittar man på närbilden så ser man att kvisthålet som ligger till höger om skadan har någon form av markering, då är min teori i nuläget att det även varit ett kvisthål där skadan är och att någon, av någon anledning försökt ta bort kvisthålet med någon form av metod som alstrar mycket värme, skadan ser ut att ha skett i rät vinkel mot plankan eftertsom skadan är tämligen cirkelformad.
Kanske en lek av ett barn som inte förstår den uppenbara faran med att bränna ned huset?
Finns det möjlighet att fråga tidigare ägare?S sommarsnus skrev:Tack för alla bra svar.
Tänkte också på detta, men kunde inte känna någon lukt. Är dock förkyld och täppt som fasen just nu, men tror inte det luktar längre. Så det har nog varit där innan, men jag har bara inte registrerat det förrän jag hade den där märkliga blixten och bastulukten i bakhuvudet.
Det här känns som en riktigt bra förklaring. Det har varit många getingbo där uppe, jag har fått ta bort några själv nu på våren.
En platt ruta fungerar inte som brännglas.T TypRätt skrev:
Blixten kan vara skum. Strömmen går rakt genom, och det är på undersidan det finns syre, så det är där det blir bränt. Detta speciellt om det regnat så att utsidan/ytterluften varit fuktig.S sommarsnus skrev:Jag tog en extra titt, lite noggrannare och har lämnat blixt-teorin därhän. Det verkar vara bränt från insidan, då den överlappande panelen på andra sidan den brända delen ser helt obränd ut. Alltså inget hål utåt, inget spår av blixt nedanför, runtom eller någonting. Har verkligen inte en aning om vad det kan vara.
Jag har sett en del blixtnedslag, och de beter sig konstigt. Det är inte en rak, okomplicerad väg. Den är kraftig nog för att göra sin egen väg, där det passar den.
Det kan ju ha hänt när jag inte var där också, dvs ett blixtnedslag orelaterat till det jag beskriver här ovan. Känns inte rimligt att blixten skulle slå ner i huset utan att det hördes något.T Troberg skrev:En platt ruta fungerar inte som brännglas.
Blixten kan vara skum. Strömmen går rakt genom, och det är på undersidan det finns syre, så det är där det blir bränt. Detta speciellt om det regnat så att utsidan/ytterluften varit fuktig.
Jag har sett en del blixtnedslag, och de beter sig konstigt. Det är inte en rak, okomplicerad väg. Den är kraftig nog för att göra sin egen väg, där det passar den.
Känns egentligen inte heller sannolikt att jag skulle ha missat brännmärket i taket tidigare, jag har ändå finkammat taket efter fuktskador och nya getingbon flera gånger den senaste månaden. Såg det direkt när jag kom upp på vinden i helgen.
Uppdaterar tråden när jag lyckats komma upp på taket och kan inspektera takplattorna, men det är några veckor till dess.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 698 inlägg
Sånt här är spännande 😀 Åtminstone för oss som inte behöver oroa oss för att huset ska självantända.
Kan ju bara tala för mig själv men jag förvånas lite då och nu över hur mycket i efterhand uppenbara saker jag "missar" 🤪 Om det finns möjlighet hade jag kollat med förra ägaren.
Men på dina bilder ser ju brännskadan väldigt koncentrerad ut och enbart lite "missfärgning" uppåt. Ungefär som ett jättesnabbt förlopp som avbrutits fort. Det får i.a.f. mig att misstänka att någon avbrutit förloppet. Antingen som sagt att det är en gammal skada eller att det är någon klåfingrig (och nu sannolikt lite skamsen) mini-människa.
Kan ju bara tala för mig själv men jag förvånas lite då och nu över hur mycket i efterhand uppenbara saker jag "missar" 🤪 Om det finns möjlighet hade jag kollat med förra ägaren.
Men på dina bilder ser ju brännskadan väldigt koncentrerad ut och enbart lite "missfärgning" uppåt. Ungefär som ett jättesnabbt förlopp som avbrutits fort. Det får i.a.f. mig att misstänka att någon avbrutit förloppet. Antingen som sagt att det är en gammal skada eller att det är någon klåfingrig (och nu sannolikt lite skamsen) mini-människa.
S sommarsnus skrev:Har en sommarstuga med kallvind med självdrag. Har en skorsten som går upp genom vinden, från en kamin nere på boplanet. Är ny ägare till stugan och det hände en grej som gjort mig lite skakig.
Har någon varit med om
Kanske långsökt men finns det fönster på vinden och nåt som kan har reflekterat solljuset?S sommarsnus skrev:Har en sommarstuga med kallvind med självdrag. Har en skorsten som går upp genom vinden, från en kamin nere på boplanet. Är ny ägare till stugan och det hände en grej som gjort mig lite skakig.
Vi hade en dubbelsidig spegel monterad framför fönstret i badrummet och den sidan som vätte utåt (och var förstorande) lyckades bränna märke i fönsterkarmen.
TS släpper blixtteorin beroende på att det hördes ingen knall, barnen såg inget sken och ingen el/metall osv fanns i närheten.
Om man läser om kulblixtar/klotblixtar tex på SMHI hemsida så får man reda på att dom existerar, består troligen av plasma, kan existera i flera sekunder, rör sig ibland svävande i rummet och om jag förstår rätt inte alltid åtföljs av knall. Jag kan säkert missat något eller inte förstått allt.
Det som förbryllar här är att träpanelen inte borde vara attraktiv ledare.
Rekommenderar att TS kollar lite på vad som skrivits om kul/klotblixtar, kanske är det en tänkbar förklaring.
Om man läser om kulblixtar/klotblixtar tex på SMHI hemsida så får man reda på att dom existerar, består troligen av plasma, kan existera i flera sekunder, rör sig ibland svävande i rummet och om jag förstår rätt inte alltid åtföljs av knall. Jag kan säkert missat något eller inte förstått allt.
Det som förbryllar här är att träpanelen inte borde vara attraktiv ledare.
Rekommenderar att TS kollar lite på vad som skrivits om kul/klotblixtar, kanske är det en tänkbar förklaring.
Rätt långsökt eftersom TS redan svarat på den frågan i inlägg #5R ruaa6221 skrev: