Renoverar sovrum på ovanvåningen, 1,5 plan så jag har snedväggar/snedtak mellan innertaket och "innerväggen" till kattvinden som är ca 1m hög. 2,3m i takhöjd. Nuvarande innertaket består av kalasfula gipsskivor som sitter omlott, rektangulära med avfasningar så det blir som ett mönster. Målat med någon tjock och o-slät färg. Innertaket är skruvat direkt i han-banden, snedtaket är det gipsskivor som är skruvade mot spånskiva.

Jag är noll procent sugen på att behålla gipset. Jag är inte särskilt sugen på att slipa den gamla färgen, än mindre eventuellt spackla alla dessa spår om man nu skulle tapetsera taket eller så. Istället är jag väldigt sugen på ett tak med ett trä-ytskikt. Jag vill gärna ha något lite halvmörkt, jag har snöat in på oljad valnöt som jag tror skulle passa bra till tapeten vi kollat ut. Det blir ca. 25m2 att täcka, innertak och snedtak inräknat.

Så då kommer ju den stora frågan, vad ska man använda för att åstadkomma det? Det finns ju "laminatpaneler" (åtminstone för vägg). Det finns ju massiv träpanel av olika slag, slät eller "pärlspont". Eller (golv-) parkett.

-Jag har spanat lite på paneler, det mesta jag hittar är astrist vit/ grå MDF laminat eller vad det är, men någon i denna stil hade varit intressant: https://shorturl.at/fFVul . Panel med fanér. Praktiskt med panel istället för brädor, färre skarvar. Men hur fäster man det i taket....? Och kan man fästa det mot gipset (lim/skruv), eller är jag så illa tvungen att ha ner det och sätta upp spånskiva eller reglar istället? Det känns riskabelt att lite på att en så stor panel kan hänga i bara lim på mitten (om vi förutsätter att man kan skruva i skarvarna). Jag kan ju dock i teorin, i alla fall i taket, skruva ovanifrån från vinden. Just denna kanske är lite dyr också, för en hemmapulare som mig att laborera med, men det finns väl billigare snikvarianter.

-Massiv valnöt går ju fett bort, jag vill inte ens tänka på vad det kostar, om det ens går att få tag i. Men kan man få till någon liknande kulör med betsning, på någon slags panelvirke? Kvistfritt lär det väl vara då, så det inte bara kommer se ut som rutten furu. Massiv trästav känns ju som ett av de enklare ytskikten att installera.

-Sätta parkett i golvet då. Det är ju nog knixigt att sätta det på golvet, lär väl knappast vara roligare i taket. Samma sak där som med panelen, går det att fästa i gipset eller behöver det ryka? Parkett är ju lite mer behändigt att hantera, men också 100 gånger fler skarvar att få till. När jag letar runt så känns det dessutom som att just valnöt är svårt att hitta, jag hittade en variant hos Kährs" med 3-stavs (och 3-stavs blir kanske inte supersnyggt i taket direkt). Jag kan dessutom tänka mig att priset (som inte visades) är samma eller högre än de billigare valnötspanelerna jag hittat....

Tankar? Eller ska jag bara ge upp och inse att det faktiskt blir enklare att slipa gipset och måla... 🙃

Jag för lite monolog så länge....

Bauhaus saluför denna: https://www.bauhaus.se/vaggpanel-by-veno-valnot-2400x600x10mm

Lagom pris, om nu det faktiska utseendet motsvarar förväntningarna så kan det ju klart vara ett alternativ. Dessa har dock raka kanter, alltså får man limma eller köra synlig skruv/ spik. Men iom att jag som sagt har åtkomst från vinden ovan så kan jag ju dra i rampamuff eller något som biter, och sen skruva fast skivan ovanifrån... Jag inbillar mig att det kanske inte är en helkorkad idé ändå. Limma känns knöligt och riskabelt i taket, och inte särskilt kul att få bort sen.

Snedtaket blir värre, där kommer jag inte åt ovanifrån. Däremot kan jag ju limma där, mot spånskivan bakom gipset. Alternativt skruva/ limma skivan på något, som jag sedan kan använda för att skruva/ haka upp i taket på något fiffigt sätt.

Tjena!
Knäpp idé kanske, men det är alltid bra att bolla och tänka igenom saker innan man sätter igång! Här är några punkter från mina egna erfarenheter som jag tror kan vara värdefulla för dig:

1. Tjocklek och rampamuffar:
    Bauhaus-panelerna är bara 10 mm tjocka, vilket kan göra det svårt att använda rampamuffar utan att riskera att borra igenom materialet. Du kanske vill tänka om den delen av planen.
  2. Tid och utmaningar:
    Några av idéerna du funderar på kan bli väldigt tidskrävande och innebära både utmaningar och kompromisser längs vägen. Fundera på om du har tid och tålamod att lägga ner allt arbete som krävs för att komma i mål, eller om du kanske bör överväga lättare metoder.
  3. Monteringsmetod:
    På tillverkarens hemsida nämns faktiskt att panelerna kan monteras i taket med deras speciella montageskruv. De rekommenderar att skruvarna placeras med 30 cm mellanrum och påpekar att det går åt dubbelt så mycket skruv jämfört med väggmontering.
    • Jag såg också en video (länk här) som visar hur panelerna kan monteras med hjälp av skenor. Detta underlättar väldigt mycket? och skulle låta dig undvika synliga skruvar helt och hållet, vilket kan vara ett snyggare alternativ. Vid takmontering med skenor bör du dock tänka på tätare skruvning för att få bästa resultat.
  4. Jämnhet i taket:
    Kom ihåg att kontrollera takets jämnhet innan du börjar. Stora paneler tenderar att framhäva ojämnheter mycket tydligare än mindre material, så det är värt att lägga tid på att få underlaget så rakt som möjligt innan du monterar.
Jävligt fin valnötspaneler verkar det som! Glöm inte att fota före, under och efter arbetet! ;)

Du har fått ett bra svar här ovan.
Jag vill också säga att eftersom det gäller en övervåning med begränsad takhöjd tycker jag att du ska ta bort det gamla gipset i taket om det går, för att inte minska takhöjden mer än nödvändigt.

H hugosell skrev:
Tjena!
Knäpp idé kanske, men det är alltid bra att bolla och tänka igenom saker innan man sätter igång! Här är några punkter från mina egna erfarenheter som jag tror kan vara värdefulla för dig:

1. Tjocklek och rampamuffar:
    Bauhaus-panelerna är bara 10 mm tjocka, vilket kan göra det svårt att använda rampamuffar utan att riskera att borra igenom materialet. Du kanske vill tänka om den delen av planen.
  2. Tid och utmaningar:
    Några av idéerna du funderar på kan bli väldigt tidskrävande och innebära både utmaningar och kompromisser längs vägen. Fundera på om du har tid och tålamod att lägga ner allt arbete som krävs för att komma i mål, eller om du kanske bör överväga lättare metoder.
  3. Monteringsmetod:
    På tillverkarens hemsida nämns faktiskt att panelerna kan monteras i taket med deras speciella montageskruv. De rekommenderar att skruvarna placeras med 30 cm mellanrum och påpekar att det går åt dubbelt så mycket skruv jämfört med väggmontering.
    • Jag såg också en video (länk här) som visar hur panelerna kan monteras med hjälp av skenor. Detta underlättar väldigt mycket? och skulle låta dig undvika synliga skruvar helt och hållet, vilket kan vara ett snyggare alternativ. Vid takmontering med skenor bör du dock tänka på tätare skruvning för att få bästa resultat.
  4. Jämnhet i taket:
    Kom ihåg att kontrollera takets jämnhet innan du börjar. Stora paneler tenderar att framhäva ojämnheter mycket tydligare än mindre material, så det är värt att lägga tid på att få underlaget så rakt som möjligt innan du monterar.
Jävligt fin valnötspaneler verkar det som! Glöm inte att fota före, under och efter arbetet! ;)
Sen på bollen här...

Ja jag såg att "wallribbon" har skenor till sina paneler, vilket hade varit supersmidigt för monteringen helt klart. Det väger ju för att använda dom istället för venö-panelerna (vi låtsas om att dom är lika snygga irl och fokuserar på de tekniska aspekterna...). Jag lurar på om man kan åstadkomma något liknande med hemmasnickrade lösningar på venö panelen och på så vis komma undan lite billigare.

Och ja, jag har tänkt på (o)-jämnheten i taket, vilket talar för att riva ner gipset och sätta upp reglar mellan han-banden som jag väger in och sedan skiva/ skena/ panel eller liknande.

Jag tror att alla andra ideer skrotas, känns som att det antingen får bli skiv-panel eller målat helt enkelt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.