https://www.byggahus.se/forum/threads/vaermeutveckling-i-vp-roer-isolerad-vaegg-del-2.60013/K KenNo skrev:Förläggningsätt är dimensionerande för överlast och överlast är i princip kablens temperatur.
Om en kabel blir varm kommer denna att föra över värmen till vad den nu är kopplat till i sina respektive ändar.
Koppar leder mycket bättre än luft...
Att koppla in en klen kabel till en kopplingspunkt som har förmågan att föra höga strömmar kommer värma upp kabeln som i sin tur kommer att göra denna kopplingspunkter varma.
Precis som om du hade kopplat in ett motstånd till dessa klämmor, då hade värmen vandrat från motståndet till kopplingspunkterna.
Detta är inget svårt eller konstigt..
Jag kan koppla upp detta och påvisa effekterna mellan en värmeisolerad kabel och en kabel i fri luft med värmekamera emot årets slut.
Men just nu reser jag i jobbet.
Vill påpeka att detta specifika testet har ja nämligen koll på och jag vet vilka som utförde det. Bertil (Bertils elråd) och Gunnar från Hässleholms tekniska skola om dom nu lever nu ska jag låta vara osagt. Jag kan historien bakom denna... då jag varit med ett tag.tommib skrev:
Jag kommer ihåg att det blev mycket snack om detta, minns jag rätt och inte minnet sviker mig så var det flera olika tester samtidigt, med både kabel i rör med fk i rör, med och utan isolering, någon av dem klarade sig bra utan att trilla över 70.tommib skrev:
Men detta var över 10 år sedan
dock vet jag att värme vandrar i elanläggningar... i nordnorge har vanliga hus upp emot 63A som inntag, blir det varmgång brukar detta eskalera och vandra till andra ställen i centralen.
Du kanske borde fundera över det faktum att dimensioneringsreglerna för kablar och ledare innebär att det ska inte överstiga 70°C vid en omgivningstemp på 30°C.K KenNo skrev:
Vidare bör du fundera över hur extremt mycket bättre kylning det är inne i en apparat än i ett VP-rör inne i en isolerad vägg.
Och slutligen kan du fundera över hur mycket metall det finns inne i en apparat vid anslutningspunkterna som hjälper till att kyla.
Så om du inte har en känsla för ganska enkel fysik, så tycker jag inte att du ska hålla på och killgissa och på det skapa helt egna teorier om kabel och säkringsdimensionering som ingen som är seriös i branschen skulle hålla med om.
Låter som om du inte verkar tro att de ens finns... jag ska ge dig lite hjälp på traven.Mikael_L skrev:
Bara så att vi vet vad vi står... jag skrev programmet som användes för att verifiera redundant kabelförläggning och routing när dessa kablar skulle installeras på Dolwin2 i Haugesund.Mikael_L skrev:
Söker du på linkedinoch dolwin2 kommer det dyka upp en del ingenjörer som jobbat inom en grupp som dom kallar "cable taskforce"...
jag säger inte mer än så... men det är alltid bra att göra experiment i källaren... man lär sig alltid något.
Är det något magiskt med just 16A-grupper?K KenNo skrev:
10 A genom en 1,5 mm² ledare ger 10/1,5 ~6,67 A/mm²
16 A genom en 2,5 mm² ledare ger 16/2,5 ~6,40 A/mm²
En fullbelastad 10 A-grupp torde alltså utveckla mer värme i ledaren än en fullbelastad 16 A-grupp.
Eller?
Jag kan inte svara med någon säkerhet säga vad som ligger bakom beslutet att säkra från 16 till 15 i Norge.C cpalm skrev:
och det finns logik i det du säger, men jag skulle tro att problematiken kring säkringarna ligger i mycket ström dom faktiskt kan föra totalt.
Vi kanske kan dra argumenten till löjliga proportioner så dom blir mer åskådliga...
När man räknar på belastnings för kablar och säkringar, blir längden ovidkommande (det är vid jordslutning som längd är relevant)
Det man gör är att man tittar på alla förläggningsätt och räknar på dessa individuellt, klarar något av förläggningsätten inte kravet så går man upp en kvadrat och räknar igen (man tittar på individuella längder)
Grejen är att kablars resistans ändrar sig med temperatur och ganska mycket med... en meter 1,5mm2 fk har vid 100°C grader ca 30% högre resistans än samma längd vid 20°C
Så lyckas man stänga in en komponent eller ett längre stycke kabel så att det inte får kylning kan det börja springa iväg.
låt säga att temperaturen ökar från 20 °C till 500 °C
Då har du helt plötsligt över en 150% ökning av resistansen och då kan denna punkt börja suga åt sig effekt och det blir ännu varmare.
Har du någon gång observerat när en elbrand startar, så vet du att det ibland börjar med lite blygsam rök som står och pyr en stund medans det blir varmare... när temperaturen och således resistansen blivit tillräckligt hög säger det poff och det blir sedan ett snabbt förlopp.
Detta är anledningen till att det är så noga med huvudledningar emellan centraler att vi drar skruvarna med moment.
Och ställverk är en helt annan liga, där testar vi med ganska höga testströmmar innan vi kopplar in.
I ställverk typ exploderar det när en anslutning får varmgång och sticker, och då skojar jag inte, koppar expanderar upp emot 30000 gånger i volym när det vaporiseras, så överlever man har man garanterat hörselskador.
så om du gör ett tankeexperiment och tänker dig att du i väggen har en kabel med större kvadrat fast med en större säkring så kanske det känns mer självklart varför det inte är så lämpligt.
Klicka här för att svara