203 läst ·
5 svar
203 läst
5 svar
Bränd motor? Elektra Beckum (Metabo) rikt och plan
Hej!
Jag har en Elektra Beckum HC 260 rikt och plan med enfasmotor som slutade fungera när jag hyvlade, hade kört ett tag med ganska grovt virke. Vet inte om det är motorskyddet eller motorn som gått sönder.
Efter att låtit den vila ett tag försökte jag starta. Det enda som hände var att det brummade från motorn. Jag har snurrat på hyvelstålet och det gick runt, har inte tittat ordentligt under maskinen än men det brummande ljudet kanske räcker som ledtråd. Vad tror ni, motorskyddet eller motorn. Om jag har förstått rätt så ska det räcka med att låta maskinen kallna om det är motorskyddet som slagit ifrån.
Jag har kört sönder motorskyddet på min bandsåg tidigare då hade motorskyddet delvis smält och fick skicka efter från England men jag tänker att det brummande ljudet när jag slår på hyveln borde visa på en bränd motor?
Om det är motorn var ska jag leta efter en ersättningsmotor?
Hälsningar Thomas
Jag har en Elektra Beckum HC 260 rikt och plan med enfasmotor som slutade fungera när jag hyvlade, hade kört ett tag med ganska grovt virke. Vet inte om det är motorskyddet eller motorn som gått sönder.
Efter att låtit den vila ett tag försökte jag starta. Det enda som hände var att det brummade från motorn. Jag har snurrat på hyvelstålet och det gick runt, har inte tittat ordentligt under maskinen än men det brummande ljudet kanske räcker som ledtråd. Vad tror ni, motorskyddet eller motorn. Om jag har förstått rätt så ska det räcka med att låta maskinen kallna om det är motorskyddet som slagit ifrån.
Jag har kört sönder motorskyddet på min bandsåg tidigare då hade motorskyddet delvis smält och fick skicka efter från England men jag tänker att det brummande ljudet när jag slår på hyveln borde visa på en bränd motor?
Om det är motorn var ska jag leta efter en ersättningsmotor?
Hälsningar Thomas
Symtomen med brummande enfasmotor som inte snurrar är typiskt för en trasig startkondensator. Det är startkondensatorn som gör att enfasmotorn får ett startmoment från stillastående. Utan kondensator 0 vridmoment. Man kan då få den att gå om man manuellt sätter snurr på motorn efter att strömmen slagits på. Men det gäller att få tillräcklig snurr på den.
Att byta kondensatorn är en ganska enkel och billig operation.
https://en.wikipedia.org/wiki/Motor_capacitor
https://en.wikipedia.org/wiki/Motor_capacitor
Redigerat:
Satte snurr på motorn då gick den, dock drog den mer ström än vanligt, en säkring gick när jag hade en kupevärmare igång samtidigt och det brukar inte vara nåt problem. Kondensatorn hade svällt och sprukit så det var säkert felet. En ny är beställd. Nu är det bara att hålla tummarna. Tack för alla svar.E Eld skrev:Symtomen med brummande enfasmotor som inte snurrar är typiskt för en trasig startkondensator. Det är startkondensatorn som gör att enfasmotorn får ett startmoment från stillastående. Utan kondensator 0 vridmoment. Man kan då få den att gå om man manuellt sätter snurr på motorn efter att strömmen slagits på. Men det gäller att få tillräcklig snurr på den.
[länk]
//Thomas
Klicka här för att svara