Allvetare
· Västra götaland
· 10 913 inlägg
Vad är det för märke på den där?Mikael_L skrev:
https://www.nelco.se/sv/product/kab...gsbara-toppklammor--Öppningsbar_toppklämma_vpDan_Johansson skrev:
Vem som egentligen tillverkar dom och om dom importeras av någon annan under andra namn vet jag inte...
Moderator
· Stockholm
· 57 705 inlägg
Går det att se något på resterna? Tänker på hur säker är du på att du installerat den korrekt med tråden in i hela kopplingen osv?
reagerade lite på frågan om "installerad korrekt"
När sådant här händer så brukar alltid kompetens ifrågasättas, nu har jag visserligen inte varit med om någon wago som tagit fyr, bara tomtehattar (torix)
Men jag har där emot gjort efterkontroll efter en elbrand som aldrig utvecklade sig. Denna anläggning var utförd enligt konstens alla regler, och jag kunde inte identifiera ett enda fel (och den var inte min)
Bakgrunden till branden var att en infälld grupp med 2,5mm2 säkrad till 16A som var sydd från uttag till uttag.
Husägaren hyrde ut huset en kall vinter och bodde själv i en husvagn utanför... han hade kopplat en förlängningssladd från ett uttag i huset som i princip försörjde husvagnen med el.
Alla uttag från säkring till det uttaget han hade kopplat in sig på, var svarta med missfärgade kablar och det uttag som började brinna hade smält.
På senare tid har det blivit förbjudet i Norge med infällt 16A som nu ersätts av 15A.
Min poäng är att föreskrifter och tillverkaranvisningar inte är några 10 budord som håller ryggen fri från bizarra elolyckor. Eftersom denna ingick i en billaddare och det ofta rör sig om lite högre strömmar så kan jag mycket väl tänka mig att det spontant tog fyr trots att allt var korrekt gjort.
otur troligtvis...
När sådant här händer så brukar alltid kompetens ifrågasättas, nu har jag visserligen inte varit med om någon wago som tagit fyr, bara tomtehattar (torix)
Men jag har där emot gjort efterkontroll efter en elbrand som aldrig utvecklade sig. Denna anläggning var utförd enligt konstens alla regler, och jag kunde inte identifiera ett enda fel (och den var inte min)
Bakgrunden till branden var att en infälld grupp med 2,5mm2 säkrad till 16A som var sydd från uttag till uttag.
Husägaren hyrde ut huset en kall vinter och bodde själv i en husvagn utanför... han hade kopplat en förlängningssladd från ett uttag i huset som i princip försörjde husvagnen med el.
Alla uttag från säkring till det uttaget han hade kopplat in sig på, var svarta med missfärgade kablar och det uttag som började brinna hade smält.
På senare tid har det blivit förbjudet i Norge med infällt 16A som nu ersätts av 15A.
Min poäng är att föreskrifter och tillverkaranvisningar inte är några 10 budord som håller ryggen fri från bizarra elolyckor. Eftersom denna ingick i en billaddare och det ofta rör sig om lite högre strömmar så kan jag mycket väl tänka mig att det spontant tog fyr trots att allt var korrekt gjort.
otur troligtvis...
Moderator
· Stockholm
· 57 705 inlägg
Fast det låter ju inte som bara otur, om det var värmeskador i samtliga kopplingspunkter som strömmen hade passerat. Det kan vara otur om en enstaka korrekt utförd koppling brinner. Men om flera i samma krets brinner, så måste det vara ett mer systematiskt fel.
när jag sade otur syftade jag till den brända kopplingsklämman någon frågade om den "installerats korrekt"H hempularen skrev:
I mitt fall tror jag att 16A för en infälld installation helt enkelt inte är tänkt att nyttja på full kraft 24/7
Uttagen i detta fall var CE märkta och klassade till 16A, säkringen var en vanlig 16A automatsäkring typ B, och kvadraten på kabeln var 2.5mm2.
Infällda installationer korrigerades ganska nyligen till 15A Norge
Så det systematiska felet är nog att det inte är tänkt att köra en 16A grupp max i ett vanligt hus.
Det finns en kontrovesiell detalj som jag inte kollade och som kan spela in, när jag tog min utbildning var en av konsulterna som var med och undervisade en av de som varit med och tagit fram El-Vis (mjukvaran för kabeldimensionering i sverige)
Dessa herrar menade att förläggningsätt A1-A2 endast avser rör dikt ann ytter eller innevägg... och att det aldrig är tillåtet att dra slang i isolering. rör och slangar ska ha kontakt med ytter eller innervägg punkt slut.
Jag rev som sagt inte ner väggarna i detta hus för att undersöka saken, och jag vill inte ens minnas att kabelns förläggningsätt var i tankarna just då.
Men vad har förläggning av kabeln att göra om det är bränt vid varje anslutning? Helt klart att anslutningspunkten både i det fallet med en massa uttag och i wago fallet som fallerat.
Moderator
· Stockholm
· 57 705 inlägg
Det är ävl iofs. känt att det blir för varmt om ett elrör med max belastade trådar går i värmeisolering så blir det för varmt. Men det blir inte så varmt att det börjar brinna osv. Utan man överhettar isoleringen vilket ger att den ned tiden blir spröd och bryts ned.
Men får du brända kopplingar så måste det vara en rätt rejäl övergångsresistans i kopplingen. Lite extra uppvärmning på en liten punkt som en koppling kyls lätt bort. Så det skall till rätt ordentlig värmeutveckling för att temperaturen skall bli hög.
Men får du brända kopplingar så måste det vara en rätt rejäl övergångsresistans i kopplingen. Lite extra uppvärmning på en liten punkt som en koppling kyls lätt bort. Så det skall till rätt ordentlig värmeutveckling för att temperaturen skall bli hög.
Om en punkt eller kabellängd blir varm så är koppar en väldigt bra värmeledare, detta kan värma upp andra komponenter i en installation.snuttjulle skrev:
Min erfarenhet är att kopplingspunkter snabb degraderas vid varmgång.
Man ska komma ihåg att en åtdragen skruv i en anslutning inte har samma egenskaper om 5 år.
Bifågar diagram med förändrig över tid, och då är det under normala driftförhällanden inte där varmgång slagit rot, då går det av min erfarenhet snabbt utför
Koppar kan bli hel kolsvart av bara oxidation om den varit överhettad länge, och man får skrapa på ytan för att ens kunna ohmmäta
Förläggningsätt är dimensionerande för överlast och överlast är i princip kablens temperatur.Mikael_L skrev:
Om en kabel blir varm kommer denna att föra över värmen till vad den nu är kopplat till i sina respektive ändar.
Koppar leder mycket bättre än luft...
Att koppla in en klen kabel till en kopplingspunkt som har förmågan att föra höga strömmar kommer värma upp kabeln som i sin tur kommer att göra denna kopplingspunkter varma.
Precis som om du hade kopplat in ett motstånd till dessa klämmor, då hade värmen vandrat från motståndet till kopplingspunkterna.
Detta är inget svårt eller konstigt..
Jag kan koppla upp detta och påvisa effekterna mellan en värmeisolerad kabel och en kabel i fri luft med värmekamera emot årets slut.
Men just nu reser jag i jobbet.