S Stefan1972 skrev:
Fast jag tror nog att de som svetsar har ganska strikta regler om avstånd mellan rören..........Men visst kan en sån här händelse göra att det sker en skärpning men i mångt och mycket kan det ändå bli mänskliga errors liknande detta. Då spelar det ingen roll hur många utredningar som görs.
Jag har liksom svårt att se framför mig göra nåt sånt här med vilje. Blir ju lite som att svetsa plastmattor i badrum. Ingen skulle ju ställa sig och slarvskära mattan och få 10mm gap och mena på att äsch, det går nog ändå.........
Jo men hela arbetsplatsen var ju en stor röra avseende säkerhetskultur.

Läser man hela rapporten så förstår man.
https://shk.se/download/18.53c843971954ea249e6a6a/1742463581270/SHK 2025_05 Slutrapport.pdf

Sen finns det ju mycket idag där man exakt måste följa en montageanvisning samt mycket viktigt vara utbildad för vissa arbetsmoment.

Såklart är det många faktorer som bidrar.........jag skrev ju nån dag efter det hände och menade på att de som svetsade verkade ju inte ens ha nån brandsläckare i beredskap. Alla bara stod och tittade och filmade/fotade men det är väl kulturen idag antar jag..........Å titta det ryker och brinner, vad spännande vi tar och fotar lite.

P paralun skrev:
Sen finns det ju mycket idag där man exakt måste följa en montageanvisning samt mycket viktigt vara utbildad för vissa arbetsmoment.
Problemet är ju att i instruktionerna ser ut så för allt.

C
S Stefan1972 skrev:
Såklart är det många faktorer som bidrar.........jag skrev ju nån dag efter det hände och menade på att de som svetsade verkade ju inte ens ha nån brandsläckare i beredskap. Alla bara stod och tittade och filmade/fotade men det är väl kulturen idag antar jag..........Å titta det ryker och brinner, vad spännande vi tar och fotar lite.
Jag har reagerat på samma sak. Nu var det förvisso ett snabbt förlopp, så oklart vilken nytta det hade gjort, men nog hade det varit rimligt att någon sprungit och hämtat ett gäng brandsläckare, rullat ut en brandslang och kört upp någon av skyliftarna på platsen istället för att stå och titta på och filma?
Det enda som nämns är att någon så småningom kom på att man kunde starta vattnet i rutschkanan.

Det är nog tyvärr så det fungerar nuförtiden.......alla väntar på att nån annan fixar och styr och ställer.

C cpalm skrev:
Jag har reagerat på samma sak. Nu var det förvisso ett snabbt förlopp, så oklart vilken nytta det hade gjort, men nog hade det varit rimligt att någon sprungit och hämtat ett gäng brandsläckare, rullat ut en brandslang och kört upp någon av skyliftarna på platsen istället för att stå och titta på och filma?
Det enda som nämns är att någon så småningom kom på att man kunde starta vattnet i rutschkanan.
Man ska väl inte behöva springa och hämta brandsläckare vid ett hett arbete, det ska finnas på plats??

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
C
A Argastesnickaren skrev:
Man ska väl inte behöva springa och hämta brandsläckare vid ett hett arbete, det ska finnas på plats??
Givetvis - men nu hade man inte identifierat detta som ett hett arbete, vare sig vid tillfället för incidenten eller vid tidigare svetsningar som utförts av mer erfaren personal.

nä men en person med lite rim och reson skulle nog ha med sig nånting iallafall vid dylika arbeten. Oavsett hur man graderar saker och ting generellt. Alla i dylika yrken borde ha krav på sig att kontrollera om släckutrustning finns att tillgå. Allt kan hända. Hur många bränder har liksom inte startat i pytteliten skala och sen har alla letat efter nåt att släcka med och det räcker ju att några sekunder går i onödan så tar det ju fyr rejält. Nu är det mer som att näe har chefen inte sagt att vi ska kunna släcka nåt så varken brinner det eller behövs........

C
S Stefan1972 skrev:
Alla i dylika yrken borde ha krav på sig att kontrollera om släckutrustning finns att tillgå.
Håller med, det är väl grundläggande på alla arbetsplatser att personalen har ett bra hum om hur man skall agera vid t.ex. brand.

Gissar dock att tankegången inte var - Finns någon att rädda? Nej. Har någon larmat? Ja. Var finns brandsläckningsutrustning? Vet ej. Hur skall jag använda den? Vet ej. Slutsats: Jag ställer mig och tittar på och filmar istället.
Intressant ur ett psykologiskt perspektiv...

C cpalm skrev:
Givetvis - men nu hade man inte identifierat detta som ett hett arbete, vare sig vid tillfället för incidenten eller vid tidigare svetsningar som utförts av mer erfaren personal.
Jo nog är det identifierat om man hade haft ett systematiskt brandskyddsarbete. på arbetsplatsen med kompetent brandskyddsansvarig.

"I den nya utgåvan från 2023 av säkerhetsreglerna, SBF 506:1 så förtydligades därför elsvetsmuffar i en kommentar till säkerhetsregel 9."

https://www.hetaarbeten.se/sv/faq/metoder/

• Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.