831 läst ·
14 svar
831 läst
14 svar
Brandlarmkabel
Har en fråga angående brandlarm!
Finns så många regler kring brandlarm men finns det någon speciell regel kring hur mycket av kabeln som får synas utanför VP rör/slang? Vissa säger 5 cm vissa säger 20. Tacksam för svar!
Finns så många regler kring brandlarm men finns det någon speciell regel kring hur mycket av kabeln som får synas utanför VP rör/slang? Vissa säger 5 cm vissa säger 20. Tacksam för svar!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 895 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Jag skulle misstänka att svaret på frågan beror på. Brandlarmskablar brukar man inet ha i privatabostäder. Om larmet finns i ex. en industrilokal, sjukhus eller liknande. Så finns det ofta regelverk som fastighetsförvaltningen sätter upp, som ofta kan vara mer strikta än officiella standarder.
Jag har som teknikkonsult tvingats gå en kurs som i princip gick ut på att lära sig montera buntband på ett säkert sätt i en viss labmiljö. Klipper man av dem fel, så blir det en vass ände som någon kan skära sig på. Men det var en miljö där det finns drygt 1 km kabel/kvm av kanske 100 typer. Kursen var krav för att man skulle få gå in i labbet (i ärlighetens namn handlade den även om mer avancerad säkerhet)
Jag har som teknikkonsult tvingats gå en kurs som i princip gick ut på att lära sig montera buntband på ett säkert sätt i en viss labmiljö. Klipper man av dem fel, så blir det en vass ände som någon kan skära sig på. Men det var en miljö där det finns drygt 1 km kabel/kvm av kanske 100 typer. Kursen var krav för att man skulle få gå in i labbet (i ärlighetens namn handlade den även om mer avancerad säkerhet)
Om det är något en elektriker klagar till en annan om är just dåligt klippt buntband, spelar ingen roll vart man än jobbar😂H hempularen skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 540 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 540 inlägg
Finns inga krav i SBF att den måste gå i rör över huvud taget. Däremot finns det specificerat hur långt den får gå utan att vara fäst i något.
Jag minns inte det i huvudet men det bör vara 25-30CM.
Jag minns inte det i huvudet men det bör vara 25-30CM.
Så kan det nog vara men jag tycker frågan är lite större än så. Tyvärr verkar trådstartaren ha övergett tråden utan vidare utveckling av frågan.
Sbf (Svenska brandskyddsföreningen) är ingen myndighet vad jag vet och utger bara branschregler. Deras regler har ingen laga kraft i sig om de inte hänvisas till i de riktiga lagkraven i PBL (plan och bygglagen) och BBR (Boverkets byggregler)
Sedan kan det ju ändå bli relevant att behöva följa Sbf om beställare, försäkringar, avtal, beskrivningar och annat kräver det (jag tror det är mer eller mindre alltid så) men det framgår inte här.
Sbf (Svenska brandskyddsföreningen) är ingen myndighet vad jag vet och utger bara branschregler. Deras regler har ingen laga kraft i sig om de inte hänvisas till i de riktiga lagkraven i PBL (plan och bygglagen) och BBR (Boverkets byggregler)
Sedan kan det ju ändå bli relevant att behöva följa Sbf om beställare, försäkringar, avtal, beskrivningar och annat kräver det (jag tror det är mer eller mindre alltid så) men det framgår inte här.
I praktiken kommer väl den kopplingen i de fall när det finns lagkrav på direktkoppling till räddningstjänsten och de i sin tur hänvisar till SBF 110 i sina krav. Dvs. hotell, vårdinrättningar osv.A avh67f skrev:
Klicka här för att svara