Det finns många frågetecken. Det är mycket siande här. Men vi kan börja med att komma överens om att det är en byggarbetsplats.
Det finns mycket som skiljer mellan en byggarbetsplats och en färdig badplats.
Jag är ganska säker på att det mesta av brandlarmet är avstängt De mesta säkerhetssystem är troligen inte helt klara. Alltid några sladdar kvar.
Men jag kan se väldiga skillnader när det gäller vattenrutschbanor när badet är igång.
Det finns inte byggdamm som byggts upp inuti banan. Sen är det oftast mer vatten. Men om inte annat en fuktigare luft.
Sen är det inte så vanligt med svetsarbeten.
Men att det blir en skorsten Det är en skorsten. Jag är övertygad om att man har funderat på plastens säkerhet. redan vid konstruktionen. Troligtvis är det liknande som används på alla banor runt om i världen.

Men det kan bli intressant att läsa utredningen. Skulle Haverikommissionen utreda det? De säger ett år. Lagom tills man kan inviga det kanske....

Jag är övertygad om att det blev sådan brutal effekt för att det var ett pågående bygge. det kan även vara så att just då var kanske de flesta dörrar genom byggnaden öppna.

O oliven1 skrev:
jo klart det finns men den reglerar ju inte branddörrar,
vad ska branddörrar hjälpa när det inte finns brandceller ännu?
Det är väl precis det den reglerar. Brandskydd under byggtiden är att hålla brandceller mot befintliga byggnader / verksamheter.
Att entreprenören har ett internt brandskydd i eget entreprenadområde är en annan fråga.

O
I Installation skrev:
Det är väl precis det den reglerar. Brandskydd under byggtiden är att hålla brandceller mot befintliga byggnader / verksamheter.
Att entreprenören har ett internt brandskydd i eget entreprenadområde är en annan fråga.
Oceana var en nyproduktion, fanns inga bef. verksamheter?

att entreprenören har ett internt brandskydd är inte en annan fråga utan är precis vad brandskydd under byggtid handlar om.

Dagens utveckling, man pratar om att hela byggbranschen och badbranschen kommer att förändras

Badbranschen genom att plastrutschkanor kanske förbjuds, eller åtminstone väljs bort hädanefter.

Byggbranschen då man räknar med att man måste ha mycket bättre brandskydd under byggtiden i framtiden. Man pratar bla om att man kanske måste ha temporära skyddsväggar under byggtiden. Att man under byggtiden inte har utrymningsvägar på alla plan ifrågasätts också (flera var ytterst nära att avlida i Oceans torn, det verkar ha handlat om sekunder).

Bra om vi lär oss något av detta

Informationen kommer från P4 Göteborg.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Röken kom ju in i tornet från toppen. Inte via trappen, så jag förstår inte hur en ytterligare utgång skulle ha hjälpt i det här fallet.

Rutschkanor i plast är dominerande i hela världen. Mig veterligen har de inte orsakat annat än materiella skador

Nissens
D Daniel 109 skrev:
Röken kom ju in i tornet från toppen. Inte via trappen, så jag förstår inte hur en ytterligare utgång skulle ha hjälpt i det här fallet.

Rutschkanor i plast är dominerande i hela världen. Mig veterligen har de inte orsakat annat än materiella skador
Då hörde du inte att Patrik Gillholm dog på Oceania? Han var inne i en rutchkana.

Skulle en extra utgång från tornet ha hjälpt? Han sprang väl mot branden för att säkerställa att ingen var kvar vad jag förstår.

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Skulle en extra utgång från tornet ha hjälpt? Han sprang väl mot branden för att säkerställa att ingen var kvar vad jag förstår.
Vad jag hörde från personer på plats var han inne i rutchkanan. Kan ju vara fel.

Alltså, ungefär 25% av alla olyckor inom bygg är fallolyckor. Mindre än 2% är brand. Då är det alla olyckshändelser, inte bara de med dödlig utgång.

Vill man verkligen att byggjobbare inte ska avlida på jobbet är ett förbud mot vattenrutschkanor i plast totalt fel ställe att fokusera på.

• Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad jag hörde från personer på plats var han inne i rutchkanan. Kan ju vara fel.
Jag ser inte det som ett svar på frågan. På vilket sätt skulle en extra nödutgång från tornet ha hjälpt?

Det man pratade om på P4 Göteborg var bland annat att avsaknaden av utrymningsvägar i tornet är OK efter att bygget är klart och sprinklers, rökluckor mm är på plats, men inte under pågående bygge.

D Daniel 109 skrev:
Jag ser inte det som ett svar på frågan. På vilket sätt skulle en extra nödutgång från tornet ha hjälpt?
Det hade hjälpt de fyra som var uppe i tornet, men kom ut med en marginal på sekunder. Om det funnits nödutgångar på våningsplanen i tornet så hade det inte behövt vara så nära att de gick åt.

Inte, fanns det inte en godkänd bransdkyddsplan?

Nissens
D Daniel 109 skrev:
Vet inte varför du frågar mig det.

Det jag kommenterade var ditt påstående:
”Rutschkanor i plast är dominerande i hela världen. Mig veterligen har de inte orsakat annat än materiella skador”

När du påstår det så undrade jag om du inte känner till att en person dog i Oceana.

Nödutgångar får du fråga någon annan om.

Man undrar ju om du tänker svara på min fråga till dig?

Redigerat:
Skorstenseffekten som uppstår när en vattenrutschkana brinner för ju att det blir ett sånt hastigt förlopp. Det borde ju gå att väsentligt minska den risken om öppningarna till rutschkanan förseglas under byggtiden.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.